Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 20:27:28
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE
door
Rob Bennis
Vandaag
om 20:22:39
Plaatdikte van een rangeerbaan
door
Arjan6511
Vandaag
om 20:07:28
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA
door
martijnhaman
Vandaag
om 19:59:09
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing
door
AP3737
Vandaag
om 19:57:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 19:32:34
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Hans1963
Vandaag
om 18:43:11
Roco ns 309 ac>dc
door
Ben
Vandaag
om 18:41:21
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
barry1972
Vandaag
om 18:21:43
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
Benelux795
Vandaag
om 18:18:06
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
Vandaag
om 18:09:39
Roco BR 93 stroomafname
door
Herb73
Vandaag
om 18:07:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker
door
Silvolde
Vandaag
om 18:04:17
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 17:58:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 17:54:23
Aachenau West
door
Silvolde
Vandaag
om 17:52:29
Albert's fantasie in schaal 0e
door
Noordernet
Vandaag
om 17:37:59
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann)
door
grossraumwagen
Vandaag
om 17:37:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 17:22:26
Haandrecht materieel
door
orientexpress
Vandaag
om 17:20:26
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 17:16:02
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Eric v C
Vandaag
om 16:07:49
Opstelbaan
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
dennie
Vandaag
om 15:23:47
Alt-Wutachtalbahn 2025
door
Jelmer
Vandaag
om 14:41:05
Dat overkomt mij niet.
door
wob
Vandaag
om 14:14:13
The Summer of 69
door
Gert Arkema
Vandaag
om 13:08:55
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
BartvD
Vandaag
om 12:30:05
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
Eric v C
Vandaag
om 11:19:34
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 11:10:01
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting! (gelezen 10044 keer)
flappieklaas
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 7
Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
«
Gepost op:
18 November 2010, 19:53:55 »
Beste mede modelspoorbouwers,
In de meeste opzichten hebben jullie veel meer kennis dan ik dus wellicht dat jullie mij kunnen helpen. Tot op heden hebben zoektochten, uitprobeersels en navraag niets uitgewezen.
Het probleem is als volgt:
(principe tekening)
Met een reguliere keerlusmodule heb ik het niet kunnen oplossen
Op het moment ben ik in het bezit van een Digirails KSM2 keerlusmodule...
...maar ik heb de indruk dat er een schakeling t.p.v. de aansluiting 'A' en 'B' moet zitten, bijvoorbeeld als volgt:
Het idee hierbij is dat:
1.- zodra de trein van sectie 1 naar 2 en naar 3 rijdt, sectie 2 en 3 de polarisatie van sectie 1 krijgt.
2.- daarna zodra de trein sectie 4 betreedt, wil ik dat sectie 3 en 4 de polarisatie van sectie 5 krijgt.
Wat ik hoop dat kan is dat zodra de trein sectie 2 betreedt, dit gedetecteerd wordt en de 'automatische schakelaar' voor de polarisatie van sectie 1 kiest.
Vervolgens als de trein sectie 4 betreedt er ook weer een signaal naar de 'automatische schakelaar' gaat en deze voor de polarisatie van sectie 5 kiest.
Valt het nog te volgen?
Het zijn principe tekeningen, sectie 3 is lang genoeg voor één hele trein. Het baanplan klopt ook (heb het mijzelf alleen wat moeilijk gemaakt), dus gelieve ook niet te vragen waarom ik dit zo heb gemaakt.
Ik hoop dat dit een leuke uitdaging voor jullie is, ik vond het voor mijzelf ook een leuke uitdaging maar kom er niet uit. Misschien dat er zelfs standaard producten voor zijn.
Ik snap nog niet alle termen en dergelijke die jullie gebruiken, dus mocht je iets willen toelichten of reageren, dan het liefst met een plaatje.
Ik hoor het graag.
Alvast bedankt.
Gelogd
p.heinst
Offline
Berichten: 1192
Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
«
Reactie #1 Gepost op:
18 November 2010, 20:29:43 »
Flappieklaas,
Gebruik 2 afzonderlijke keerlusmodule,
Zie tek, een bij de groene en een bij de rose lijn.
Gr Piet
Gelogd
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl, multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem
flappieklaas
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 7
Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
«
Reactie #2 Gepost op:
18 November 2010, 20:44:21 »
Beste Piet,
Wellicht dat het een oplossing kan zijn, maar vooralsnog zie ik het niet.
Een keerlusmodule vraagt per sectie altijd een '+" en '-' aansluiting, hoe ik die bij jouw situatie moet aansluiten weet ik niet.
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
«
Reactie #3 Gepost op:
18 November 2010, 20:52:53 »
Goed, allereerst eens even kijken of ik of Piet de tekening snapt, is het enkel of dubbelsporig getekend? Als het dubbelsporig is dan kan met 1 module volstaan worden
mits
de twee overloopblokken nooit gebruikt worden. Anders zijn er twee keerlusmodules noodzakelijk.
Maar zoals ik dacht dat het er staat, het is enkelsporig. Als dit het geval is denk je veeeeeel te moeilijk. Je bent dan met je laatste tekening prima op weg. De module IS namelijk de getekende "automatische schakelaar".
De klemmen A en B zijn dan de railspanning vanaf de centrale/booster en deze zitten idd al aan beide kringen (sectie 1 en 5) zoals je aangegeven hebt. Dit zal idd voor een probleem zorgen bij het berijden. Hier komt dan de module kijken. Om het makkelijk te maken met de tekening zeg ik nu dat rood aan klem A komt en blauw aan klem B. Sectie 2 en 4 zijn de detectie sporen voor de module zodat deze weet waar een trein vandaan komt. Van sectie 4 gaat rood aan A1 en blauw aan B1, sectie 3 gaat rood aan A' en blauw aan B' en voor sectie 2 ligt het even anders, hier gaat rood aan
B
2 en blauw aan
A
2. (Dit omdat de spoorstaaf van sectie 1 aan A doorloopt naar A2 in sectie 2, hetzelfde geld voor B en B2). Als je het zo aansluit kan de module zien of er een trein op sectie 2 of op sectie 4 binnen komt en hierop sectie 3 aanpassen. (Alleen sectie 3 zal werkelijk wisselen van polariteit!)
Nog even opsomming, let wel, kleuren zijn volgens je
laatste tekening
.
Sectie 1 rood: A
Sectie 1 blauw: B
Sectie 2 rood: B2
Sectie 2 blauw: A2
Sectie 3 rood: A'
Sectie 3 blauw: B'
Sectie 4 rood: A1
Sectie 4 blauw: B1
Sectie 5 rood: A
Sectie 5 blauw: B
Dit stel ik nu wel allemaal aan de hand van het voorbeeld van digirails enzo dus er is een kans dat het niet klopt maar ben 99% zeker van wel
Hoop dat het zo duidelijk is.
Timo
«
Laatst bewerkt op: 18 November 2010, 20:57:59 door Timo
»
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
p.heinst
Offline
Berichten: 1192
Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
«
Reactie #4 Gepost op:
18 November 2010, 20:59:01 »
Timo en flappiekaas,
Ik ga er vanuit dat het twee sporen zijn dus dubbelspoor.
en dat de sporen allemaal gelijktijdig bereden kunnen worden in beide richtingen.
Flappiekaas,
even een voorbeeld van een andere module erbij gehaald, de meeste zijn vergelijkbaar.
Dit is een voorbeeld van een roco keerlus module 10767, de juiste aansluitgegevens staan in de handleiding.
deze moet je dan twee maal gebruiken, en de tekening is een voorbeeld met de gebogen rails
gr Piet
«
Laatst bewerkt op: 18 November 2010, 21:02:42 door p.heinst
»
Gelogd
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl, multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem
flappieklaas
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 7
Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
«
Reactie #5 Gepost op:
18 November 2010, 21:31:28 »
Beste Timo,
Ik heb meerdere combinaties geprobeerd, inclusief die zoals jij en de beschijving beschrijven maar dat heeft niet mogen werken omdat er in 'mijn' 'keerlus' verschil tussen het hoofdspoor aan de éne en aan de andere zijde van de 'keerlus' zit. In geval van de digirails beschrijving is dit niet.
In het voorbeeld heb ik inderdaad (gemakzuchtig) die éne aansluiting verwisseld.
Beste Piet,
De Roco keerlusmodule ziet er veelbelovend uit! Mijn situatie is echter een enkelspoor situatie dus dan hoef ik deze module en de aansluitingen 1x toe te passen.
Dit principe (de aansluiting van de hoofdbaan op dezelfde input) zou ik ook bij mijn huidige keerlus module kunnen toepassen of is de roco keerlusmodule toch anders? Volgensmij is de Roco keerlusmodule wel een stuk intelligenter. Ik zie geen toegevoegde waarde van de vertakking van de hoofdsporenaansluiting terwijl deze dezelfde ingang gebruiken.
Ik zal deze echter wel aanschaffen (liefst morgen als ik een bijzijnde modelspoorzaak weet die deze op voorraad heeft).
Dankjewel, zodra ik deze heb aangesloten zal ik het laten weten!
Gelogd
maartenvanderburgt
Gast
Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
«
Reactie #6 Gepost op:
18 November 2010, 21:38:04 »
Piece of cake (plak keek)
Pak de gele baan aan de linkerkant van de wissels, maar inclusief de wissels in de gele baan.
Isoleer dit stuk dubbel van de rest, dus achter die 2 overgangswissels.
Sluit op dit linkerstuk de keerlusmodule aan.
Rijdt een trein op dit stuk binnen, dan schakelt (eventueel) de keerlusmodule. Blijft de trein hier rijden, zal die mogelijk bij overschrijden van een overgang nogmaals schakelen. Bij het verlaten van niveau 1 kan de module zonodig weer schakelen.
1 keerlusmodule op 1 stuk baan.
Zoals gezegd: stuk banaan of gaan voor die banaan.
Maarten.
Gelogd
p.heinst
Offline
Berichten: 1192
Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
«
Reactie #7 Gepost op:
18 November 2010, 21:47:14 »
flappiekaas,
Wat je eventueel eerst kunt doen, dat is de handleiding van de roco keerlus eens doorlezen en dan kun je altijd nog beslissen wat je doet.
Handleiding in het nederlands is te vinden op
http://www.dutchroco.nl/index.php?board=23.0
en dan even kijken onder, Handleiding keerlus module 10767 van Roco NL (nieuw)
Gr Piet
Gelogd
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl, multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem
flappieklaas
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 7
Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
«
Reactie #8 Gepost op:
18 November 2010, 21:55:19 »
Beste Maarten,
Ik kan je helaas niet helemaal volgen.
Beste Piet,
Die handleiding had ik (na jouw vorige bericht) gevonden en gelezen. Desalniettemin behoud ik mijn twijfel maar het zal er niet voor niets in staan.
Gelogd
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
«
Reactie #9 Gepost op:
18 November 2010, 22:07:29 »
Beste Flappiekaas,
(Heb je ook een naam?)
De Roco module doet precies hetzelfde! Alleen heten A en B respectievelijk in+ en in-, A' en B' respectievelijk out+ en out- en A1, B1, A1 en B2 respectievelijk sensor1, sensor2, sensor3 en sensor4.... Ik snap alleen niet wat er "anders" is aan jouw beschrijving. Maken beide baandelen van verschillende boosters gebruik ofzo? Als dit niet zo is dan zie ik geen verschil. Of je nu twee stukken rails uit hetzelfde draadje voed of dan je op hetzelfde stuk spoor uit komt maar elektrisch gezien niet uit. Zou je kunnen proberen uit te leggen wat jij denkt dat verschillend is?
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
GW
Offline
Berichten: 3056
Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
«
Reactie #10 Gepost op:
18 November 2010, 22:20:35 »
In een testsituatie heb ik een keerlus uitgeprobeerd (van LDT). Dat ging eerst fout en ik kreeg kortsluitingen. Het bleek dat de polariteit ZEER precies komt. Je moet DWES, Doen Wat Er Staat!
En ik dacht de boel gewoon ff snel aan te sluiten, dat werkt dus NIET.
Ik weet niet hoe jij het hebt aangesloten, heb je de polariteit exact aangesloten zoals op de handleiding is aangegeven?
Gerard
Gelogd
Zie
washtown topic
GW
Offline
Berichten: 3056
Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
«
Reactie #11 Gepost op:
18 November 2010, 22:21:15 »
Oh, okay, je bent al weer offline...
Gelogd
Zie
washtown topic
flappieklaas
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 7
Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
«
Reactie #12 Gepost op:
18 November 2010, 23:03:21 »
Gerard,
Ik heb het exact volgens handleiding aangesloten gehad, het heeft helaas niet mogen werken (mijn situatie is anders dan de standaard keerlus)
Timo,
Ik kan het verschil ook niet verklaren en twijfel dus aan de Roco handleiding. Maar misschien kan die meer dan die van Digirails.
Groeten Tim
Gelogd
MichaelArends
Offline
Berichten: 245
Railrunners Groningen
Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
«
Reactie #13 Gepost op:
18 November 2010, 23:48:03 »
Citaat van: flappieklaas op 18 November 2010, 23:03:21
(mijn situatie is anders dan de standaard keerlus)
Hoezo?
Heb je ook een tekening met alle stroom aansluitpunten van jouw baan? Dus incl boosters e.d.?
gr Michael
Gelogd
Voorzitter
MSC Railrunners Groningen
Timo
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 4656
Re:Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!
«
Reactie #14 Gepost op:
19 November 2010, 02:01:32 »
Hoi Tim,
Ik zit met hetzelfde punt als Micheal. Een keerlus module is niet alleen voor de makkelijke keerlus maar voor elke situatie waardoor het kan voorkomen dat de spoorstaven gekruist komen te zetten en + de - wil raken (of J de K of A de B, als het beestje maar een naam heeft...). Zou je willen uitleggen wat jij denkt dat er anders is? De module van Roco werkt hetzelfde (alleen heeft deze ook nog kortsluitdetectie als je geen gebruikt wilt maken van detectie secties, niet zeker of de KSM2 deze ook heeft). Ik ben dus bang dat er toch iets niet goed zit in de aansluiting en dan zal de Roco ook niet werken (tenzij de module defect blijkt te zijn). Check dus nog een keer alle punten, nergens mogen A en B andersom zitten dan aangegeven.
Timo
Gelogd
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Vreemde 'keerlus'-situatie, ofwel kortsluiting!