Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Longtall203
Vandaag om 23:25:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 23:05:28
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
Vandaag om 23:02:19
Piko 2025 door Railpassie
Vandaag om 22:51:35
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
Vandaag om 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
Vandaag om 21:43:57
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Eric B
Vandaag om 21:43:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 21:25:56
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 21:14:40
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 21:11:55
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 20:00:59
DCM motor van Märklin demonteren. door bellejt
Vandaag om 19:17:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:59:30
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door puntenglijder
Vandaag om 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600 door sneek
Vandaag om 18:15:23
Lima plan E bankjes door klusser
Vandaag om 18:02:28
Sikje 225 door Huup
Vandaag om 17:26:36
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 15:50:59
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14

Auteur Topic: "Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"  (gelezen 144545 keer)

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: "Lake Louisa RR, John Hammond's Swamp logging"
« Reactie #645 Gepost op: 29 August 2013, 08:13:17 »
 (y) Voor stagingyards: je kunt aan de voorkant van de baan blijven staan. 't Is natuurlijk persoonlijk, maar je hebt volgens mij meer contact met het publiek. Met zo'n rondlopende baan zie je de mensen dan vaak in het midden staan, om je baan te kunnen zien moet je dan op een of andere manier over de achtergrond heen kijken. Ik vind het altijd een curieus gezicht, een paar van die hoofden die dan boven zo'n baan uitsteken. Tenzij je natuurlijk geen achtergrond gebruikt, of een volautomatische stagingyard. Maar goed, dat is maar hoe ik er tegen aan kijk.

Groet,

Gerard

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #646 Gepost op: 29 August 2013, 10:09:07 »
Mag ik wat aanvullingen maken op jouw voor en nadelen voor rondrijden en staging yards?

Rondrijden:
voor: mogelijkheid tot automatisering.

na: afwisseling in treinverkeer valt tegen. Gedurende de dag komt elke keer hetzelfde treintje voorbij.

staging:

voor: afwisseling

na: je moet er bij blijven. (hoezo praten met publiek?)

Jeroen

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
« Reactie #647 Gepost op: 29 August 2013, 11:01:55 »
Praten met publiek en er bij blijven, dat het multitasking. Daar zijn wij mannen niet zo goed in.... ;D

Gerard

RobbertJan

• Offline Offline
  • Mcn NSR Groningen.
« Reactie #648 Gepost op: 29 August 2013, 11:16:07 »
Hoi Ronald,

Goed idee om een rondlopende baan te maken, ik heb het nu zelf
ook in mijn nieuwe baan verwerkt en daardoor kan ik straks treinen
gewoon laten rijden zonder problemen.

En daarnaast kan ik het publiek te woord staan en rangeren op andere delen
van de module's zonder alles stil te hoeven zetten.

Het wordt voor 1 man makkelijker om een leuke show te geven, hoewel een
2e persoon nooit weg is om de behind the scenes te organiseren  ;D

Ik hoop het op €spoor weer te mogen bekijken mits ik een vrije dag kan versieren.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #649 Gepost op: 29 August 2013, 12:00:45 »
Een combinatie van rondrijden en pendelen/rangeren is ook mogelijk.
The best of both worlds. Er rijdt altijd wel iets rond voor de bewegingsverslaafden. En om zelf nog iets te doen en het afwisselend te houden heb je een deel waar je kunt rangeren en schuiven. Tussendoor een gesprek is dan heel goed mogelijk.
Zo deed ik het met Wolfscreek en zo doe ik dat eind september weer in Valkenburgsemeer.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #650 Gepost op: 06 September 2013, 22:16:17 »
Hallo mannen,

Zoals het er nu voor staat zal het toch wel rondrijden worden. Dat geeft ook de meeste effectieve lengte aan fiddleyard. Ik kan dan ook gemakkelijk wisselen van loc en rijrichting. Voor sommige wagens dan wel handig.

Verder heb ik nog wel wat aan kitjes liggen. Enkele daarvan zijn ouderwetse kits, geen laserwerk maar gewoon het meeste op maat gesneden en draad en strip plus wat los spul van Grandt Line om de wagen af te werken. Het begint dan zo:

En gaat naar zo in enkele dagen en veel uurtjes:

De wagen is af nu en staat lekker in de kamer te pronken. Ik heb er veel plezier aan gehad en het was een kit die veel voldoening heeft gegeven. Er ligt er nog eentje....
Verder had ik nog de Dunkirk van Boulder Valley. Die miste nog wat onderdelen van een extra setje dat erbij hoorde en dat ik enige tijd geleden besteld had samen met het spul voor de ACW baan. Dat er deze week maar eens opgelijmd, samen met een mooie resin bel. Verder heeft de loc een nieuwe Esu Basic decoder gekregen samen met een andere Shay die ik al eens 2e hands gekocht heb. Ik heb ze netjes afgeregeld en ze lopen netjes op samen zodat ik ze in dubbeltractie in kan zetten samen.
De wielen moesten nog wel afgedraaid worden van NEM naar RP25 (ongeveer) . Aangezien ik geen draaibank heb moest ik wat anders verzinnen. Onze Floris de styreen-master doet dat altijd met een vijl en draaiende motor, dat moest ik ook kunnen. Maar ipv een vijl heb ik een langzaam draaiende Proxxon genomen met een slijpschijf er in. Eerst de krans lager gedraaid:

Daarna heb ik de krans schuin gemaakt door de schijf er schuin op te zetten:

De loc na alle opknap bezigheden maar nog niet geschilderd:

Met de afgedraaide wielen loopt 't ding trouwens ineens wel een stuk betrouwbaarder..... op zich zeker een stap vooruit!

En zo experimenteer je wat. Ook had ik al eens een 4-tal flatcar afgietsels gekocht van Ed van Anita Decor. Er vandaag eens eentje gepakt, wat gaatjes geboord en wat onderdeeltjes geplaatst:
Kale kit:

En met het spul er op en draaistellen:

Lijkt wel denk ik... ik heb er nog 3 maar ben niet helemaal tevreden met dit spul. Resin is lastig met bewerken, veel stof en het is nog giftig ook. Ik ben toch meer voorstander van de houten kitjes.
Afgelopen week e.e.a. gegoogled en toen kwam ik dit tegen:

Het dak hoeft natuurlijk niet maar de onderbouw leek mij wel wat. Er lag nog een BAchmann flatcar die daar uitstekend geschikt voor is en met wat overgebleven spul uit de gondola kit kan ik natuurlijk ook zoiets fabriceren
Begonnen met een kale flatcar:

[http://i1092.photobucket.com/albums/i408/shannon1814/2013-09-06192757.jpg[/img]

Zijwandje, staat op 2 punten vast in de "stake pockets":

En dan opbouwen:

Tussensteunen:

Gele wash, melkachtige consistentie van Revell Aqua verf met water verdund en een drup afwasmiddel. Kleur een keer of 4 opgebracht en uit laten lekken:

Bankjes gesneden:

En in de kleur op dezelfde manier als de wandjes:

En klaar! Opbouw heeft 2 uurtjes gekost dus dat valt wel mee. En zo zijn we weer wat verder. Morgen even op pad en misschien wat kitjes scoren van een vriend. Ik meld mij weer! :)

JeanR

• Offline Offline
« Reactie #651 Gepost op: 06 September 2013, 22:59:12 »
Jij durft,gewoon met de slijptol ;)
Wel weer lekker bezig Ronald,

Jean.

Brian.

• Offline Offline
« Reactie #652 Gepost op: 07 September 2013, 00:14:47 »
Hallo Ronald,

Het heeft wat tijd gekost, maar ik ben dan eindelijk door je topic heen en man, wat een prachtige baan en samenwerking met je vrouw heb jij! (y)
Ik heb een grote bewondering voor jouw heldere manier van aanpak en voor mij is dit één grote inspiratiebron.

Vind 't jammer dat ik Eurospoor niet mee kan pakken (een baan is toch wat anders op foto's dan in RL), maar ik hoop je voorlopig hier te kunnen volgen ;)

Met vriendelijke groeten,
Brian

Ronald Halma

• Online Online
« Reactie #653 Gepost op: 07 September 2013, 08:49:33 »
@Jan; dank U ;)

@Brian: nou nou, ik word er verlegen van... ;) Inderdaad ben ik voorstander van simpel werk om het ook voor bv instappers niet moeilijk te maken. Ja, zo'n karretje is natuurlijk wat moeilijker en hoort eigenlijk bij het hogere school modelbouwen. Maar de wijze van modules bouwen en koppelen probeer ik tot een soort standaard te verheffen omdat het zo'n mooi systeem is, en gemakkelijk.
Ja, dat je vrouw mee bouwt is natuurlijk wel bijzonder. Aan de andere kant; als je huis volstaat met die treinentroep, kun je dan nog anders? ;D ;D ;) Alle gekheid, ik ben trots op dit resultaat van haar, en ook van de Civil War baan waar ze zeker haar steentje aan bijgedragen heeft. Ik bof daar zeker mee :)

Jammer dat je niet kunt komen, je bent uiteraard van harte welkom :) Wie weet een volgende keer?

Bedankt voor je hartelijke complimenten :) ;)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #654 Gepost op: 07 September 2013, 11:34:42 »
Zo dan :o
Meneer is een paar daagjes aan t bouwen geslagen en zet gelijk een halve trein maatschappij voor ons neer hier 8)
Het ziet er allemaal netjes uit en ik moet zeggen(ondanks dat ik geen ervaring heb met kitjes)dat zo'n resin geval absoluut niet bij jouw past en al helemaal niet met wat je tot zover op jouw "traditionele" manier hebt laten zien hier.
Zoals gewoonlijk zijn je bouw beschrijvingen erg duidelijk,dat blijft erg prettig weg lezen en kijken ondanks dat je helaas met het voor mij verkeerde tijdperk stoeit  ;)
(kan er met de baan die hier stil ligt geheel niks van meepikken  ;D  :-\ )

Ja, dat je vrouw mee bouwt is natuurlijk wel bijzonder. Aan de andere kant; als je huis volstaat met die treinentroep, kun je dan nog anders? ;D ;D ;)
Ja hoor dat zou kunnen,dan sta je eerdaags voor de deur met de sleutel in je hand en dan staat al het treinenspul buiten,met andere woorden zoek maar een andere plek ervoor  ;D  ;)

Ik blijf t in elk geval gewoon verder volgen hier,zie vanzelf wel weer wat er de volgende keer is gebeurt  :D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronald Halma

• Online Online
« Reactie #655 Gepost op: 09 September 2013, 23:49:33 »
Zo, tussen de bedrijven door en het meewerken aan de BNLS forumbaan ben ik thuis ook nog bezig geweest. Ik had nog 2 grote modules staan met de eerste variant in 0N30 die ik wilde bouwen nl Harlan Wade. Die bakken waren veel te zwaar en groot maar hebben wel voldoende materiaal in zich om een schaduwstation voor Lake Louisa te produceren. Ja, ik moet wel wat bijkopen maar dat valt op zich wel mee.

Vanmiddag de boel uitgeruimd en de modules naar buiten gehaals om te slopen:

De boel gewoon zo gezaagd dat ik wat bakken kan produceren. De achterwanden leveren 4 modules van ongeveer 30cm breed op en 1,2 meter lang. Dat maakt dan 4,6 meter. Ik heb 5 meter nodig dus daar hoeft dan maar een klein passtukje tussen.

Eerst het beste deel van HW eraf gehaald:

Kapotgeslagen.... :

En wat er over blijft:

2e deel van HW, daar was verder nooit veel aan gedaan. Er ligt nu een setje waar evt een banatje mee gebouwd kan worden in 0N30. Ik had nog niet genoeg te doen.... even laten liggen maar ;) :

En de buit van 1,5 uur slopen:

Morgen ga ik de bakjes maken! Later!

Kees V

• Offline Offline
« Reactie #656 Gepost op: 03 November 2013, 22:45:16 »
Ik was mijn foto's van Eurospoor van vorige week aan het uitzoeken. Bij deze een paar die ik van Lake Louisa gemaakt heb. Leuk om de baan nu eens in het echt gezien te hebben.

Btw Ronald: we hebben het tijdens Eurospoor even gehad over Shay's in Californië en ik zou je wat foto's toesturen van de Sugarpine RR bij Yosemite. Die mail heb ik vorige week gestuurd, maar de mailserver deed wat moeilijk over de grootte. Heb je die mail ontvangen? Anders stuur ik die foto's nog een keer, maar dan verdeeld over een paar mailtjes.

Groeten,
Kees V.

Ronald Halma

• Online Online
« Reactie #657 Gepost op: 07 November 2013, 21:10:32 »
Dank je Kees, ik heb die mail idd ontvangen... was om een of andere reden in de spambox gekomen. ZXal je na dit weekeinde even een mail doe met een wat uitgebreider antwoord!! (y)

Ronald Halma

• Online Online
« Reactie #658 Gepost op: 12 December 2016, 18:11:41 »
Kijk eens, zo maar 3 jaar verder :) Lake Louisa is inmiddels 4 jaar oud. Doordat er teveel bouwfouten in zitten is zij na deze 4 jaar op dit moment eigenlijk versleten. De aandrijvingen door bowdenkabels van de wissels is naadje en ook elektrisch zit 't ding vol ellende. Ze heeft genoeg tentoonstellingen gehad en een leuke schare fans gekend. Maar aan alles komt een eind.
De fouten die er sowieso in zaten; breuken in de U'tjes:

20161212_162053 by Ronald-45, on Flickr

20161212_162102 by Ronald-45, on Flickr

Deze kleine bakjes waren te fragiel waardoor kort na ingebruikname de U'tjes door het transporteren al snel gebroken waren. Met kunst- en vliegwerk stond 't dan altijd wel weer redelijk maar ik was er niet tevreden mee.
Dus; directieoverleg  :) omdat ik deze baan samen met Wanda gebouwd heb natuurlijk met haar overlegd wat zij ervan zou vinden als ik de baan zou slopen en de 3 grote bakken zou gaan hergebruiken. Ook zij was accoord onder het motto "je kunt niet alles bewaren" (en gelijk heeft ze).
Dus van bebouwd en vol:

20161212_160408 by Ronald-45, on Flickr

Naar leeg in 14 minuten:

20161212_161843 by Ronald-45, on Flickr

Restant de kliko in:

20161212_161850 by Ronald-45, on Flickr

Kleine bak 2:

20161212_162213 by Ronald-45, on Flickr

En deels gedemonteerd (lees gesloopt):

20161212_163849 by Ronald-45, on Flickr

De rest volgt de komende dagen. Dan zijn er 3 grote en 1 kleine bak kaal over. Met 1 kale kleine die ik nog heb kan dat de basis vormen voor iets nieuws, echter niet meer in deze vorm.

Wordt vervolgd!

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #659 Gepost op: 12 December 2016, 18:20:14 »
Waar komen die kogelgaten vandaan?

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl