Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Gert Arkema
Vandaag om 19:49:44
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 19:40:08
Sikje 225 door timtrein
Vandaag om 19:36:42
digitaal veranderd in 15 jaar door saskia
Vandaag om 19:30:38
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:29:54
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 19:13:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Prutsert
Vandaag om 18:44:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:23:00
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:05:46
DCM motor van Märklin demonteren. door Bahn-AG
Vandaag om 18:00:57
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025 door VAM65
Vandaag om 15:12:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:29:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MaraNCS
Vandaag om 14:22:42
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Corné81
Vandaag om 12:59:21
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 12:53:23
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 10:39:09
LS Models / Models World 2021 door Benelux795
Vandaag om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 09:56:00
Lima IRM pimpen door Brouwersbaan
Vandaag om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door laurent
Vandaag om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm door Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS door Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's door Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
16 July 2025, 21:25:56
  

Auteur Topic: Kraansikken  (gelezen 3618 keer)

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Kraansikken
« Gepost op: 15 November 2010, 15:37:32 »
Hoi,

tijdens het lezen en volgen van het draadje 'Roco NS sik Pimpen' kwam er een vraag bij me opzetten.
In het genoemde draadje kwamen ook wat berichtjes langs over een kraantje.

Nu staat er ook een zeer fraai kraantje in dat draadje en vandaar uit komen de volgende vragen:

- Hoeveel soorten kranen hebben er op de sikken gestaan? (twee, kan dat?)
- Zijn er ook arbo kraansikken?
- Wat zijn de verschillen tussen de kranen, qua plaatsings/bouw- en inzet periode?

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben?
Ben benieuwd naar de reacties.

Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Maarten.T

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • https://www.flickr.com/photos/maartentalsma/
Re:Kraansikken
« Reactie #1 Gepost op: 15 November 2010, 15:54:33 »
vragen:
- Zijn er ook arbo kraansikken?
Mvg,
Romar
Nee zover ik weet zijn geen arbo kraansikken.

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re:Kraansikken
« Reactie #2 Gepost op: 15 November 2010, 17:19:24 »
De meeste Kraan-Sik's hadden dezelfde kraan.
Alleen de 355 schijnt een afwijkende kraan te hebben gehad, wat zou kloppen met het Roco-model ervan.
Ik kan me niet 1-2-3 herinneren daar ook daadwerkelijk een foto van te hebben gezien.
Het verschil zit hem in de "knikbaarheid"; de meeste kranen kunnen alleen zwenken en hebben één knik-punt terwijl die van de 355 meerdere knik-punten zou hebben gehad.

Mijn verzamelmap met artikelen over de Sik (uit RailMagazines, Railhobby's, Op de Rails'en ed) kan ik nu even niet bij.
Zie ook http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,10953.0.html

Hier 2 kleur-varianten bij de VSM:



Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Kraansikken
« Reactie #3 Gepost op: 15 November 2010, 17:28:33 »
Zaterdag in Houten heb ik een Sik-kraantje van messing in mijn handen gehad gemaakt door Gert Knijf. Een juweeltje om te zien, met uitschuifbare arm.
De prijs was nog niet bekend.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:Kraansikken
« Reactie #4 Gepost op: 15 November 2010, 17:33:05 »
Werden die groene Sikjes al met een gele kraan uitgeleverd?

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re:Kraansikken
« Reactie #5 Gepost op: 15 November 2010, 17:55:24 »
Werden die groene Sikjes al met een gele kraan uitgeleverd?

Nee, alleen de 360 in 1972 (was ook de eerste).
zie het eerdere draadje

Dat enkele museumlijnen hun Kraan-Sikken omschilderen in het groen past wel meer bij andere tijdperk III-kleurstellingen in hun collectie, maar is dus eigenlijk historisch niet juist. Maar da's een detail.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Romar

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
    • Driehuizen in 1:87
Re:Kraansikken
« Reactie #6 Gepost op: 15 November 2010, 18:22:41 »
@2278
Dat dacht ik al, aangezien ik er ook geen foto's van kon vinden...

@Simon
Bedankt voor je reactie, ben weer wat wijzer geworden.

@Jaap
Uit het draadje 'roco ns sik pimpen' een citaat met foto van Sobat Kras


SK

En inderdaad, dat is een juweeltje van een kraan.  (y)
heb daar ook gelezen dat het zo rond de 135 euro zou kunnen gaan kosten, kant en klaar. (onder voorbehoud dat Karst Gert goed begrepen heeft :P)

Mvg,

Romar
Herrie liefhebber, Early hardcore, Industrial & Frenchcore.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kraansikken
« Reactie #7 Gepost op: 08 October 2023, 10:55:16 »
Ff afstoffen, want gisteren op Houten kwam het kort ter sprake.. Is de Roco 355 sik met 'vouwkraan' een fantasiemodel? Dus met een giek voorzien van een extra scharnierpunt/knik. Ik meende ooit wel een foto van sik met vouwkraan gezien te hebben, dus vandaag gegoogled en inderdaad: de 360 had blijkbaar in '96 een kraan met extra knik. Voor de 355 kan ik geen foto's vinden, maar wellicht is deze hier kort mee uitgerust? En of de 360 'm daadwerkelijk op kon vouwen als het roco model lijkt mij onwaarschijnlijk, aangezien giek 1:1 niet asymmetrisch is uitgevoerd. Dus het is meer een 'knikgiek' dan 'vouwkraan'...

Foto van de 360 met extra knik: https://www.flickr.com/photos/johannes-j-smit/5089979920

Weet iemand het verhaal achter de extra knik?

- Hoeveel soorten kranen hebben er op de sikken gestaan? (twee, kan dat?)

Volgens mij kom ik op drie: de exoot met 'knikgiek' en de bekende met vaste giek in 2 varianten, met enkele zwenkcilinder en met dubbele. De laatste kom je op bijna alle foto's tegen, hieronder bijv de 284 met enkele zwenkcylinder:
https://www.sporen-met-rob.nl/Index%20Sporen%20met%20Rob/Nederlandse%20Spoorwegen/Kijfhoek,%20Barendrecht,%20Whz,%2026-08-1984/2-1023.jpg

Aangezien de 360 met knikgiek een enkele zwenkcilinder heeft, kan het dus ook een combinatie van 2 soorten gieken en 2 soorten zwenkwerk geweest zijn  ;)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1655
Re: Kraansikken
« Reactie #8 Gepost op: 08 October 2023, 12:06:12 »
Kraansik 360 Utrecht op 14-07-77



Kraansik 360 Utrecht op 12-05-78


mvg, Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kraansikken
« Reactie #9 Gepost op: 08 October 2023, 15:56:10 »
Mooie platen. Dat t'ie eerder (nog) geen knik had, is op internet wel te vinden.
Zo ook op deze prent uit '89: https://www.nicospilt.com/dia/dia5705_groot.JPG
Bron: https://www.nicospilt.com/index_Dieselloks_500.htm

Somda meldt overigens het volgende over de 360:
"Op 1 juni 1993 botst de 360 met een vrachtwagen te Breukelen. De locomotor is in de voorgaande nacht bezig geweest met een werktrein (bestaande uit enkele zandwagens) tussen . De locomotor botst op de overweg bij het station met de vrachtwagen. Hierbij schaart de locomotor en komt de vrachtwagen op zijn kant te liggen in de berm. Door een mobiele kraan wordt de locomotor weer in het spoor gezet en op 7 juni 1993 arriveert de locomotor in Tilburg. Hier wordt de locomotor hersteld van de schade en krijgt tevens een H4 revisiebeurt. Op 25 augustus 1993 wordt de locomotor afgeleverd."

De Flickr-foto is van '96; wellicht is het na het ongeluk in '93 een andere kraan op gezet..?

Overigens verloor hij zijn kraan blijkbaar in '98:
"Zo werd in 1998 de defecte 360 in de hoofdwerkplaats Tilburg ontdaan van zijn HIAB-kraan door het Spoorwegmuseum. De locomotor werd verkocht aan het Amsterdamse Havenbedrijf de Rietlanden."
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Tinus Trein

  • Offline Offline
  • Berichten: 109
Re: Kraansikken
« Reactie #10 Gepost op: 08 October 2023, 22:29:06 »
Die knik-kraan die o.a. Op de 355 gezeten heeft is een standaard hiab 090 kraan die ook vaak op trucks te vinden was.
Roco heeft in elk geval genoeg ruimte gelaten om het ding te verbeteren: vergelijk het origineel maar eens met de interpretatie uit Oostenrijk..

Mvg, Tinus

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7083
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Kraansikken
« Reactie #11 Gepost op: 09 October 2023, 09:09:03 »
Is het inderdaad, het eenvoudig vervangen van de kraan geweest met een ander exemplaar...??

Anders kan ik me voorstellen dat je met een lange kraanarm niet naast de Sik aan het werk kan.
Alleen door de Sik dan heen en weer te laten rijden.
Met een extra knik gaat het werken in een positie naast de Sik veel gemakkelijker.

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5556
Re: Kraansikken
« Reactie #12 Gepost op: 09 October 2023, 09:44:50 »
En detail: de kraan op de 227 (Weert, 4 juli 1981). Lijkt mij toch heel lastig nauwkeurig na te maken. Ook lastig: de verplaatste lampen, op een uitstekende plaat boven de buffers.


Groet, Frank

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 4978
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Kraansikken
« Reactie #13 Gepost op: 09 October 2023, 10:08:40 »
Die knik-kraan die o.a. Op de 355 gezeten heeft is een standaard hiab 090 kraan die ook vaak op trucks te vinden was.

Dat het een autolaadkraan is, was volgens mij wel duidelijk. Maar onderstaand vouwen kan alleen het Roco model; gezien de foto's, lukt dat in 1:1 niet... Dus blijkbaar toch een speciale giek voor de NS. Of een ouder model van dit type?



En detail: de kraan op de 227 (Weert, 4 juli 1981). Lijkt mij toch heel lastig nauwkeurig na te maken. Ook lastig: de verplaatste lampen, op een uitstekende plaat boven de buffers.

Is inderdaad een bewerkelijk ding, al zijn er hier op het forum al een paar goede pogingen gedaan  :angel:
Die platen boven de buffers hebben ze overigens niet allemaal.
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8159
Re: Kraansikken
« Reactie #14 Gepost op: 09 October 2023, 10:44:34 »
Hier zijn ook nog wat oude foto's te vinden van o.a. kraan sikken:

https://flic.kr/s/aHsk8ynxEN