Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 19:27:57
EifelBurgenBahn door Overet
Vandaag om 19:19:56
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door hmmglaser
Vandaag om 18:54:45
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
Vandaag om 18:38:07
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Eric B
Vandaag om 18:37:56
Magneet koppelingen voor Bemo door Sylvester
Vandaag om 18:24:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Bor de Wolf
Vandaag om 17:32:25
Plan E - 2023 oplage door spoorijzer
Vandaag om 17:29:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 17:25:33
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 17:20:42
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 17:13:47
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
Vandaag om 16:48:40
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:32:11
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:26:06
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Prutsert
Vandaag om 15:07:51
Hulp bij update Mobile Station 2 door Prutsert
Vandaag om 14:34:22
Het Boemeltje door Sikko
Vandaag om 14:16:25
Polderbaan(tje) 0,3m2 door Reeks77
Vandaag om 13:01:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Jeroen95
Vandaag om 11:48:48
19 Toen door R1954
Vandaag om 11:35:11
ESU Loksound V4 Plux22 door bellejt
Vandaag om 11:09:20
Lichtprintjes NS2400 door hmmglaser
Vandaag om 10:58:08
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 10:31:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 10:03:59
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door René 4312
Vandaag om 09:52:09
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 09:05:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
13 June 2025, 23:53:36
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
13 June 2025, 23:27:04
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Benelux795
13 June 2025, 21:53:57
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Bennis
13 June 2025, 21:20:16

Auteur Topic: EU11 Diorama: BEIDE HANDJES door P@tje & Duizendpoot  (gelezen 162145 keer)

P@tje

• Gast
Re:EU11 Diorama: BEIDE HANDJES door P@tje & Duizendpoot
« Reactie #255 Gepost op: 13 July 2011, 19:32:59 »
Theo & Mathyn, Dank voor het compliment!  :)

Maar misschien is het leuk om een klein zacht lampje erachter te plaatsen, zodat er wel iets meer van te zien is, want het ziet
er werkelijk prachtig uit. Het zou zonde zijn als het een zwarte massa zou zijn op de beurs. Wat het misschien als snel zal worden.
Het hoeft niet vel te zijn, maar net dat je iets van de kleuren ziet ;D

Tja, ik begrijp wat je bedoelt, echter is het raam in het echt overdag ook gewoon een donkere massa.

Een lichtbron plaatsen om de kleuren te kunnen laten zien, zou dus eigenlijk tegen-natuurlijk zijn. Het diorama van Hans en mij, zal zich overdag afspelen... als we het 's nachts zouden laten afspelen, dan zie je een hoop andere kleine details weer niet. Zou je voor beide oplossingen gaan (een dag/nacht cyclus), dan zouden de taferelen die zich in het diorama afspelen eigenlijk weer niet kunnen. (Hans, wat denk/vind jij?)  

Erwin L.

• Offline Offline
« Reactie #256 Gepost op: 13 July 2011, 20:10:19 »
Met dat rooster ervoor zie je nog minder...  maar ik ga er even vanuit dat dit er niet bij gaat komen?
In kerken branden vaak kaarsen overdag... is dat iets om te imiteren (inclusief het flakkeren?)
Vindt het er verder geweldig uitzien...

P@tje

• Gast
« Reactie #257 Gepost op: 13 July 2011, 20:26:38 »
Met dat rooster ervoor zie je nog minder...  maar ik ga er even vanuit dat dit er niet bij gaat komen?
In kerken branden vaak kaarsen overdag... is dat iets om te imiteren (inclusief het flakkeren?)
Vindt het er verder geweldig uitzien...

Hallo Erwin,

Allereerst weer dank voor het compliment!  :)

Een rooster gaat er idd niet komen! (Het diorama wordt gesitueerd in een tijd, dat de kans op vandalisme én dus ingegooide ramen nog nihil was... Men vreesde toen nog God... of de boze veldwachter met z'n lange én altijd doeltreffende wapenstok ;D ;))

Voor wat betreft de brandende kaarsen... (Hoe leuk het idee ook is) Ik denk dat die overdags van buitenaf niet te zien zijn. ;)

----------------------

Wel ff provisorisch een lampje in de kapel gezet... Geen super-foto, maar ach, 't is voor het idee!  ;)

Nachtmis!!

Erwin L.

• Offline Offline
« Reactie #258 Gepost op: 13 July 2011, 20:35:50 »
Jammer, want het zou inderdaad een leuk detail zijn...
Helaas staan kerkdeuren, in tegenstelling tot hetgeen vaak beweerd wordt nooit open (in ieder geval de grote deur niet.... tenzij je natuurlijk een uitvaart of bruilft scene maakt... :) )
Anders zou je de kaarsen alsnog kunnen zien...

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #259 Gepost op: 13 July 2011, 20:59:12 »
Mja, even terugkomend op mn idee omtrent de verlichting van het raam... Dat hoort natuurlijk eigenlijk andersom: het buitenlicht maakt de ramen in de kerk goed zichtbaar. Teksten op die vensters zijn ook altijd voor degenen die binnen zijn te lezen.
Met andere woorden: Het enige profijt wat je kunt trekken van het raam is middels een camera en een besloten voorstelling voor belangstellenden. ;)

Gr/H

P@tje

• Gast
« Reactie #260 Gepost op: 13 July 2011, 21:17:14 »

Helaas staan kerkdeuren, in tegenstelling tot hetgeen vaak beweerd wordt nooit open 

Deze kapel is idd vrijwel altijd gesloten... Alleen bij speciale gelegenheden gaat het slot er af.

Overdags...
het buitenlicht maakt de ramen in de kerk goed zichtbaar.
(Buiten zijn ze dan vrij donker.)

's nachts...
Zorgt verlichting in de kerk ervoor dat de ramen buiten mooi te zien zijn.
(Binnen zie je ze dan minder.)

Duizendpoot

• team Mitropa
  • Offline Offline
    • wp.duizendpoot.de
« Reactie #261 Gepost op: 14 July 2011, 09:16:10 »
Theo & Mathyn, Dank voor het compliment!  :)

Tja, ik begrijp wat je bedoelt, echter is het raam in het echt overdag ook gewoon een donkere massa.

Een lichtbron plaatsen om de kleuren te kunnen laten zien, zou dus eigenlijk tegen-natuurlijk zijn. Het diorama van Hans en mij, zal zich overdag afspelen... als we het 's nachts zouden laten afspelen, dan zie je een hoop andere kleine details weer niet. Zou je voor beide oplossingen gaan (een dag/nacht cyclus), dan zouden de taferelen die zich in het diorama afspelen eigenlijk weer niet kunnen. (Hans, wat denk/vind jij?)  

@ Patrick,

Een dag/nacht cyclus is technisch natuurlijk haalbaar, gewoon andere verlichting aanbrengen en een regelaar die langzaam van dag naar nacht schakelt en weer terug.
Maar er zijn andere details op ons diorama die niet zonder licht kunnen :D
Wat wel kan is het plaatsen van een elektrisch waxinelichtje, dat geeft wat flikkerend licht en kan random geschakeld worden. ::)

Hans
Met vriendelijke groet, Hans.

https://wp.duizendpoot.de

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #262 Gepost op: 14 July 2011, 10:22:11 »
Zelf denk ik dat ook het voorbeeld van deze kapel aangesloten is op het elektrische net. De hoofdverlichting wordt verzorgd door gewone lampen. Slechts bij de heiligenbeelden (het betreft hier de St Willibrorsdkapel, ik neem aan dat deze Katholiek is, zeker daar die ook inVenray staat) branden enkele kaarsen. Deze kaarsen branden dan bij de heiligenbeelden, en die staan niet bij het raam. Het effect op de ramen is verwaarloosbaar. Zelf denk ik dat je als je een flikkerend lampje in de kapel plaats, dat je eerder het gevoel hebt dat de kapel in de fik staat, dan dat er enkele kaarsen staan te branden.
Persoonlijk zou ik een zwak lampje laten branden in de kapel, ook overdag. Een kapel heeft maar weinig ramen, is donker, dus brandt er iets licht, allen niet overheersend. De kapellen inNederland zijn zo'n beetje allemaal gesloten, ja, helaas wel, maar dankzij de vernielzucht, maar ook het niet ingrijpen van de omstanders, is het niet meer mogelijk om een kapel open te houden. Geen vrijwilligers meer daarvoor, betaalde krachten kunnen niet meer, daar er te weinig mensen de parochie nog kunnen onderhouden. Maar bij de zuiderburen kan het nog wel. In Belgie kan je gewoon nog naar binnen lopen, tot rust komen,maar ook kijken hoe een kapel er van binnen uit ziet. Althans die enkel die ik bezocht heb aldaar.

Groet,
Michel

Overigens ben ik benieuwd naar jullie diorama, tot nu toe de watermolen en kapel, jullie maken wel nieuwsgierig!  (y)

P@tje

• Gast
« Reactie #263 Gepost op: 14 July 2011, 18:04:03 »
Na telefonisch overleg met Hans is besloten om geen verlichting voor een "nacht-beeld" te realiseren... Misschien dat we echter een klein lampje in de kapel maken als extra-tje, zodat het kappeletje evt. via een schakelaartje verlicht kan worden.
Er komen later nog vele details in ons diorama, die we in het "daglicht" willen laten zien... Dus alleen voor een raampje, gaan we geen zaken omgooien.  ;)

Groet, Patrick

Duizendpoot

• team Mitropa
  • Offline Offline
    • wp.duizendpoot.de
« Reactie #264 Gepost op: 19 July 2011, 20:11:53 »
Tja tijdens al die natte dagen toch maar weer verder met de smid.
Een preisertje modificeren naar een smid die met zijn hamer op een aambeeld staat te meppen valt niet mee. ;D
Daarbij moet hij ook nog ongeveer 180 graden om zijn as kunnen draaien.
Ik wacht nog op een laag toeren motortje en dit is via Ebay besteld in Hong Kong.

Filmpje...
http://s165.photobucket.com/albums/u61/duizendpoot_album/EU11/?action=view&current=MVI_4814.mp4

Nu de zaak nog inbouwen in de hoefstal en schilderen :(

Hans
« Laatst bewerkt op: 19 July 2011, 20:25:36 door Duizendpoot »

zuylen

• Offline Offline
« Reactie #265 Gepost op: 19 July 2011, 20:21:59 »
Het effect van brandende kaarsen in de kapel is na te bootsen met een Tams lichtstuurprint die qua kosten ongeveer 10 euro kost. Het is een zogenaamde Lightcomputer (kerzensimulatur). kijk maar op de Tams site.
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

P@tje

• Gast
« Reactie #266 Gepost op: 20 July 2011, 11:33:32 »
Hallo Andre,

Dank voor de tip... Ik heb er eens even gekeken (Heb helaas geen foto's en/of filmpje gevonden van de daadwerkelijke werking)

Persoonlijk denk ik nog steeds dat kaarsen (én dus kaarslicht) verwaarloosbaar zijn in H0, vooral in zo'n klein kappeltje met eigenlijk maar 1 wat groter (echter donker) raam.

Groet, Patrick

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #267 Gepost op: 20 July 2011, 11:43:57 »
Hans, ik weet niet bij wie je de paarden laat beslaan, maar als hij het zo doet, weet je zeker dat je paard gelijk naar de slager kent :)
Tenzij het een superlenig paard is natuurlijk  :-*
Mvg Marty,

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #268 Gepost op: 20 July 2011, 11:53:40 »
niks lenigheid, een bijzonder paard, het heeft een extra gewricht! :o
wel een mooie styreen constructie !!

Groet,
Michel

Duizendpoot

• team Mitropa
  • Offline Offline
    • wp.duizendpoot.de
« Reactie #269 Gepost op: 20 July 2011, 12:16:06 »
@ Marty en Michel,

Het was een bijzondere knol, en ik ben blij dat hier geen knol rondloopt... Dus Marty ik hoef ook niet naar die hoefsmid. ;D

Op advies van Patrick heb ik een tweede knol gemaakt om deze reactie voor te zijn, uit mijn fotoemmer de verkeerde afbeelding gepakt.
Maar er wordt een nieuwe afbeelding gemaakt met het minder lenige paard.

Hans

« Laatst bewerkt op: 20 July 2011, 12:27:52 door Duizendpoot. Reden: Picture toegevoegd »