Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
  

Auteur Topic: EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British  (gelezen 99760 keer)

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #90 Gepost op: 12 December 2010, 19:19:02 »
Een paar krabbeltjes terug heb ik al eens opgemerkt dat de omgeving van de North British Distillery er uitziet als een pareltje voor modelspoorders qua industriegebied. Dit weekend heb ik dan ook even in Wintrack zitten puzzelen om het baanplan van de North British mainline naar Haymarket op de kaart te zetten.


Klik

Mijn hobbykamer is zo'n 5 meter breed, dus in principe zou dit moeten passen, hoewel de treinen dan natuurlijk nergens naar toe kunnen. Toch denk ik er over om met dit stuk verder te gaan nadat ik het diorama klaar heb. Ik zou dan e.e.a. wat modulair op kunnen zetten zodat ik er een module tussenuit kan halen en aan het beide kanten de ruimte heb om de bocht te maken naar een ander stuk baan. Nog maar eens een paar nachtjes over slapen...
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1153
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #91 Gepost op: 12 December 2010, 21:47:34 »
Ik vind het een idee! Lekker modulair aanbouwen..een uitdaging! Kun je voorlopig weer vooruit!
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #92 Gepost op: 12 December 2010, 22:01:28 »
Ja, basis is vrij simpel, vier sporen dik rechtoe recht aan en op verschillende stukken hopsa een scenery module inplakken.  ;D
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Thijs1271

  • Offline Offline
  • Berichten: 1153
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #93 Gepost op: 12 December 2010, 22:08:04 »
Volgens mij de middelste twee sporen voor doorgaand verkeer, de buitenste sporen zijn verzorgend.
Ik vind het wel vrij statisch, zo. Op deze manier is het wel heel veel rechtuit rijden.
BMB & GWR Branch line / Narrow Gauge 00
DMC en blij ermee  :-)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #94 Gepost op: 12 December 2010, 23:12:37 »
Citaat
Volgens mij de middelste twee sporen voor doorgaand verkeer, de buitenste sporen zijn verzorgend.

Als je zo'n baan maakt volgens een prototype uit een bepaalde periode, dan heb je heel wat uit te zoeken.
Dan kun je mooi gelijk hiermee beginnen.

In Engeland heet een lijn met 4 sporen een 4-track mainline, en die bestaat uit een up-slow, up-fast, down-slow en down-fast spoor. Up is altijd in de richting van Londen (hier hebben we het natuurlijk over Schotland).

Er werden (en dat is misschien nog steeds zo) 2 varianten gebruikt nl. (vlnr) SFFS en SSFF. In de regel gebruikte de LNER SFFS en de LMS en de GWR SSFF, dus eerst 2 slow, en daarnaast 2 fast lijnen. Er zijn legio uitzonderingen, afwijkingen etc. op de regel, bijv. omdat 4 sporen naast elkaar nog niet betekent dat het een 4-track mainline is.

Ik weet niet wat voor de CR gebruikelijk was, maar het zou best kunnen zijn dat de LMS de lokale gewoonte van de CR overnam, indien die afweek van wat bij de LMS gebruikelijk was. Daarmee is het dus niet zomaar automatisch een SSFF lijn, waarbij de 2 slow lijnen naast de 2 fast lijnen liggen. Mocht dat zo zijn, dan zou je volgens mij ook graag willen weten of de slow resp. fast lijnen aan de noord resp. de zuidzijde liggen.

Overigens een mooi idee, Johan, om dat hele stuk tot aan Haymarket te willen bouwen. Dat riekt een beetje naar "Copenhagen Fields":

http://www.simplytrains.com/pages/layouts/copenhagen/copenhagen.htm

Het geeft mogelijkheden om mooie lange treinen volgens het prototype te laten rijden i.p.v. flink verkorte.
In gedachten zie ik al mooie lange whisky treinen voorbijkomen.

Leen.

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #95 Gepost op: 12 December 2010, 23:18:09 »
Als jij zorgt dat er 6 cc in elk wagonnetje kan met tapkraantje er bij ;)

Euh.. Copenhagen Fields, was dat niet dat mooie ding van Warley?

Citaat
Up is altijd in de richting van Londen (hier hebben we het natuurlijk over Schotland).

Vanuit Scotland is London behoorlijk down the drain hoor  :o

Ik denk overigens dat het SFFS is. De twee buitenste banen hebben nl de aftakkingen naar andere stationnetjes in Edinburgh of naar de Engine Sheds en locale industrie.
« Laatst bewerkt op: 12 December 2010, 23:22:20 door Johan Vermij »
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #96 Gepost op: 13 December 2010, 10:31:06 »
Ik zal wel eens kijken of hierover ergens in mijn boeken/tijdschriften goeie informatie te krijgen is.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 13 December 2010, 15:36:26 door Stoomboy »

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #97 Gepost op: 13 December 2010, 15:54:15 »
Op deze site over Haymarket Station:

http://en.wikipedia.org/wiki/Haymarket_railway_station

wordt uitgelegd dat de 2 noordelijke lijnen van en naar de Forth Bridge gaan, en de 2 zuidelijke naar Glasgow en de West Coast Main Line (Carlisle, Birmingham, Londen).
Feitelijk betreft het dus geen 4-track mainline, maar twee dubbelsporige mainlines.

Waarschijnlijk kunnen we ervan uitgaan dat dit al heel lang zo is.

Leen.

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #98 Gepost op: 14 December 2010, 11:05:00 »
Gisteravond even wat zitten prutsen met Sketchup, aangestoken door Arnaud, en het liep een beetje uit de hand (lees: het werd laat). Ik zat daarbij te denken aan hoe ik de modules voor de Mainline naar Haymarket zou kunnen opslaan en toch nog wat werkruimte overhouden.


Klik

Op het eerste niveau dan de baan waar ik op kan gaan rijden en op het tweede niveau de modulebakken die er dan ff thuis niet tussenpassen. Aan de muur het Diorama waar we nu aan werken -om toch een beetje on topic te blijven  ;D
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 12019
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #99 Gepost op: 14 December 2010, 12:20:26 »
Dat ziet er netter uit dan bij mij!

Leen.

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #100 Gepost op: 14 December 2010, 22:01:50 »
Zo dan, ik bemerk een nieuwe trend in schetsen maken  ;D
Ziet er goed uit joh, gefeliciteerd.

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #101 Gepost op: 19 December 2010, 00:33:15 »
Eén van de eerste dingen waaraan ik begonnen was met bouwen was het spoordijkje dat naar de Haymarket Mainline gaat. Rond de lunch ben ik vandaag in Houten geweest om wat onderdeeltjes te halen om hiermee verder te gaan. Tijdens de kroketten kreeg ik van Jajo de opmerking dat ik niet zoveel tekst moest neerkrabbelen maar weer eens wat moest laten zien. Nou bij deze.

Ik kwam terug uit houten met een paar stukjes Peco Code 55 (finescale) flex track die op het spoordijkje moeten komen, plus een mooi matje wildgras van Polak (mooi prijsje bij de Scenery Shop). Met het gras heb ik de andere kant van de eerder met MiniNatur bekleedde spoordijk beplakt en ook heb ik een stukje MiniNatur verwijderd aan de voorkant, dit met name omdat het assortiment MiniNatur nogal druk oogde. Iets meer rust in de begroeiing dus. Daarna de boel met onverdunde lijm ingesmeerd en een eerste, dunne laag zand aangebracht.


Klik

Na het instrooien en uitvegen van zand gaan de eerder verwijderde plukjes MiniNatur terug in het dijkje, maar dan bovenop langs de rails.


Klik

Na het ballasten met een fijne graniet split van Anita Decor het een en ander in model poetsen met een fijn kwastje. Netjes tussen de bielzen, aflopend langs de zijkant en een bultje er naast. Met een pinceptje nog even de 'hunebedden' er uit vissen die nog in het zand lagen en tussen de twee railbeddingen nog een voetpadje over laten.

Volgende stap is het verlijmen van de hele santekraam. Ik gebruik geen houtlijm maar glasvezel lijm. Lijmt volgens mij iets beter op niet houten onderdelen, maar heeft wel dezelfde eigenschappen: Het laat zich makkelijk verdunnen en droogt ook transparant op. De lijm is 1 op 1 verdund met water en een drupje afwasmiddel toegevoegd om de oppervlakte spanning te breken.


Klik


Klik

Even wat rollend materieel er op zetten voor het fotomoment. Op de voorgrond zie je nog wel de natte lijm.

Klik

Na het drogen zal ik het nog moeten weatheren, dus dit onderdeel komt nog een keer terug.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #102 Gepost op: 19 December 2010, 23:08:12 »
Klein updateje. Vanavond even door de sneeuw gesjeesd en mijn nieuwe Caledonian Railways 2P locomotiefje opgehaald.


Klik

Mooi he :)
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Overlord

  • Offline Offline
  • Berichten: 1583
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #103 Gepost op: 19 December 2010, 23:24:06 »
Bijzondere winkel, en op zondag en in de avond open ;)

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:EU11 Diorama: Johan & Leen, the North British
« Reactie #104 Gepost op: 29 December 2010, 22:55:18 »
Klein uitstapje naar de overkant van de Haymarket mainline brengt ons bij de Waverly Rubberworks. Toch maar even een paar spoortjes neergekwakt en aan de slag gegaan met mijn nieuw binnengekomen PIKO doosje.



No worries, binnenkort weer verder met het Diorama  :P
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery