Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door janw
Vandaag om 01:16:13
keerlusproblemen door astrantia
26 June 2025, 23:32:14
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
26 June 2025, 23:28:53
US diorama in H0 door Wim Vink
26 June 2025, 23:24:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
26 June 2025, 23:11:02
PB models: Wadlopers model 2022, voorbeschouwing + bespreking door roco
26 June 2025, 23:07:39
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
26 June 2025, 22:34:47
Verschil leveranciers DCC decoders? door Ronald Halma
26 June 2025, 22:17:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
26 June 2025, 22:16:38
Raadplaatje door Cc72000
26 June 2025, 22:11:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Reeks77
26 June 2025, 21:39:05
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
26 June 2025, 20:46:58
20 jaar BNLS door Vroeger
26 June 2025, 20:07:12
Samenstellingen VAM treinen, 2e type wagen, Takkls580 door Michiel 80
26 June 2025, 19:56:09
NZH A 1001 - 1004 door Hans_NB
26 June 2025, 19:32:07
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
26 June 2025, 19:28:57
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
26 June 2025, 18:16:54
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
26 June 2025, 17:30:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 June 2025, 17:11:06
Rijnstraat door Gerco van Beelen
26 June 2025, 16:39:00
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
26 June 2025, 16:15:42
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Jeronimos
26 June 2025, 16:09:45
Depot + vervolg Vlieringen-2 door jan47
26 June 2025, 14:26:55
Piko 2025 door 1200blauw
26 June 2025, 13:41:50
Voor een beginner welk spoor is handing bij bepaalde oude treinen door spoorijzer
26 June 2025, 13:27:33
Bauarbeiten im gange door 741230
26 June 2025, 13:26:44
Maasmuiden Haven door tijgernootje
26 June 2025, 13:20:41
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
26 June 2025, 12:59:53
kade bij Valkenburgse meer "stort in" door spoorijzer
26 June 2025, 12:40:43
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
26 June 2025, 10:05:10
  

Auteur Topic: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?  (gelezen 9840 keer)

NS1124

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
« Gepost op: 26 January 2007, 10:44:12 »
Om maar met de deur in huis te vallen, begin ik een nieuwe topic over fleischmann materieel gezien we het lint topic aan het flooden zijn met irrelevante informatie.

De laatste vraag op dit topic was hoe lang de modeltreinen wel niet rijden per dag. Gemiddeld 8 a 9 uur per dag en dat 7 maanden achtereen.
Het betreft hier een hele hoop materieel van fleischmann, waaronder oude en nieuwe modellen. Voornamelijk Duits maar ook Nederlands materieel.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22466
Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
« Reactie #1 Gepost op: 26 January 2007, 10:47:12 »
Nooit zo bij stilgestaan. Maar het doet vermoeden dat een beetje permanente tentoonstellingsbaan een flinke kast met onderdelen moet hebben.

Overigens is smeren van tandwielen met vet altijd beter dan met olie.
« Laatst bewerkt op: 26 January 2007, 12:56:06 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
  • MSc Micro-Electronics
Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
« Reactie #2 Gepost op: 26 January 2007, 13:09:26 »
Ze hebben bij loxx-Berlijn een test gedaan met een Fleischmann BR218. Deze heeft bijna 3000 kilometer rijafstand aangehouden. Er stond zelfs bij, als de motor het langer had uitgehouden, dan had hij op de straat verder kunnen rijden, omdat de velgen compleet waren uitgesleten.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

arjen

  • Gast
Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
« Reactie #3 Gepost op: 26 January 2007, 13:19:51 »
3000 kilometer? Gezien de topsnelheid van een 218 zou dat in de ordegrootte van 2000 uur zijn geweest. Dan haal je die 7 maanden wellicht nét.
Maar als dit het maximum is voor de oerdegelijke oude Fleischmannmotor, dan zou ik wat die Linten betreft maar budget reserveren voor een reserve-exemplaar. Het goede nieuws is dat je de oude altijd nog als dummy kunt gebruiken  ;D

Arjen.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2105
  • MSc Micro-Electronics
Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
« Reactie #4 Gepost op: 26 January 2007, 13:30:49 »
Tijdens die 3000 km werd er af en toe gesmeerd en de koolborstels werden een aantal keer vervangen. (ongeveer om de 300 uur) De 3000 km was inderdaad na 1936 uur gehaald. De rede dat hij niet verder kon, was omdat de motorlager zo ver versleten was dat de tandwielen niet meer in elkaar grepen.
http://www.loxx-berlin.com/de/index.html kijk bij 'Tipps und Tricks' Stress test.

Daarbij moet ik zeggen dat
1. de Fleischmann lok de winnaar was. de Märklin was 2e met 1656 uur en BRAWA was 3e met 1474. Daarbij is het ook belangrijk dat bij alle andere modellen een 2e was gekocht om als onderdelenleverancier te dienen. De Fleischmann was de enige waarbij die 2e lok totaal niet nodig was.
2. de nieuwere motoren van Fleischmann vaak van Bühler zijn. Deze zijn totaal gesloten, dus als de koolborstels vervangen moeten worden kan je de motor weggooien. :-|
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22466
Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
« Reactie #5 Gepost op: 26 January 2007, 13:40:48 »
Oh ja, dat verhaal.
De voornaamste conclusie moet mijns inziens zijn dat de eenvoudige draaistelmotoren minder snel slijten dan cardanaandrijvingen. Robbert Jan had dat geloof ik al gezegd met zijn vergelijking tussen oude en nieuwe Fleischmann modellen.
Maar ja, soepele rijeigenschappen zijn ook wat waard.  :D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

NS1124

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
« Reactie #6 Gepost op: 26 January 2007, 17:52:27 »
Dat is natuurlijk wel het mooiste, maar met het huidige besturingssysteem van de modelbaan van nienoord is het mogelijk om zelfs de treinen met de degelijke fleischmann motoren langzaam op te laten trekken en af te laten remmen, hierbij is het echter wel zo dat de koolborstels meer te voorduren krijgen, vooral bij langzaam optrekken.

Daarom hebben we bij nienoord ook een contract met fleischmann voor onze onderdelen, anders is het gewoonweg niet te doen.
de meeste loks worden als al eerder in het lint topic vermeld meerdere malen per jaar (ongeveer 2 keer) van nieuwe tandwielen voorzien.
Voor een nieuw seizoen worden er zelfs compleet nieuwe draaistellen ingezet om bedrijfszeker te kunnen draaien.
Dit alles bij ongeveer 40 locomotieven, en dan de rijtuigen nog niet meegetled want die gebruiken ook heel wat in een seizoen.

Het is wel zo dat de treinen op de modelbaan niet continu rijden. Personentreinen stoppen altijd op de stations, goederentreinen rijden meestal wel door, behalve in de schaduwstations.
Wat dat betreft is deze vorm van rijden veel slijtage gevoeliger dan het continu laten rijden.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3376
    • nederlof.net
Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
« Reactie #7 Gepost op: 26 January 2007, 18:02:02 »
Interessante informatie!

Ik ben jaren geleden eens in Leek geweest en deze baan bekeken, prachtig!

Kan je eens wat meer info geven? Bijvoorbeeld over die besturing waar je het in je laatste post over hebt?

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
« Reactie #8 Gepost op: 26 January 2007, 18:23:02 »
Hoi allemaal

2000 uur = komende 5 jaar elke dag 1 uur met de treinen rijden!! Daar maak ik geen vrienden mee thuis denk ik :)

Jullie wel ? :)

Succes.
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

manuelspot

  • Gast
Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
« Reactie #9 Gepost op: 26 January 2007, 18:35:55 »
Als je het algemeen gaat bekijken zou een trein voor de rest van je leven mee moeten gaan.

Maar omdat we nu in  een hele snelle revolutie zitten komen we ineens met allelei nieuwe modellen of herproducties die velenmalen mooier zijn dan de modelen van 10 of 20 jaa geleden.

Maar zoals men weet een locomotief van het merk Fleischmann uit de jaren 50 rijd nu nog steets als een trein over je baan.

Kijk een lima lok van 20 jaar geleden heeft zijn tijd wel gehad nu maar was ook kwaar prijs heel anders.

Manuel

NS1124

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
« Reactie #10 Gepost op: 26 January 2007, 18:36:32 »
De besturing van de modelbaan is die van Gahler und Ringstmeier (MPC), dit is een van de meer onbekende besturingen.
De treinen zijn gewoon analoog en worden per bloksectie aangestuurd doormiddel van regelkaarten. Deze worden op hun beurt weer door de pc aangestuurd met een simpel dos programma.

zie ook www.gahler.de

Alle blokken en wissels worden als eerste ingeprogrammeerd, daarna worden de rijstraten ingeprogrammeerd, deze bevatten data over de te kiezen sporen en de te schakelen wissels. De stand van de wissel wordt in de rijstraat aangegeven, dus rechtdoor of afslaan.

Er wordt met het systeem een blok vooruit gereden zodat het mogelijk is om continu door te rijden zonder al te veel oponthoud.
zonder het invoeren van de rijstraten is het niet mogelijk om treinen te laten rijden. De route's van de diverse treinen zijn van te voren ook ingeprogrammeerd. de trein rijdt als het ware van rijstraat naar rijstraat.
Het is ook mogelijk maueel te rijden maar alleen via de geprogrammeerde rijstraten.

Verder is het een vrij complex systeem waar je eerst even bekend mee moet raken voor je het goed onder de knie hebt, ik heb er eerst ook even mee moeten vogelen voordat ik het allemaal doorhad.

Deze winterperiode komen er ook nog seinen op de modelbaan, deze zullen ook aangestuurd worden door de pc.

tot zover

NS1124

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
« Reactie #11 Gepost op: 30 January 2007, 10:48:05 »
Zoals al gezecht wordt er uitsluitend fleischmann materieel gebruikt op de modelbaan, de ervaring leert dan ook dat de fleischmann series 218 en 141 zeer betrouwbaar zijn, ze gaan gemiddeld bijna een half keer zo lang mee als elke andere loc.

Het is dan wel zo dat wanneer ze stuk gaan er ook echt wat aan de hand is en revisie dan ook wel nodig is, momenteel is alles al zo goed als gereviseerd dus we hopen om bij te kunnen houden hoelang materieel zonder groot onderhoud meegaat.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22466
Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
« Reactie #12 Gepost op: 30 January 2007, 10:57:15 »
MPC bestaat al een tijdje. Het is een betrouwbaar digitaal bloksysteem, vergelijkbaar met het aloude HCC-systeem en tegenwoordig Dinamo. Dinamo is technisch wel moderner en daardoor flexibeler en vooral veel goedkoper voor de gewone hobbyïst. De baan in Nienoord bestaat al een tijdje neem ik aan? Groot gelijk, niks veranderen als het werkt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

NS1124

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
« Reactie #13 Gepost op: 30 January 2007, 12:18:23 »
de baan bestaat al sinds begin jaren 70, dus dat is inderdaad al een tijdje, het MPC systeem wat momenteel geinstalleerd is functioneerd nu ongeveer een jaar. vorig jaar in de winterperiode is pas alle bekabeling getrokken voor dit systeem.

Het is inderdaad zo dat er een betere variant op de markt is. het MPC systeem werkt jammer genoeg nog onder DOS, wat het niet mogelijk maakt om nieuwe programmeringen te testen op bijvoorbeeld een laptop.

Het systeem functioneerd uitstekend, er is veel minder treinuitval dan voorheen. Het oude systeem was ook een bloksysteem alleen deze was analoog en aangestuurd door reedcontacten, dit systeem was voor de veranderingen die zijn uitgevoert, niet meer toerijkend.
Er is toen besloten om over te stappen naar MPC, dit had zich al bewezen bij een van onze clubleden thuis.

Het systeem is dan wel duur, maar met niet al te veel middelen zijn de steekkaarten van de besturing gemakkelijk zelf te maken.
Wat wel een klein nadeel is is dat alle (of de laatste) wagens moeten worden voorzien van een speciale weerstandslak, dit is vanwege het detectiesysteem.
Als dit niet het geval is krijg je rare taferelen, binnenverlichting helpt ook erg goed, maar is wel storingsgevoelig.

KNed

  • Offline Offline
  • Berichten: 3376
    • nederlof.net
Re: Materieel Fleischmann, Hoe lang gaat het mee?
« Reactie #14 Gepost op: 30 January 2007, 12:40:44 »
het MPC systeem werkt jammer genoeg nog onder DOS, wat het niet mogelijk maakt om nieuwe programmeringen te testen op bijvoorbeeld een laptop.
Waarom niet? Je kan toch bijvoorbeeld een speciale laptop uitrusten met DOS? Of een laptop voorzien van een bootloader en dan onder andere DOS installeren?

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u