Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 09:41:21
BR-18.6 Schaal-0. door AP3737
Vandaag om 09:17:52
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
Vandaag om 09:10:49
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Misha
Vandaag om 08:29:49
Ronald doet de Fork Challenge! door 741230
Vandaag om 08:05:20
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
  

Auteur Topic: Problemen met ontsporende treinen  (gelezen 1374 keer)

Nick Vandenzavel

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Problemen met ontsporende treinen
« Gepost op: 11 November 2010, 14:41:11 »
Hallo allemaal,

Ik heb een baanplan gemaakt, en ook al alle rails reeds gelegd. Bij het testrijden blijkt dat er op 1 punt steeds een ontsporing plaatsvindt. Niet enkel met 1 bepaalde lokomotief en wagonnen, maar bij verschillende. Het probleem bevindt zich in het laatste gedeelte van de bocht, zoals zichtbaar op de onderstaande figuur. Het treinen ontsporen ook enkel indien ze van boven naar beneden rijden, of te wel van het schaduwstation omhoog rijden naar het stationspoor.



Ligt deze ontsporing aan het feit dat ik een te krappe boogstraal gebruik? Ik heb Piko A-gleiss rails en ik gebruik R1 voor deze bocht.

Heeft er iemand een idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?

Met vriendelijke groeten,

Nick
« Laatst bewerkt op: 11 November 2010, 14:46:12 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. »
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re:problemen met ontsporende treinen
« Reactie #1 Gepost op: 11 November 2010, 14:44:23 »
R1 is niet handig voor normaal treinbedrijf. Daar bedoel ik mee, in een railplan opnemen waar veel treinverkeer is.

Dat gebruikt men meestal voor een rangeerspoortje, maar er zijn tegenwoordig aardig wat modellen die R1 niet meer redden.
Daarbij, R1 en in een boog en op een helling is vragen om moeilijkheden.
De treinen hebben al moeite met de krappe boog, en er komt extra spanning op te staan omdat het spoor omhoog of omlaag loopt.

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:problemen met ontsporende treinen
« Reactie #2 Gepost op: 11 November 2010, 14:44:35 »
Nick,

check de rail, zonnodig gewoon uitwisselen met een andere.
Kijk of de boog goed ligt, eventeel heel iets opvullen aan de buitenboog zodat de boog iets scheef ligt.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12451
    • sleutelspoor
Re:Problemen met ontsporende treinen
« Reactie #3 Gepost op: 11 November 2010, 14:49:37 »
Ik ga voor het eerste antwoord.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Nick Vandenzavel

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Re:Problemen met ontsporende treinen
« Reactie #4 Gepost op: 11 November 2010, 14:50:42 »
Ok dank je Sander, ik zal eens proberen de buitenkant op te vullen...

@Chris: Ik besef dat R1 niet de beste keuze is als dalende/klimmende bocht, maar met een R2 of R3 kwam het baanplan niet uit op de ruimte die ik ter beschikking had. Ik weet het niet, maar is het misschien een oplossing om ipv enkel R1 te gebruiken een combinatie te maken van bv 5x R1 en 1x R2?

gr.

Nick
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re:Problemen met ontsporende treinen
« Reactie #5 Gepost op: 11 November 2010, 14:56:49 »
Komt het alleen voor als het wissel in een afbuigende stand staat ?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Problemen met ontsporende treinen
« Reactie #6 Gepost op: 11 November 2010, 14:57:25 »
Ik weet het niet, maar is het misschien een oplossing om ipv enkel R1 te gebruiken een combinatie te maken van bv 5x R1 en 1x R2?

Dat zou kunnen schelen. Is je ervaring dat het vooral aan het begin van een boog ontspoort?

Wat ook niet helpt zijn die wissels direct tegen de boog aan. Ook al omdat de afbuigende stand tegengesteld aan de boog is.

Edit: ja dat had ik net ook verzonnen Chris.  ;D
« Laatst bewerkt op: 11 November 2010, 14:59:11 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Nick Vandenzavel

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Re:Problemen met ontsporende treinen
« Reactie #7 Gepost op: 11 November 2010, 15:04:49 »
Komt het alleen voor als het wissel in een afbuigende stand staat ?

Nee het is zowel in afbuigende stand als rechtdoorgaande stand

Het is ook niet de locomotief ontspoord, maar om de een of andere vreemde reden de tweede wagon, of tweede bak van de ICE

@Henk: nee het is eigelijk aan het einde van de boog... In de omgekeerde richting dus van onderaan de tekening naar bovenaan gebeurt er maar af en toe een ontsporing


gr.

Nick
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re:Problemen met ontsporende treinen
« Reactie #8 Gepost op: 11 November 2010, 15:07:28 »
Citaat
maar om de een of andere vreemde reden de tweede wagon, of tweede bak van de ICE

Buffer over buffer probleem vermoed ik dan toch. Dan is de boog toch te krap voor bepaalde wagens.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Nick Vandenzavel

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Re:Problemen met ontsporende treinen
« Reactie #9 Gepost op: 11 November 2010, 15:11:23 »
Misschien toch maar eens proberen om een R2 ertussen te passen en zien of het probleem dan opgelost is. Anders zal ik toch de boog moeten veranderen denk ik..

gr.

Nick
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Problemen met ontsporende treinen
« Reactie #10 Gepost op: 11 November 2010, 15:13:36 »
Als het gaat om treinstellen, of rijtuigen met balgen, is de kans groot dan de overgang naar stijgen/dalen te scherp gemaakt is. De rijtuigen raken elkaar dan zodat op de kortkoppelingen te veel spanning staat en de boel ontspoort. Had ik met een serie Roco plan D's die naar de oprit van een brug altijd op dezelfde plek de fout ingingen: de knik van de oprit was veel te scherp, ookal was de helling maar 2,5%
RETROBAHN A.G.

Nick Vandenzavel

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Re:Problemen met ontsporende treinen
« Reactie #11 Gepost op: 11 November 2010, 15:30:07 »
Ja dat kan misschien ook wel het probleem zijn, het lijkt me inderdaad dat de koppeling ervoor zorgt dat het volgende treinstel uit de bocht wordt geduwd. Misschien toch maar trachten een andere boog te maken, en een stukje rechte rail te plaatsen tussen de boog en de wissel. Hoelang moet dit stukje dan ongeveer zijn?

gr.

Nick
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Problemen met ontsporende treinen
« Reactie #12 Gepost op: 11 November 2010, 15:33:00 »
Minimaal 100 milimeter, zo heeft het rijtuig de tijd om een beetje spanning te verliezen op de koppeling voor de volgende boog te nemen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)