Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rogier
18 June 2025, 23:47:49
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Wim Vink
18 June 2025, 23:06:09
Het Boemeltje - Electronica door MOVisser
18 June 2025, 23:01:24
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Jeroen Water
18 June 2025, 22:42:33
Roco DB Interfrigo Isothermal Wagon. Epoche IV. door Tedo
18 June 2025, 22:10:34
Zee. Land. door Huup
18 June 2025, 21:47:29
Lenz Digital LF100 Functiedecoder door Ronald Halma
18 June 2025, 20:44:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
18 June 2025, 20:34:37
LS Models 2025 door Rick
18 June 2025, 20:16:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
18 June 2025, 19:17:45
Handregelaar aan IB Basic door Lobomotion69
18 June 2025, 18:10:16
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Lobomotion69
18 June 2025, 18:01:22
Bauarbeiten im gange door tothebeach
18 June 2025, 17:45:41
Rails roestig verven door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:23:18
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Menno
18 June 2025, 17:07:04
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Modellbahnwagen
18 June 2025, 17:06:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
18 June 2025, 16:59:08
US diorama in H0 door Wim Vink
18 June 2025, 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
18 June 2025, 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
18 June 2025, 15:16:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
18 June 2025, 15:13:44
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
18 June 2025, 14:45:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 June 2025, 12:08:20
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
18 June 2025, 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
18 June 2025, 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
18 June 2025, 09:14:29
Aachenau West door Wim Vink
18 June 2025, 08:35:58
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37

Auteur Topic: Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)  (gelezen 88754 keer)

Automatic-rock

• Offline Offline
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Westerweel (HO, Brabant, 1985-1995)
« Reactie #165 Gepost op: 07 December 2013, 12:34:26 »
Ik was zoet geweest dit jaar en heb van de lieve sint oa dit gekregen:

Het is de kit versie, dus zelf nog even wat bijsnijden en verven (en weatheren). Maar dat is geen probleem:

Het looppad of hoe dat heet hen ik alleen met wat verf aangegeven. Dat is fijn grind in het echt (of tegenwoordig tegels), maar met een laag sneeuw erover zie je dat niet meer denk ik.

Je ziet vaag in de achtergrond ook de paaltjes al staan voor de 'wacht tot het rode bla bla'-borden. Deze heb ik gemaakt van 1,5mm vierkant styreen:

Ook heb ik de eerst laag vegetatie aangebracht aan de overkant van het spoor. De scheiding tussen de modules met het met vaseline ingesmeerde plastic werkte prima overigens:

Ik heb het hier even aan de kant geschoven om het gips van module 1 en 2 op dezelfde hoogte te brengen.

Daarna heb ik het weer terug geschoven en de boel groen gemaakt. Het lijkt nu nog zomer:

Hier komt nog een zwart laagje overheen, en dan krijgt het groen nog een 2e laag vezels en daarna voel ik weer een sneeuwbui opkomen.. ;)

Hier de hele overweg tot nu toe:

Zoals je ziet heb ik ook de 3d geprinte railtrafo en potjes geplaatst. Ik heb met google streetview onderzoek gedaan naar overwegen :)
Uit dit onderzoek kwam dat bij sporen met betonnen bielzen er meestal 2 railtrafo's staan per spoor. Bij oudere overwegen met houten bielzen staan meestal 1 railtrafo en 1 potje per spoor. Van dit laatste ben ik uitgegaan.

Nog een opmerking over de relaiskast en voedingskast van Artitec. Van de relaiskast (2e kast op bovenstaande foto) met zo'n dak kan ik geen grootspoor foto vinden in kleur, alleen in zwart/wit. Ik twijfel dan ook of die in mijn tijdperk nog wel bestonden. Zoals hier: http://www.nicospilt.com/index_lichtseinen.htm
Ik zit er dan ook over te denken om deze kast weer weg te halen en aan de hand van de foto's van Sebas zelf een relaiskast te maken. En als ik dan toch bezig ben dan ook zo'n accukast (hondenhok).

Ik heb in mijn foto archief een foto van een oude aki met daarop de kasten wat als voorbeeld kan dienen:

Deze foto is niet van mij. Deze heb ik ooit van het forum geplukt als inspiratie. Ik heb gezocht hier maak ik kan de eigenaar helaas niet achterhalen  :-\

Iemand nog ideeën voor de schakelkasten?

Vriendelijke groet,
Benno

« Laatst bewerkt op: 07 December 2013, 14:08:39 door Automatic-rock. Reden: relais- en voedingskast door elkaar gehaald »
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Sebastiaan1201

• Offline Offline
  • Ik spoor niet.
« Reactie #166 Gepost op: 07 December 2013, 16:04:00 »
Hallo Benno.

Je vroeg naar me?  (y)

Je vroeg wat van soort beveiliging je moet hebben bij de overweg.
Tussen 1985 en 1995 werd en wordt nog gebruik gemaakt van een midden sectie.
Je hebt te hoogte van je Rk een ES las (elektrische scheidings las) zitten. Daar heb je een enkele Railspoel liggen.
Dan een wit potje. daar in zit de voedingszijde van de midden sectie in. Naast het witte potje. Heb je nog een wit potje daar zit de een ATB lus in, de lus gaat langs de ziel van de spoorstaaf. Of dat nu binnen of buitenkant van de spoorstaaf is, dat maakt niet zo veel uit. De lus loopt door de overwegplaten naar de andere kant van de overweg. Daar heb je weer een ES las zitten. Daar heb je weer een wit potje. In dat potje zit de sectie, maar dan de railszijde. Dan krijg je weer een enkele railspoel.

Dat doe ze om geld te besparen een enkelbenige sectie plaatsen waar een overweg is.
Want een enkelbenige sectie kost minder dan een dubbelbenige sectie.
Maar langzaam maken ze de overweg dubbelbenig.

Ik zal kijken of ik foto's er van heb en misschien heb ik ergens nog wel een OR blad liggen met een overweg waar een enkelbenige met lus in zit. dan krijg je een beter idee.

Groetjes en ga zo door.
Sebas 

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #167 Gepost op: 07 December 2013, 17:54:42 »
Bedankt Sebas voor alweer nuttige informatie  (y)
Had je toevallig mijn post bovenaan deze pagina ook al gezien? Ik had namelijk wat google streetview onderzoek gedaan en aan de hand van die resultaten al 2 railtrafo's en potjes geplaatst.
Ook riep mijn onderzoek weer nieuwe relaiskastvragen op, ik heb je hierover even een email gestuurd :)

Vriendelijke groet,
Benno

PS, de laatste stand van zaken:

De paaltjes hebben hun borden gekregen, en er is een zwarte waas neergedaald over het spoor en ballast

Ook is er wat meer groen omhoog gekomen:

Sebastiaan1201

• Offline Offline
  • Ik spoor niet.
« Reactie #168 Gepost op: 07 December 2013, 21:49:05 »
Hallo Benno.

De railspoelen en potje ligt verkeerd.
Potje aan de kant van de overweg. dan de railspoel er naast. Maar de railspoel moet met zijn grote opening waar normaal 4 kabels 120 of 50 mm2 uit komt. ook naar de overweg wijzen. niet naar het spoor. Aan de andere kant van de overweg, Het zelfde spoor moet je ook een potje (liefs 2) plaatsen en een railspoel daar na. met de grote opening naar de overweg toe.
We maken wel een keer afspraak dan ga je maar een keer met me mee, langs de baan.
Dan zie het grote voorbeeld.

Gr Sebas

janw

• Offline Offline
  • Bruggen-IG:
« Reactie #169 Gepost op: 07 December 2013, 22:07:53 »
@ Benno en Sebastiaan,

Deze discussie is geweldig nuttig, ik lees gretig mee. Ik wil zelf ook graag een keer de seinen, schakelkasten, railpotjes en andere relevante onderdelen van het seinstelsel 1955 goed langs de baan zetten. Niet alleen om het optisch te laten kloppen, maar ook omdat het gewoon veel leuker is als je  een beetje snapt wat je nabouwt. De informatie van Sebastiaan maakt al een hoop duidelijk, m.n. wat betreft de inrichting van een overgang tussen twee blokken en de kasten die daarbij horen. Ik begrijp dat een hoge en een lage kast uit het Artitec-setje vaak samen in de buurt van een blokovergang aan één kant van het spoor staan (met zo'n setje kun je dus twee blokovergangen uitrusten, klopt dat?)
Ik vind dit typisch iets voor de encyclopedie van dit forum; is het een idee om op basis van de gegevens van Sebastiaan een tekening of schema van de standaard-inrichting van een gewoon blok, een AKI en AHOB te maken, waarin de onderdelen benoemd worden met hun afkorting en hun functie (wat is een een Rk bijvoorbeeld? En is een railspoel zo'n railpotje of zo'n vlakke doos met traanplaatdeksel?), en hun normale positie ten opzichte van elkaar, en deze drie schema's in de encyclopedie te plaatsen? Of is dit ergens ooit op een voor de hobbyist toegankelijk plaats gepubliceerd?

Benno -het wordt prachtig!
Jan

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #170 Gepost op: 08 December 2013, 08:49:09 »
Ik merkte al eerder op dit zeker iets voor de encyclopedie is. Aan het eind van de maand is mijn eigen hobbysite weer helemaal online als het goed is en dan wil ik er zeker wel een stuk over schrijven als Sebas daar geen bezwaar tegen heeft :)

Even terug naar mijn overweg en mijn streetview-onderzoek. Ik heb inderdaad de railtrafo's verkeerd om staan. Maar ik zie er echt maar 2 en 2 potjes per overweg:

klik op het plaatje om zelf te kijken

En bij moderne overwegen, vaak met (deels) betonspoor zie ik helemaal geen potjes meer, alleen 4 trafo's:

klik op het plaatje om zelf te kijken

Maar ik ga iig mijn railtrafo's omdraaien. Maar als ik het verhaal van Sebas goed begrijp dan zouden er per spoor 2 trafo's en minimaal 2 potjes moeten zijn. Dat klopt niet met wat ik zie  :-\
Bij de eerste overweg, 2e foto, zie je zelfs dat eerst de trafo komt en dan het potje (zoals ik het gemaakt heb) en dat de trafo met de opening van de overweg af ligt...

Verwarrend allemaal  ??? :)

Sebastiaan1201

• Offline Offline
  • Ik spoor niet.
« Reactie #171 Gepost op: 08 December 2013, 12:03:07 »
Hallo Benno.

Het potje voor de lus is er meest wel aanwezig.
Wat jij op google gezien heb is toeval, dat daar geen lus in zit.
De lus is er om de puls voor de ATB extra door te geven door de overweg platen heen.
En dat heeft te maken met pekel (strooizout).
Wacht maar ik ga zoeken voor je? (Het Grote bewijs)  ;D

Gr Sebas

Sebastiaan1201

• Offline Offline
  • Ik spoor niet.
« Reactie #172 Gepost op: 08 December 2013, 12:24:52 »
Gevonden.

Maar ik krijg hem niet hier op afgebeeld.
Ik heb het naar Benno gestuurd. En misschien krijgt hij de OR blad er wel hier op.

Gr sebas

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #173 Gepost op: 10 December 2013, 19:47:45 »
Hier is de afbeelding van Sebas:

Als je er op klikt krijg je de originele pdf.

Nog wat updates van mijn baan. Als eerst een matige foto van versie 2 van de braamstruiken. Dit ziet er al beter uit dan de eerste poging:

Achter de AKI kan je ook nog net zien dat ik de ingang van het bos gemaakt heb, want de AKI moet natuurlijk wel ergens naar toe leiden.

Ook ben ik bezig geweest met de bovenleiding:

Dit stuk komt uiteraard niet hier te hangen, want boven de overweg moeten extra hangdraden komen. Maar dit was even een proefhanging voor tussen de 2 portalen.

De proefhanging stemde redelijk tevreden en ik heb hem daarom een passende kleurtje gegeven en op z'n juiste plek aangebracht. Tussen de zijwand en het eerste portaal. De hangkabel gaat door een gaatje door de achtergrond heen:

Tot zover ging alles voorspoedig, maar toen kwam ik toch voor een probleem te staan. De zijwand staat verder naar achter of het spoor zet de bocht al eerder in dan ik oorspronkelijk van plan was. In ieder geval komt het er op neer dat ik de bovenleiding niet over zijn volle lengte (70cm) op de pantograaf krijg. Of nu ja, het gaat net. Maar het voorste spoor zet de bocht nog iets eerder in en daar zal het zeker fout gaan. De enige oplossing is dus op enkele centimeters voor de zijwand nog een portaal te plaatsen. Dus die ben ik maar gaan maken:

Nog even wat motivatie waarom ik mijn portalen eigenlijk op 70cm afstand wil hebben:
In het echt staan meestal op zo'n 70cm afstand. Omdat de meeste rijtuigen die ik heb een lengteverhouding van 1:100 hebben leek het mij logisch om dit ook voor de portalen aan te houden. Zo passen net als in het echt ruim 2 rijtuigen tussen de portalen. Ieder z'n keus natuurlijk, maar dit vind ik een betere indruk geven dan een 1:87 rijtuig dat maar net tussen de portalen past.
Alleen door mijn fout moet ik dus een extra portaal plaatsen en zal daar de afstande zo'n 50cm zijn. Ook niet verkeerd toch?

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #174 Gepost op: 10 December 2013, 21:55:59 »
kan je het portaal niet net achter de achtergrond plaatsen dan? dan lijkt het net of dat portaal verderop pas zit ;D
groeten,
Auke

Sebastiaan1201

• Offline Offline
  • Ik spoor niet.
« Reactie #175 Gepost op: 11 December 2013, 00:44:42 »
Hallo Benno.

De OR blad moet je lezen zonder de rode en groene opschriften.
Dat was bedoeld wat er moest gebeuren op dat baanvak.
Maar mij ging het om het kunnen laten zien van waar een railspoel ligt en waar een potje zou zitten. En zit er een lus in de overweg. Je kunt ook zien hoe een Rk wordt gevoed. Waar is het dubbelbenig of waar is het enkelbenig.

Als mensen zijn met vragen. Stel ze? Domme vragen bestaan niet.

Groetjes Sebas

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #176 Gepost op: 11 December 2013, 09:13:33 »
kan je het portaal niet net achter de achtergrond plaatsen dan? dan lijkt het net of dat portaal verderop pas zit ;D

Nou, dat was dus het oorspronkelijke plan. Even een slechte paint ter verduideliking:

Links is het plan getekend, rechts is zoals het nu is. De bocht begint dus al voor de achterwand, dus ik ontkom er niet aan om daar een portaal neer te zetten. Ik had beter moeten opletten tijdens het plaatsen van de eerste portalen.
Ik kan nog wel kijken of ik de reeds geplaatste portalen kan verhuizen, maar dan is er wel kans op schade uiteraard  :-\

Vriendelijke groet,
Benno

dimo1_dimo1

• Offline Offline
« Reactie #177 Gepost op: 11 December 2013, 11:08:41 »
ik denk dat je je op den duur zult gaan ergeren aan de korte afstand daar, het ziet er verder allemaal zo goed uit..
ik zou dus gaan voor het verplaatsen van de rest :)
die schade is vast wel weer weg te werken ;)
groeten,
Auke

Automatic-rock

• Offline Offline
« Reactie #178 Gepost op: 11 December 2013, 11:54:09 »
Daar zat ik inderdaad aan te denken. Maar als ik het portaal plaats waar hij moet en de rest opschuif dan komt het volgende portaal precies op de overweg  :-\
Na de overweg kan niet want dan wordt de afstand veel te groot, en voor de overweg staat hij eigenlijk al. Ik zou hem wel max 10cm kunnen opschuiven richting overweg, maar ik weet niet of dat de moeite loont. Ik ga er iig naar kijken.

Het voordeel van de sneeuw is wel dat reparaties goed zijn weg te werken :D

Sebastiaan1201

• Offline Offline
  • Ik spoor niet.
« Reactie #179 Gepost op: 11 December 2013, 16:47:33 »
Hallo Benno.

In het echt staan er ook meerdere portalen voor een onderdoorgang.
Natuurlijk gaan die van normaal naar langzaam de hoogte van de onderdoorgang.
Ze staan ook dichter op elkaar in plaats van 60 a 70 meter tussen bijde.

Sorry ik heb er geen foto van en portalen worden ook niet op een OR blad getekend.
Wel op een bovenleidingstekening. Maar welke dat is, dat weet ik nog niet.

Groetjes Sebas