Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:51:45
tandwiel lux modellbau door bellejt
Vandaag om 20:12:09
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 20:10:28
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
Vandaag om 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 19:18:35
Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 19:14:19
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 19:06:47
Conrat door Overet
Vandaag om 19:04:10
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
Vandaag om 19:03:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ben
Vandaag om 18:49:03
Mijnbouw Indonesië door NS264
Vandaag om 18:42:05
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:32:58
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 18:30:41
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 17:47:49
19 Toen door ES44C4
Vandaag om 17:20:58
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 17:15:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
Vandaag om 15:57:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:23:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 14:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:15:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
  

Auteur Topic: Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?  (gelezen 13361 keer)

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #45 Gepost op: 09 November 2010, 14:23:45 »
er gaat heel zachtjes een lampje branden....
Herintreder sinds 2010

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #46 Gepost op: 09 November 2010, 14:24:06 »
De kruissingen in mijn station vervangen door engelse wissels?
Herintreder sinds 2010

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #47 Gepost op: 09 November 2010, 14:25:16 »
Ik durf het haast niet te zeggen.... ik ben helemaal de weg kwijt.....

Even voor de duidelijkheid: van welk ontwerp ga je nu uit? Uit mijn ontwerp met wissels (die niet te krijgen zijn)

Maarten, het maakt echt niet uit. In je hoofdstation kun je met de gepresenteerde oplossing doen wat je wilt, alle sporen met elkaar verbinden, op elke manier die je kunt bedenken. De beide keerlus modules in je hondenbot lussen lossen dat op. En al die parallelle sporen hebben dan dezelfde polariteit...

Gerard

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #48 Gepost op: 09 November 2010, 14:27:22 »
De kruissingen in mijn station vervangen door engelse wissels?

Dat zou ik wel doen, dan heb je nog wat meer speelmogelijkheden.

Gerard

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #49 Gepost op: 09 November 2010, 14:30:24 »
Wauw! Gaaf!

Ik ben inderdaad in een analoog tijdperk blijven hangen!

Ik ga dit eens uitwerken. De rode stukken van Ronald zijn een beetje lang (ongeveer 4 meter). Ik ga eens opnieuw tekenen mijn blokken indelen. (de totale lengte van de baan is 11 meter, de smalste delen zijn 80 cm en de uiteinden zijn 1,5 meter)

Ik moet nu er vandoor maar - als jullie het goed vinden - meld ik mij weer.
Herintreder sinds 2010

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #50 Gepost op: 09 November 2010, 14:30:59 »
Even kijken of ik het goed begrepen heb:



En dan heb je dus twee keerlus modules nodig voor de gehele baan en dan hoef je geen maatregelen te nemen in het stationsgedeelte... of niet?

Je hebt het prima begrepen Ronald  ;D (y) 1 plaatje zegt meer dan al mijn woorden tesamen :)  (y)

@Maarten

Welke verbinding ( kruising, engelswissel, 'hosentrager' overloop wissels ) je ook aan wilt brengen, op deze manier maakt het idd niets uit ;)

Grtzz,

Karst

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #51 Gepost op: 09 November 2010, 14:32:08 »
Citaat van: maartens
(ongeveer 4 meter). Ik ga eens opnieuw tekenen mijn blokken indelen. (de totale lengte van de baan is 11 meter, de smalste delen zijn 80 cm en de uiteinden zijn 1,5 meter)

Tip: Maak de rode stukken ca. 1.25 keer je langste trein.


Grtzz,

Karst

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #52 Gepost op: 09 November 2010, 14:35:22 »
Laatste berichtje voor ik er vandoor moet....

Heel erg bedankt!!!!!!!!!!!



Herintreder sinds 2010

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #53 Gepost op: 09 November 2010, 14:36:50 »
Karst,

De rode stukken moeten de drie secties bevatten (A, B en C). Bedoel je met je 1,25 factor niet deel B?

Mijn tip zou zijn: maak ze zo lang mogelijk, maar in elk geval zo lang dat je langste trein 1,25 keer in B past...

Gerard

Off topic: ik heb je op Eurospoor wel gezien en had je graag even de hand gedrukt, maar je was zo druk bezig om werken met styreen uit te leggen... enfin, komt nog wel een keer.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10485
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #54 Gepost op: 09 November 2010, 15:07:24 »
Correct verwoord Gerard ;)

Randvoorwaarde is idd, dat de langste trein in zijn geheel binnen deel B past !

Grtzz,

Karst

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Baanplan (vervolg op: Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?)
« Reactie #55 Gepost op: 10 November 2010, 10:45:51 »
Beste mensen,

Naar aanleiding van het 'intensieve overleg' in de topic over de mogelijkheid van keerlussen in mijn baan (zie hierboven) heb ik mijn baanplan aangepast. De baan ligt ook al omdat de aanpassingen 'slechts' waren het inbouwen van engelse wissels. De baan verder is ongemoeid gebleven.
Gelukkig mooi op tijd allemaal want ik moet nog de blokindelingen gaan maken, hetgeen nu op de planning staat.

Dit is het geheel geworden. Ter toelichting: de baan ligt op zolder die 11 meter lang is. De baan is dus erg uitgerekt en smal en is van het hondenbot type. Er zijn geen niveauverschillen, wel zit er links een 'klapbrug' omdat daar de deur van de zolder zit.
Mijn probleem is een beetje dat ik - als herintreder - wel weet wat het is om een baan te bouwen maar de digitale wereld mij nog geen gesneden koek is.
Eigenwijs als ik ben heb ik wel al een flinke baan gebouwd (anders blijf ik steeds aanbouwen en wijzigen) en heb ik gekozen voor 'maximale' digitalisering. Ik wil daarbij in tweerichtingen gaan rijden en ook nog eens met keerlussen zodat ik vrees de instellingen via Koploper me wel veel hoofdbrekens gaan zorgen. De blokken deel ik dus ook in in drie secties.
Gisteren heb ik geleerd hoe de blokken tbv de keerlusmodules geplaatst kunnen worden.

Even nog over het ontwerp. Het gaat mij om het rijden. Veel rails dus. Veel treinen dus.

Omdat ik geen niveauverschil heb (lang geaarzeld, maar ik vrees dat ik dan echt mijn hand zou overspelen) heb ik de opstelsporen links achter (4 stuks) en rechts geplaatst (5 stuks). Deze sporen evenals de hondenbotlussen verdwijnen onder bergen c.q. woprden op een andere manier aan het zicht onttrokken. Het station met 7 sporen en twee kleine rangeerterreinen alsmede de lange baan (3 rails) links zijn de zichtdelen.
(in de tekening zijn de onzichtbare sporen iets anders getekend dan dat deze in werkelijkheid zijn aangelegd: omdat ze onzichtbaar worden liggen ze in werkelijkheid iets minder strak maar heb ik de maximale ruimte gebruikt om treinen op te kunnen stellen)

De vorm van de zolder (balken langs de schuine dakwanden) zorgt ervoor dat je de baan in feite in drie gelijke delen kunt opdelen: links 3 rijsporen + de verborgen opstelsporen, dan, midden het station, en rechts rangeerterreinen. Deze drie delen worden door de balken langs de dakwanden verdeeld. In feite zijn de dit een soort flessenhalsen geworden. Bij de linkse balk kon ik nog een spoortje achterlangs leggen. Je ziet dan ook een spoortje van het station, achter de balk om, naar de opstelsporen lopen.

De wissels zijn nu nagenoeg aangesloten (via ESU switchpilots) en nu ga ik de bezetmelders aansluiten nadat ik de blokken heb gemaakt. Degenen die nog adviezen hebben graag.

O ja, de baan zou geplaatst moeten worden in de jaren 30-60 in Z-duitsland en Zwiterland. Maar ben daar niet zo strak ik omdat ik lokomotieven en wagens koop die ik mooi vind of 'waar ik iets mee heb'. Ik ben m.n. een fan van de altbau e-loks, liefst met stangenaandrijving: krokodillen, BR E91, etc etc. maar ook E44 en E191. Ik heb inmiddels al meer rollend materieel dan dat ik ook op de baan zal krijgen dus ik zal wel eens wisselen.
Het rollend materieel berg ik verder op in ladenkasten en in een vitrine.

Ik hoor wel van jullie.

Maarten




 
« Laatst bewerkt op: 10 November 2010, 10:48:40 door maartens »
Herintreder sinds 2010

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4306
    • Gouda in H0
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #56 Gepost op: 10 November 2010, 10:51:20 »
mag ik jij een opmerking geven? Ik hoop ja, jouw stationen rechts en links boven, zien niet echt mooie uit, niet harmonisch dus. waarom ga je deze wissels gebruiken, heb je deze nog liggen, of denk je aan een ander voordeel? Ik zou nooit een meegebogen wissel aan een drievoudige wissel zetten..

Verder zouden de twee opstelsporen in de linke keerlus niet goed kunnen.
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #57 Gepost op: 10 November 2010, 10:57:13 »
Citaat
Ik zou nooit een meegebogen wissel aan een drievoudige wissel zetten..

Mee eens. Ik had ze nog liggen, het leverde me de meeste ruimte op en het verdwijnt uit het zicht.

Wat ik vooral niet mooi vindt is de drie sporen rechts boven. Die meegebogen wissel zou eruit moeten. Ter toelichting: deze sporen zitten in de dakkapel en kunnen dus niet langer of veel anders.
Herintreder sinds 2010

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #58 Gepost op: 10 November 2010, 11:02:05 »
Even nog ter verduidelijking: ik geef hier aan 'wat je niet ziet'.

Ik vindt nl. keerlussen en haaksebochten niet echt natuurgetrouw en die verdwijnen dus uit het zicht.



(hoe krijg ik het plaatje wat groter?)
Herintreder sinds 2010

Steef, ACTS 6700

  • ACTS 6700/Locon 9800 Expert
  • Offline Offline
  • Berichten: 188
  • The 6700's Are Indestructible!!
    • ACTS/HUSA 6700 Kanaal
Re:Keerlus, maar dan anders. Gaat dit lukken?
« Reactie #59 Gepost op: 10 November 2010, 11:03:57 »
Het stuk eruit knippen met paint misschien en dan als afbeelding opslaan, zie je het overtollige wit niet. :D

Gr. Steef
Wiskunde: ACTS 1251 + 1252 + 1253 + 1254 + 1255 + (4x) Class 66 + (2x) v60 + Class 58 - (ACTS 6705 - ACTS 6701)= ACTS 6703©

Rondleiding in de 6700's van Locon!