Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09
  

Auteur Topic: Rechten (intellectueel eigendom) op treinen?  (gelezen 3269 keer)

Arkadas

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re:Rechten (intellectueel eigendom) op treinen?
« Reactie #15 Gepost op: 08 November 2010, 11:32:58 »
Dus geen lsmodels prio's???

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Rechten (intellectueel eigendom) op treinen?
« Reactie #16 Gepost op: 08 November 2010, 11:55:31 »
Afwachten maar. Tot nu toe is ICRm er nog niet eens.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:Rechten (intellectueel eigendom) op treinen?
« Reactie #17 Gepost op: 08 November 2010, 11:55:53 »
Deze partijen hebben van de uitbater van FYRA te horen gekregen dat het een fout in de evolutie is

 ;D En laten we dat nou al langer gedacht hebben ;)

Even serieus: Er is inderdaad van alles met beeldrecht enzo, waardoor een eigenaar van zoiets heel moeilijk kan doen; enige tijd geleden is er zo een hele rel geweest over de opdruk van bierwagonnetjes (ik weet eerlij gezegd niet meer hoe dat toen is afgelopen).
Ik denk dus, zeker gezien de kennelijke procedeergeilheid van fyra, (en ze hebben niets anders te doen, want er rijdt vrijwel niets en daar zit dan ook nog eens niemand in... 8)) dat we modellen van die zooi hooguit als eigen teelt kunnen verwachten...

Frans (die dat niet erg vindt  :-X)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Rechten (intellectueel eigendom) op treinen?
« Reactie #18 Gepost op: 08 November 2010, 11:56:18 »
D'r zijn ook hele horde mensen die in de winkel een jaar garantie bijkopen, waar men wettelijk al recht op hebt. Ik vind dat knap van een verkoper en stom van een consument. Maar de crux zit hem in het feit dat je daarmee "gedoe" afkoopt. Garantie hebben is niet hetzelfde als garantie krijgen. Rode duivel illustreert dat met zijn verhaal. Ga nou maar toestemming vragen, want je zit niet op juridisch gedoe te wachten. Hoewel je in je recht staat. Nogmaals, lees die Duitse uitspraak en je komt tot de conclusie dat het mag.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12451
    • sleutelspoor
Re:Rechten (intellectueel eigendom) op treinen?
« Reactie #19 Gepost op: 08 November 2010, 12:16:22 »
Dat een eigenaar van een beeldmerk wel degelijk zijn gelijk kan halen/krijgen is enkele jaren geleden gebeurd toe Jouef, vlak na de overname door Rivarossi, al zijn reeds geproduceerde en weggezette CWIL rijtuigen terug uit de markt kon halen, daar CIWL Geentoestemming had verleend het logo van CIWL te gebruiken. Ik dacht dat het ging om de ruituigen (ook die met het massief gouden logo) van de CIWL, daar deze Comp. zoveel jaar bestond De toestemming werdt niet verleend omdat Jouef weigerde het absuurt hoge bedrag dat aan het gebruik van het CIWL verbonden was te betalen.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re:Rechten (intellectueel eigendom) op treinen?
« Reactie #20 Gepost op: 08 November 2010, 12:34:17 »
Het CIWL logo heeft in de loop der tijd nu eenmaal een veel bredere uitstraling gekregen dan alleen maar het laten rijden van luxe treinen. Ik weet eigenlijk niet of er een rechtelijke uitspraak aan te pas is gekomen, feit is dat de eigenaren van het logo het merk in brede zin wilden exploiteren en het ook als zodanig hebben gedeponeerd. Als Fyra dat ook heeft gedaan, dan zouden ze een kans hebben. Alleen is het argument bij de ICR-rijtuigen niet directe financiële schade, maar meer imagoschade. Een rechter zou zich in gemoede kunnen afvragen wat die modellen daaraan nog zouden kunnen toevoegen.

Of de financiële exploitatie lukt is een tweede. Inmiddels zijn de CIWL modellen gewoon op de markt verschenen en als er al rechten worden betaald, is het niet veel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Rechten (intellectueel eigendom) op treinen?
« Reactie #21 Gepost op: 08 November 2010, 12:36:03 »
Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Lees die Duitse uitspraak nou eens. Voorzover ik eruit kan opmaken, is het dus toegestaan het opel merk op een modelletje aan te brengen omdat dat merk ook deel uit maakt van een natuurgetrouwe verkleining. Bovendien word het merk niet gebruikt om een product te verkopen. Een model heeft natuurlijk zelf al een merknaam.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Rechten (intellectueel eigendom) op treinen?
« Reactie #22 Gepost op: 08 November 2010, 13:26:54 »
Stig,

Zouden de Duitse rechten ook in NL gelden? Of zou het Europees recht zijn.
I dunno..

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Rechten (intellectueel eigendom) op treinen?
« Reactie #23 Gepost op: 08 November 2010, 13:43:03 »
Europese wetgeving gaat altijd boven nationale wetgeving.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Rechten (intellectueel eigendom) op treinen?
« Reactie #24 Gepost op: 08 November 2010, 13:52:10 »
Mmm, dat weer niet altijd: Europesche luchtvaartwetgeving moet in de NL wet zijn opgenomen voordat het in NL van kracht is.

Maar ik doelde op jouw verwijzing naar die van Erik: voorbeeld van die Duitse uitspraak. Vroeg me af of dat in NL ook het geval is. Moet het dus eigenlijk Erik vragen..

Gr, Bert.

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:Rechten (intellectueel eigendom) op treinen?
« Reactie #25 Gepost op: 08 November 2010, 14:02:58 »
Diutse wetten ("rechten")  gelden niet in Nederland. Europese wetten gaan boven landelijke wetten.
De gemelde zaak is niet bij het Europese hof aanhangig gemaakt, dus daar is geen uitspraak van.

In theorie zou het dus  heel goed kunnen, dat een Nederlandse rechter tot een uitspraak komt, die haaks op de Duitse uitspraak staat. Wanneer daarop in de Europese regelgeving/wetten geen basis gevonden kan worden, om een of beide uitspraken te herzien, dan blijven dus de wetten van het betreffende land gelden en daarmee de rechterlijke uitspraken.

Als voorbeeld voor een verschil tussen de Duitse wet en de Nederlandse:
in Duitsland is in het algemeen een fabrikant verplicht tot levering wanneer er tussen hem en een afnemer al eerder een transactie heeft plaatsgevonden met een soortgelijk product. Dit is ook het eeuwige argument van M*, waarom ze de Duitse markt niet kunnen aanpakken. En daarom is het jammer, dat M* niet werkelijk overgenomen is of failliet is gegaan.
In Nederland hoeft dat niet, en kunnen dus afnemers (bij treintjes bijv. winkeliers) van levering uitgesloten worden, zonder ook maar een enkele motivering van de kant van de leverancier.
Gelukkig maar (mijn mening).

Maarten.