Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 00:31:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 00:30:56
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door R1954
26 July 2025, 23:52:32
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
26 July 2025, 23:45:17
Welke kleur is Roco oud bruin? door MadhouseNL
26 July 2025, 23:37:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
26 July 2025, 22:54:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
26 July 2025, 22:44:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
26 July 2025, 21:56:59
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
26 July 2025, 21:42:38
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
26 July 2025, 20:52:05
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Sylvester
26 July 2025, 20:24:27
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
26 July 2025, 20:00:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door guus43
26 July 2025, 19:18:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
26 July 2025, 19:04:24
Raadplaatje door Klaas Zondervan
26 July 2025, 18:48:57
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Ronald Halma
26 July 2025, 17:44:09
Rheinburg, TP V/VI door rail4marcel
26 July 2025, 17:42:27
Lokpilot 4 defect door bellejt
26 July 2025, 17:40:40
Seuthe gaat stoppen door Eric B
26 July 2025, 17:04:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
26 July 2025, 17:02:03
Da's Daz 2 door BartvD
26 July 2025, 16:55:33
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
26 July 2025, 16:45:15
Aachenau West door Arjan6511
26 July 2025, 16:41:30
Roco 63432 loksound 2 vraag door bellejt
26 July 2025, 14:12:27
Mijn geweatherde modellen door hervé
26 July 2025, 13:48:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
26 July 2025, 13:29:17
schok bij vertrek door Bahn-AG
26 July 2025, 12:13:30
Bauarbeiten im gange door 741230
26 July 2025, 12:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
26 July 2025, 12:02:09

Auteur Topic: Rechten (intellectueel eigendom) op treinen?  (gelezen 3262 keer)

Vin

• Offline Offline
    • vincentmobile
Rechten (intellectueel eigendom) op treinen?
« Gepost op: 07 November 2010, 21:40:17 »
Dag mensen,

Stel dat je een bepaald model trein wilt gaan bouwen en verkopen. Geld dan voor elk model dat je ergens toestemming moet vragen (wel/niet tegen betaling)? En zo ja, bij wie dan, fabrikant of eigenaar trein?

Groet,
Vincent.
Doe maar gek, da's al normaal genoeg.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Rechten (intellectueel eigendom) op treinen?
« Reactie #1 Gepost op: 07 November 2010, 21:42:32 »
Volgens mij is die vraag ook al eens eerder gesteld.... Maar goed: Je moet met de fabrikant en eigenaar aan de slag... omdat je zijn product namaakt en van de ander zijn logo's, enz... gaat gebruiken... En waarschijnlijk gaat dat meestal tegen betaling....

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #2 Gepost op: 07 November 2010, 21:45:59 »
union pacific deed daar ooit serieus moeilijk over (modelletjes van UP-locs waren dan 5 dollar duurder ofzo), verder valt t bij mijn weten wel mee. Zeker als je zelf een kleine serie van iets wilt maken kraait er meestal geen haan naar, kwestie van geen slapende honden wakker maken.

nscargo

• Offline Offline
  • Wederopbouw Opsolder
« Reactie #3 Gepost op: 07 November 2010, 21:56:51 »
Je moet wel toestemming van fabrikant en eigenaar hebben,maar we hebben het wel  over modellen.
Maar meestal doen die niet zo moeilijk
je bent op geen enkele manier een bedreiging voor de fabrikant.
je ziet het immers wel gewoon hier, de NS doet niet moeilijk als op de modellen een NS logo komt.
Harm
Pas op. Hier waakt de waakvlam !

Erik Schmidt

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 07 November 2010, 22:06:55 »
Hallo,

toevallig werd dit onderwerp ook in een Duits forum besproken. Daar zijn ze tot de conclusie gekomen dat het NIET nodig is. Er is zelfs een uitspraak over gedaan die hier te vinden is:

http://www.kostenlose-urteile.de/Opel-Blitz-darf-auf-Spielzeugauto-Opel-unterliegt-im-Streit-um-Markenverletzung-durch-Spielzeugautos.news9071.htm

Dus zolang je model niet 1:1 is en dezelfde functie heeft als het origineel is er geen probleem.

(Ik heb er (net als zoveel andere mensen) zelf geen verstand van en ben dus geen betrouwbare bron, maar de tektst uit de link komt wel van een bekwaam iemand)

Groetjes,
Erik

RodeDuivel

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 07 November 2010, 22:35:38 »
Er is wel degelijk toestemming nodig van zowel de fabrikant (Bombardier, Alstom, Siemens etc.). Tevens heb je toestemming nodig van het bedrijf (bijvoorbeeld Arriva of NS) waarvan je een model op de markt brengt.

Door NS/Corporate Identy is daarvoor een beleidsdocument opgesteld t.b.v. modelspoorfabrikanten.

Als je een exemplaar maakt t.b.v. eigen gebruik dan kan dit zonder toestemming.

Grtz,

Willem

stig

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 07 November 2010, 22:43:36 »
Als ik zo die uitspraak hierboven lees niet, Rode Duivel.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 07 November 2010, 23:37:07 »
Door NS/Corporate Identy is daarvoor een beleidsdocument opgesteld t.b.v. modelspoorfabrikanten.
Dat ze zelf een beleidsdocument opstellen wil nog niet zeggen dat ze wettelijk een poot hebben om op te staan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jojo

• Offline Offline
  • Nil nobis est absurdum, quad erat demonstrandum.
« Reactie #8 Gepost op: 08 November 2010, 00:18:30 »
Steeds vaker zie je op modellen of bouwpaketten de mededeling dat het met toestemming van de 1:1 fabrikant gemaakt is, compleet met licentienummer en al. Lockheed-Martin of Europcopter of Transport for London...je kan het zo gek niet bedenken. Soms kost zo'n licentie geld, soms alleen toestemming.
Maar dat geldt dan voor de dingen van nu en firma's van nu. Ik zie Philotrain geen toestemming vragen aan Beyer Peacock of de HSM. Waar de grens ligt is voer voor juristen. Wie in speelgoedwinkels rondloopt zou kunnen denken dat KLM en Shell niet zo moeilijk doen [beter dat het kind met hun speeltjes speelt dan met Lufthansa of BP], maar het is ook goed denkbaar dat de bedenker van een logo royalty's heeft bedongen in een contract met de opdrachtgever, of dat het imago van een firma zo belangrijk gevonden wordt dat men zich niet wil inlaten met "speelgoed".
Kortom: als je wat privé doet kan niemand je tegenhouden, als je er geld mee wil verdienen kun je voor sommige dingen maar beter toestemming hebben. Of zorgen dat je niet aanspreekbaar bent.

RodeDuivel

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 08 November 2010, 09:11:57 »
Strikt genomen heb je te maken met beeldrecht (logo), portretrecht en intellectueel eigendomsrecht. Het beeldrecht ligt bijvoorbeeld bij de NS en het intellectueel eigendomsrecht bij de ontwerper respectievelijk producent van de treinstellen/locomotieven.

Het is niet vanzelf sprekend dat je toestemming krijgt. De formulemanager van het product FYRA staat niet toe dat er modellen worden uitgebracht van de PRIO Traxx en de bij behorende rijtuigen.

Het NOC/NSF staat bijvoorbeeld niet toe dat de Olympische ringen en het beeldmerk van het NOC/NSF wordt gebruikt op modeltreinen.

Ook een firma zoals Caltex staat het gebruik van zijn logo niet zondermeer toe.

Voor het beeldrecht van bijvoorbeeld de Olympische sporters is per te onderscheiden sporter een bedrag verschuldigd van € 300,00.

Het is derhalve te kort om de bocht om te kunnen stellen dat je onbeperkt gebruik mag maken van iemands intellectuele eigendommen en portret/beeldrechten.

De werkelijkheid is aanzienlijk complexer dan menigeen denkt.

Grtz,

Willem

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #10 Gepost op: 08 November 2010, 09:19:45 »
Het kan best zijn dat allerlei instanties of ontwerpers iets niet toestaan. Maar er is een verschil tussen wat ze willen en wat ze wettelijk kunnen afdwingen. Dus voor mij is de grote vraag: is er een wettelijke basis op grond waarvan ze iets kunnen eisen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Vin

• Offline Offline
    • vincentmobile
« Reactie #11 Gepost op: 08 November 2010, 09:25:26 »
Hartelijk bedankt voor de reacties allemaal. Ik geloof dat het 't beste is om toch maar met de betrokkenen te babbelen. Je wilt niet achteraf een advocaat achter je aan krijgen...

Gr,V.
Doe maar gek, da's al normaal genoeg.

RodeDuivel

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 08 November 2010, 10:30:07 »
@ Klaas. De juridische gronden zijn er wel degelijk. Zie in dit verband de wet en regelgeving waar ik naar verwijs. In dat verband verwijs ik ook naar het recente Nijntje arrest, waarbij een Japans bedrijf een look a like van Nijntje op de markt bracht. Het bewuste Japanse bedrijf werd door de rechter verboden het product in Nederland op de markt te brengen.

Zie in dit verband ook de rechten die Mattel heeft verkregen om exclusief modellen van Ferrari op de markt te mogen brengen. Voor deze rechten is betaald en verschaft Mattel een juridische basis om stappen te ondernemen jegens die partijen die inbreuk maken op de gemaakte exclusiviteitsafspraken tussen Mattel en Ferrari.

Voor modelspoor is een dergelijke overeenkomst gemaakt tussen FYRA en Rocky Rail. De exclusieve rechten voor het merknaam FYRA in model is exclusief gegund aan Rocky-Rail. Andere partijen die inbreuk maken op dit recht worden geconfronteerd met een juridische claim. Ter illustratie: Een 3-tal fabrikanten hebben verzocht om de Traxx 186 al dan niet in combinatie met de Prio rijtuigen op de markt te brengen. Deze partijen hebben van de uitbater van FYRA te horen gekregen dat het een fout in de evolutie is en dat het niet toegestaan is om modellen uit te brengen van de Traxx Prio en de bijbehorende rijtuigen. Productmanager voor FYRA is Philippe Bulinckx.

Uiteraard mag je het proberen als fabrikant, maar de juridische en financiele gevolgen zijn voor rekening van de fabrikant.

Grtz,

Willem

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #13 Gepost op: 08 November 2010, 10:55:46 »
Zie in dit verband de wet en regelgeving waar ik naar verwijs.
........
Voor modelspoor is een dergelijke overeenkomst gemaakt tussen FYRA en Rocky Rail. De exclusieve rechten voor het merknaam FYRA in model is exclusief gegund aan Rocky-Rail. 
Ik ga toch nog een beetje lastig doen. ;)
Kan je een concretere verwijzing geven naar die wet- en regelgeving?

En dan nog even mijn stokpaardje: het feit dat Fyra en Rocky Rail een "exclusieve" overeenkomst hebben gesloten zegt mij eerlijk gezegd niet zo veel. Er moet een wettelijke basis zijn op grond waarvan ze anderen dat recht kunnen ontzeggen. Anders heeft hun overeenkomst weinig waarde.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

henk

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 08 November 2010, 11:21:42 »
Zelfs bij dat Nijntje-arrest was de uitkomst niet bij voorbaat zeker. En dat ging om een tekenaar die Nijntje vrijwel copieerde en daarmee de directe concurrentie met Bruna aanging.
Rechten zijn in de regel gebonden aan bepaalde toepassingen. Niemand mag het logo van een oliemaatschappij gebruiken om benzine te verkopen. Maar bij datzelfde logo op een modeltreintje ligt het een stuk ingewikkelder.
Het scheelt natuurlijk als Fyra aankondigt moeilijk te gaan doen. Je moet als fabrikant maar zin hebben in een procedure. Maar de uitkomst zou zeker niet vast staan.

Persoonlijk vind ik het wel netjes om toestemming te vragen en het maar te laten zitten als er geen prijs op wordt gesteld.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.