Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:17
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Huup
01 August 2025, 23:17:10
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Fleischmann Anna ombouw. door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:55:34
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
Sfeer op je modelbaan door defender
01 August 2025, 22:14:23
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Seinhuis
01 August 2025, 22:04:48
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Show je werkplek door cor_b
01 August 2025, 21:10:12
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Duikeend
01 August 2025, 20:58:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Duikeend
01 August 2025, 20:56:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Ben
01 August 2025, 20:29:21
Grootspoor in Frankrijk door FritsT
01 August 2025, 20:18:52
Eerste hulp bij Freecad door Sylvester
01 August 2025, 20:12:41
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
01 August 2025, 19:38:41
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
01 August 2025, 19:00:20
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
01 August 2025, 18:44:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
01 August 2025, 18:37:29
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
01 August 2025, 18:34:36
Raadplaatje door Modellbahnwagen
01 August 2025, 18:34:11
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
01 August 2025, 17:46:39
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
01 August 2025, 17:17:20
Welke 4-polige stroomvoerende koppeling is dit? door AlbertG
01 August 2025, 16:55:08
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
01 August 2025, 16:40:06
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door R1954
01 August 2025, 16:31:56
Een nieuw begin door dreezy
01 August 2025, 15:52:23

Auteur Topic: Civil War layout ofwel; Ronald gaat een nieuwe baan bouwen!  (gelezen 297476 keer)

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Civil War layout ofwel; Ronald gaat een nieuwe baan bouwen!
« Reactie #735 Gepost op: 10 April 2012, 16:52:00 »
Dank mannen, en ook Martin. Ja, sommige zijn inmiddels bekend maar alles is welkom!

Na een lange tijd en andere projecten pak ik hier de draad langzaam weer op! Niet alleen treintjes moeten er op de nieuwe ACW baan maar natuurlijk ook aankleding. 1 van de onderdelen daarvan zijn militaire figuren. Ik kies de Noordkant en die noemen we de Union. De zuidkant noemt men de Confederates. Die figuren komen allemaal uit 1:72 kitjes van diverse fabrikanten en moeten nog geschilderd worden.
Op de afgelopen Team Mitropa bouwdag in Leerdam heeft ons eigen Jeroen (Spoors hier op BNLS) mij laten zien hoe je die kale figuren schilderen moet. Om deze techniek te leren hadden we 2 extra figuurtjes in de zwarte grondverf gezet zodat ik die thuis zou kunnen doen voordat ik de nieuwe verf en primer zou hebben.

Vandaag even een 1,5 uur vrij tussen de bedrijven door. Jeroen had 2 extra figuurtjes gegrond en op een flessendop gezet met een stukje dubbelzijdig plakband. Dit is dus de start:

Waarom zwart? Dat is de basis waarmee je al een soort schaduw hebt vanaf het begin. De kleuren worden ook niet volledig gezet maar tegen of vlakbij de diverse onderdelen van het figuur.
Na een 3 kwartier friemelen met verf. Voorkant:

Achterkant:

De broek heb ik later gecorrigeerd, deze kleur is te licht en te flets.

Rechts het figuur dat Jeroen mij voorgedaan heeft, links de mijne die ik gedaan heb. Ik moet eerlijk zijn, ben er redelijk goed tevreden mee. Die van Jeroen heeft al een wash gehad en is weer iets op kleur gebracht, op die van mij moet dat nog:

En het 2e figuur dat ik ga doen, is echter iets moeilijker. Op de achtergrond mijn eerste poging echter nu met de correcte broekkleur:

Vanmiddag de washes van Vallejo geprobeerd, die gaan erg goed. Daarna weer gedrybrushed met de kleuren en in de matte lak. Echter is de Vallejo niet geheel mat dus heb ik wat nagestreken met matte Aqua lak. Links Jeroen zijn werk, rechts het mijne. Ik ben niet ontevreden, zeker niet voor een amateurtje!:

Later!

Grtz, Ronald.
« Laatst bewerkt op: 10 April 2012, 16:53:38 door Ronald Halma »

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #736 Gepost op: 10 April 2012, 16:56:37 »
Wow (y) (y)

Dat Jeroen daar een kei in was wist ik al......Maar dat jij dat ook kan....

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #737 Gepost op: 10 April 2012, 17:35:56 »
 (y)

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #738 Gepost op: 10 April 2012, 19:11:39 »
Wow Ronald! Je ziet de diepte echt goed!

vrgr Steef

die deze tip ook weer opslaat
Mvh Steef

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #739 Gepost op: 10 April 2012, 23:48:28 »
Niets mis mee met die figuren, nu nog de bulderende kanonnen van het front!
"Te paard, te paard, we zijn verraden!" ;)

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #740 Gepost op: 11 April 2012, 11:04:30 »

Hij zit nog steeds bij het witte huis te wachten  ;D

Speciaal voor de uniformen.
« Laatst bewerkt op: 12 April 2012, 08:29:59 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Kras

• Offline Offline
« Reactie #741 Gepost op: 12 April 2012, 08:28:46 »

en hij zit hoog en droog
Met vriendelijke groeten / Bon vent à tous / Best Regards / Tanti Saluti / Mit freundlichen Grüßen / Saludos / Saudações / Hopi kumindamentu / Med vänlig hälsning / Ystävällisin terveisin / Beste Wense / Me Xairetismous / Vennlig hilsen / Sve Naj Bolje

Kras

• Offline Offline
« Reactie #742 Gepost op: 12 April 2012, 08:41:37 »

En dan hebben we deze ook nog. Het staat daar al een tijdje.

Ze zijn daar ook al een tijdje

Met vriendelijke groeten / Bon vent à tous / Best Regards / Tanti Saluti / Mit freundlichen Grüßen / Saludos / Saudações / Hopi kumindamentu / Med vänlig hälsning / Ystävällisin terveisin / Beste Wense / Me Xairetismous / Vennlig hilsen / Sve Naj Bolje

Kras

• Offline Offline
« Reactie #743 Gepost op: 12 April 2012, 09:16:50 »
 Ohio Tribute to Andrews Raiders at Chattanooga National Cemetery 1862

dit is the stoom trein "The Genaral"
« Laatst bewerkt op: 13 June 2012, 16:57:38 door Peter van der Leek. Reden: Link naar plaatje hersteld »

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #744 Gepost op: 12 April 2012, 19:23:45 »

Kras, even bij de les blijven  ;) Custer is later, bord spreekt van 1867 en -68. Toen was de burgeroorlog al voorbij :)

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #745 Gepost op: 13 June 2012, 12:42:44 »
Zo luitjes, het gaat weer door!

Na een winter / voorjaarsdip in zake modelbouw, maar ook veel geregel en gedoe in de gezinssituatie pak ik de draad weer op met de civil war baan. Dat moet ook wel want er ligt nog steeds een uitnodiging voor de tentoonstelling in het NSM volgend jaar (de zomer TT) maar ook OntraXS komt er aan. Dat zou een mooie gelegenheid zijn deze baan als primeur voor mij en de organisatie neer te kunnen en mogen zetten ;)

Veel heb ik er wel over nagedacht. De bak die ik gemaakt heb, het thema, ofwel van alles. Wat wil ik precies uitbeelden? Een situatie precies nagebouwd of een vrije doch accurate impressie? Ik denk dat ik voor het laatste ga. In alles wat ik ge- en bedacht heb trekt het thema water. Dat is eigenlijk logisch omdat men van dat fenomeen rijkelijk gebruik heeft gemaakt en daarmee samen met de spoorwegen een dankbaar onderwerp zou maken.

Dus; bakjes. Ooit had ik (zoals vrienden van mij wel weten) een idee om een WWII baan te maken onder de naam Navy Yard. Daar had ik al 3 kale bakken voor geproduceerd en die lagen netjes in het dak van de garage te wachten op betere tijden. Nadenkend over het ACW thema bedacht ik ineens dat deze 3 bakjes prima als uitgangspunt zouden kunnen dienen voor een modelbaan naar dat thema. Dus heb ik die vanmorgen maar eens tevoorschijn getoverd om te kijken wat mogelijk is.
De bakjes zelf zijn 115 bij 61. Die maat is zo gekomen omdat ik van een toenmalig mede-clublid een aantal modulebakken overnam die die breedte maat hadden. Aan elkaar gelegd ziet dat er zo uit:

Ik had hier specifiek een kleiner stuk water gepland waar dan in het Navy Yard concept wat PT boten konden liggen. Als ik dat nu eens door zou trekken zou ik een mooie haven krijgen voor wat grotere zeilschepen:

Het eindstuk eigenlijk hetzelfde verhaal. Dat was gemaakt voor een groot Walthers gebouw. Ook hier zou ik dat aan kunnen passen zodat ik meer water oppervlak zou kunnen krijgen. Nu:

En wat zou kunnen:

Ik ga dit even in laten werken maar zie wel degelijk  opties om deze 3 bakjes te gaan gebruiken. De middelste zou dan wat woonhuizen kunnen laten zien. Op de vlakke 3e bak zou ik dan wat lagere bebouwing en begroening kunnen plannen met wat artiller "redoubts" (kijk hier maar eens).
Bak 1 wordt dan hoofdzakelijk haven waar de diverse goederen en miltaire zaken aan land komen.

De bakken wil ik per 3 op een groot onderstel gaan zetten dat op 2 stel poten gedragen wordt. Moet ik gaan bekijken hoe en wat. Er komt dan een fiddel aan de vlakke bak zodat er wat heen en weer gereden kan worden.
Baanplan moet dan ook uitgewerkt gaan worden, ook dat zal de komende dagen gaan gebeuren. Volgende week heb ik wat vrije dagen waar het mogelijk moet zijn e.e.a. op de rail ( ;D) te gaan zetten.

Later meer!

Grtz, Ronald.

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
« Reactie #746 Gepost op: 13 June 2012, 14:35:37 »
Spannend.

groet,

Gerard

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #747 Gepost op: 13 June 2012, 15:46:34 »
Ben benieuwd..

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #748 Gepost op: 13 June 2012, 16:26:31 »

""want er ligt nog steeds een uitnodiging voor de tentoonstelling in het NSM volgend jaar (de zomer TT) maar ook OntraXS komt er aan.

Wat is er dan in het NSM???
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #749 Gepost op: 13 June 2012, 22:57:14 »
@Kras: Kijk hier: http://www.spoorwegmuseum.nl/nieuws__actueel/agenda/on_traxs.html

Themajaar voor Utrechtse musea

In 2013 viert de stad Utrecht 300 jaar 'Vrede van Utrecht'. Alle Utrechtse musea haken in op deze viering door iets te doen rond het thema oorlog en vrede (The Art of Making Peace'). Het Spoorwegmuseum pakt uit met een grote tentoonstelling 'Sporen naar het front' over de rol van de trein in oorlogssituaties.

Oorlog en vrede bij On traXS!
Ook tijdens On traXS! wordt aandacht besteed aan het thema. Een aantal bouwers is aan de slag gegaan en situeren hun modelbaan rond (historische) oorlogssituaties. Een aantal banen zullen ook na On traXS! nog te zien zijn in de tentoonstelling 'Sporen naar het front'.

Als het goed is staat ook mijn bijdrage daarbij. Maar goed, dat moet nog wel definitief gemaakt worden.
Tijdje terug stond er ook nog een oproep op de OT pagina voor banen of diorama's met een soortgelijk thema.