Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door henk
Vandaag om 16:51:04
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 16:46:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 16:45:06
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door R.C.Grootveld
Vandaag om 16:34:39
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
Grootspoor in Frankrijk door martijnhaman
Vandaag om 16:04:41
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Roelof R
Vandaag om 15:36:35
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:39:06
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
Vitrinekast door 741230
Vandaag om 12:05:48
Artikelen "Het matblad" door j.ossebaar
Vandaag om 11:08:24
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door TonM
01 August 2025, 23:45:23
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
01 August 2025, 23:09:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
01 August 2025, 22:32:11
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
01 August 2025, 21:43:07
Randstad door Luit
01 August 2025, 21:20:43
Mitropa slaaprijtuigen epoche 2 door Duikeend
01 August 2025, 21:00:31

Auteur Topic: Civil War layout ofwel; Ronald gaat een nieuwe baan bouwen!  (gelezen 298061 keer)

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Civil War layout ofwel; Ronald gaat een nieuwe baan bouwen!
« Reactie #1155 Gepost op: 04 January 2013, 21:09:47 »
Is dat van die schroef ook geen idee van vrouw lief ?  ;D
*sorry maar die heeft nogal is een vinger in de pap te brokkelen met het knutsellen geloof ik   ;) *
De resultaten mogen er zijn,en wie de veren krijgt zoek je samen maar uit  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #1156 Gepost op: 04 January 2013, 21:11:47 »
Precies ;) Nee, die schroef kwam van een ander forum... die tip is eigenlijk wel heel zinvol om ervoor te zorgen dat het huisje er niet onderuit dondert. Want je zult zien, dat gaat dan gebeuren! Nu is het goed afgezekerd ;)

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
« Reactie #1157 Gepost op: 11 January 2013, 09:48:01 »
He, goede tip van die schroef. Ik ga ook maar eens op zoek. Ik zat te klooien met de nylon (?) schroeven die KaDee meelevert, maar die vind ik niet echt prettig in gebruik (lees: waardeloos): of je krijgt ze niet in een gaatje gedraaid, of ze grijpen niet aan en vallen er weer uit. Die schroef op de foto krijgt nog wel een likje zwarte verf?

Groeten,

Gerard

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #1158 Gepost op: 11 January 2013, 10:58:12 »
Zal toch niet nodig zijn om die zwart te maken ?
Tenzij je de baan van onder gaat bekijken en bouwen,zul je m denk ik niet zien toch ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #1159 Gepost op: 11 January 2013, 11:36:28 »
Dank allemaal!

Nog even verder gegaan met de gesloten wagon, zij- en kopwandjes dichtgemaakt:

En een schuifdeur gemaakt die helaas net voor de foto sneuvelde en nu ligt te drogen...:

Verder is Wanda met de schoorsteen verder gegaan, is nog niet recht bovenaan maar ligt nu te drogen:

Later weer meer!

Hoi  Ronald,

Ik moest weer even bijlezen hoor. Gaaf werk, ik zou er nooit aan beginnen....alles zelfbouw. Maar: waar heeft Wanda die schoorsteen van gemaakt? Dat kon ik zo gauw even niet vinden. Ziet er leuk uit allemaal!

J.

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
« Reactie #1160 Gepost op: 11 January 2013, 11:58:24 »
@Tijgernootje. Als je de baan op een redelijke hoogte hebt staan op de een of andere beurs (zoals Ronald ook doet) bekijk je een baan vanuit een redelijk laag perpectief (t.o.v. de baan) en niet als een soort overvliegende vogel. Omdat de schroefjes een enigzins bolle kop lijken te hebben, vroeg ik me af of bij een hooggeplaatste baan ze inderdaad net niet zichtbaar zouden zijn, zonder dat je daarvoor speciaal door de knieën gaat. Zelf zou ik ze voor de zekerheid een likje zwarte verf geven, maar misschien heeft Ronald al proefondervindelijk vastgesteld dat ze niet zichtbaar zijn.

Groeten,

Gerard

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #1161 Gepost op: 11 January 2013, 13:01:02 »
Ronald,
Het gaat weer geweldig!  (y) Je zou haast gaan zeggen dat het voor ons een gelukje is, die rug  ;D :-X
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Ronald Halma

• Online Online
« Reactie #1162 Gepost op: 11 January 2013, 20:49:31 »
Ha luitjes, was ik weer. Toevallig, want ik krijg geen notificatie meer bij nieuwe berichten... vreemd. Heb 't maar eens uit en weer aan gezet.

We hebben wel wat gedaan maar niet genoeg om te laten zien, soms gaan andere dingen even voor.

@Gerard: ja, de schroefjes heb ik zwart gemaakt omdat ik geen bling-bling onder de karren wil. Dit lijkt gewoon beter ;)

@Floris; al gebeurd ;D

@Jeroen; dank je, de schoorsteen is van Das klei gemaakt. Snel hard, zonder oven en eenvoudig te gebruiken.

@Allie; ja, bijna wel... alleen voelt dat niet zo. Om te spijkeren moet ik staan en dat is wat lastiger. Dus ipv dat ik meer zou kunnen doen doe ik minder :( maar we gaan stug door. Heb gisteravond de tenten de basiskleur zwart gegeven en vanmorgen bijgewerkt.
De laatste 3 bestellingen zijn onderweg dus volgende week komt er weer een boel schilderwerk bij. Verder is de achtergrond schilder ingeschakeld en die zal hopelijk eind Januari/begin Februari tijd krijgen om de achtergrond hier ter plekke te komen schilderen. Nee, geen Bob Ross maar wel een andere beroemdheid bekend in modelspoorland. Wie? Verrassing..... ;)
Ook gaat de loods er wss niet op komen omdat die niet wordt zoals ik 'm hebben wil en omdat het geheel dan toch wat vol wordt. Wel gaat er een platform linksachter bijkomen, daarover morgen meer!  :)

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #1163 Gepost op: 11 January 2013, 20:53:54 »
Martin?
Jeroen

Ronald Halma

• Online Online
« Reactie #1164 Gepost op: 11 January 2013, 21:00:47 »
Nope ;)

Harry

• Offline Offline
« Reactie #1165 Gepost op: 11 January 2013, 22:29:39 »
Dat was mijn gedachte ook. Het valt mij op dat het merendeel van de goede bouwers amerikaans bouwt. Is daar een reden voor?
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Ronald Halma

• Online Online
« Reactie #1166 Gepost op: 12 January 2013, 00:40:03 »
Och... reden... ik ben er zelf ingerold. Was op het Nederlands/Duits een beetje uitgekeken. Keus was eind jaren '90 toch nog wat minder en Amerikaans zat er al een tijd aan te komen. Van vroeger uit vond ik die grote treinen al interessant en rond die tijd (1998 dacht ik) kocht ik mijn eerste 2 Amerikaanse Atlas diesellocs van de SP. En toen was ik ook direct verkocht, de prijs/kwaliteit verhouding was destijds meer dan goed. Een fijn gedetailleerde loc voor rond de 130 Duitse Mark (rond de 140 gulden toen) was de helft van wat je voor een Europees model moest betalen. En eerlijk gezegd liepen de Ammi's ook nog een stuk mooier, rustiger en stiller.
Later is dat uit de hand gelopen en ging ik er ook wat 0N30 bij doen, aangestoken door de H0 baan van de Meijerei uit Den Bosch. De bosbaan die zij gebouwd hadden vormde later weer mijn bron-inspiratie om Lake Louisa te gaan bouwen doordat ik al wat van die boslocjes gekocht had in 0N30.

Ook spelen de tentoonstellingen daarin een rol. Toen ik Metusa Junction bouwde en daarmee in 1999 voor het eerst een TT bezocht (Eurospoor) voelde ik direct dat zo een baantje blijkbaar iets opriep bij de bezoekers. Op die kleine schaal (125cm) en langzaam (analoog) rangerend was niet hoe de doorsnee NL bouwer zijn baan presenteerde. Ik/wij deden dat een beetje op de Engelse stijl met een Amerikaans thema. En blijkbaar sloeg dat erg aan. Ook bij mij want het inspireerde om MJ groter te maken en daarna door te gaan met US style kijkdoos-achtige modelbaantjes.

Dus ja, dan blijf je hangen in het Amerikaanse modelbouw gebeurenen nog steeds tot grote tevredenheid. Nog steeds lukt het om voor rond de 200 euri's een loc met geluid te kunnen kopen uit de States. Ook hebben ze daar thema's genoeg om op door te kunnen bouwen. Coast to coast zullen we maar zeggen ;) En nadat ik er 2011 geweest ben is die drang om US te bouwen alleen maar toegenomen :) ;)

Zo is het gekomen, Harry :)

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #1167 Gepost op: 12 January 2013, 02:11:26 »
Denk het niet Harry, d'r zijn zar topbouwers die europees bouwen. Denk dat de amerikaanse bouwer alleen veel verder gaat in z'n vervuiling en zo, het land is ook meer van zolang het doet hoef ik er niets aan te doen. Terwijl europa toch wat netter is. Dit verschil roept in mijn ogen ook al snel een sfeertje op van he gaaf, terwijlje bv met een duitse baan al snel hebt van he da's de zoveelste nette baan  ;) Zelfs ik heb dat in de grotere schalen...

Denk dat Ronald Troels heeft ingehuurd voor z'n achtergrond... ;D

Klaas Boekema

• Offline Offline
  • Lid Friese Modelbaan Club
« Reactie #1168 Gepost op: 12 January 2013, 11:22:29 »
Is het ook niet zo dat je voor amerikaans bijna alles zelf moet bouwen?
Voor het Europese gebeuren is er genoeg op de markt te krijgen, zal waarschijnlijk ook wel voor de amerikaanse markt zijn, maar daar heb ik geen ervaring mee.
Voor bepaalde periodes in het amerikaanse thema, lijkt het me toch leuker als alles zelf maakt.
Verbeter me als ik ongelijk heb.

Gr. Klaas
M.v.g. Klaas Boekema

Behalve H0 rijdt ik ook N, heeft toch wel wat van 2 soorten schalen snoepen

Ronald Halma

• Online Online
« Reactie #1169 Gepost op: 12 January 2013, 11:43:19 »
Alles zelf maken is niet altijd een noodzaak, veel is er inmiddels te koop in de diverse schalen. Maar dat was niet altijd zo, en je ziet de Amerikaanse stijl van bouwen voortkomt uit het zelf bouwen en verbouwen van materieel en gebouwen. Hier zag je dat veel minder en was het meer kant en klaar of, zoals Marklin destijds deed, met wagon kitjes.
Een Europees modelbouwer zet nog steeds niet graag het mes of de zaag in een niet-correct model, de Amerikaan past dan het model veel sneller aan, ook als dat gepaard gaat met een grotere verbouwing.

Bij bepaalde thema's kom je inderdaad niet om een deel zelfbouw heen. Kijk, ik had dit ook in 0 kunnen doen en normaalspoor wat voor een deel met kant en klaar spul te bouwen is. Maar dat loopt zo in de papieren dat ik een andere, meer zelfbouw weg gekozen heb die meer vraagt van jezelf en meer voldoening geeft in het eindresultaat.

En zo kan ieder zijn ding doen, als Europees als wel US modelbouwer  :)