Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door Wim Janse
Vandaag om 08:27:19
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:24:07
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Marc tramt
Vandaag om 08:08:29
Vreemd probleem door Frank 123
Vandaag om 07:46:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 06:55:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frits C
Vandaag om 06:37:17
Terugverende koppeling door Deetrein
Vandaag om 00:27:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:05:28
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
03 August 2025, 23:57:10
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
03 August 2025, 23:50:40
Bahnstrecke 5867 door ruudns
03 August 2025, 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
03 August 2025, 22:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 August 2025, 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
03 August 2025, 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
03 August 2025, 22:20:45
Lokpilot 4 defect door spock
03 August 2025, 21:57:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
03 August 2025, 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 August 2025, 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
03 August 2025, 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
03 August 2025, 20:15:23
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
03 August 2025, 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
03 August 2025, 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
03 August 2025, 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
03 August 2025, 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
03 August 2025, 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
03 August 2025, 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
03 August 2025, 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
03 August 2025, 16:33:32
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
03 August 2025, 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
03 August 2025, 14:34:01
  

Auteur Topic: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein  (gelezen 14107 keer)

Rene_H

  • Gast
Re: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Reactie #15 Gepost op: 06 February 2007, 08:12:14 »
Wie heeft trouwens het motortje uit een Gilette scheermesjes gebruikt???
Dat mesjes trilt namelijk ook, het is volgens mij de Gilette met de groene kleur.
Kan zo even niet op het type komen.

« Laatst bewerkt op: 06 February 2007, 12:04:20 door Rene H(0) »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Reactie #16 Gepost op: 07 February 2007, 12:22:37 »
Nou, het probleem heb ik opgelost:

In het te bouwen model is teweinig ruimte voor de weerstanden, en omdat het gedeeltelijk van styreen gebouwd wordt, is dat geen goede combinatie met hete weerstanden. Daarom plaats ik de een (grote) weerstand/meerdere diodes tussen trafo en rails, zodat de spanning op de rails laag genoeg is voor de motor. Eventueel kan ik het spoor omschakelbaar maken zodat er ook spanning tot 14 Volt op kan staan (wel goed de schakelaarstand controleren voordat ik de trafo opnerdaai). Maar voorlopig eerst maar kijken of het geval wil rijden.

Wat wordt het dan voor locje? zullen jullie denken. Het wordt NS locomotor 1 (volgens Floris behorende tot de roemruchte groep 'voorwereldlijcke sikken') ;D. Ik zal hier binnenkort een draadje over starten (met foto's) in de 'Wat zijn we aan het bouwen'-topic.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

direstraits

  • Gast
Re: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Reactie #17 Gepost op: 27 February 2007, 23:46:39 »
Ik adviseer dan als je dat wilt je dan met een beveiliging gaat werken zodat je als je je loc op de rails hebt staan niet zomaar 12 volt op de baan kunt gezet en zo dus kunt voorkomen dat je je motor opblaast :o.

Groet martijn v/d horst

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1009
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Reactie #18 Gepost op: 28 February 2007, 08:41:07 »
Kun je in je lokje niet gewoon zo'n spanningsregelaar zetten of iets met een zenerdiode om de max spanning te begrenzen? dan kun je de boel tenminste nooit opblazen.
De groeten van Rob

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Reactie #19 Gepost op: 28 February 2007, 08:48:09 »
Citaat
De trilmotor die ik heb komt uit een Nokia 3310, maar ik heb geen idee hoe ik erachterkomt wat het verbuik is.

Net even aan het testen geweest:
3 Volt verbruik 0,02 Amp.
3 Volt verbruik 0,20 Amp. (belast=geremd)
6 Volt verbruik 0,05 Amp.
6 Volt verbruik 0,40 Amp. (belast=geremd) hierbij wordt het motortje wel warm!

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

conradm

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
    • ToerKoe.nl
Re: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Reactie #20 Gepost op: 28 February 2007, 10:20:11 »
mmm..... en als je nou eens zorgt dat het stroomopnemertje al een behoorlijke weerstand heeft ??

Graag hoor ik meer van jullie bevindingen. ben benieuwd of sulke motortjes voldoende kracht hebben om een klein karrtje voort te bewegen. en vooral met welke vertragingen e.d.

Zelf loop ik al een tijdje met het idee om een HAWE electrolorrie in H0 te gaan maken, weet nog niet echt of het uitvoerbaar is.

Het is allemaal wel erg klein, vooral de hoogte blijkt een beperking, in werkelijkheid is zo'n lorrie ±1.2*2.4*.5 meter dat komt neer op 14*30*6 mm. Dus een motortje van 4*8mm is de max en tandwieltje m0.2 met 20 tandjes is ook zo'n beetje de max.
« Laatst bewerkt op: 28 February 2007, 10:24:46 door conradm »

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Reactie #21 Gepost op: 28 February 2007, 12:38:18 »
Citaat
Nou, het probleem heb ik opgelost:

Ondanks bovenstaande quote van mijzelf ben ik inmiddels ben ik gestopt met experimenteren :(. waarom? Het motortje is simpelweg te zwak. De tandwielen die ik heb gebruikt lopen soepel, maar blijkbaar niet soepel genoeg om door de motor aangedreven te worden. 1 wielas via 3 tandwielen (1 op motoras, 1 op as met wielen en 1 tadwiel tussen de 2 andere) ging nog, maar 2 assen aandrijven niet. En dan zelfs nog zonder belasting! Ik zal vanavond wel een foto plaatsen van hoe de aandrijving eruit zag.

Het wil trouwens niet zeggen dat de locomotor NS 1 niet verder afgebouwd wordt. Inmiddels heb ik een andere oplossing: ik bouw een aandrijving in een goederenwagen die ik aankoppel aan de locomotor zodat het toch rijdt ;D.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

conradm

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
    • ToerKoe.nl
Re: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Reactie #22 Gepost op: 28 February 2007, 12:51:59 »
@Overlast: welke overbreng verhouding hadden alle tandwielen bij elkaar.Ik wordt een klein beetje bang na je verhaal hierboven, maar misschien dat het met een goede vertraging wel lukt  Ik hoop uiteindelijk uit te komen op zo'n 1:30...1:50 waardoor ik toch nog voldoende kracht probeer te creeeren.


Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Reactie #23 Gepost op: 28 February 2007, 14:31:48 »
Ik bezit ook een aantal van die motortjes waar ik *ooit* nog es wat mee wil gaan doen. Uiteraard zijn er vragen en suggesties;
@Overlast, kun je niet 2 motoren in serie schakelen en allebei een as laten aandrijven? Of is dat 'ding' wat je wilt gaan bouwen dat steigerende apparaat met 1 as en 4 steunwieletjes? Dan ben je bijvioorbaat ontslagen van de verplichting om 'm te laten rijden (origineel werkte ook niet).
Verder heeft iemand mij aangeraden om een spanningsregelaar toe te passen, die de spanning effectief aftopt. Maar een schakeling met 2 van die dingen die vervolgens een motortje zowel links- als rechtsom kan laten draaien kreeg hij niet op papier.
@Klaas Zondervan; weerstanden zijn niet de methode, maar diodes zorgen als je niet uitkijkt voor een zodanige spanningsval dat de loc bij 6V nog niet rijdt. Zijn er nog alternatieve schakelingen zonder een hele relaiskast te moeten bouwen of een decoder te plaatsen?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

conradm

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
    • ToerKoe.nl
Re: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Reactie #24 Gepost op: 28 February 2007, 15:11:07 »
Zijn er nog alternatieve schakelingen

zat, maar bij de meeste is er geen sprake van een linear verband tussen in en uitgang. Of je kiest voor een (zener)diode over de motor en begrenst daarmee de max. spanning. Of je zet diodes in serie, hiermee krijg je een drempel (U=Ui-Ud als Ui<Ud -> Uu=0) of je maakt gebruik van een weerstand, hierdoor heb je nog een redelijk lineare regeling, met als nadeel dat het erg warm wordt.
De rest wordt allemaal groter en met minimaal een transistortje. maar dan kom je al heel snel het voor en achteruit probleem tegen.  en je houd ook nog een redelijke drempel (ergens tussen de .8 en 1.4V). Ga je dat probleem uit de weg kom je op 2 transistoren uit. en de nodige weerstanden en diodes en waarschijnlijk de nodige warmte ontwikkelling en drempels.

dus heel kort door de bocht NEE er is geen oplossing voor. wat het beste compromis is is denk ik een combi van de eerste oplossingen, al geeft dat ook weer een beoorlijke berg onderdelen; twee diodes antiparalel in serie met een weerstand in serie met de motor. Over de motor twee zenerdiodes antiparalel van de max spanning van de motor.  zo krijg je nog een redelijke kromme.


Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Reactie #25 Gepost op: 28 February 2007, 15:24:23 »
Citaat
@Overlast: welke overbreng verhouding hadden alle tandwielen bij elkaar.

Geen idee, hoe reken je dat ook al weer uit?

Citaat
@Overlast, kun je niet 2 motoren in serie schakelen en allebei een as laten aandrijven? Of is dat 'ding' wat je wilt gaan bouwen dat steigerende apparaat met 1 as en 4 steunwieletjes? Dan ben je bijvioorbaat ontslagen van de verplichting om 'm te laten rijden (origineel werkte ook niet).

2 motoren is niet te doen vanwege de beperkte ruimte. Het is idd dat steigerende apparaat, maar dan voor de verbouwing, dus zonder steunwieltjes.
Overigens was het ontwerp niet fout, de locomotor werd nl. vrij snel verkeerd gebruikt waardoor deze ging steigeren. In het tijdschrift Op de rails is hier een artikel over verschenen (nummer 9 uit 2004).
Kort samengevat was deze lmt ontworpen door deze onder de bufferbalk van de te verplaatsen wagen te zetten en door het gewicht van de wagen kon de lmt zich niet ondersteboven trekken. Doordat destijds al vrij snel wagens van een remleiding voorzien werden met de bijbehorende remkranen, kon de lmt niet meer onder de bufferbalk geplaatst worden maar werd ervoor gezet en met een ketting werd de wagen gekoppeld aan de locomotor. Zodoende begon deze al snel te steigeren.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

conradm

  • Offline Offline
  • Berichten: 124
    • ToerKoe.nl
Re: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Reactie #26 Gepost op: 28 February 2007, 15:28:58 »
Geen idee, hoe reken je dat ook al weer uit?
Z1/Z2  dus het aantal tanden van het ene wiel gedeeld door het tanden van het andere wiel.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Reactie #27 Gepost op: 08 January 2008, 18:56:06 »
Eindelijk eens plaatjens van NS-locomotor 1:


Met de 1400:


Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Reactie #28 Gepost op: 08 January 2008, 19:18:20 »
 ;D Maar rijdt het ook met dat ex-trilmotortje??

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: Trilmotor uit mobiele telefoon als aandrijving voor trein
« Reactie #29 Gepost op: 08 January 2008, 19:33:17 »
Nee, die heb ik eruit gelaten. Had veel te weinig kracht om de boel in beweging te zetten. Daarnaast is er bijna geen gewicht in te krijgen, zodat stroomafname ook niet zo geweldig zou zijn.

Heb wel een goederenwagen met aandrijving, zodat de locomotor toch te bewegen is 8).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom