Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:09:31
Rails roestig verven door Ronald Halma
Vandaag om 12:08:43
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 12:06:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:04:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Frans loodsje et cetera door Theo Mol
Vandaag om 11:26:18
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 11:25:31
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
Vandaag om 11:23:04
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:50:14
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door 1200blauw
Vandaag om 09:46:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 09:36:05
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:49:53
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Intermittende kortsluiting door bask185
Vandaag om 08:26:20
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
16 June 2025, 15:04:25

Auteur Topic: Bouw Altmühle  (gelezen 9872 keer)

C_Jabaaij

• Offline Offline
  • Eschburg
Re:Bouw Altmühle
« Reactie #15 Gepost op: 30 December 2010, 12:47:03 »
............  een Lopi v3 is bij mijn treinenwinkel €33,- ..................
Gr,
Mathyn

Nou dan heb je wel een duure winkel. Voor € 10,- minder worden ze ook verkocht en de V4 wordt ook rond de € 25 of € 26 verkocht.

Koos Jabaaij
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #16 Gepost op: 30 December 2010, 13:12:02 »
Misschien zag ik het niet goed :-X
Ze lagen achter de balie. Maarja des te goedkoper zijn ze dus, en des te goedkoper is de start (y)

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

daan2353

• Offline Offline
  • 009, da's pas fijn.
    • h0e bregenzer waldbahn
« Reactie #17 Gepost op: 30 December 2010, 13:44:24 »
Ja, maar als er iets is wat je nou net niet je je treinen wilt is dit het wel. Belabberde kwaliteit van de decoders. Neem goede decoders zoals Zimo, Esu-LocPilot 3 of 4, Tran, Kuehn. Dan zal je veel meer plezier hebben van het rijden met je treinen. Met één van deze decoders kan je vrijwel iedere loc goed laten rijden als je de juiste cv's goed insteld, maar met zo'n Hornby lukt dat gegarandeerd niet.

Koos Jabaaij.

Ik ben het er helemaal mee eens dat een Zimo Lokpiloot of andere merken die wat duurder zijn een stuk beter werken, maar daar betaal je ook voor. Als je veel loks hebt en opziet tegen het digitaliseren vanwege de kosten, dan kun je met de goedkope hornbymeuk slagen maken. Als er dan een lok niet echt lekker loopt met die decoder kun je daar altijd nog een duurdere voor aanschaffen. Ook bij de hornby kun je een adres ingeven en minimum / maximum snelheid en ze hebben lastcompensatie. Er is altijd beter en mooier, maar soms is dat niet nodig.

groet daan.

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #18 Gepost op: 30 December 2010, 14:52:48 »
Buiten dat je dat soort dingen ook bij een simpele goedkope decoder kan doen, gaat het ook over
betrouwbaarheid. Zit er een kortsluiting voorkomer(hoe noem je dat) in, want als een elektrische loc
begint te stomen/roken als een stoomloc ben je niet blij.. :-X Maar dat kan natuurlijk altijd gebeuren, ook
met de duurdere, maar de duurdere zijn daar volgens mij wel beter in beveiligd. Of zit ik er nu totaal naast?

Gr,
Mathyn
Nu ook op instagram

C_Jabaaij

• Offline Offline
  • Eschburg
« Reactie #19 Gepost op: 30 December 2010, 15:47:45 »
"Dat soort dingen" kan je juist niet met een Hornby decoder. De max. snelheid (en zelfs dit niet altijd bij sommige decoders) en het adres is natuurlijk wel aan te passen.
Maar ja, wat je zelf wilt. En dan later niet hier komen zeuren dat die lok zo rot rijdt.  :-X

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

mallet96

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 31 December 2010, 00:29:26 »
Hallo,

bedankt voor jullie reacties. Wat betreft de vraag: anoloog of digitaal? Hier ben ik nog niet aan toe, om over te stappen van anoloog naar digitaal. Ook omdat het qua baanplan betreft voor mij niet hoeft, mijn bedoeling is om met een handregelaar de treinen te rijden (er zal/zullen maar 1 á 2 treinen per keer rijden) en de wissels/seinen te bedienen vanaf een schakelbord. Voor mij geldt meer het bouwen aan scenery dan dat er tegelijkertijd diverse treinen bestuurd kunnen worden. Indien ik over zal gaan naar digitaal, zal dat eerder gebeuren om mijn treinen die ik nu heb ook te kunnen laten rijden bij een evt vereniging (in de meeste gevallen rijden ze daar tegenwoordig digitaal).

Ben nu aan het bedenken hoe ik mijn landschap zal gaan vormen, in kombinatie met het spoor en al mijn wensen.

Groet,

Marcel

mallet96

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 02 January 2011, 10:34:18 »
Hallo,

Ik wens een ieder de allerbeste wensen en heel veel plezier in zijn/haar hobby en goede gezondheid toe voor het jaar 2011.

Groet,

Marcel

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #22 Gepost op: 02 January 2011, 12:24:26 »
Hoi Marcel,
Dankjewel, ook jij de beste wensen, en een goed gezond 2011!

Gr,
Mathyn
Nu ook op instagram

mallet96

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 09 January 2011, 11:02:51 »
Hallo,

Ik ben weer bezig geweest met de baan.
Zo heb ik aan de linkerkant de bocht ook voor elkaar en heb daar ook al het rails gelegd en zelfs al aangesloten met electra.

Verder heb ik langs het stijgende spoor een latje geplaats, zodat er bij een evt ontsporing geen trein naar beneden kan vallen. Deze latje is 4cm hoger dan het spoor. Hierdoor kan ik er dus ook nog bij met de handen.

(sorry voor de kwaliteit van de foto, iets te donker)

Ook ben ik al bezig met de onderbouw van het station, zodat ik daarna bezig kan met het zichtbare spoor, met aansluiting van de brouwerij, aan de voorkant.

Tot zover deze up-date van de bouw van Altmühle.

Groet,

Marcel

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #24 Gepost op: 09 January 2011, 12:54:15 »
Dat ziet er erg goed uit marcel (y)

Gr,
Mathyn
Nu ook op instagram

mallet96

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 24 January 2011, 10:48:58 »
Hallo,

Ik ben de laatste tijd weer bezig geweest met de modelbaan, nu heb ik tot en met de aansluiting van de brouwerij klaar. Eerst het tracé gelegd, daarna dit in de grondverf geverfd en daarna het rails gelegd. Alleen het spoor van de brouwerij moet nog vastgespijkerd worden en het electra nog aangesloten worden. Heb natuurlijk ook even getest met een aantal locs, het loopt allemaal mooi en goed. Hieronder een aantal foto's.

Groet,

Marcel

mallet96

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 29 January 2011, 17:22:39 »
Hallo,

Nadat ik laatst bezig ben geweest met het terein voor de brouwerij, ben ik op papier in 1:1 gaan uittekenen waar en hoe hoog ik verder naar het station ga. Hierbij kwam ik tot de conclusie dat bij de kruising van de sporen, bedoeling was om hier een boogbrug toe te passen, dat het hoogteverschil maar 8 cm is. Deze hoogte heb je minimaal nodig voor de treinen, dus dat gaat het met een brug niet redden :'( >:(. Ook werd de ruimte met de bocht in de rechterhoek en aansluiting naar het station zeer krap om daar toch een goede overgang te maken. Zie mijn oorspronkelijke baanplan.

Het betekent dus dat de plannen aangepast moeten worden. Na lang nadenken is het volgende eruit gekomen.

Qua landschap aankleden moet ik nu nog nadenken, hoe ik het nu ga indelen. Zover zijn we echter nog niet, al zal ik hier en daar toch wel rekening mee moeten houden.

Groet,

Marcel

mallet96

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 14 February 2011, 21:00:02 »
Hallo,

Ben weer bezig geweest met het electra onder de sporen bij de aansluiting van de brouwerij. Alle draden zijn aangesloten. Nu moet ik een bezig met de bedieningspaneel.

Ook ben ik bezig geweest met de onderplaten boven voor het station. Ik heb hiervan nog geen foto´s, deze volgen nog.
Ook ben ik nog bezig met het bouwen van de brouwerij, deze komt uit het Vollmer progamma. Ik wil hier en daar enkele aanpassingen aan doen, zoals een rookgenerator en (binnen)verlichting. Ik ga de brouwerij nog niet plaatsen op de plek omdat deze in de weg zou staan als ik achterop nog bezig moet.

Binnenkort weer enkele foto´s.

Groet,

Marcel

Rinus H0

• Offline Offline
  • R E S P E C T
    • De Werelden H0
« Reactie #28 Gepost op: 22 February 2011, 22:17:08 »
hoi Marcel,
Kwam via baanplannen op jouw draadje terecht. Je bent een leuke baan aan het bouwen. Met name je onderbouw is me opgevallen. Denk dat ik deze ga kopieren voor mijn onderbouw. Dank je!  ;D
Mvg
Martijn (y)
Agenda; bouwdip te boven komen.

H0 Roco 2Rail, TC Gold, NL TP IV. Bezig met voorbereiding tweede baan. Scenery adept.

@Flickr; Meer dan 4000 modelspoorfoto's, uitgebreide reportages diverse banen

mallet96

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 31 March 2011, 12:55:06 »
Hallo,

Het is al weer een tijdje geleden dat ik mijn bouwvorderingen heb geplaatst. Ik ben de laatste tijd in een mindere tempo bezig geweest, echter er is wel het één en ander gebeurd. Ik heb het stationsgedeelte bouwrijp, zoals dat in de bouw genoemd wordt, de sporen kunnen nu gelegd worden. Tevens heb ik de laatste bocht aan de rechterkant klaar, ik heb hier het rails al vast gemaakt, voordat ik het fundament heb geplaatst, anders kom ik er niet meer goed bij om het rails vast te spijkeren. Zie foto's.

Bovenste bocht aan de rechterkant:

Het stationsgedeelte:

Nog een keer het stationsgedeelte, van de andere kant af:

Ook ben ik bezig geweest om mijn brouwerij te bouwen (http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,29690.msg459579.html#msg459579). Ik had de muren van te voren verouderd en heb daarna alle ramen geplaatst. Omdat ik er verlichting in wil, was ik begonnen met 1 muur aan de binnenkant te beplakken met aluminiumfolie, tegen het doorschijnen van licht. Nu is deze muur wat kromgetrokken en heb de rest maar zo gelaten voor wat het is. In de schoorsteen zit een rookgenerator gebouwd en heb binnen het pand enkele verlichting geplaatst. Het model is nog niet geheel af, maar heb hem om een idee te geven alvast op de baan neergezet. De muren wil ik verder nog bewerken, net als het dak en de schoorsteen. Ook komt er nog een buiten-verlichting aan de voorkant. Zie foto's.

Brouwerij op de bedachte locoatie, samen met 2 pronkstukken uit mijn verzameling:

Nogmaals:

Alleen de brouwerij, waar je kunt zien dat de voorgevel licht krom is:

Ik ben momenteel bezig met de fundering tussen de brouwerij en de bovenste rechterbocht, als dat klaar is ga ik verder met het gronden en dan de rails aanbrengen. Ik ben voorlopig nog lang niet klaar, maar dat hoeft ook niet.

Groet,

Marcel