Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door janw
Vandaag om 01:06:14
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 00:15:10
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
10 August 2025, 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
10 August 2025, 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
10 August 2025, 23:18:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
10 August 2025, 23:09:44
Edelweisz in model door Rob Ellerman
10 August 2025, 22:47:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 August 2025, 22:28:23
Trix BR94 ontspoort door frederik19630
10 August 2025, 22:26:08
Vaste baan door GertW
10 August 2025, 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
10 August 2025, 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
10 August 2025, 22:09:16
booster vraag door maartenvdb
10 August 2025, 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
10 August 2025, 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
10 August 2025, 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
10 August 2025, 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 August 2025, 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
10 August 2025, 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
10 August 2025, 19:31:47
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
10 August 2025, 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 August 2025, 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
10 August 2025, 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
10 August 2025, 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
10 August 2025, 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
10 August 2025, 15:57:00
EL11 NSB sound file door bellejt
10 August 2025, 15:19:30
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 August 2025, 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 August 2025, 11:49:58
  

Auteur Topic: Schaal 1:100 1:93 1:87  (gelezen 9035 keer)

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Schaal 1:100 1:93 1:87
« Gepost op: 24 January 2007, 00:19:30 »
Heb eens een vraag :o...

Wat is de reden dat (vroeger) bijna alle modellen in de schaal lengte 1:100 / 1:93 gemaakt werden en nu opeens niet ?

Als je zon mal in 1 keer 1:87 maakt kan je er toch veel langer mee doen en weinig aanpassingen voor de toekomst nu roco met 1:87 ICK`s komt is super maar wat gebeurt er dan met bijv  die 1:100 mallen? vernietigen?

Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

RLoos

  • Offline Offline
  • Berichten: 24
Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
« Reactie #1 Gepost op: 24 January 2007, 03:08:07 »
Goeie vraag, de reden.
Zoals door in de TV reportage, Modeltreinmuseum  Sneek door mr. Friskorn werd gezegd: echt schaalwerk is moeilijk.
Nummers zien er anders uit indien op schaal overgebracht. Dus zou Philotrain werken volgens het principe
„Schaal, wat het beste op de werkelijkheid lijkt“
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=3001.msg42019#msg42019

De oorspring van schaal aanpassingen kan velerlij zijn. Origele Märklin rijtuigen waren 1:100 lengte. Veels te kort. Maar gelukkig, ze pastten jaren geleden wel  leuk op mijn (toen piep-) kleine baantje.

De originele Fleischmann H0 schaal was 1:82. Fleischmanns ontwerper, Schultze, vond dat op die schaal de werkende delen (wielen, cylinderstangen) beter bij de grotere delen, zoals de ketel, pasten.
Bij een schaal vam 1:87 mistte Fleischmann toen ook de technology voor het gieten van kleinere onderdelen met voldoende sterkte.

De eerste Roco’s waren dichterbij 1:90 dan 1:87.

Ik dacht dat het ook af hing van de beschikbare ruimte zowel als de beschikbare railbogen.
Ik geloof niet dat er een reden is, maar meer een trend.
Veel minder 1:100,  minder 1:93,5 zie ook:
http://www.nexusboard.net/showthread.php?siteid=2408&threadid=298262&showpage=4

Ikzelf ben het met de heer Friskorn 100% eens, omdat we met de treinen rijden, en uitgaande van de grootte van de baan en perrons: welke schaal lengte er maar het meest natuurlijke bij past.
Perrons waar niet de helft van de rijtuigen ervoor nog over een wissel hangt.

Misschien is er geen directe reden, maar, uitgaande van de ruimere keuze in boogstralen, en baan ruimte, betere fabricage technieken en materialen, toch een trend naar 1:87 ?
spoorse groet,
Rob.

Julius

  • Offline Offline
  • Berichten: 638
Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
« Reactie #2 Gepost op: 24 January 2007, 09:53:43 »
In veel gevallen (niet allemaal) zie je tegenwoordig ook dat de detaillering van de 1:87 beduidend beter is dan die van de verkorte uitvoeringen.

De lengteschalen 1:93 en 1:100 zijn overigens niet losgelaten nog, Märklin vond het 1:100 en 1:110-werk mooi zat en is nu onder de noemer "Großzügiger Längenmaßstab" overgestapt op.......juist, 1:93 ::) Fleischmann doet al jaren niet anders dan 1:93, Roco houdt tot dusver nog altijd beide programma's aan (1:87 en 1:100). De relatief nieuwe fabrikanten als LS Models, Alphatrains, Railtop, etc. doen consequent alleen 1:87. :)

Groet, Julius

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
« Reactie #3 Gepost op: 24 January 2007, 10:26:01 »
In de jaren zestig werden de Duitse sneltreinrijtuigen voor het eerst in 1:100 en zonder ramen weg te laten uitgebracht (Trix) en dat was een sensatie. Daarvoor waren de rijtuigen nog meer ingekort. Ruimtebeslag was een reden, maar toch vooral de minder kritische opvattingen over de modellen. De modelspoorders zijn in de loop der tijd steeds kritischer geworden en dat heeft er langzaam maar zeker toe geleid dat de modellen steeds meer naar de juiste lengteschaal groeiden. Momenteel Nieuwontwikkelingen zijn tegenwoordig eigenlijk niet meer ingekort.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
« Reactie #4 Gepost op: 24 January 2007, 16:52:03 »
ok!

Was de reden dat marklin hun ICR nog steeds in 1:100 uitbrengt ?

Zie dat ze ook een verkeerd raam erin hebben die nieuwste uitgave  ;D
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
« Reactie #5 Gepost op: 25 January 2007, 00:14:26 »
De simpele reden voor 1:100 (alleen de lengte maat) is dat de meeste gebruikers niet de ruimte hebben voor een grote modelbaan met ruime bogen. Met de correcte lengte heb je langere stationsporen nodig en kun je de krappe fabrieksbogen niet goed gebruiken. Daarom maken ze ook nogsteeds materieel met een lengteschaal 1:100.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Herman05

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Railplaza.nl
Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
« Reactie #6 Gepost op: 25 January 2007, 07:30:43 »
Daarnaast heeft Märklin de opvatting dat iets wat je 30 jaar geleden hebt gekocht nu nog steeds gebruikt moet kunnen worden. Aangezien de bochten en de wissellampjes van de M-rails nogal krap (de bocht dus ;) ) en groot (de wissellampjes ;) )waren heeft Märklin op dit moment nog steeds veel 1:100 werk. Echter zoals de vorige schrijver zegt, de markt wordt kritischer en vandaar dat Märklin ook naar een andere schaal gaat. Overigens zijn er ook nieuwe ontwikkelingen bij Märklin die wel 1:87 worden uitgevoerd. Mocht 1:100 echt een probleem voor je zijn dan moet je blijven opletten. Märklin gebruikt dus namelijk nu 1:87, 1:93 en 1:100.

Groeten,
Herman

arjen

  • Gast
Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
« Reactie #7 Gepost op: 25 January 2007, 07:48:08 »
In het geval van de Roco ICK's zou ook wel eens kunnen meespelen dat de 1:87 modellen veel beter gedetailleerd en ook veel duurder zijn. Dan valt het des te meer op als ze bijvoorbeeld 'vergeten' om het interieur van de eerste klasse aan te passen, of om een BD uit te brengen.
De 1:100 bakken dateren nog uit de Röwa-tijd, die mallen zijn nu dertig jaar oud, daarvan verwacht toch niemand dat ze exact kloppen  ;)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22525
Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
« Reactie #8 Gepost op: 25 January 2007, 08:57:34 »
ok!

Was de reden dat marklin hun ICR nog steeds in 1:100 uitbrengt ?

Zie dat ze ook een verkeerd raam erin hebben die nieuwste uitgave  ;D

De Märklin ICR'tjes dateren ook al weer van 20 jaar geleden toen 1:100 de norm was en voor Märklin zelfs nog tamelijk vooruitstrevend. Eenmaal bestaande mallen worden niet zo maar in de kliko gekieperd.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arkadas

  • Offline Offline
  • Berichten: 223
Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
« Reactie #9 Gepost op: 25 January 2007, 17:12:24 »
hmm, ik hoop maar dat marklin dan voorlopig alles in beide maten blijft maken, alleen al vanwege de ruimte....

Arkadas

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
« Reactie #10 Gepost op: 25 January 2007, 23:55:31 »
Hm 1:100... konden ze dan niet volledig in 1 : 100 maken? bijv rails breedte hoogte enzo...is gelijk het probleem opgelost ofniet?

De lima mat 46 is weer 1:87...en die trein kwam uit in eh 1975 ? ofzo...

Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
« Reactie #11 Gepost op: 26 January 2007, 21:24:36 »
Misschien een flauwe opm. maar dan zou het geen Half Nul kunnen heten.
Schaal O is 1 op 45. Dus 1 op 87 komt er het dichtste bij. Waarom de schaal dan niet 1 op 90 is weet ik ook niet. Wat ik wel weet is dat er erg veel afwijkend schalen bestaan. B.v. in de UK OO.
Kan iemand hier misschien meer over vertellen?  Ik bedoel over de vele schalen.   Jaap
« Laatst bewerkt op: 26 January 2007, 21:38:53 door Wurlitzer »

modelspotter

  • Gast
Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
« Reactie #12 Gepost op: 26 January 2007, 22:19:12 »
Schaal O is 1 op 45.

Niet helemaal waar, schaal 0 is eigenlijk 1:43,5. H0 = 1:87 omdat het 3,5 mm op een voet schaal  is, een voet (12 inch) in werkelijkheid. Vreemd is natuurlijk de verhouding van het metrische stelsel met het Engelse stelsel. 00 (1:76) werd 4 mm to the foot (= 304,8 mm).
Maar het is en blijft een complexe materie dus was volgens puristen in UK 4 mm to the foot op 16,5 mm onjuist en werd de spoorwijdte 18,83 mm en omdat dit niet te meten was 19 mm. Maar Protofour bracht dat weer op 18,83 mm. Je zou er bij wijze van spreke op kunnen promoveren zo complex.

Een hele verhandeling daarover heeft Klaas Zondervan eens gezet in RailMagazine (154 blz. 50) en verder is het in tabelvorm (bijna alle schalen) te lezen in het 'Praktijkboek modelspoorwegen' (1996) van Gerard Tombroek.
Modelspotter

« Laatst bewerkt op: 26 January 2007, 22:28:24 door modelspotter »

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 711
Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
« Reactie #13 Gepost op: 26 January 2007, 22:54:30 »
De lima mat 46 is weer 1:87...en die trein kwam uit in eh 1975 ? ofzo...

nee, in 1990 kwam het eerste stel op de markt.

groet,
marco-
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Schaal 1:100 1:93 1:87
« Reactie #14 Gepost op: 27 January 2007, 00:47:38 »
nee, in 1990 kwam het eerste stel op de markt.

groet,
marco-

ooh... wist ik niet eens dan zijn er dus tig van gemaakt.

ik dacht dat die zilveren dozen van voor 1990 waren en die blauwe dozen van Lima Collection van 1990 en later maar dat zie ik dus verkeerd waneer kwam de eerste koploper uit dan?
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?