Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door jjg koopmans
Vandaag om 00:03:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
09 September 2025, 23:37:16
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
09 September 2025, 23:01:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
09 September 2025, 22:57:57
roco maus 2 door Ronald Halma
09 September 2025, 22:34:53
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
09 September 2025, 21:34:40
Da's Daz 2 door Huup
09 September 2025, 21:17:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 September 2025, 21:02:36
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
09 September 2025, 20:58:25
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
09 September 2025, 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
09 September 2025, 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
09 September 2025, 19:41:12
Veevervoer ss/ ns door Huup
09 September 2025, 19:36:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
09 September 2025, 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
09 September 2025, 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
09 September 2025, 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
09 September 2025, 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 September 2025, 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
09 September 2025, 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
09 September 2025, 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
09 September 2025, 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
09 September 2025, 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
09 September 2025, 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
09 September 2025, 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
09 September 2025, 11:30:48
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
09 September 2025, 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
09 September 2025, 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
09 September 2025, 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
09 September 2025, 07:40:28

Auteur Topic: Meest sterke gips  (gelezen 17216 keer)

student gips

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Re:Meest sterke gips
« Reactie #15 Gepost op: 29 October 2010, 10:58:11 »
@ Gerrit Ferwerda, echt hartelijk bedankt voor de tip voor het ontrafelen van het koord. Hier had ik totaal niet aan gedacht.

De constructie en vormgeving zelf is geen probleem, mits ik ondertussen al een paar jaar een bouwkundige studie achtergrond heb. Alleen het effectief maken/werken met gips.
Elk materiaal heeft zo zijn knepen van het vak om mee te werken nodig,maar die van gips ken ik niet.

Marc tramt

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 29 October 2010, 11:14:12 »
Experimenteren zou ik zeggen. Nooit denken  dat je het in één keer door hebt dus maak een aantal proefmodellen.
No dress rehearsel, this is our life.

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #17 Gepost op: 29 October 2010, 16:01:08 »
@rené  idd, het is eigenlijk een bouwkundige opdracht. Maar er mag enkel 1l/1.2kg gips en 1 koord van exact 40cm gebruikt worden om het maximale gewicht te kunnen dragen op een overspanning van 50cm.

Een beetje herhaling van het eerder geschrevene:

Als je niet mag sjoemelen met het gips, maar moet blijven werken met "zuiver Calciumsulfaat-Hemihydraat" (ik kan het ook niet helpen, dat die zooi nou eenmaal zo heet ::) ) valt dus het bijmengen van houtlijm, Waterglas of Glauberzout af.
Je moet dus "kracht" vinden in de vorm van je constructie en daarbij opletten, dat gips enzo vooral op druk belastbaar is en niet op trek...

Kortom: Richt je blik op het kerkgewelf of om het "spoors" te houden het spoortraject Utrecht-Hilversum: die bovenleidingmasten zijn van beton (ook Cultuurerfgoed) en demonstreren helemaal wat jij wilt weten/moet maken... O ja, let natuurlijk wel heel goed op de poeder/waterverhouding en meng  (en giet) als het even kan de gips onder vacuum  ;)

Krijgen we wel het eindresultaat van jouw opdracht te zien? (y)

Succes en groet,

Frans van Meerwijk
(Beroepsmatig Tandheelkundige hardgips en hobbymatig berglandschap uit gips)
« Laatst bewerkt op: 29 October 2010, 16:03:26 door Frans van Meerwijk. Reden: nog een laatste goeie tip »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

nscargo2008

• Offline Offline
  • veiligheidsfunctionaris-LWB Heijmans B.V./Prorail
« Reactie #18 Gepost op: 29 October 2010, 16:48:34 »
je kan ook eens kijken bij vampisol http://www.vampisol.de/html/material.html hier hebben ze speciaal gips die heel hard is na droging

groet stefan ;)

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #19 Gepost op: 29 October 2010, 16:59:43 »
je kan ook eens kijken bij vampisol http://www.vampisol.de/html/material.html hier hebben ze speciaal gips die heel hard is na droging

En dat is tandheelkundige hardgips (als ik het goed heb gezien Fuji Hardrock van GC  :D) Vergelijkbaars geldt trouwens voor de meeste andere leveranciers in ons interessegebied, die speciale extra harde gips aanbieden...

Dus Gipsofielen: Wordt vriendjes met je tandarts, zeker als 'ie een tandtechnisch lab erbij heeft of ga eens buurten bij een Tandtechnisch Lab: die jongens en meisje bijten niet 8) (y)

De meeste soorten speciale gips worden geleverd vanaf ca. 5 kg per verpakkingseenheid, dus dát is te overzien...

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 29 October 2010, 17:00:11 »
BNLS is zelf ook reeds bezig met een onderzoek naar gietvormen en gietmaterialen.
Daarbij werken we samen met de hierboven genoemde Schoutengroep.
Op onze stand op Eurospoor worden proeven genomen met verschillende gietpoeders, waaronder Giluform 250 een buitengewoon harde synthetische gipssoort.

We maken daar kleine simpele plakjes, die we vervolgens met een lasersnijder bewerken.

Deze experimenten met keramische materialen zal binnenkort uitgebreid beschreven worden in de encyclopedie. Heb je interesse om mee te experimenteren, laat het dan even weten.

Grzz,

Hans

student gips

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 30 October 2010, 20:52:29 »
Gisteren mij geïnformeerd.
Bij zwolsman.nl raadde men de Superfix Wit aan bij klasse III. Maar die konden pas leveren tegen woensdag en dan zou het over een gigantische zak gaan. Donderdag loopt die weekopdracht ten einde. Dus ik zat met een klein probleemje.

Dus ik passeerde straks bij toeval de shleiper (zeer grote teken/kunst/makette/... winkel waar ik meestal mijn normaal makette gerief ga halen). Dus ik dacht hier eventjes te kijken voor gips.
Ze hadden toch een 6-7tal soorten gipsen.
Toen viel mijn oog op deze:

Op de doos stond dat het zeer kwaliteitsvolle gips voor modellen was die zeer hard wordt --> "extra hard".
Volgens mij het zelfde spul als die superfix Wit van zwolsman. Dus maar zo 2 dozen van 1kg gekocht.
Ondertussen een klein testje gedaan met als bekisting/mal makettekarton/kadapak . Ik heb zo nog een groot paneel liggen die zo half kunststof/kartonnen buitenzijden heeft.
Bekisting ipv in elkaar te lijmen in elkaar gestoken met ordinaire kledingsspeltjes.  Naderhand ideaal om bekisting/mal terug lost te makken omdat je die zo uitelkaar kan halen.
Gips is echt perfect voor wat ik voor ogen heb. Ook compleet egaal en glad.

Johan Vermij

• Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 30 October 2010, 21:00:31 »
We hebben dit weekend ook wat gipsvarianten (of lijkt-op-gips-maar-is-sterker spul) waar we mee expirimenteren in de laser printer. Met dit spul worden zelfs wastafels gefabriceerd. Ik zal morgen even kijken op de stand hoe het heet... en wie je daar meer over kan vertellen ;)
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 30 October 2010, 21:53:14 »
Synthetische gips

Ondanks het feit dat zoveel mensen vertrouwd zijn met suiker is, weten maar weinig mensen dat suiker ook andere toepassingen kent; mogelijkheden die werkelijkheid worden dankzij een biochemisch of een chemisch proces. Resultaat van een van deze toepassingen is synthetische gips, een product dat in tandtechnische laboratoria gebruikt wordt.

De fysische eigenschappen van synthetische gips verschillen van die van natuurlijke gips, onder meer door hun grotere eindhardheid.
Ook is hun verhardingsexpansie, ondanks de geringe hoeveelheid water waarmee ze worden gemengd, minder groot. Dit komt doordat de fabrikant aan synthetische gips speciale chemicaliën heeft toegevoegd die tevens de verhardingsreactievertragen. Mits goed afgesloten kan gips bij kamertemperatuur in een droge omgeving enkele jaren worden bewaard.

Bij het mengen van gipspoeder met water moet de door de fabrikant aangegeven water-poederratio worden aangehouden. Het beste kan men eerst de vereiste hoeveelheid water in de gipsnap gieten en vervolgens de afgewogen hoeveelheid gips erin strooien om insluiten van lucht te voorkomen.
Het gips moet even de gelegenheid krijgen het water te absorberen zodat er geen klonten ontstaan. Er kunnen porositeiten optreden door het insluiten van lucht tijdens het mengen (macroporiën). Door het gips, nadat het even met de hand voor gemengd is, zou men het eigenlijk het best machinaal moeten mixen om snel een homogeen en luchtbelvrij mengsel te krijgen.

De verhardingstijd van gips kan ook beïnvloed worden door het toevoegen van speciale chemicaliën. Kaliumsulfaat bijvoorbeeld werkt als een versneller, borax als een vertrager. Deze toegevoegde chemicaliën hebben een negatieve invloed op de mechanische eigenschappen van het gips; ze verlagen echter de verhardingsexpansie (vergroting van de kristallen). Handwarm water (tot 37 oC) versnelt de reactie, heet water (>37 oC)echter vertraagt de verharding. Door de gipsbrij langer te mixen versnelt men eveneens de verhardingsreactie. Helaas neemt de expansie van het gips hierdoor toe.

Gipsmodellen moeten bij kamertemperatuur minstens 24 uur drogen. Als het overtollige water verdampt neemt de hardheid van het model fors toe.
Modellen van natuurlijke gips bereiken langzamer hun eindhardheid dan modellen van synthetische gips. De microporiën van een gipsmodel kunnen worden gedicht door het aanbrengen van een laagje dunvloeibare silicone of een vluchtige kunstharslak.

Op Eurospoor zijn we aan het experimenteren met verschillende synthetische gipsen. Hierbij werken we samen met de Schouten-Groep een belangrijk kenniscentrum en leverancier van gietvormen en gietmaterialen in Europa.

De afgelopen dagen hebben we geëxperimenteerd met Giluform 250 STD van BK Giulini GMBH/BU Pharma-Cosmetics-Gypsum.
Het is tegen een schappelijke prijs verkrijgbaar via Robbelien.
Zie: http://www.robbelien.nl/shop/category/1/1-9/1-9-2

Of het door ons gebruikte materiaal 'het summum' is, weten we nog niet. Er blijkt namelijk nog een hardere soort te zijn, met glasvezels.
Ook gaan we binnenkort experimenteren met een nieuw materiaal, dat een combinatie is van een keramisch gietmateriaal met een hars.
Hier worden inderdaad briljante producten mee gemaakt, zoals deze wastafel:

Volg de encyclopedie, waar we e.e.a. zullen gaan beschrijven.

Grzz,

Hans

« Laatst bewerkt op: 30 October 2010, 22:03:06 door Hans van de Burgt »

student gips

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 04 November 2010, 17:23:47 »
Hij was vanmorgen gedrieëndeeld toen hij was gevallen perongeluk. Gelukkig waren de breuken enkel loodrecht op drukzones dus moest het niet zo stevig geplakt worden.

Daarstraks overspanning getest.
Tot 82-84kg getest (eigen gewicht aangekleed).
Volgens de docent was 143kg geen probleem geweest, rekening houdend dat normale gips een druk aankan van 10kg/cm².

Hier afbeeldingen van wat het geworden is:

Ontwerp met 1l gips, de trekkers (koord) waren niet echt nodig maar had ze diagonaal verwerkt in de 2 balken.

Mal:

Zonder mal geplakt na breuk van vanmorgen:

« Laatst bewerkt op: 04 November 2010, 17:48:36 door student gips »

René

• Smalloot in de volle breedte
  • Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #25 Gepost op: 04 November 2010, 19:04:43 »
Leuk dat je ook nog iets van het resultaat laat zien ook al heeft het niets met modelspoor te maken.
Jammer van de val. Succes verder.
René Wolf, bekijkt het breed en spoort smal
www.rwfoto.nl

Hans van de Burgt

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 04 November 2010, 19:11:48 »
Je hoeft niet veel fantasie te hebben om op basis van deze techniek een brug(deel) te maken.
Dan is het opeens wel modelspoorwegbouw...

Grzz,

Hans