Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 15:36:48
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
  

Auteur Topic: H0 of N  (gelezen 4960 keer)

Acid

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
H0 of N
« Gepost op: 28 October 2010, 09:54:29 »
Ik heb al even gezocht maar kwam er geen topic over tegen maar nu ik mijn eerste opzet van een baanplan gemaakt heb, de tafel klaar ligt en ik van start wil gaan ben ik gaan twijfelen.

Ik heb vroeger een H0 Piko stroomtrein gehad en zou eigenlijk in H0 verder gaan. Maar nu ik het draadje in baanplannen over Maastricht heb gevolgd en nog wat andere topics twijfel ik tussen H0 en N.
Simpel omdat met N ik op mijn tafel van 100x360cm meer kan laten rijden.

Maar wat zijn voors en tegens?

-prijs van materiaal
- prijs van treinen
-verkrijgbaarheid

zo maar wat dingen die in mijn hoofd spelen maar waar ik nog niet echt antwoord op heb gevonden.

Dus wat zijn onder jullie je bevindingen. En vooral de reden om een bepaalde schaal te rijden.


dank jullie wel alvast voor een reactie

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:H0 of N
« Reactie #1 Gepost op: 28 October 2010, 09:58:57 »
Vraag 1 is altijd; wie ben je (van karakter) en dus; wat wil je.
Ben je van nature vooral een rijder, dan zou ik inderdaad vooral in N een tafel volleggen met rails en lekker gaan rijden.
Ben je daarentegen van nature een bouwer, dan zul je meer genoegen beleven aan het bouwen van het stationsgebouw en het emplacement en is de trein die erlangs rijdt meer bewegende bijzaak (hoewel  ;) ).
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:H0 of N
« Reactie #2 Gepost op: 28 October 2010, 10:02:04 »
Een tijdje geleden is hierover ook gesproken. Misschien handig om dit topic eerst eens door te lezen.

Groet,
Basilicum

Fritzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re:H0 of N
« Reactie #3 Gepost op: 28 October 2010, 11:00:39 »
Ik bouw nu zelf in N maar, laten we zeggen, voor de oudere knutselaars onder ons kan dat toch best klein zijn. Dat is althans mijn eigen ervaring: ik moet het al hebben van een leesbril om het allemaal nog scherp te kunnen zien, en dan is het toch vaak een heel geprul om bijv. een klein dakgootje aan een huisje te plakken (ik noem maar iets). En met een loep werken vind ik niks, dus is het soms best behelpen.

Voor mij dan ook reden om vroeg of laat toch over te stappen op H0. Dan maar een iets kleinere baan, qua lengte, maar met meer bouwplezier omdat ik het gewoonweg beter zie op die schaal (hoop ik).

Zal niet voor iedereen gelden misschien, maar dit is mijn ervaring.
N-spoor Minitrix; analoog proefbaantje

kevinhhw

  • Gast
Re:H0 of N
« Reactie #4 Gepost op: 04 November 2010, 18:39:47 »
ik zou persoonlijk voor N gaan ik beschik over (bijna) hetzelfde oppervlak
hier een linkje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,25681.0.html
je kan ook altijd nog voor TTkiezen :-\


kevin

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3859
    • MCKmodelbouw
Re:H0 of N
« Reactie #5 Gepost op: 04 November 2010, 18:47:10 »
persoonlijk zeg ik H0.
ik heb het zelf ook. en het is overal verkrijgbaar en de prijs achja dat bepaal je een beetje zelf. fleischmann is heel duur.
maar roco vind ik net zo mooi en dat is een stuk goedkoper en als je lekker op de beurzen aan het struinen bent kan het nog goedkoper.
verder ben ik van mening dat je met h0 meer mooie details kan maken, omdat het beter zichtbaar is. n is zo klein.
h0 treinen vind ik ook nog een trein, dat n vind ik zooo klein. en ja dan maar wat inleveren op de ruimte, maar je hebt er wel veel
plezier aan, je kan lekker werken aan de scenery en de details zijn prachtig.
maar wie ben ik, dit is mijn mening maar het is alsnog jouw keuze.
wat al eerder vermeld was: wil je alleen maar rails met wat groen ertussen en een paar huisjes(dat dus N)
of wil je wat meer werkelijkheids getrouw bouwen. zoja zou ik voor H0 kiezen.

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 6046
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re:H0 of N
« Reactie #6 Gepost op: 04 November 2010, 18:58:39 »
Ik ben gegaan voor H0 omdat dit voor mij de beste keuze was. Goed hanteerbaar, veel keuze aan alles.
Wat prijs kan je het zo gek maken als je zelf wilt.

Op de beschikbare ruimte kan je met N wel meer kwijt als H0.

Als ik zelf ooit opnieuw zou moeten beginnen, ga ervan uit dat dat niet zo is, ging ik voor schaal TT.
Zit tussen N en H0 in. Er is best wel wat van te krijgen maar minder als de rest.


groetjes Dion

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8491
  • Spoor N
Re:H0 of N
« Reactie #7 Gepost op: 05 November 2010, 19:16:01 »
wat al eerder vermeld was: wil je alleen maar rails met wat groen ertussen en een paar huisjes(dat dus N)
Je hebt zeker nog nooit naar enkele N banen hierop het forum gekeken.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:H0 of N
« Reactie #8 Gepost op: 05 November 2010, 19:58:58 »
Ik denk het ook niet, der zitten hier heel mooie gedetaileerde banen op BNLS (o.a Wat zijn we aan het bouwen)

Gr Bruce
Passat driver:)

Mitchell

  • 3D Designer
  • Offline Offline
  • Berichten: 3186
    • SpoorObjecten
Re:H0 of N
« Reactie #9 Gepost op: 05 November 2010, 20:03:00 »
Nooit boppard in N gekeken @ dit forum? :O

Lahntal

  • Offline Offline
  • Berichten: 212
  • het gaat om de details
    • Lahntalbahn in N
Re:H0 of N
« Reactie #10 Gepost op: 05 November 2010, 20:56:05 »

@mathyn eens hier kijken misschien:

http://www.lahntalbahn.info/webfoto/index.htm

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:H0 of N
« Reactie #11 Gepost op: 05 November 2010, 21:48:30 »
Je kunt ook gaan voor een tussensoort: H0e of H0m. Krijg je meer mogenlijkheden door.
H0e is H0 op N spoor en H0m is H0 op TT spoor.
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3859
    • MCKmodelbouw
Re:H0 of N
« Reactie #12 Gepost op: 05 November 2010, 22:11:09 »
ik heb echt wel naar N banen gekeken.
heel veel zelfs, ik vind het prachtig.
er zitten echt prachtige banen tussen!!

maar ik bedoel dat als je het zelf wilt. niet dat het niet kan.
want het kan wel degelijk.
ook het detail. maar die zullen soms minder opvallen vind ik persoonlijk
iemand anders kan dat heel anders zien.
maar goed ook. anders zou het allemaal wel heel saai worden als iedereen hetzelfde vind ;D
en met H0 kan je minder kwijt omdat het groter is.
je kan ook een relatief kleine kleine opzet maken qua rails en heel veel bebouwing en natuur enzo. of er tussenin.
dat kan ook. dat is ook prachtig. met n heb je daar de ruimte voor.
of dus heel veel rangeren enzo. gewoon n kiezen dan. kan je vele meters neerleggen. en lekker heen en weer
pendelen met je köfje of iets anders. lekkere lange treinen. het heeft zo ze voordelen en je hebt veel meer mogelijkheden.

gr,
mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

maartenvanderburgt

  • Gast
Re:H0 of N
« Reactie #13 Gepost op: 05 November 2010, 23:29:17 »
Ooit al eens van TT gehoord?
Mooi er tussen in.   1 : 120.

Maarten

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re:H0 of N
« Reactie #14 Gepost op: 06 November 2010, 00:56:59 »
Ik heb vroeger meerdere schalen gehad. Zowel N als H0 en ook spoor 0 en I. Nu ik wat ouder ben geworden (ging bijna vanzelf) zou ik geen N meer kiezen (de oogjes hè). Maar dat er in N veel mogelijk is kunnen we hier op het forum met grote regelmaat zien. Ik heb voor H0 gekozen, ook omdat zelfbouw dan wat makkelijker is. H0 zal gemiddeld per loc of wagen wat duurder zijn, maar je hebt minder nodig om je ruimte te vullen, dus in totaal zal het niet veel uitmaken.
TT is ook een mogelijkheid natuurlijk maar het aanbod is veel kleiner (alhoewel er vooral de laatste jaren ook in deze schaal juweeltjes op de markt zijn gekomen). Welk land je wil gaan uitbeelden is ook nog belangrijk bij je keuze. Nedelands materieel is zowel in N als H0 vrij ruim te koop, maar in TT weer heel beperkt.
Succes bij je keuze.

Marc

PS welke schaal je ook kiest...ruimte kom je altijd tekort  ;D
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper