Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
iarnrod
Vandaag
om 00:43:46
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen
door
iarnrod
Vandaag
om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025
door
MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100
door
Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's
door
chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I
door
Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan
door
meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje
door
hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool
door
Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland
door
Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen
door
tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied'
door
Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Bloksysteemschakelingen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bloksysteemschakelingen (gelezen 4122 keer)
target
Gast
Bloksysteemschakelingen
«
Gepost op:
22 January 2007, 20:21:30 »
Beste spoorders,
Vorige maand heb ik hier een probleem voorgelegd met betrekking tot de aansluiting van het Fleischmann blokschakelsysteem 6957 en heb hieromtrent prima advies gekregen (Wim!) zodat nu twee sporen via dit systeem werken.
Echter, na een tijd gereden te hebben vallen de twee locs/treinen gelijktijdig stil in een stopsectie (H). De relais en reedrelais werken voorbeeldig; de magneetjes bevinden zich onder de laatste wagon cq achter onder het laatste treinstel.
Komt iemand van jullie dit verschijnsel bekend voor en hoe los ik dit probleem op?
vr.gr., Ronald
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Bloksysteemschakelingen
«
Reactie #1 Gepost op:
22 January 2007, 20:59:57 »
Ronald, geen idee, want stopsectie (H) zegt mij in ieder geval niet zoveel.
Als het een tijdje wel goed gaat en dan ineens niet meer, dan zal ik zeggen dat een reedcontact niet goed werkt, of dat het relais niet goed werkt, gebeurt het altijd, dan is er sprake van een aansluit fout.
Maar meer kan ik niet verzinnen.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
target
Gast
Re: Bloksysteemschakelingen
«
Reactie #2 Gepost op:
22 January 2007, 21:31:38 »
Wim,
Een baan bestaat uit drie blokken, elk blok kent een stopsectie. Bij het passeren van het reedrelais wordt de stroomtoevoer in de stopsectie achter de trein onderbroken waardoor een volgende trein niet kan oprijden. Kan het zo zijn dat de twee treinen gelijktijdig in zo'n stopsectie stilvallen en dat het te maken heeft met de plaats van de magneetjes?
Nogmaals de relais en reedrelais werken prima en schakelen goed.
vr.gr., Ronald
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26643
Re: Bloksysteemschakelingen
«
Reactie #3 Gepost op:
22 January 2007, 22:07:41 »
Als een trein stopt in een stopsectie, dan moet daar een reden voor zijn. En die reden is dat er een andere trein in de weg staat. Maar als dat niet zo is, dan is om de een of andere reden de stopsectie niet vrijgegeven. Het zou zo maar kunnen dat je relais toch niet zo voorbeeldig schakelen als je denkt.
Zo'n probleem is op afstand niet zo maar op te lossen, je zult dan met meer info moeten komen, b.v. hoe je sporenplan in elkaar zit en hoe je die blokschakeling daar op hebt aangesloten.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Wurlitzer
Offline
Berichten: 246
Re: Bloksysteemschakelingen
«
Reactie #4 Gepost op:
23 January 2007, 18:19:54 »
Is het steeds met dezelfde treinsamenstellingen? Ik kan me voorstellen dat een trein een zodanige lengte heeft dat er twee blokken tegelijk worden gebruikt en dat daardoor op een gegeven moment alles geblokkeerd wordt. Jaap
Gelogd
target
Gast
Re: Bloksysteemschakelingen
«
Reactie #5 Gepost op:
23 January 2007, 19:39:18 »
Ter verduidelijking: naast diverse digitale sporen rij ik twee ovalen analoog. Elk ovaal heeft een eigen voeding en een eigen bloksysteem (fleischmann 6957). Elk ovaal is in drie blokken verdeeld. Elk blok kent een stopsectie = het geïsoleerde deel.
Op elk ovaal/spoor rijden twee treinen. Het systeem werkt een lange tijd goed tot zij beiden in de stopsecties tot stilstandkomen. Indien ik handmatig het relais weer op"groen" zet gaat het systeem weer werken tot....zie boven.
De samenstelling van de treinen varieert doch kennen allen het zelfde euvel.
Gelogd
Wurlitzer
Offline
Berichten: 246
Re: Bloksysteemschakelingen
«
Reactie #6 Gepost op:
23 January 2007, 22:18:06 »
Begrijp ik goed dat het probleem zich op beide ovalen voordoet? Jaap
Gelogd
target
Gast
Re: Bloksysteemschakelingen
«
Reactie #7 Gepost op:
23 January 2007, 22:29:34 »
Inderdaad, een tijdje gaat het prima, relais schakelen naar behoren doch de treinen stoppen op een gegeven moment beiden steeds op dezelfde plaats (in de zelfde stopsecties). Heeft het iets te maken met de lengte van de secties of de plaats van de magneetjes?
Gelogd
nico_h
Offline
Berichten: 45
Re: Bloksysteemschakelingen
«
Reactie #8 Gepost op:
23 January 2007, 22:39:10 »
Ik neem aan dat de snelst rijdende van de twee altijd achter de wat tragere tot stilstand komt?
Dan heeft de magneet van de tweede nog niet het zojuist verlaten blok vrijgegeven. Dus inderdaad een combinatie van lengte van de blokken tussen de stopsecties en de plaatsing van de reeds (als je die gebuikt)
Gelogd
Wurlitzer
Offline
Berichten: 246
Re: Bloksysteemschakelingen
«
Reactie #9 Gepost op:
24 January 2007, 10:34:20 »
Hallo Target
Fleischman is een topmerk dus moet het gewoon werken. Ga eens terug naar de basis. Start zonder een trein op het ovaal. Alle 3 blokken zijn vrij, alle 3 stopsecties staan onder spanning. Laat nu enkel 1 trein rijden. Volgens mij zal het probleem zich nu nooit voordoen. Nu plaatsen we --achter-- de al aanwezige trein een 2de. Nu gaat het dus op een gegeven moment fout. Mijn gedachtegang is dat het systeem gemaakt is door Fl** voor Fl**. M.a.w. Fl** schakelt de relais met een paddestoelkontakt rechts in rijrichting op de --Loc-- ( De schakelrail heeft een lengte van zo'n 5 cm en geeft dus een lange puls). Jij schakelt aan het eind van de trein met een wagon. Voel je het verschil? Nu kan de situatie die Nico en ik schetsen zich voordoen dat er te weinig tijd overblijft om te schakelen omdat een groot gedeelte van de trein zich al in het volgende blok bevindt. Vraag: Zijn de blokken lang genoeg? Minstens 1,5 tot 2x de treinlengte. Experimenteer eens door de wagon met het schakelmagneetje ( veel ) meer voorin de trein te plaatsen. Jaap
P.S. Of topic maar 3 blokken voor 2 trein is het minimale. Mooier is 4 blokken.
Extra P.S Het duurt nu "onnatuurlijk" lang voordat het sein van groen naar rood springt.
«
Laatst bewerkt op: 24 January 2007, 15:26:58 door Wurlitzer
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26643
Re: Bloksysteemschakelingen
«
Reactie #10 Gepost op:
24 January 2007, 19:25:18 »
in principe is dit toch een vrij eenvoudig probleem? Je zegt zelf dat de relais een tijd lang goed schakelen. Dan weet je dus wanneer een relais rood gezet wordt, en wanneer het groen gezet wordt. Er is een relais dat op een bepaald moment niet groen gaat, terwijl jij verwacht dat het wel groen gaat. Dan kun je toch nagaan of het betreffende magneetje al voorbij het betreffende reedcontact is gekomen? Als het magneetje al is gepasseerd, en het relais is niet groen gekomen, dan heeft het contact dus gewoon gemist.
Misschien rijdt je trein te snel, of blijft het relais klemmen. Probeer eens langzamer te rijden, gaat het dan na een tijdje ook fout?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
target
Gast
Re: Bloksysteemschakelingen
«
Reactie #11 Gepost op:
24 January 2007, 20:10:36 »
Klaas,
Gedaan zoals jij hebt beschreven: één reedrelais is inderdaad gevoelig/ligt dus niet helemaal correct. Nu de treinen langzamer rijden "pakt" hij hem wel!
Ik zal het reedrelais vervangen door een ander en (nog) beter leggen.
In ieder geval ken ik nu het euvel, hiervoor en de anderen veel dank.
vr.gr., Ronald
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Bloksysteemschakelingen