Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Bloksysteemschakelingen  (gelezen 3807 keer)

target

  • Gast
Bloksysteemschakelingen
« Gepost op: 22 januari 2007, 20:21:30 »
Beste spoorders,

Vorige maand heb ik hier een probleem voorgelegd met betrekking tot de aansluiting van het Fleischmann blokschakelsysteem 6957 en heb hieromtrent prima advies gekregen (Wim!) zodat nu twee sporen via dit systeem werken.  :D
Echter, na een tijd gereden te hebben vallen de twee locs/treinen gelijktijdig stil in een stopsectie (H). De relais en reedrelais werken voorbeeldig; de magneetjes bevinden zich onder de laatste wagon cq achter onder het laatste treinstel. :(
Komt iemand van jullie dit verschijnsel bekend voor en hoe los ik dit probleem op?

vr.gr., Ronald

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Bloksysteemschakelingen
« Reactie #1 Gepost op: 22 januari 2007, 20:59:57 »
Ronald, geen idee, want stopsectie (H) zegt mij in ieder geval niet zoveel.
Als het een tijdje wel goed gaat en dan ineens niet meer, dan zal ik zeggen dat een reedcontact niet goed werkt, of dat het relais niet goed werkt, gebeurt het altijd, dan is er sprake van een aansluit fout.
Maar meer kan ik niet verzinnen.


Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

target

  • Gast
Re: Bloksysteemschakelingen
« Reactie #2 Gepost op: 22 januari 2007, 21:31:38 »
Wim,

Een baan bestaat uit drie blokken, elk blok kent een stopsectie. Bij het passeren van het reedrelais wordt de stroomtoevoer in de stopsectie achter de trein onderbroken waardoor een volgende trein niet kan oprijden. Kan het zo zijn dat de twee treinen gelijktijdig in zo'n stopsectie stilvallen en dat het te maken heeft met de plaats van de magneetjes?
Nogmaals de relais en reedrelais werken prima en schakelen goed.

vr.gr., Ronald

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Bloksysteemschakelingen
« Reactie #3 Gepost op: 22 januari 2007, 22:07:41 »
Als een trein stopt in een stopsectie, dan moet daar een reden voor zijn. En die reden is dat er een andere trein in de weg staat. Maar als dat niet zo is, dan is om de een of andere reden de stopsectie niet vrijgegeven. Het zou zo maar kunnen dat je relais toch niet zo voorbeeldig schakelen als je denkt.
Zo'n probleem is op afstand niet zo maar op te lossen, je zult dan met meer info moeten komen, b.v. hoe je sporenplan in elkaar zit en hoe je die blokschakeling daar op hebt aangesloten.

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Bloksysteemschakelingen
« Reactie #4 Gepost op: 23 januari 2007, 18:19:54 »
Is het steeds met dezelfde treinsamenstellingen? Ik kan me voorstellen dat een trein een zodanige lengte heeft dat er twee blokken tegelijk worden gebruikt en dat daardoor op een gegeven moment alles geblokkeerd wordt. Jaap

target

  • Gast
Re: Bloksysteemschakelingen
« Reactie #5 Gepost op: 23 januari 2007, 19:39:18 »
Ter verduidelijking: naast diverse digitale sporen rij ik twee ovalen analoog. Elk ovaal heeft een eigen voeding en een eigen bloksysteem (fleischmann 6957). Elk ovaal is in drie blokken verdeeld. Elk blok kent een stopsectie = het geïsoleerde deel.
Op elk ovaal/spoor rijden twee treinen. Het systeem werkt een lange tijd goed tot zij beiden in de stopsecties tot stilstandkomen. Indien ik handmatig het relais weer op"groen" zet gaat het systeem weer werken tot....zie boven.
De samenstelling van de treinen varieert doch kennen allen het zelfde euvel.

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Bloksysteemschakelingen
« Reactie #6 Gepost op: 23 januari 2007, 22:18:06 »
Begrijp ik goed dat  het probleem zich op beide ovalen voordoet? Jaap

target

  • Gast
Re: Bloksysteemschakelingen
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2007, 22:29:34 »
Inderdaad,  een tijdje gaat het prima, relais schakelen naar behoren doch de treinen stoppen op een gegeven moment beiden steeds op dezelfde plaats (in de zelfde stopsecties). Heeft het iets te maken met de lengte van de secties of de plaats van de magneetjes? :(

nico_h

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re: Bloksysteemschakelingen
« Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2007, 22:39:10 »
Ik neem aan dat de snelst rijdende van de twee altijd achter de wat tragere tot stilstand komt?
Dan heeft de magneet van de tweede nog niet het zojuist verlaten blok vrijgegeven. Dus inderdaad een combinatie van lengte van de blokken tussen de stopsecties en de plaatsing van de reeds (als je die gebuikt)

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Bloksysteemschakelingen
« Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2007, 10:34:20 »
Hallo Target
Fleischman is een topmerk dus moet het gewoon werken. Ga eens terug naar de basis. Start zonder een trein op het ovaal. Alle 3 blokken zijn vrij, alle 3 stopsecties staan onder spanning. Laat nu enkel 1 trein rijden. Volgens mij zal het probleem zich nu nooit voordoen. Nu plaatsen we --achter-- de al aanwezige trein een 2de. Nu gaat het dus op een gegeven moment fout. Mijn gedachtegang is dat het systeem gemaakt is door Fl** voor Fl**. M.a.w. Fl** schakelt de relais met een paddestoelkontakt rechts in rijrichting op de --Loc-- ( De schakelrail heeft een lengte van zo'n 5 cm en geeft dus een lange puls). Jij schakelt aan het eind van de trein met een wagon. Voel je het verschil? Nu kan de situatie die Nico en ik schetsen zich voordoen dat er te weinig tijd overblijft om te schakelen omdat een groot gedeelte van de trein zich al in het volgende blok bevindt. Vraag: Zijn de blokken lang genoeg? Minstens 1,5 tot 2x de treinlengte. Experimenteer eens door de wagon met het schakelmagneetje ( veel ) meer voorin de trein te plaatsen. Jaap

P.S. Of topic maar 3 blokken voor 2 trein is het minimale. Mooier is 4 blokken.

Extra P.S  Het duurt nu "onnatuurlijk" lang voordat het sein van groen naar rood springt.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2007, 15:26:58 door Wurlitzer »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Bloksysteemschakelingen
« Reactie #10 Gepost op: 24 januari 2007, 19:25:18 »
in principe is dit toch een vrij eenvoudig probleem? Je zegt zelf dat de relais een tijd lang goed schakelen. Dan weet je dus wanneer een relais rood gezet wordt, en wanneer het groen gezet wordt. Er is een relais dat op een bepaald moment niet groen gaat, terwijl jij verwacht dat het wel groen gaat. Dan kun je toch nagaan of het betreffende magneetje al voorbij het betreffende reedcontact is gekomen? Als het magneetje al is gepasseerd, en het relais is niet groen gekomen, dan heeft het contact dus gewoon gemist.
Misschien rijdt je trein te snel, of blijft het relais klemmen. Probeer eens langzamer te rijden, gaat het dan na een tijdje ook fout?

target

  • Gast
Re: Bloksysteemschakelingen
« Reactie #11 Gepost op: 24 januari 2007, 20:10:36 »
Klaas,

Gedaan zoals jij hebt beschreven: één reedrelais is inderdaad gevoelig/ligt dus niet helemaal correct. Nu de treinen langzamer rijden "pakt" hij hem wel!
Ik zal het reedrelais vervangen door een ander en (nog) beter leggen.
In ieder geval ken ik nu het euvel, hiervoor en de anderen veel dank. :D

vr.gr., Ronald