Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
Vandaag
om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's
door
GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen
door
Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport
door
Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634)
door
T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet
door
Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West
door
wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug
door
Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0
door
Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout!
door
Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool
door
Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34.
door
Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens
door
puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen.
door
Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen
door
Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM?
door
AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje
door
NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten?
door
freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30)
door
spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor
door
ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Bloksysteemschakelingen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Bloksysteemschakelingen (gelezen 3807 keer)
target
Gast
Bloksysteemschakelingen
«
Gepost op:
22 januari 2007, 20:21:30 »
Beste spoorders,
Vorige maand heb ik hier een probleem voorgelegd met betrekking tot de aansluiting van het Fleischmann blokschakelsysteem 6957 en heb hieromtrent prima advies gekregen (Wim!) zodat nu twee sporen via dit systeem werken.
Echter, na een tijd gereden te hebben vallen de twee locs/treinen gelijktijdig stil in een stopsectie (H). De relais en reedrelais werken voorbeeldig; de magneetjes bevinden zich onder de laatste wagon cq achter onder het laatste treinstel.
Komt iemand van jullie dit verschijnsel bekend voor en hoe los ik dit probleem op?
vr.gr., Ronald
Gelogd
Wim Ros
BHV
Offline
Berichten: 7820
Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Bloksysteemschakelingen
«
Reactie #1 Gepost op:
22 januari 2007, 20:59:57 »
Ronald, geen idee, want stopsectie (H) zegt mij in ieder geval niet zoveel.
Als het een tijdje wel goed gaat en dan ineens niet meer, dan zal ik zeggen dat een reedcontact niet goed werkt, of dat het relais niet goed werkt, gebeurt het altijd, dan is er sprake van een aansluit fout.
Maar meer kan ik niet verzinnen.
Gelogd
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n.
http://rosoft.boards.net
target
Gast
Re: Bloksysteemschakelingen
«
Reactie #2 Gepost op:
22 januari 2007, 21:31:38 »
Wim,
Een baan bestaat uit drie blokken, elk blok kent een stopsectie. Bij het passeren van het reedrelais wordt de stroomtoevoer in de stopsectie achter de trein onderbroken waardoor een volgende trein niet kan oprijden. Kan het zo zijn dat de twee treinen gelijktijdig in zo'n stopsectie stilvallen en dat het te maken heeft met de plaats van de magneetjes?
Nogmaals de relais en reedrelais werken prima en schakelen goed.
vr.gr., Ronald
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25302
Re: Bloksysteemschakelingen
«
Reactie #3 Gepost op:
22 januari 2007, 22:07:41 »
Als een trein stopt in een stopsectie, dan moet daar een reden voor zijn. En die reden is dat er een andere trein in de weg staat. Maar als dat niet zo is, dan is om de een of andere reden de stopsectie niet vrijgegeven. Het zou zo maar kunnen dat je relais toch niet zo voorbeeldig schakelen als je denkt.
Zo'n probleem is op afstand niet zo maar op te lossen, je zult dan met meer info moeten komen, b.v. hoe je sporenplan in elkaar zit en hoe je die blokschakeling daar op hebt aangesloten.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Wurlitzer
Offline
Berichten: 246
Re: Bloksysteemschakelingen
«
Reactie #4 Gepost op:
23 januari 2007, 18:19:54 »
Is het steeds met dezelfde treinsamenstellingen? Ik kan me voorstellen dat een trein een zodanige lengte heeft dat er twee blokken tegelijk worden gebruikt en dat daardoor op een gegeven moment alles geblokkeerd wordt. Jaap
Gelogd
target
Gast
Re: Bloksysteemschakelingen
«
Reactie #5 Gepost op:
23 januari 2007, 19:39:18 »
Ter verduidelijking: naast diverse digitale sporen rij ik twee ovalen analoog. Elk ovaal heeft een eigen voeding en een eigen bloksysteem (fleischmann 6957). Elk ovaal is in drie blokken verdeeld. Elk blok kent een stopsectie = het geïsoleerde deel.
Op elk ovaal/spoor rijden twee treinen. Het systeem werkt een lange tijd goed tot zij beiden in de stopsecties tot stilstandkomen. Indien ik handmatig het relais weer op"groen" zet gaat het systeem weer werken tot....zie boven.
De samenstelling van de treinen varieert doch kennen allen het zelfde euvel.
Gelogd
Wurlitzer
Offline
Berichten: 246
Re: Bloksysteemschakelingen
«
Reactie #6 Gepost op:
23 januari 2007, 22:18:06 »
Begrijp ik goed dat het probleem zich op beide ovalen voordoet? Jaap
Gelogd
target
Gast
Re: Bloksysteemschakelingen
«
Reactie #7 Gepost op:
23 januari 2007, 22:29:34 »
Inderdaad, een tijdje gaat het prima, relais schakelen naar behoren doch de treinen stoppen op een gegeven moment beiden steeds op dezelfde plaats (in de zelfde stopsecties). Heeft het iets te maken met de lengte van de secties of de plaats van de magneetjes?
Gelogd
nico_h
Offline
Berichten: 45
Re: Bloksysteemschakelingen
«
Reactie #8 Gepost op:
23 januari 2007, 22:39:10 »
Ik neem aan dat de snelst rijdende van de twee altijd achter de wat tragere tot stilstand komt?
Dan heeft de magneet van de tweede nog niet het zojuist verlaten blok vrijgegeven. Dus inderdaad een combinatie van lengte van de blokken tussen de stopsecties en de plaatsing van de reeds (als je die gebuikt)
Gelogd
Wurlitzer
Offline
Berichten: 246
Re: Bloksysteemschakelingen
«
Reactie #9 Gepost op:
24 januari 2007, 10:34:20 »
Hallo Target
Fleischman is een topmerk dus moet het gewoon werken. Ga eens terug naar de basis. Start zonder een trein op het ovaal. Alle 3 blokken zijn vrij, alle 3 stopsecties staan onder spanning. Laat nu enkel 1 trein rijden. Volgens mij zal het probleem zich nu nooit voordoen. Nu plaatsen we --achter-- de al aanwezige trein een 2de. Nu gaat het dus op een gegeven moment fout. Mijn gedachtegang is dat het systeem gemaakt is door Fl** voor Fl**. M.a.w. Fl** schakelt de relais met een paddestoelkontakt rechts in rijrichting op de --Loc-- ( De schakelrail heeft een lengte van zo'n 5 cm en geeft dus een lange puls). Jij schakelt aan het eind van de trein met een wagon. Voel je het verschil? Nu kan de situatie die Nico en ik schetsen zich voordoen dat er te weinig tijd overblijft om te schakelen omdat een groot gedeelte van de trein zich al in het volgende blok bevindt. Vraag: Zijn de blokken lang genoeg? Minstens 1,5 tot 2x de treinlengte. Experimenteer eens door de wagon met het schakelmagneetje ( veel ) meer voorin de trein te plaatsen. Jaap
P.S. Of topic maar 3 blokken voor 2 trein is het minimale. Mooier is 4 blokken.
Extra P.S Het duurt nu "onnatuurlijk" lang voordat het sein van groen naar rood springt.
«
Laatst bewerkt op: 24 januari 2007, 15:26:58 door Wurlitzer
»
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 25302
Re: Bloksysteemschakelingen
«
Reactie #10 Gepost op:
24 januari 2007, 19:25:18 »
in principe is dit toch een vrij eenvoudig probleem? Je zegt zelf dat de relais een tijd lang goed schakelen. Dan weet je dus wanneer een relais rood gezet wordt, en wanneer het groen gezet wordt. Er is een relais dat op een bepaald moment niet groen gaat, terwijl jij verwacht dat het wel groen gaat. Dan kun je toch nagaan of het betreffende magneetje al voorbij het betreffende reedcontact is gekomen? Als het magneetje al is gepasseerd, en het relais is niet groen gekomen, dan heeft het contact dus gewoon gemist.
Misschien rijdt je trein te snel, of blijft het relais klemmen. Probeer eens langzamer te rijden, gaat het dan na een tijdje ook fout?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
target
Gast
Re: Bloksysteemschakelingen
«
Reactie #11 Gepost op:
24 januari 2007, 20:10:36 »
Klaas,
Gedaan zoals jij hebt beschreven: één reedrelais is inderdaad gevoelig/ligt dus niet helemaal correct. Nu de treinen langzamer rijden "pakt" hij hem wel!
Ik zal het reedrelais vervangen door een ander en (nog) beter leggen.
In ieder geval ken ik nu het euvel, hiervoor en de anderen veel dank.
vr.gr., Ronald
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Elektronica en analoog
|
Bloksysteemschakelingen