Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:29:23
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 19:13:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
Vandaag om 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
Vandaag om 19:00:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 18:53:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
Vandaag om 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
Vandaag om 18:15:26
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door prutser
Vandaag om 18:12:21
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 18:09:34
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
Vandaag om 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
Vandaag om 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
Vandaag om 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
Vandaag om 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
Vandaag om 16:03:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:01:24
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 14:13:01
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 14:03:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:00:27
Show je werkplek door cor_b
Vandaag om 13:47:28
Bauarbeiten im gange door Ronald Halma
Vandaag om 13:12:05
Eerste hulp bij Freecad door Eric v C
Vandaag om 12:43:20
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 11:03:34
Sfeer op je modelbaan door william_2
Vandaag om 10:28:30
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 07:28:45
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Thom
Vandaag om 02:36:02
Wohnzimmer AW werkrapporten door Ferdinand Bogman
01 August 2025, 22:35:24
  

Auteur Topic: Nogmaals... ringleiding  (gelezen 1732 keer)

Fritzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Nogmaals... ringleiding
« Gepost op: 27 October 2010, 20:08:24 »
Er stond bij ons nog een beginset Minitrix met wat extra rails te niksen (cadeau van de Sint een paar jaar terug voor 1 van de kinders, maar die doet er niks mee...), dus ik dacht: laat mij deze winter maar eens beginnen. Veel gelezen op deze site en ander plekken, baanplannetje gemaakt en aan de slag. Het stelt allemaal niet zo veel voor, gewoon op een plaat van 1,50m x 0,75m, een testcase om te zien of ik het een leuke hobby vind. Kan ik straks als ze de deur uit zijn een slaapkamer inpikken en het wat groter aan gaan pakken.

Ondanks dat het nu maar om een klein baantje gaat,ik wil het wel zo "professioneel" mogelijk aanleggen, dus wil ik een ringleiding gebruiken voor de stroomvoorziening(en). Nou dacht ik dat ik dat snapte, maar ik zit toch met een praktische vraag waarvan ik het antwoord niet heb kunnen vinden (maar dat kan aan mij liggen): Ik denk er aan om twee ringleidingen te leggen: 1 voor de voeding en massa van de rails en 1 voor de verlichting van huisjes en de bediening van de wissels. Dat laatste, kan dat? Dus de voeding en massa voor verlichting en wissels combineren? Of moet ik 3x 2 kabels leggen ???

« Laatst bewerkt op: 28 October 2010, 09:43:44 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel aangepast. »
N-spoor Minitrix; analoog proefbaantje

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:(nogmaals...) ringleiding
« Reactie #1 Gepost op: 27 October 2010, 20:12:31 »
Dag Fritz,

Dat kan zeker. Voor de voeding wordt vaak een wisselspanningsleiding gebruikt, vanaf bijvoorbeeld een Conrad trafo (16V, 70VA).

Daar sluit je dan je afnemers op aan, al dan niet lokaal gelijkgericht.

Voor een ringleiding zoals je die nu voorstelt, heb je OF drie, OF vier leidingen nodig, afhankelijk van je digitale systeem. Welk systeem gebruik je?

Gerard
« Laatst bewerkt op: 27 October 2010, 20:14:29 door Gerard Wassink »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22517
Re:(nogmaals...) ringleiding
« Reactie #2 Gepost op: 27 October 2010, 20:18:17 »
Ik lees nergens iets over digitaal. Is het digitaal Fritzo of heb je een gewone regeltrafo?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:(nogmaals...) ringleiding
« Reactie #3 Gepost op: 27 October 2010, 20:19:50 »
Ik lees nergens iets over digitaal. Is het digitaal Fritzo of heb je een gewone regeltrafo?


Heh, Henk, je hebt gelijk, zo zie je maar.... Oogkleppen...  8)

Hoe ga je rijden Fritz?

Gerard

Fritzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re:(nogmaals...) ringleiding
« Reactie #4 Gepost op: 27 October 2010, 20:21:23 »
Het is "gewoon" analoog.
N-spoor Minitrix; analoog proefbaantje

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:(nogmaals...) ringleiding
« Reactie #5 Gepost op: 27 October 2010, 20:24:26 »
Ok, dan heb je volgens mij maar drie draden nodig. Een gemeenschappelijke retourleiding, een voor de andere wisselspanningsleiding, en een voor de andere treinspanning.

Even verifieren en testen op een klein stukje om jezelf te overtuigen...

Gerard

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22517
Re:(nogmaals...) ringleiding
« Reactie #6 Gepost op: 27 October 2010, 20:28:50 »
Dat scheelt nogal. Je moet je afvragen of bij analoog een ringleiding wel erg zinvol is.

Ik ken je baanplan niet, maar analoog zul je vrijwel altijd (een deel van) de sporen isoleren en via schakelaars met de trafo verbinden. Op die manier kun je sporen stroomloos zetten en zo met een trein rijden, terwijl andere treinen bijvoorbeeld op een zijspoor stil staan. Dan heeft het weinig zin om een ringleiding voor de treinen aan te leggen. Je kunt één pool via een ringleiding voeden, maar de andere pool zal dan telkens via een schakelaar op het centrale schakelbord moeten lopen.

Elektrische wissels en verlichting idem dito. Ook die ga je dan met knoppen op een centraal schakelbord bedienen en ook dan is er maar één gemeenschappelijke retourleiding.

Het hele ringleidinggebeuren is vooral zinvol bij digitaal.
« Laatst bewerkt op: 27 October 2010, 20:30:34 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Fritzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 21
Re:(nogmaals...) ringleiding
« Reactie #7 Gepost op: 27 October 2010, 20:36:30 »
Ok, bedankt voor de snelle antwoorden.

Henk: ik ben me er van bewust dat een ringleiding bij dit baantje weinig tot geen zin zal hebben. Maar ik wil op dit kleintje alles een keer goed uitproberen, als ware het een grote baan. Wat vingeroefeningen dus om te zien of ik het allemaal wel leuk vind. En als dat zo is en, ik kan over een paar jaar aan een "echte" baan beginnen, dan heb ik daar alleen maar gemak van is mijn redenering, (ook al zal de volgende waarschijnlijk een digitale worden). :)

N-spoor Minitrix; analoog proefbaantje

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26674
    • Pagina van klaas
Re:(nogmaals...) ringleiding
« Reactie #8 Gepost op: 27 October 2010, 21:31:31 »
Dan heeft het weinig zin om een ringleiding voor de treinen aan te leggen. Je kunt één pool via een ringleiding voeden, maar de andere pool zal dan telkens via een schakelaar op het centrale schakelbord moeten lopen.
Of je doet het op mijn manier, iets ingewikkelder.  ;)
Ik heb wel een ringleiding, maar ook afschakelbare/omschakelbare secties. De schakelaar op het bedieningspaneel stuurt een relais aan dat onder de baan zit en het relaiscontact maakt de verbinding tussen de ringleiding en de spoorsectie.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22517
Re:(nogmaals...) ringleiding
« Reactie #9 Gepost op: 27 October 2010, 21:52:12 »
Fritzo, het heeft niets met groot of klein te maken. Ook op een grote analoge baan hebben ringleidingen minder zin, tenzij je zoals Klaas met relais gaat werken maar dat zie je niet veel.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.