Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 11:11:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 10:59:07
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Dave.......
Vandaag om 10:49:12
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:39:15
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
  

Auteur Topic: Roosenbosch (N)  (gelezen 71028 keer)

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
  • N en G rijder
Roosenbosch (N)
« Gepost op: 24 oktober 2010, 23:08:42 »
Eindelijk ben ik begonnen aan de nieuwe baan.
Als naam heb ik voorlopig voor Roosenbosch gekozen, een samenvoeging van Roosendaal en Oudenbosch. Het wordt wel een fantasiebaan gebaseerd op station Roosendaal met een aantal karakteristieke gebouwen uit beide plaatsen.

Ik ben begonnen aan het eerste schaduwstation. Deze wordt 16 sporen breed.
De peco code 55 flexrail heeft de eigenschap niet helemaal in de rechte stand terug te veren na een (lichte) buiging, dus het rechtleggen vergt extra aandacht.

Na het leggen van de eerste wissels heb ik eerst een lijn getrokken waar 1 van de spoorstaven van de middelste rails op komt te liggen. Daarna de flexrails gelegd en door het stevig aandrukken tegen een aluminium profiel de rails recht gemaakt.



Van een roerhoutje voor muurverf (brede houtjes) heb ik een mal gemaakt voor de spoorafstand. Hiermee kan ik overal mooi evenwijdige sporen aanleggen.



Na de nodige uurtjes ziet het er nu zo uit:



Elk opstelspoor wordt 275 cm lang.
De eerste 8 wissels zijn ondertussen voorzien van servo’s en werken prima.

Wordt vervolgd,

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Feiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re:Roosenbosch (N)
« Reactie #1 Gepost op: 24 oktober 2010, 23:36:44 »
Ziet er veelbelovend uit (y) maar heb je er ook een baanplan van?
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2010, 00:43:46 door Feiko »
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
  • N en G rijder
Re:Roosenbosch (N)
« Reactie #2 Gepost op: 24 oktober 2010, 23:51:08 »
Een baanplan is in de maak. Westelijk deel van stationsplan is af, wacht nog op wat info voordat ik de oostkant kan uitwerken.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:Roosenbosch (N)
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2010, 09:52:00 »
Hoi Jos,

Het ziet er goed uit!

Gr Bruce
Passat driver:)

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Roosenbosch (N)
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2010, 09:56:03 »
Strak hoor Jos!! (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3560
  • N Spoor Freak
Re:Roosenbosch (N)
« Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2010, 20:16:50 »
Nou Jos veel succes met de bouw van je nieuwe baan (y)
Zal best wel goed komen, gezien je vorige mooie baan!!!

Wat een groot schaduwstation :o gaaf hoor!!!

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
  • N en G rijder
Re:Roosenbosch (N)
« Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2010, 12:12:37 »
Met bloed zweet en tranen (en hulp van vrienden) zijn de eerste servo’s voor de wissels aangesloten.
Omdat de handleiding niet uitblinkt in volledigheid leek het me wel handig hier een wat uitgebreider verslag van te maken. Hopelijk hebben jullie daar wat aan.

Ik gebruik de Uhlenbrock servodecoder met puntstukpolarisatie, en de miniservo’s van Uhlenbrock en de goedkopere miniservo’s van Conrad.
In de documentatie bij de UB servo’s staat een foto waarbij het verenstaaldraad tussen de servo-arm en de wisselschuif een haakse hoek heeft. Ik heb deze manier ook geprobeerd maar vind dat je hiermee precisie verliest en een minder mooi verloop van de wisseltongen krijgt.

Onderstaande montage van het verenstaaldraad vind ik veel stabieler en precieser werken:



Voor het plaatsen van de servo’s zag ik een tip om daarvoor de Duallock druksluiting van 3M te gebruiken (met dank aan Martin). Dit is een soort klittenband wat zeer sterk in elkaar grijpt. Zo sterk zelf dat als je de 2 delen weer los wilt halen de kleefband eerder loslaat dan de sluiting, dus eerst even een schroevendraaier er tussen steken voor je het weer loshaalt.

Conrad levert deze druksluiting.

Ik gebruik zelf de Twin Center van Fleischmann, daar is deze beschrijving op gebaseerd. Voor Intellibox gebruikers zal dit hetzelfde zijn.

Voordat je de servo onder het wissel monteert moet hij eerst in zijn ruststand gezet worden.
Sluit de decoder aan op het programmeerspoor en de wisselstroom voor het voeden van de servo op de aangegeven ingangen van de decoder.
Voordat je de servo’s aansluit heb ik eerst de adressen in de decoder geprogrammeerd, in dit geval 1 t/m 4 op resp. de CV’s 121, 131, 141 en 151.
Daarna de middenstand vastgelegd door de waarde 62 in de CV’s 122, 132, 142 en 152 en de waarde 63 in de CV’s 123, 133, 143 en 153.
Vervolgens de wisselinstellingen vastgelegd in de TC.
Voor de waardes van Vaddr, Daddr, U en F voer je 4 regels in, resp:
1   1  1  D
2   1  2  D
3   1  3  D
4   1  4  D


Haal nu de spanning van de TC af en steek de 4 servostekkertjes op de decoderaansluitingen.
Stop de stekkers van de TC en de wisselstroomtrafo nu in het stopcontact en zet de TC aan.
De servo’s bewegen allemaal na elkaar iets. Schakel elke servo een keer met de betreffende rode en groene toets. Omdat er bijna geen uitslag geprogrammeerd is kan het goed zijn dat je de servo niet hoort, wel hoor je de klik van het relais voor de puntstukpolarisatie.
Zet de TC nu uit, haal beide stekkers uit het stopcontact. Wacht 10 seconden en stop de stekker van de wisselstroomtransformator in het stopcontact. Alle 4 de servo’s bewegen weer even en staan nu in hun ruststand.
Sla je dit allemaal over dan heb je kans dat je de servo monteert met een ruststand die buiten het schuifbereik ligt en hij zal blijven duwen om die stand te bereiken zodra je de spanning aanzet. Dit zal leiden tot een defecte servo als dat te lang duurt.

Plaats nu de servo-arm met het verenstaaldraad haaks op de servo, en schroef deze vast. Zorg dat het verenstaaldraad nog minimaal 1 cm boven de wissel uitkomt na montage.
Plak de Duallock druksluiting op de servo en de bodemplaat onder je wissel (wel even de juiste plaats bepalen natuurlijk).
Steek het verenstaaldraad door het oogje van de wisselschuif en druk de servo aan zodat het klittenband hem vasthoudt.

Sluit nu de TC en trafo weer aan, de wissels moeten nu in de middenstand staan. Verlaag nu de waardes van de CV’s behorend bij de rode knop tot een waarde waarbij de wisseltong netjes tegen de railstaaf gedrukt wordt.
Verhoog de waardes behorend bij de groene knop op dezelfde wijze. Voor een N wissel is maar een beperkte uitslag nodig, bij mij is het verschil tussen de “rode” en “groene knop” waarden ongeveer 12.
Is dit alles goed ingesteld, dan knip je het verenstaaldraad af net boven de wisselschuif, het ziet er dan zo uit:



Je wissels schakelen nu goed, nu de puntstukpolarisatie nog.
Bij elke servo uitgang op de decoder zitten 3 pennetjes waar je de bijgeleverde stekkertjes op kunt doen. Ik prefereer echter solderen, dat geeft een stabielere verbinding. De middelste pen is voor het puntstuk, de buitenste voor de digitale spanning waar je ook je railstaven mee voedt. Ik gebruik hier zelf een bruine en een gele draad voor.

VOORDAT je de draadjes verbindt moet je eerst meten.
Zet de wissel in de rode stand. Kijk bij welke railstaaf de wisseltong nu aanligt en bepaal hiermee de kleur van de draad die nu het puntstuk moet voeden.
Meet op de decoder of de linker- of rechterpen nu kortgesloten is met de middelste pen.
De pen die kortgesloten is moet dus de kleur draad krijgen van de hierboven bepaalde railstaaf. Da andere pen dus de andere kleur.
Doe dit vervolgens voor alle wissels.

Het is wel een heel verhaal geworden, maar hopelijk is het wel een beetje duidelijk, dit haal je nl. niet uit de bijgeleverde handleidingen.

Tot slot mijn dank aan Rob en Wim die me hiermee ontzettend goed en geduldig geholpen hebben.

Nog een handige tip van Sjaak: Gebruik een verdeelblok en stekkertjes voor de digitale spanning van je decoders, als je ze wilt programmeren moet je hem immers weer op het programmeerspoor aansluiten.


Groetjes,
Jos
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2010, 12:20:34 door Jos001 »
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Bouwe

  • Koekiemonster
  • Offline Offline
  • Berichten: 984
  • Nitropa
    • 3D prints treinen N-spoor
Re:Roosenbosch (N)
« Reactie #7 Gepost op: 31 oktober 2010, 14:15:48 »
Hallo Jos,

Veel suc6 met de bouw, dit zal zeker een draad worden om te volgen!  (y)

mvg Bouwe

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Roosenbosch (N)
« Reactie #8 Gepost op: 06 november 2010, 00:53:16 »
Wat een verhaal man.....pfff....hardstikke tof dat je dat 'even' wilde posten hier. Hier zal ik in de toekomst nog wat aan hebben.

Ben benieuwd naar hoe je bovenbouw eruit komt te zien, dus de scenery e.d.

J

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
  • N en G rijder
Re:Roosenbosch (N)
« Reactie #9 Gepost op: 16 april 2011, 20:10:37 »
Na lange tijd toch weer wat gedaan aan het eerste schaduwstation, alle rails ligt nu, vooraan zijn alle wissels al door servo's aangedreven en de bezetmelders aangesloten. Achteraan moet dit nog gedaan worden.
14 sporen hebben een lengte van 270 cm, 2 sporen zijn 360 cm lang.



Ik moet nog een paar extra steunbalkjes plaatsen om de verzakkingen weg te werken.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re:Roosenbosch (N)
« Reactie #10 Gepost op: 16 april 2011, 20:33:36 »
Hoi Jos,

Dat is een enorme sporenbundel zeg. De 8 delige ice valt bijna weg in het plaatje. Als je alles zo gaat aanpakken wordt dit een imposante baan.

Ik zal je zeker volgen tijdens de bouw.

Veel succes bij de bouw.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:Roosenbosch (N)
« Reactie #11 Gepost op: 16 april 2011, 20:51:26 »
Misschien een stomme vraag  :P
"maar waarom dure servo aandrijvingen op een plek waar een gewone wisselaandrijving eigenlijk toch niet echt
een probleem moet zijn kwa zichtveld of is het 'schaduwstation gewoon in beeld."

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
  • N en G rijder
Re:Roosenbosch (N)
« Reactie #12 Gepost op: 16 april 2011, 21:45:00 »
Servo's zijn niet duurder dan gewone wisselaandrijvingen hoor.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3560
  • N Spoor Freak
Re:Roosenbosch (N)
« Reactie #13 Gepost op: 16 april 2011, 22:15:33 »
Wow Jos wat een harp van een schaduwstation :o

Jij gaat je straks als je kan rijden echt niet vervelen, dit schaduwstation zal dan ook zeker wel voor afwisseling gaan zorgen (y)

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

rene w.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1297
Re:Roosenbosch (N)
« Reactie #14 Gepost op: 17 april 2011, 07:28:22 »
Oke Jos laat ik dat nu steeds hebben gedacht.  ;)