Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Hendrik Jan
Vandaag om 19:34:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 19:34:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 19:30:42
Dat overkomt mij niet. door Eric B
Vandaag om 19:02:10
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Bert55
Vandaag om 18:57:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 18:55:53
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 18:55:13
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 18:46:44
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bellejt
Vandaag om 18:05:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 17:56:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 17:31:09
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 17:10:54
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 16:10:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: De Kls van Railpro: vraagjes  (gelezen 5715 keer)

Han Steenwijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
De Kls van Railpro: vraagjes
« Gepost op: 23 October 2010, 09:58:20 »



2010-06-01, Münster (Westf) Hbf, 23 RIV 84 NL-RP 336 4 623-5

Kijk, dat vind ik nou een mooie goederenwagen! Uit het internet heb ik wat informatie opgevist:

Dit wagentype werd vanaf 1997 in de werkplaats Amersfoort omgebouwd uit Kbs 334 en Kbs 336, bouwjaren 1964-1966. Op de site van Railpro heten ze Kls, maar dat staat niet op de wagen geschreven. Bij de ombouw zijn, voor zover ik kan zien, de koprongen volledig verwijderd en de oorspronkelijke lange zijrongen vervangen door nieuwe korte rongen, die totaan de bovenkant van de bak reiken. Daardoor zijn ze in feite uniek onder de Kls-types die elders in Europa zijn gebouwd. Ze zijn bij Railpro volop in gebruik, bv. op de Hanzelijn.

Enkele vragen blijven:

- wanneer werd de ombouwaktie in Amersfoort beëindigd?
- zijn er ook Kls 337 gebruikt voor de ombouw?
- hoveel wagens werden uiteindelijk omgebouwd? Het laagste nummer dat ik ken is (3364) 401 en het hoogste (3364) 730.
- zijn er nog andere wijzigingen aangebracht tijdens de ombouw, bv. aan de buffers?
- en dan een heel gemene: is er ook een codenummer toegekend aan dit nieuwe wagentype? De "andere" platte wagen van Railpro heeft dat wel: Klmos 702.

Wie het weet, mag het zeggen!

Met vriendelijke groet,

Han

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re:De Kls van Railpro: vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 23 October 2010, 10:49:01 »
Deze wagen heb ik op 8 november 2009 gefotografeerd op het emplacementje Coenhavenweg. Daar staan regelmatig zelflossers, maar ook andere RailPro-wagens als deze:



De opschriften met wagennummer en type zijn op deze wagen aan deze zijde net beschadigd, maar als ik mijn originele foto probeer te vergroten lijkt de revisietekst te zijn: REV Zl 24.03.06 ?

Overigens heeft Roco hier een poosje geleden een model van uitgebracht: Roco 66678, type Kls met nummer 23 84 336 4499-9. Deze wagen heb ik niet (meer) in mijn bezit. Maar iemand anders heeft deze vast nog wel en kan hier de opschriften noemen?
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re:De Kls van Railpro: vraagjes
« Reactie #2 Gepost op: 23 October 2010, 12:06:54 »

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re:De Kls van Railpro: vraagjes
« Reactie #3 Gepost op: 23 October 2010, 21:27:55 »
Hiermee geholpen?
;D

En da's toevallig, "ons" foto-exemplaar blijkt het voorbeeld van Roco.
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re:De Kls van Railpro: vraagjes
« Reactie #4 Gepost op: 23 October 2010, 22:34:18 »
;D

En da's toevallig, "ons" foto-exemplaar blijkt het voorbeeld van Roco.

Rest alleen een beter containermodel.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4717
    • Filmpjes op YouTube
Re:De Kls van Railpro: vraagjes
« Reactie #5 Gepost op: 24 October 2010, 09:48:01 »
Dat die wagen hetzelfde is als het voorbeeld van ROCO kan kloppen, er is er maar 1 van. Is de tussenwagen van de stofloze grindtrein, te herkennen aan het logo op de container (boven de O van railpro)

Han, niet al jouw vragen kan ik sluitend beantwoorden:
- Wagens hebben geen 3 cijferig "Bauart-nummer". Wagens zijn in NL gereviseerd en ingeschreven. Klmos is in Duitsland gereviseerd, net als sommige wagens type Fccpps.
- Buiten uitzonderingen geen wijzigingen aan de buffers, bij de Klmos is dat voor een deel wel gebeurd.
- Rongen zijn niet vervangen, voor zover ik weet simpelweg afgezaagd, om de zijwanden te versterken bij het vervoer van oude ballast.

ROCO heeft zowel de Kls, Klmos en Fccpps in 101 uitvoeringen op de markt gebracht, leef je uit!
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re:De Kls van Railpro: vraagjes
« Reactie #6 Gepost op: 24 October 2010, 10:01:43 »
Han,

Stel je vragen anders op het gueterwagen forum: http://de.groups.yahoo.com/group/gueterwagen/.
(kan zijn dat je eerst moet aanmelden).
Hoewel een Duitstalig forum, zitten daar ook wat mensen die het Nederlandse goederenmaterieel erg goed kennen.

Huub

Simon Stenneberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1763
  • Dieselpower rules!
Re:De Kls van Railpro: vraagjes
« Reactie #7 Gepost op: 24 October 2010, 10:13:27 »
Dat die wagen hetzelfde is als het voorbeeld van ROCO kan kloppen, er is er maar 1 van.

Vandaar. Weer wat geleerd  (y)
Diesel- en smalspoorliefhebber. Modelbaan: Grensstation Broeksittard-Tüddern met Selfkantbahn (H0m) en ZLSM (H0): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90136.msg3222058526#msg3222058526

Han Steenwijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re:De Kls van Railpro: vraagjes
« Reactie #8 Gepost op: 24 October 2010, 11:12:45 »
Hallo allemaal,

in de eerste plaats bedankt voor jullie reakties!

@ Arjan:

- de buffers lijken mij bij nadere bestudering inderdaad onveranderd ten opzichte van Kbs 334 en 336. Het zijn geen hulsbuffers, maar dat wat in Duitsland "Hochleistungspuffer" genoemd wordt. (Hoe heten die in beschaafd Nederlands?)
- de zijrongen, die eigenlijk geen rongenfunktie meer hebben, zijn van een ander profiel dan de oorspronkelijke rongen. Ik zie niet in, hoe dat door simpelweg afzagen kan worden bereikt.
- het is zeker waar, dat de wagencodes van NS niet helemaal op één lijn kunnen worden gesteld met de Duitse "Bauartnummer". Bedoel je dat het nummer 702 van Klmos 702 in Duitsland is toegekend en dus geen wagencode maar een "Bauartnummer" is?
- als ik de gegevens over ombouw en revisie van de Kls op een rijtje zet, kom ik tot de volgende rekonstruktie:
1) eind jaren '90 omgebouwd in Amersfoort;
2) eerstvolgende revisie in Zwolle;
3) tweede revisie ergens in Duitsland (ik geloof dat ik zoiets bij rolandrail heb gelezen).

@ Huub:

Goed idee; daar meld ik me beslist aan!

@ Simon:

Revisiegegevens vind ik ook heel leuk, zoals al uit bovenstaande blijkt. Uitgaande van REV Zl 24.03.06 op de container-Kls zou je kunnen veronderstellen, dat de wagen in 2000 door Amersfoort is afgeleverd. Dat hoeft natuurlijk helemaal niet te kloppen als deze wagen tussentijds onder handen is genomen om de container te kunnen plaatsen.

Heeft iemand revisiegegevens van andere wagens?

De catalogusfoto van Roco van hun container-Kls komt vast en zeker niet overeen met het geproduceerde model. Heeft iemand een foto van het model en in het bijzonder van de opschriften?

@ Arnold:

Heb jij misschien detailopnames van Railpro Kls met leesbare opschriften? Het hoeft niet perse de container-Kls te zijn. Je hebt me destijd ook zo enorm geholpen met de opschriften op de ACTS 513-9.


Met groet,

Han

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re:De Kls van Railpro: vraagjes
« Reactie #9 Gepost op: 25 October 2010, 19:17:57 »
Han,

Zodra ik tijd heb ga ik zoeken voor detailfoto's.
Dit weekend staan ze zeker op m'n fotosite.
Gauw binnenhalen want ze gaan er weer af.

Han Steenwijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re:De Kls van Railpro: vraagjes
« Reactie #10 Gepost op: 26 October 2010, 15:37:28 »

Heel fijn van je, Arnold!

Ik geef je een seintje als ik er mee klaar ben.

Met groet,

Han

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re:De Kls van Railpro: vraagjes
« Reactie #11 Gepost op: 30 October 2010, 10:45:57 »
Han,

Datgeen wat ik ervan heb staat er nu op.

Han Steenwijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re:De Kls van Railpro: vraagjes
« Reactie #12 Gepost op: 31 October 2010, 09:27:52 »
Eerder had ik geschreven:


- als ik de gegevens over ombouw en revisie van de Kls op een rijtje zet, kom ik tot de volgende rekonstruktie:
1) eind jaren '90 omgebouwd in Amersfoort;
2) eerstvolgende revisie in Zwolle;
3) tweede revisie ergens in Duitsland (ik geloof dat ik zoiets bij rolandrail heb gelezen).


Daarop de volgende aanvullingen:

- behalve in Zwolle zijn er midden jaren '00 ook wagens door SATI NV in Antwerpen gereviseerd;
- de tweede revisie vond/vindt plaats bij Kiffe & Söhne GmbH in Münster.

Met groet,

Han 

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1445
  • Take It Or Leave It
Re:De Kls van Railpro: vraagjes
« Reactie #13 Gepost op: 31 October 2010, 20:44:12 »
Vandaag detailplaatjes gemaakt van de Kls met watercontainer.
Zie url.