Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door henk
Vandaag om 08:44:32
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:26:02
19 Toen door spoorijzer
Vandaag om 08:25:48
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald69
Vandaag om 07:04:37
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: Herintreder in N met nog wat vraagjes  (gelezen 1696 keer)

Thierry

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Herintreder in N met nog wat vraagjes
« Gepost op: 20 januari 2007, 22:40:12 »
Beste allen,

Sinds de geboorte van m'n zoon, nu drie jaar geleden, begint het modelspoorvirus ook bij mij weer toe te slaan. In de korte broek opgegroeid met eerst Lima en daarna Marklin H0 met de oude(rwetse) M-rail. De laatste twee jaar heb ik, met dank aan het internet, vele sites gezien, info gelezen en mezelf verdiept in alle voorhande (nieuwe) technieken, electronica en digitaliteiten. Een waar eldorado tegenwoordig.

Na lang wikken en wegen (en vooral meten) heb ik besloten N-digitaal te gaan. Wil voornamelijk industriegebied met (redelijk wat) rangeermogelijkheden, een haven en een (gedeelte van) een kleine stad. E.e.a. ondersteunt door een schaduwstation.

Dan nog wat vraagjes waarvan ik de antwoorden niet 1-2-3 heb kunnen vinden:

  • Alle digitaliteiten genoemd bij H0 zijn ook toepasbaar bij N?
  • Bestaat er een mogelijkheid voor een tram (voor in de stad) in N?
  • Evenzo qua gemotoriseerd vervoer (met die draad in het wegdek)?
  • Koploper maakt geen onderscheid tussen schaalgrootte, toch?

Wellicht weten jullie antwoord op mijn resterende vragen? Alhoewel ik vast nog wel tegen allerlei vragen aanloop als ik daadwerkelijk mijn baanplan ga maken.

Groet, Thierry
N-Digitaal/Periode III-IV/Gebied nog niet bepaald

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Herintreder in N met nog wat vraagjes
« Reactie #1 Gepost op: 20 januari 2007, 22:52:40 »
Thierry,

Ik zal even kort antwoorden op je vragen, maar als je er nog meer hebt, of het is niet voldoende duidelijk voor je, stel ze gerust!


Alle digitaliteiten genoemd bij H0 zijn ook toepasbaar bij N?

De gangbare vormen zeker! denk aan DCC, Selectrix, e.d.
De truc zit 'm namelijk in het vinden van kleine decoders en verder maakt het niet uit.
Kleine decoders worden voor vele fabriekanten gemaakt, zoals Trix, Viesmann maar ook Kuhn en Lenz


Bestaat er een mogelijkheid voor een tram (voor in de stad) in N?

Zekerweten!! En die word ook geleverd met en zonder motor en div kleustellingen waaronder binnenkort ook de Amsterdamse kleurstelling.


Evenzo qua gemotoriseerd vervoer (met die draad in het wegdek)?

Faller carsystem is er ook in N. Ik verwacht dat het een kwestie van tijd is voordat  dat net zo uitgebreid is als de H0 variant.


Koploper maakt geen onderscheid tussen schaalgrootte, toch?

Ik geloof dat je voor snelheid eiken en dergelijke wel ergens de schaal moet invullen maar dat weet ik niet zeker. Wat veel belangrijker is... Koploper is compatibel voor N schaal en dat vertel ik je uit ervaring! ('t rijd allemaal prima hier, en vandaar dat ik niet meer alles paraat heb als het om de instellingen gaat)

m.v.g.

Mark

« Laatst bewerkt op: 20 januari 2007, 22:54:57 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Thierry

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Herintreder in N met nog wat vraagjes
« Reactie #2 Gepost op: 20 januari 2007, 23:10:11 »
Hoi Mark,

Dank voor de snelle reactie. De eerste en laatste vraag waren eigenlijk retorisch gesteld. Wist het antwoord al, wilde alleen bevesting en die heb ik nu.

Heb ik toch niet goed gekeken bij Faller als het om de N-variant gaat, dus opnieuw en beter lezen/zoeken.

Die tram vind ik erg interessant. Door wie wordt deze geleverd? Heb je toevallig een site of naam voor me?

Dan nog even over de digitaliteit: In m'n hoofd zit Koploper en IB. De IB kan toch met (wellicht bijna) alle protocollen omgaan? Ben er namelijk niet zeker van of ik zal beginnen met een startset of dat ik gewoon hier en daar van alles (door elkaar) aanschaf zoals volgende week in Houten.

Groet, Thierry
N-Digitaal/Periode III-IV/Gebied nog niet bepaald

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Herintreder in N met nog wat vraagjes
« Reactie #3 Gepost op: 20 januari 2007, 23:23:26 »
Trams in N worden geleverd door Hödl(vooral Combino's in alle soorten en maten) en Kato(vooral bekend van de KWS trams) als ik het goed heb, en in het verleden ook door Arnold(Duwag enkelgelede wagens).

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25299
    • Pagina van klaas
Re: Herintreder in N met nog wat vraagjes
« Reactie #4 Gepost op: 20 januari 2007, 23:42:07 »
Dan nog even over de digitaliteit: In m'n hoofd zit Koploper en IB. De IB kan toch met (wellicht bijna) alle protocollen omgaan?
IB kent niet alle protocollen, maar wel de belangrijkste, nl. Motorola oud en nieuw, DCC en Selectrix.

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Herintreder in N met nog wat vraagjes
« Reactie #5 Gepost op: 20 januari 2007, 23:46:07 »
De IB kan Selectrix, DCC en motorola aan. Om ze nou alle 3 door elkaar te gebruiken kan technisch wel, maar raad ik vanwege complexe toestanden en mogelijke storingen niet aan. Zelf rijdt ik N en gebruik ik alleen DCC en Selectrix door elkaar. Ik moet zeggen: dan heb je al zoveel keus dat je van gekkigheid niet weet wat je allemaal kopen kan  ;).

Verder heb ik daar koploper naast draaien op een oude PC en aanelkaar gekoppeld mijn proefbaantje rijd goed! En wanneer ik tijd heb ga ik eens iets echt moois maken, maar dat later.

Kortom er zijn vele mogelijkheden met allemaal een ander financieel en mogelijkheden plaatje.
En een IB met Koploper is een redelijk dure (komt door de IB) maar zeer veelzijdige en uitgebreide mogelijkheid.
Let alleen op het feit dat alle decoders die je koopt klein genoeg zijn voor in de desbetreffende modellen en dat ze op de door jou gekozen systemen rijden. (Keuze uit DCC, selectrix en motorola) Wanneer je ze koopt en waar maakt verder niet uit. Ook niet of alles tegelijk koopt of zo nu en dan een stukje. (Alles bij elkaar is duur maar winkeliers zijn dan wel makkelijker te porren voor een korting  ;))

Startsets zijn wel lekker goedkoop voor wat je krijgt, maar zit je dan niet met spul in je maag dat je niet wilt. Zoals een lelijke trein of rails die je niet van dat merk wilt.  (Ook hier een keuze maken naar eigen smaak)

En over die trams.
In Denbosch en Breda weet ik wel een winkel die ze heeft. Helaas heb ik er ook niet meer info van paraat.
Woon je daar in de buurt wil ik je via een PB wel verder helpen vanwege reclame doe ik dat niet hier.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2007, 23:48:14 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Thierry

  • Offline Offline
  • Berichten: 16
Re: Herintreder in N met nog wat vraagjes
« Reactie #6 Gepost op: 21 januari 2007, 13:42:47 »
Dank voor alle reacties.

Wil rustig maar wel goed beginnen. Dus wel meteen een IB inplannen, al is het voorlopig dan maar voor 1 treintje. Wil later niet tegen het feit aanlopen dat ik (een gedeelte) van de baan opnieuw moet doen omdat ik niet digitaal voorbereid was. DCC staat bovenaan voor zover mijn kennis nu reikt.

Mij gaat het vooral om alle technieken, zowel qua electronica als scenery. Rijden vind ik prio nummer 3, maar wel straks leuk voor m'n zoon (nu al fulltime duplo-treinen-gek). En wil veel zelfbouw doen (als oefening heb ik wat printplaatjes gemaakt van Huib M.).

Maar met dank aan een ieder heb ik weer wat meer kader om op beursen rond te neuzen. Binnenkort begin ik met een baanplanschets en zal deze publiceren voor opbouwende kritieken.

Groet, Thierry

N-Digitaal/Periode III-IV/Gebied nog niet bepaald

KroKo

  • Offline Offline
  • Berichten: 424
  • Will It Be You?
Re: Herintreder in N met nog wat vraagjes
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2007, 13:39:42 »
....Let alleen op het feit dat alle decoders die je koopt klein genoeg zijn voor in de desbetreffende modellen en dat ze op de door jou gekozen systemen rijden. (Keuze uit DCC, selectrix en motorola)
Ik zou dat aan willen vullen met de gewenste funkties. Er zijn zeer kleine decoders, die wel makkelijk in te bouwen zijn, maar waar bijvoorbeeld op funties en vermogen bespaard is. Dan ontbreekt bijvoorbeeld de dimfunktie voor de verlichting. Mocht je dat soort funkties niet gebruiken dan maakt het natuurlijk niets uit.

en denk naast die eeuwige IB ook eens aan andere centrales. Ik zie bijvoorbeeld goede resultaten met de lenz centrale. Deze is behoorlijk hufterproof.

Groet Erik

Thieu

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
    • RailImages
Re: Herintreder in N met nog wat vraagjes
« Reactie #8 Gepost op: 27 januari 2007, 18:22:42 »
Waarom die dure Intellibox? Wat moet je met Motorola en Selectrix? Locjes worden steeds meer uitgerust met DCC-decoders, dus je kan ook volstaan met een Roco Locmuis, of met een mooie set uit het (duurdere) Lenz-assortiment. Dan heb je meteen een losse rijregelaar waarbij je kan meelopen met de trein i.p.v. vastgebakken te zitten aan de vaste centrale van de IB (tenzij je weer dure componenten bijkoopt, natuurlijk.....).

Kleine decoders zijn er genoeg: Lenz maakt er diverse, maar het Amerikaanse Digitrax ook (zelfs voor Z-schaal). Geluid, lichteffecten, noem maar op: alles is inmiddels te verkrijgen. En het werkt ook nog!
Groetjes, Thieu