Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Pec waar geladen/gelost?  (gelezen 2095 keer)

Japie_Metal

  • Gast
Pec waar geladen/gelost?
« Gepost op: 20 January 2007, 20:18:30 »
Hallo

Vroeger bij passagierstreinen rijdde soms een Pec mee.
Worden die pecs op het station geladen of gelost, of werden ze naar een postperron/goederenstation gerangeerd?

mvg

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Pec waar geladen/gelost?
« Reactie #1 Gepost op: 20 January 2007, 20:23:34 »
Aangezien die in gewone reizigerstreinen meereden (alle stroomlijnmaterieel tot en met de Mat. '54, Hondekop) werden die op het perron gelost. Dat was altijd haastwerk, vandaar dat de PTT on een gegeven moment met speciale posttreinen is gaan rijden.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26642
    • Pagina van klaas
Re: Pec waar geladen/gelost?
« Reactie #2 Gepost op: 20 January 2007, 21:31:07 »
In de jaren '60 heb ik dit vaak op Den Haag HS gezien. Een elektrokar met 1 of 2 aanhangers stond op het perron te wachten, ongeveer op de plek waar de Pec terecht zou komen. Als de trein stopte begonnen 5 of 6 man als bezetenen postzakken uit en in de Pec te gooien. Moest allemaal gebeuren in de 2 minuten die een reguliere stop duurde.

PS: in de nieuwste RailMagazine (241) staat een artikel over het postvervoer per spoor.
« Laatst bewerkt op: 21 January 2007, 00:01:05 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Japie_Metal

  • Gast
Re: Pec waar geladen/gelost?
« Reactie #3 Gepost op: 21 January 2007, 11:59:50 »
Bedankt voor reactie's

Toch nog even vraagje ;)
Waar werd de post dan heengebracht? Naar het stationsgebouw?

mvg, Jaap

Lukas de Vries

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
  • althans, nog niet
Re: Pec waar geladen/gelost?
« Reactie #4 Gepost op: 21 January 2007, 12:36:24 »
Jaap, in Groningen werd het naar een postkantoor gebracht welke direct naast het station stond. Daar werd ook de post verder verdeeld en vanaf dat punt vertrokken de postbodes voor hun rondes.
Groeten, Lukas

Moddemeijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 164
Re: Pec waar geladen/gelost?
« Reactie #5 Gepost op: 23 January 2007, 00:45:48 »
In Amsterdam lag naast de spoorbruggen oostzijde een speciale betonnen brug tussen het "nieuwe postkantoor" dat recent gesloopt is en het centraal station. Over deze brug reden de bekende bagage karretjes met postzakken.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • Modelspoor is emotie...
Re: Pec waar geladen/gelost?
« Reactie #6 Gepost op: 23 January 2007, 09:12:26 »
In Utrecht lag het oude postkantoor pal naast Utrecht CS, waar nu ongeveer Hgb 4 staat.
Tbinnebarretije…

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12448
    • sleutelspoor
Re: Pec waar geladen/gelost?
« Reactie #7 Gepost op: 12 February 2007, 12:58:38 »
In Roosendaal stond het postgebouw in het verlengde van het hoofdgebouw aan spoor 1 gezien in de richting van Begie. Tegenwoordig is het een parkeerplaats waar (vroege)  treinreizigers hun auto kwijt kunnen.
Na afbraak van het oude postgebouw is het postvervoer, naar een nieuwe lokatie verhuist die recht tegenover de oude lokatie staat aan de andere zijde van het emplacement. Postvervoer is ook hier voltooid verleden tijd.

Dit is een van de weinige plaatjes die ik heb kunnen vinden waar het postkantoor op staat. 1940-1945 het door de Duitsers verwoeste emplacement van Rsd
« Laatst bewerkt op: 12 February 2007, 13:17:02 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

modelspotter

  • Gast
Re: Pec waar geladen/gelost?
« Reactie #8 Gepost op: 12 February 2007, 13:21:32 »
Door de Stibans is ooit een alleraardigst boekje uitgebracht over de Pec's. Wellicht in de betere bieb of anders, weer NVBS-bibliotheek. Ik heb zelf ooit eens een verhaal geschreven voor Modelkroniek/RailMagazine over de houten vieras postrijtuigen, maar is inmiddels ook al weer heel lang geleden...

De postrijtuigen (houten en stalen getrokken rijtuigen en de stroomlijners (Pec)) hadden alle een eigen omloop. Een van de laatste omlopen van een stroomlijner was een loop van een Pec van Den Haag naar Es, vandaar naar Zl en vandaar naar Gn om aldaar weer te worden opgenomen in een tr. naar Gvr. De rit van Enschede naar Zwolle ging achter een DEIII, dus het werd je geel en groen voor de ogen in Raalte of Heino (ooit een foto van JC de Jongh gezien in het NVBS-boek anno 1989 en een plaatje in een RailHobby van 1979 of zo). De Pec werd in Zl afgerangeerd door een 600 met koppelwagen (met in hoogte in te stellen Scharfenberg-koppeling).

Omdat de Pec zich in het midden bevond van tr. uit Gn/Lw naar Amf (immers koppelen van Lw met Gn te Mp of Zl) was dat een enorme sta in de weg op de reizigersperrons. Al die karren moesten zich altijd een weg banen door de mensenmassa's.

De PTT kende toendertijd stationspostkantoren, de naam zegt het al, daar werd de post dan ook bijeen gebracht. 

Op de modelspoorweg met stilstaande reizigers heb je geen problemen... :) om te slalommen met zo'n karretje (faller sys?).

Modelspotter