Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn geweatherde modellen door Spoor010
Vandaag om 05:31:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:52:01
Chinese prut kabel door hmmglaser
Vandaag om 01:33:14
Line-up foto's van modellen door Ronald69
Vandaag om 00:07:33
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
25 July 2025, 23:21:37
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
25 July 2025, 23:20:05
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
25 July 2025, 23:17:57
Heroplage Artitec Plan W? door Jeroen Water
25 July 2025, 23:14:02
US diorama in H0 door Wim Vink
25 July 2025, 23:10:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
25 July 2025, 23:01:52
Iemand ervaringen met een Lima Astora RaBe 503 018, art 1680 ? door Dave.......
25 July 2025, 22:58:55
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 July 2025, 22:58:28
Aachenau West door wob
25 July 2025, 22:34:05
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door MOVisser
25 July 2025, 22:29:47
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
25 July 2025, 21:46:43
Show je werkplek door cor_b
25 July 2025, 21:25:19
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
25 July 2025, 21:00:32
schok bij vertrek door phdirk
25 July 2025, 20:52:17
Raadplaatje door Rick
25 July 2025, 19:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
25 July 2025, 19:11:24
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door grossraumwagen
25 July 2025, 18:59:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
25 July 2025, 17:35:46
Seuthe gaat stoppen door ex-DR V100
25 July 2025, 15:46:46
Arduino loconet-interfaces door NTeering
25 July 2025, 14:09:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
25 July 2025, 14:07:51
Spuitmondjes door Bahn-AG
25 July 2025, 13:51:34
Yamorc booster door Montanbahn
25 July 2025, 13:23:59
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door KNed
25 July 2025, 13:06:17
C en K rails samen door Blausee-Mitholz
25 July 2025, 12:54:53
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
25 July 2025, 12:49:58
  

Auteur Topic: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel  (gelezen 3804 keer)

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
« Gepost op: 19 January 2007, 22:55:07 »
Voor wie in model eens wat anders wil, op dit moment worden de 2 AlpenExpressen en de Skitrein omgeleid over Heerlen-Aachen en tussen Sittard en Aachen getrokken door de ACTS 7103( een G1206), misschien dus ook een leuk idee in model.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
« Reactie #1 Gepost op: 19 January 2007, 23:04:45 »
Dan moet ie er wel zijn in model he  ;)
Ja, kom nou niet aan met een omgespoten Strukton carin van Trix  ;D Maar dan wil ik een echte zien in model.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
« Reactie #2 Gepost op: 19 January 2007, 23:08:22 »
Chris simpel toch, je moet niet kijken wat er te koop is maar kijken wat je hebben wil en is dat niet te koop dan maak je um zelf. Oevening baart kunst dus voor de niet ervaren bouwers ga gewoon eens wat proberen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
« Reactie #3 Gepost op: 19 January 2007, 23:09:14 »
Kan, maar daar heb ik voorlopig geen tijd voor.

Dus wacht ik geduldig op Mehano.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
« Reactie #4 Gepost op: 20 January 2007, 00:13:05 »
EETC komt nedeland niet uit alle treinen gaan nu naar Maastricht, eentje was al in Heerlen de andere gaan vanuit Sittard naar Maastricht.

Groetjes Michiel

Update zaterdag 9.12u; de EETC treinen gaan op weg terug naar de Watergraafsmeer bij Amsterdam.
« Laatst bewerkt op: 20 January 2007, 09:14:03 door neudalhausenstadbahn »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
« Reactie #5 Gepost op: 20 January 2007, 12:18:04 »
EETC komt nedeland niet uit alle treinen gaan nu naar Maastricht,

Ben blij dat ik er vorige week  mee geweest ben  :o

Wat is de reden ?

Grtzz,

Karst


Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10762
Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
« Reactie #6 Gepost op: 20 January 2007, 14:06:54 »
Volgens NOS-teletekst zijn de treinen inmiddels teruggekeerd naar Den Bosch en Utrecht. Reden: nog steeds beerkt treinverkeer in Duitsland ten gevolge van de storm van donderdag j.l.
No dress rehearsel, this is our life.

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
« Reactie #7 Gepost op: 07 February 2007, 09:43:43 »
Zijn daar foto's van? Ik ga binnenkort en zou het mega vinden als er een G1206 ACTS voor zou zitten!

Groetjes,

Robbert

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
« Reactie #8 Gepost op: 07 February 2007, 19:37:29 »
Niet dat ik weet, het was donker, en dat was alleen omdat de treinen toen door stormschade via Heerlen-Aachen hadden zullen rijden. Dit ga je dus in de normale situautie niet tegen komen.

Groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5275
    • grootspoorfoto's
Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
« Reactie #9 Gepost op: 07 February 2007, 21:08:28 »
Op www.rolandrail.net stond een foto bij cargonieuws.
http://www.rolandrail.net/nieuws/07/fp_01611.htm
Copyright Rolandrail.

Marcel.
Voor grootspoorfoto's zie site

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
« Reactie #10 Gepost op: 07 February 2007, 23:37:34 »
Maar gaat het dan om leeg materieel, of kan de G1206 de spanning leveren én rijden?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
« Reactie #11 Gepost op: 07 February 2007, 23:42:39 »
Dat maakt de Alpen Express toch niet uit... bij ons ging de verwarming pas aan in Kaldenkirchen (onder de 15 kV) en de verlichting viel in Nederland ook steeds uit bij een stop. Kennelijk hebben de wagens accu's en dynamos voor het geval dat...

Eenmaal in Duitsland geen centje pijn meer. Het waren overigens (ex)SBB/CFF couchette c6 rijtuigen.

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 07 February 2007, 23:48:39 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
« Reactie #12 Gepost op: 08 February 2007, 07:55:40 »
Maar gaat het dan om leeg materieel, of kan de G1206 de spanning leveren én rijden?

- Peter
Het ging hier niet om leeg materieel, zie mijn eerdere posts, groetjes Michiel
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1483
Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
« Reactie #13 Gepost op: 08 February 2007, 10:19:26 »
Dat maakt de Alpen Express toch niet uit... bij ons ging de verwarming pas aan in Kaldenkirchen (onder de 15 kV) en de verlichting viel in Nederland ook steeds uit bij een stop. Kennelijk hebben de wagens accu's en dynamos voor het geval dat...

Klopt, de verlichting werkt op de accu's. Zo gauw als de accuspanning beneden een bepaald voltage komt, schakelt de verlichting zich automatisch uit. De accu's van Bcm-rijtuigen kunnen worden opgeladen met een apparte accu-oplader die je op het elektrischiteitsnet aansluit (zoals bij een auto) of onder het rijden door middel van een soort dynamo's in de wielen. Het frappante is dat als de accuspanning te laag is, de verwarming (die wel op de boordspanning werkt) NIET aan te zetten is..... Dus moet het rijtuig eerst voldoende kilometers hebben gereden voordat de accuspanning weer op peil is en de verwarming weer kan worden ingeschakeld.

Vorig jaar was er een 'leuke' Zwitserse conducteur bij vertrek van de Alpen-Expres uit Lausanne. Bij het Bcm-rijtuig waar die in zat was de batterijspanning te laag om de verwarming in te schakelen. Op zich is dat geen probleem, want we zouden nog bijna een uur moeten rijden om de eerste reizigers op te pikken. Maar omdat die pipo (nadat ik alles verbruikers had uitgeschakeld in dat rijtuig) alle verlichting weer had aangezet, laadde de accu zich nauwelijks op en zou de rijtuigverwarming niet op tijd aangezet kunnen worden. Dus hebben we hem tot 2x toe duidelijk moeten maken om van de schakelkast in dat rijtuig af te blijven.....

Maar dit is een probleem dat alleen de Bcm-rijtuigen kennen. Alle andere rijtuigen werken gewoon volledig met de boordspanning als deze aanwezig is, zo niet dan wordt de accu gebruikt voor de verlichting. De restauratierijtuigen hebben zelfs een eigen aggregaat wat het rijtuig voor de benodigde stroom voorziet. De Bcm-rijtuigen krijgen een revisie waarbij ze niet meer zo afhankelijk worden van de accuspanning, maar net als de rest gewoon volledig op de boordspanning kunnen werken.

Hopelijk is met dit verhaaltje de boel een stuk duidelijker. :)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
« Reactie #14 Gepost op: 08 February 2007, 10:39:28 »
Hoi Erwin, heel duidelijk  :D

Concludeer ik hier uit dat jij Mcn bent op de Alpen Express ?

Nog een vraagje over het boordnet. Welke spanning heeft dat, en hoe wordt dat opgewekt ? b.v. Nederland 1800v= Duitsland etc 15Kv~

Grtzz,

Karst