Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 18:53:01
Nieuws 2026 Brekina, PCX 87 door Duvel
Vandaag om 18:52:38
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:45:31
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Paulus
Vandaag om 18:25:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Charles_
Vandaag om 17:57:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:55:45
Acme nieuwe ICNG door Edgar
Vandaag om 17:46:02
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:44:45
Pfarrerwinkel bahn door wob
Vandaag om 16:49:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:39:52
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 16:23:37
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door spoorzeven
Vandaag om 14:48:57
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Herb73
Vandaag om 13:46:25
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door VAM65
Vandaag om 12:45:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Miniature Holland
Vandaag om 09:37:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
  

Auteur Topic: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel  (gelezen 3890 keer)

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2926
AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
« Gepost op: 19 January 2007, 22:55:07 »
Voor wie in model eens wat anders wil, op dit moment worden de 2 AlpenExpressen en de Skitrein omgeleid over Heerlen-Aachen en tussen Sittard en Aachen getrokken door de ACTS 7103( een G1206), misschien dus ook een leuk idee in model.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
    • Het Groterdam Project
Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
« Reactie #1 Gepost op: 19 January 2007, 23:04:45 »
Dan moet ie er wel zijn in model he  ;)
Ja, kom nou niet aan met een omgespoten Strukton carin van Trix  ;D Maar dan wil ik een echte zien in model.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2926
Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
« Reactie #2 Gepost op: 19 January 2007, 23:08:22 »
Chris simpel toch, je moet niet kijken wat er te koop is maar kijken wat je hebben wil en is dat niet te koop dan maak je um zelf. Oevening baart kunst dus voor de niet ervaren bouwers ga gewoon eens wat proberen.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
    • Het Groterdam Project
Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
« Reactie #3 Gepost op: 19 January 2007, 23:09:14 »
Kan, maar daar heb ik voorlopig geen tijd voor.

Dus wacht ik geduldig op Mehano.

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2926
Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
« Reactie #4 Gepost op: 20 January 2007, 00:13:05 »
EETC komt nedeland niet uit alle treinen gaan nu naar Maastricht, eentje was al in Heerlen de andere gaan vanuit Sittard naar Maastricht.

Groetjes Michiel

Update zaterdag 9.12u; de EETC treinen gaan op weg terug naar de Watergraafsmeer bij Amsterdam.
« Laatst bewerkt op: 20 January 2007, 09:14:03 door neudalhausenstadbahn »
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
« Reactie #5 Gepost op: 20 January 2007, 12:18:04 »
EETC komt nedeland niet uit alle treinen gaan nu naar Maastricht,

Ben blij dat ik er vorige week  mee geweest ben  :o

Wat is de reden ?

Grtzz,

Karst


Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10763
Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
« Reactie #6 Gepost op: 20 January 2007, 14:06:54 »
Volgens NOS-teletekst zijn de treinen inmiddels teruggekeerd naar Den Bosch en Utrecht. Reden: nog steeds beerkt treinverkeer in Duitsland ten gevolge van de storm van donderdag j.l.
No dress rehearsel, this is our life.

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
« Reactie #7 Gepost op: 07 February 2007, 09:43:43 »
Zijn daar foto's van? Ik ga binnenkort en zou het mega vinden als er een G1206 ACTS voor zou zitten!

Groetjes,

Robbert

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2926
Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
« Reactie #8 Gepost op: 07 February 2007, 19:37:29 »
Niet dat ik weet, het was donker, en dat was alleen omdat de treinen toen door stormschade via Heerlen-Aachen hadden zullen rijden. Dit ga je dus in de normale situautie niet tegen komen.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5277
    • grootspoorfoto's
Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
« Reactie #9 Gepost op: 07 February 2007, 21:08:28 »
Op www.rolandrail.net stond een foto bij cargonieuws.
http://www.rolandrail.net/nieuws/07/fp_01611.htm
Copyright Rolandrail.

Marcel.
Voor grootspoorfoto's zie site

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
« Reactie #10 Gepost op: 07 February 2007, 23:37:34 »
Maar gaat het dan om leeg materieel, of kan de G1206 de spanning leveren én rijden?

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
« Reactie #11 Gepost op: 07 February 2007, 23:42:39 »
Dat maakt de Alpen Express toch niet uit... bij ons ging de verwarming pas aan in Kaldenkirchen (onder de 15 kV) en de verlichting viel in Nederland ook steeds uit bij een stop. Kennelijk hebben de wagens accu's en dynamos voor het geval dat...

Eenmaal in Duitsland geen centje pijn meer. Het waren overigens (ex)SBB/CFF couchette c6 rijtuigen.

Grtzz,

Karst
« Laatst bewerkt op: 07 February 2007, 23:48:39 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2926
Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
« Reactie #12 Gepost op: 08 February 2007, 07:55:40 »
Maar gaat het dan om leeg materieel, of kan de G1206 de spanning leveren én rijden?

- Peter
Het ging hier niet om leeg materieel, zie mijn eerdere posts, groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
« Reactie #13 Gepost op: 08 February 2007, 10:19:26 »
Dat maakt de Alpen Express toch niet uit... bij ons ging de verwarming pas aan in Kaldenkirchen (onder de 15 kV) en de verlichting viel in Nederland ook steeds uit bij een stop. Kennelijk hebben de wagens accu's en dynamos voor het geval dat...

Klopt, de verlichting werkt op de accu's. Zo gauw als de accuspanning beneden een bepaald voltage komt, schakelt de verlichting zich automatisch uit. De accu's van Bcm-rijtuigen kunnen worden opgeladen met een apparte accu-oplader die je op het elektrischiteitsnet aansluit (zoals bij een auto) of onder het rijden door middel van een soort dynamo's in de wielen. Het frappante is dat als de accuspanning te laag is, de verwarming (die wel op de boordspanning werkt) NIET aan te zetten is..... Dus moet het rijtuig eerst voldoende kilometers hebben gereden voordat de accuspanning weer op peil is en de verwarming weer kan worden ingeschakeld.

Vorig jaar was er een 'leuke' Zwitserse conducteur bij vertrek van de Alpen-Expres uit Lausanne. Bij het Bcm-rijtuig waar die in zat was de batterijspanning te laag om de verwarming in te schakelen. Op zich is dat geen probleem, want we zouden nog bijna een uur moeten rijden om de eerste reizigers op te pikken. Maar omdat die pipo (nadat ik alles verbruikers had uitgeschakeld in dat rijtuig) alle verlichting weer had aangezet, laadde de accu zich nauwelijks op en zou de rijtuigverwarming niet op tijd aangezet kunnen worden. Dus hebben we hem tot 2x toe duidelijk moeten maken om van de schakelkast in dat rijtuig af te blijven.....

Maar dit is een probleem dat alleen de Bcm-rijtuigen kennen. Alle andere rijtuigen werken gewoon volledig met de boordspanning als deze aanwezig is, zo niet dan wordt de accu gebruikt voor de verlichting. De restauratierijtuigen hebben zelfs een eigen aggregaat wat het rijtuig voor de benodigde stroom voorziet. De Bcm-rijtuigen krijgen een revisie waarbij ze niet meer zo afhankelijk worden van de accuspanning, maar net als de rest gewoon volledig op de boordspanning kunnen werken.

Hopelijk is met dit verhaaltje de boel een stuk duidelijker. :)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10488
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: AlpenExpressen en Skitrein met ACTS diesel
« Reactie #14 Gepost op: 08 February 2007, 10:39:28 »
Hoi Erwin, heel duidelijk  :D

Concludeer ik hier uit dat jij Mcn bent op de Alpen Express ?

Nog een vraagje over het boordnet. Welke spanning heeft dat, en hoe wordt dat opgewekt ? b.v. Nederland 1800v= Duitsland etc 15Kv~

Grtzz,

Karst