Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35

Auteur Topic: Voedingsspanningen  (gelezen 1374 keer)

HansV

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
Voedingsspanningen
« Gepost op: 19 October 2010, 12:54:45 »
Ik ga mijn baan her-inrichten en automatiseren.
Ik ben nu op zoek naar goede raad voor het kiezen van de transformatorspanningen voor de digitalisering, de wissels etc. Is het juister om de baanspanning; de voeding voor de boosters; te stabiliseren? Dan kom ik op een trafo secundair van rond de 20 volt ac. Stabiliseren naar 18 V dc.
In veel gevallen zie ik 5 volt voor ic's afgeleid van de baanspanning, per schakeling (pc-board). Is een aparte 5 volt gestabiliseerde voeding niet beter en eenvoudiger?
Kortom, welke gelijk en wisselspanningen zijn in het geval van onbeperkte keuze ideaal?
Alvast bedankt,
Hans

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Voedingsspanningen
« Reactie #1 Gepost op: 19 October 2010, 14:22:23 »
Vaak willen de centrale/booster 18V ac (schaal H0) of 15V ac (schaal N) hebben.
De schakelingen die de wissels en seinen aansturen halen hun voeding uit de centrale/booster, daar is dus geen voorziening voor nodig als je met standaard componenten gaat werken. Terugmelden gebeurt ook met voeding vanuit de centrale/booster.
Eventueel extra wisselspanningen voor extra boosters.
Blijft over een voeding voor je verlichting in de huisjes en overige assessoires (12V dc is handig).
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #2 Gepost op: 19 October 2010, 14:34:19 »
Dan kom ik op een trafo secundair van rond de 20 volt ac. Stabiliseren naar 18 V dc.
Das zonde van het vermogen: met een trafo van 15-16 VAC kom je er ook: stabiliseren naar 18 VDC is dan ook geen probleem.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #3 Gepost op: 19 October 2010, 14:38:38 »
Je moet je altijd afvragen wat het nut is van stabiliseren. Zeker als je boosters moet voeden. Je hebt het over 18V DC, maar kijk dan eerst eens wat de fabrikant van de booster aanbeveelt. Op sommige boosters moet je juist AC binnenbrengen, op DC werken ze niet.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #4 Gepost op: 19 October 2010, 15:01:12 »
Het is wat klaas zegt... Daarnaast als je een multimaus-setje aanschaft dan zit er meestal de trafo erbij... dan is het helemaal compleet...

Voor de wissels en verlichting kan je een standaard 12 tot 16 volt trafo gebruiken. Eventueel gestabiliseerd gelijkstroom... Een apart 5 volt ringleiding voor de elektronica zou ik niet doen. De meeste wissel- en schakeldecoders hebben een aparte aansluiting om geen "dure" digitaal spanning te hoeven gebruiken voor het omzetten van de wissels.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

HansV

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 19 October 2010, 15:28:42 »
Toch wat opmerkingen terug.
Ik bouw bijna alles zelf, in elk geval de boosters. Voor de schakelspanningen voor de wissels en seinen zal ik zeker geen boosterspanning gebruiken, dat belast de booster m.i. onnodig. Als ik koop-spullen gebruik zal ik daar toch wel voedingsaanwijzingen voor krijgen.
Het gaat mij juist om een algemeen inzicht van allerlei spanningen, dat kan ik tot nu toe niet duidelijk op internet vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #6 Gepost op: 19 October 2010, 16:24:41 »
Er is wel iets te vinden.
In de norm S9.1 van de NMRA staat dat de digitale spanning maximaal 22V mag zijn.
In de praktijk ligt die spanning tussen 18 en 20V.

Als je het echt nodig vindt om die spanning te stabiliseren, dan moet je dat eigenlijk in de eindtrap van de booster doen. Als je volstaat met de booster een gestabiliseerde voeding aan te bieden, dan zal je op de uitgang van de booster toch nog spanningsvariaties krijgen als gevolg van belastingvariaties.

Voor voedingen van b.v. wissleaandrijvingen geeft NEM 611 een aanbeveling: 12V bij gelijkspanning, of 14 à 16V bij wisselspanning.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

henk

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 19 October 2010, 16:43:24 »
Dat zelfbouwen konden wij niet weten.  :)
Geen slecht idee, want het is nog een onderdeel van de digitale installatie waarbij zelfbouw grote financiële voordelen heeft.

Over het zelf bouwen van boosters is wel het nodige te vinden. Een gouwe ouwe is de edits booster. Interessant, omdat al 20 jaar geleden een lans werd gebroken voor een gestabiliseerde uitgangsspanning voor boosters. Bij die booster wordt gewerkt met een trafospanning van 18 volt bij een gestabiliseerde uitgangsspanning die ook wisselt tussen plus en min 18 volt. Tussendoor peppen de voedingselco's de spanning op tot pakweg 25 volt, waarna stabilisatie in de eindtrappen plaatsvindt, zoals Klaas al schreef. Voor kleinere schalen werden lagere spanningen geadviseerd. De maximale uitgangsstroom is een beetje ruig, maar dat kan natuurlijk minder.
Fabrieksboosters werken meestal met een ingansspanning van 16 volt daaromtrent en een uitgangsspanning van 18 tot 20 volt, maar ze zijn lang niet allemaal goed gestabiliseerd. Sommige versterkers hebben een instelbare uitgangsspanning. Daar hoort dan een geschikte trafo bij.
« Laatst bewerkt op: 19 October 2010, 16:52:48 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Olav

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 21 October 2010, 21:26:20 »
Toch wat opmerkingen terug.
Ik bouw bijna alles zelf, in elk geval de boosters. Voor de schakelspanningen voor de wissels en seinen zal ik zeker geen boosterspanning gebruiken, dat belast de booster m.i. onnodig. .........

Voor wissels hoef je geen zorgen te hebben. Een decoder gebruikt minimaal stroom en er wordt slechts één wissel per keer geschakeld.

Gebruik je led's bij de seinen, verbruikt ook heel weinig.

Ik heb overigens een aparte booster voor de wissel en seindecoders.

Wat Henk zegt over de Edits-booster klopt zeker. De uitganhsspanning kan je simpel aanpassen door een paar zenerdiodes te wijzigen. De uitgangsstroom kan je op twee manieren limiteren: gebruik van andere serieweerstanden bij de eindtrappen, of (en dat is goedkoper), de helft van de eindtrappen weglaten. Maximale stroom gaat dan van 10 naar 5A.

Groeten

Olav
Groeten

Olav