Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door cor_b
Vandaag om 13:47:36
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 13:19:50
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
18 July 2025, 21:43:07
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door Bahn-AG
18 July 2025, 21:21:53
Sikje 225 door Huup
18 July 2025, 21:21:34
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
18 July 2025, 20:38:43
  

Auteur Topic: Würzburg H0-EpII  (gelezen 25487 keer)

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #30 Gepost op: 01 January 2011, 23:46:22 »
Het rond rijden lukt. Alleen nog niet tevreden over de start/stop sectie, met name de overgang tussen de start/stop sectie en het daarop volgend deel van de baan. In alle gepruts al een diode om zeep geholpen. Ik maak gebruik van een "Anfahr- und bremsautomatik" bausteen van conrad.
Na even zoeken in de rommeldoos gelukkig nog eentje op voorraad. De start in de start/stop sectie verloopt bij de BR 03 zeer traag. (Lees: heel mooi traag op gang komen)
Echter daarna ineens een grote overgang bij de overgang naar de volgende sectie, direct op de trafo aangesloten.

Stoppen gaat overigens prima. Mooie uitloop van de machines.
Morgen maar eens verder prutsen.

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3857
    • MCKmodelbouw
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #31 Gepost op: 02 January 2011, 12:44:38 »
Nouja het begin is er (y)
Succes met het uitpluisen, misschien moet de optrektijd wat korter, zodat hij op de snelheid is zodra hij op de trafo verder gaat.
Om het zo maar te zeggen.

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #32 Gepost op: 02 January 2011, 23:48:00 »
@ Mathyn Ik ben al een stukje verder, nu alleen nog niet geheel tevreden over de spannings verschil dat er is tussen de secties, wanneer de trein bij groen de sectie passeert zie je een vertraging. Daarnaast werkt het systeem alleen bij een spanningsverschil van 12V tot 18V, dus vrijwel volledig open gedraaide trafo.
Ik denk morgen de sectie via een relaisschakeling, aangestuurd dmv reedcontacten, buiten de rem/optrek module kan aansluiten op de trafo.
Das een leuke puzzel, misschien dat ik 3havo daar de komende week mee aan de slag stuur. Hebben de leerlingen ook wat buiten het boek te puzzelen :D

groet,

Ivo vS
« Laatst bewerkt op: 02 January 2011, 23:49:59 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #33 Gepost op: 22 January 2011, 23:50:04 »
Nu na enkele weken meer schoolwerk (einde periode=rapport en dus op tijd cijfers inleveren) nu eindelijk weer eens lekker kunnen puzzelen. Uiteindelijk de rem/optrek sectie voorzien van een afzonderlijke trafo. Had nog een oude, eigenlijk zeer nutteloze, lima trafo liggen. Met ongeveer 10VA wel ruim voldoende om de kleine rem/optrek sectie van stroom te voorzien. De trafo staat vrijwel vol open maar door de bouwsteen verloopt het optrekken mooi vloeiend. De overgang naar de direct daarop volgende sectie verloopt goed.

Treinen rijden via een relais schakeling op volle snelheid het groene sein voorbij. Filmpje zoals eerder beloofd volgt zodra het laatste reedcontact ook is aangesloten. Op dit moment kan ik de optrek/afrem sectie nog niet via een reedcantact inschakelen, wel uitschakelen.
Tussen dit reedcontact en de relaisschakelaar is een uitneembare sectie die ik moet overbruggen. Dat kost iets meer tijd.
De bouw vordert dus langzaam, een hoop geblabla en eigenlijk geen zichtbare verandering :-\

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #34 Gepost op: 23 January 2011, 10:55:12 »
Kort schade rapport na het uitgebreid testen van de rem/optrek module:
Br 03 heeft een antislip bandje verloren en de Br 58 heeft geen contact meer tussen lok en tender. Aandrijving in de tender en stroomafname via de aandrijfwielen van de lok. Voor zover ik nu kan zien zonder de lok uit elkaar te halen is een draadje los die de stroom doorgeeft aan de stroomvoerende koppeling naar de tender.
Tja, oude beestjes, daar gaat weleens wat stuk, Br 58 in ook minimaal 24 jaar oud.
Heb ondertussen de Br 18 voorzien van een magneet voor de aansturing van de reedcontacten.

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3857
    • MCKmodelbouw
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #35 Gepost op: 23 January 2011, 13:41:41 »
Leuk om te lezen dat je weer lekker bezig bent (y)

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #36 Gepost op: 23 January 2011, 20:42:29 »
Hey,

Vandaag vooral lekker aan het rijden geweest met veel verschillend materiaal. Daar krijg je soms hele vreemde dingen van, zoals bij een groen sein een versnelling in plaats van dat de trein de standaard snelheid aanhoudt. Daar moet ik nog een kleine aanpassing doen. Verder functioneert de baan prima, twee treinen die elkaar netjes achterna rijden. Nu nog een sein in het station aansluiten zodat beide doorgaande sporen gebruikt kunnen worden.
Tot die tijd een paar plaatjes:

De exprestrein komt binnen op spoor 3 met twee loks van de br 75.10-11. Vooraan staat de br58. De lantarens branden wel maar rijden zit er nog niet in.

Helaas staat net het sein in de weg om een mooie foto te maken.... :(
Wel mooi om te zien, een vervuilde en een zeer schone lok, beide al aardig op leeftijd maar samen rijden ze prima.
Nog even afzonderlijk:
75.1009:

en 75.1106:


Aan de andere zijde voor een rood sein wachtend:

Onder in beeld m'n soldeerwerkje en een bosje draad in volledige chaos. Het werkt! Daar gaat het om.
En van de andere kant:

Op de foto duidelijk te zien, seinen die nog niet helemaal recht staan....en de eerste huisjes komen uit de verhuisdoos. Het dak van de baanwachterswoning is bij de verhuis verloren gegaan. Wordt nog even zoeken of dat nog te vinden is.
En nu lekker met de voetjes omhoog op de bank.

groet,

Ivo vS


groet,

Ivo vS

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3857
    • MCKmodelbouw
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #37 Gepost op: 23 January 2011, 20:48:13 »
Je snapt toch wel dat er langzamerhand behoefte is op een filmpje hea ;D ::)

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #38 Gepost op: 24 January 2011, 10:19:40 »
@Mathyn: Dat snap ik, dus bij deze:
http://www.youtube.com/watch?v=qj5yGfRqjk4
Eerste testrit, nog met een onnatuurlijke versnelling bij het passeren van een groen sein. Daar wordt nog aan gewerkt!

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3857
    • MCKmodelbouw
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #39 Gepost op: 24 January 2011, 16:22:25 »
Nou dat begint al aardig wat te worden! ;D (y)

Bedankt voor het filmen ::)

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #40 Gepost op: 24 January 2011, 19:45:04 »
En als ik dan toch bezig ben:
köf1 http://www.youtube.com/watch?v=C-XmsrXluZI
en
tweede testrit met Br75 in dubbeltractie en een Br56 met korte goederentrein.
http://www.youtube.com/watch?v=54rCE2oDWMA
Helaas nog geen verandering bij groen licht, om direct door te rijden schakelt het relais de stroomkring buiten de start/stop module om direct de trafo op de rails. Daar moet de spanning nog wat omlaag gebracht worden maar daarbij mag de spanning op de start/stop module niet verlaagd worden.
Ben ondertussen in 4 maanden tijd al verder dan ik ooit geweest ben met alle ontwerpen, op mijn eerste modelbaan na, krijg er steeds meer lol in :D

groet,

Ivo
« Laatst bewerkt op: 24 January 2011, 21:16:09 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3857
    • MCKmodelbouw
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #41 Gepost op: 24 January 2011, 21:32:28 »
Misschien een tweede rijtrafo, en die alleen op de ''bouwsteen''(vertragingsding) aansluiten, en dan de andere ''main'' regelaar wat naar beneden brengen, en dan zo afstellen dat het gelijk is. Of werkt dat niet. Ja ik weet het niet.. Heb het nog nooit gedaan, maar ik probeer mee te denken ::)

Gr,
Mathyn
Ps: Leuke filmpjes!!! Maar wat een lawaaiiii, of is dat in het echt niet zo?
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #42 Gepost op: 24 January 2011, 22:43:21 »
Het lawaai valt in het eggie mee maar muisstil zijn de loks ook niet.
Het ligt er trouwens wel aan waar de loks rijden, de module van het station is gebouwd volgens het concept trommel. 9mm mdf plaat vast gezet op een frame van 18x44mm vurenhout.
Daarop volledig verlijmde stroken karton. De nieuwbouw bestaat uit 44x44mm vurenhout met beperkt geplakte stroken karton. Dat gaat redelijk stil. De br18 rijdt ook stil over de baan in het eerste filmpje. Daar hoor je met name wanneer de wielen de raillassen passeren.

Daarnaast heeft de köf een drupje olie nodig en beide br75 maken helaas wat meer lawaai. Hebben heel lang stil gestaan. De eerste +/-24 jaar hebben ze als vitrinemodel eigenlijk nooit gereden en daarna bij mij ruim een jaar stil staan in de kast (onder het stof  :-[)
Als ik over een maand of 2 het bureau heb leeg gewerkt, staat nu vol met bakjes met schroeven, restjes papier, bouwpakketjes, stekkers, heel veel rolletjes draad en lampjes, dan zal ik es wat loks gaan demonteren en schoonmaken. Kijken of dat wat gaat helpen, tot die tijd.....helaas met lawaai.

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #43 Gepost op: 25 January 2011, 23:21:47 »
Sprint probleempje bij groen sein verholpen.
Was eenvoudiger dan ik eerst dacht. Ik had al een tweede rijtrafo gebruikt maar door Mathyns opmerking bedacht ik dat de sectie via een bistabiel relais ook op de hoofdtrafo aan te sluiten moest zijn.
Net even wat bedrading omgelegd en alles werkt, even een korte test met de Br 56 en loopt als een zonnetje.

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17821
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #44 Gepost op: 26 January 2011, 08:47:29 »
Leuke filmpjes Ivo maar:

Citaat
tweede testrit met Br75 in dubbeltractie en een Br56 met korte goederentrein.
http://www.youtube.com/watch?v=54rCE2oDWMA

Aan het eind van dat filmpje ontkoppeld je laatste wagon net voor het einde op de "bobbel" die je blijkbaar in de baan hebt zitten. Kun je daar nog iets aan doen, anders zou je dat in de toekomst nog het e.e.a. aan problemen op kunnen leveren ;)

Citaat
en daarna bij mij ruim een jaar stil staan in de kast (onder het stof  :-[ )
Als ik over een maand of 2 het bureau heb leeg gewerkt, ....... dan zal ik es wat loks gaan demonteren en schoonmaken. Kijken of dat wat gaat helpen, tot die tijd.....helaas met lawaai.

Als er daadwerkelijk zoveel stof overheen is gegaan zou ik niet zolang wachten.... anders zal het stof voor schade aan je drijfwerk en aandrijving gaan zorgen.