Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 21:50:45
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
Vandaag om 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
Vandaag om 21:17:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:07:51
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 21:06:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 20:46:27
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Marc tramt
Vandaag om 20:45:58
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 20:31:02
Een nieuw begin door 741230
Vandaag om 19:51:26
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 19:49:49
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door timtrein
Vandaag om 19:23:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
Vandaag om 19:22:52
Van NS 2439 naar SNCF 62439 door Tedo
Vandaag om 19:12:00
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door roco
Vandaag om 18:56:57
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Wim Vink
Vandaag om 17:37:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 17:30:08
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:59:12
VERPLAATST: Re: Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 16:57:27
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 16:54:49
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 16:49:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:41:15
VERPLAATST: Klein baantje 1200x1200mm door Duikeend
Vandaag om 16:40:26
Spoor 1 nem of finescale door FritsT
Vandaag om 16:32:42
Klein baantje 1200x1200mm door tijgernootje
Vandaag om 16:32:07
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:49:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 14:23:39
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door henk
Vandaag om 14:00:41
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door henk
Vandaag om 13:56:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn1974
Vandaag om 12:37:55
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 11:18:45
  

Auteur Topic: Würzburg H0-EpII  (gelezen 25437 keer)

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #15 Gepost op: 13 December 2010, 20:03:10 »
Gelukkig weer ff tijd over om wat te knutselen.
Na het afstoffen twee weken geleden, weer bezig geweest om de eerste stukjes weer rijvaardig te maken.

Een deel van de bedrading verlegd, een deel afgebroken en vooral veel nieuw aangelegd.
Het station is weer rijvaardig samen met de eerste wisselstraat. Het tweede deel richting de brug is nog niet klaar. Dat komt in de kerstvakantie wel weer. De br98 heeft weer eens de ondankbare taak om als testlok te dienen.
Nog even een sfeer plaatje aan het eind.

De rode 03.10 heeft ook weer de eerste meters gemaakt :)
Spiegelfolie op de achterwand is waarschijnlijk tijdelijk. Het bleef niet lekker plakken op de achterwand. Ik wil dat vervangen door een spiegel.

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Koppejan

  • Offline Offline
  • Berichten: 307
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #16 Gepost op: 13 December 2010, 20:11:53 »
WAUW :o :o

Gr Henjo
Gr Henjo

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #17 Gepost op: 20 December 2010, 12:09:41 »
Dilemma, de eerder vermeldde lift staat even op losse schroeven.
De eerste rede is gebrek aan ruimte om in geval van nood de lift snel te kunnen bereiken.
De andere rede is het volgende filmpje van het keerstation Michaelstein:
http://www.youtube.com/watch?v=iV-VuU2AjO0&playnext=1&list=PLFC82A5A6CAE6E2E1&index=1
Ik heb een tijdje geleden een artkel gelezen in MIBA waarin een baanplan beschreven werd met als thema de rübelandbaan.
Het station Michaelstein als "spitzkehrenbahnhof" was daarbij een van de belangrijkste onderdelen. Ik ben zelf in de regio op vakantie geweest, wat ook een positieve bijdrage heeft om zo'n pitzkehrenbahnhof te bouwen.
In de periode die ik probeer uit te beelden (1930-1939) was de rübelandbahn nog in handen van de HBE. Halberstadt-Blankenburger Eisenbahn (HBE) welke het traject bouwde tussen 1880 en 1886.
Dit alles heeft niks te maken met Würzburg maar wel met de beperkte ruimte in de kamer. De lokloods neemt veel ruimte in beslag waardoor ik slechts aan 1 zijde een spiraal kan bouwen. Daarvoor is de rijrichting van de modelbaan ongunstig en ben ik genoodzaakt ergens de trein 180o te keren.
Een keerstation zoals Michaelstein lijkt mij de meest makkelijke oplossing. Een keerlus met een radius van 415mm past niet binnen het frame. Het frame vergroten is geen oplossing (Ander kan ik niet meer tussen de boekenkast en de modelbaan door het raam open doen.
Een bijkomend voordeel is dat er op de baan wat meer te beleven valt dan alleen maar rondjes rijden. :) Ben ik minder snel uit gekeken op m'n baantje.
Zo voldoende getypt, tijd om te bouwen.

groet,

Ivo vS
 
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #18 Gepost op: 20 December 2010, 17:41:46 »
Nu even wat eerste foto's van het "voorkantkeerstation", klinkt in het Duits toch lekkerder "spitzkehrenbahnhof":

Op de achtergrond zweeft nog het doorgaande spoor. Dit wordt in de komende tijd van een viaduct voorzien.
Ik ben vanochtend begonnen met afbreken van een deel van het frame om zo voldoende ruimte te maken voor het dalend spoor en het "voorkantkeerstation"  ;D
en van bovenaf:

Er zijn nog wat "lucht"sporen, deze worden morgen en woensdag voorzien van een ondergrond. Weer voldoende gedaan vandaag.
Met als laatste plaatje ook een deel van het enkelsporig hoofdspoor:


groet,

Ivo vS
« Laatst bewerkt op: 20 December 2010, 17:45:06 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #19 Gepost op: 23 December 2010, 14:09:40 »
Even het bouwen onderbreken om een foto te plaatsen:

Een van de grootste lastposten bij het rijden van een klimspiraal in mijn lokbestand is de rode 03.10 wil zowaar zonder te slippen naar boven. De rijtuigen van de 03.10 zullen nooit door de spiraal naar beneden gaan. Een radius 415 is te krap.

De br98 komt boven met een volgeladen wagon met M10 bouten (en dat zonder antislipbandjes ;D ). De testwagon is een hele oude van jouef, ook op de helling blijft deze wagon gewoon stil staan.
Als laatste ook de br 03 even uit geprobeerd, moest toch even denken aan de laatste testrit op mijn vorige modelbaan.
Conclusie van die testrit was een val van 1.10m leverde een hoop schade en werk op.  :'(
Tender en lok vormde niet meer een geheel wat voor de rit nog wel het geval was.
Maar het geheel rijdt weer als een zonnetje en neemt de spiraal zonder moeite. :)

groet,

Ivo vS

groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #20 Gepost op: 23 December 2010, 21:15:32 »
Weer een stukje verder:

klikbaar
Onder in beeld is de lokloods te zien. Op de onderste rijlaag heb ik de lokloods, lokverzorgingsplaats en een deel van het rangeerterrein gepland met een goederenloods.
De eerste goederentrein rijdt naar boven:

klikbaar
Br58 met enkele ketelwagons.Wanneer de baan wat verder af is en daardoor m'n werkplek niet meer vol ligt met hout zal ik deze lok eens voorzien van wat extra kleur. Nu is er nog wel veel blank metaal zichtbaar.
Het keerstation is voorlopig het eindpunt, de verbinding richting station moet nog gebouwd worden.

Het hele traject moet nog voorzien worden van kurk waarna de rails definitief gelegd en aangesloten kan worden.

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #21 Gepost op: 24 December 2010, 21:19:53 »
Laatste testritje gemaakt:

Om zeker te weten of alles past. De svt steekt nogal uit in bochten met een radius 415mm.
Maar alles past (soms we heel precies) en het komt in z'n geheel op eigen kracht boven.
Fijne kerstdagen vanuit deze bouwput. Morgen voor alle festiviteiten nog even wat draadjes aansluiten. Dan kan ik eindelijk rijden.....
Ben nu al jaren aan het bouwen maar iedere keer moet ik de bouw weer vroegtijdig stoppen. Dan is er hooguit een deel rijvaardig.

groet,

Ivo vS
« Laatst bewerkt op: 24 December 2010, 21:34:25 door Ivo vS »
groet,

Ivo vS

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #22 Gepost op: 24 December 2010, 22:38:33 »
Mooie baan (y)

een radius van 415mm is voor veel modellen idd het absolute minimale
Ik heb een Roco SNCF X2800, een vrij lang dieselrijituig en met die
bochtradius gaat het net an :P

Ik ken het probleem van steeds weer opnieuw beginnen, ik begon
vaak aan veel te grote projecten...

Nu maak ik minibaantjes en modules, en dat komt nog eens af (y)

Goede feestdagen,

Tis
********

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #23 Gepost op: 26 December 2010, 00:51:07 »
@Tis, mijn vorige baan bestond uit meerdere diorama's die aan een geschakeld waren. Helaas na de verhuis een kamer met hele andere afmetingen. Daardoor was de opstelling van de diorama's slechts gedeeltelijk opnieuw te gebruiken.
Het station en de lokloods heb ik daar aan overgehouden. De rest van de baan dus als nieuwbouw.


Vooral het baanplan heb ik sterk vereenvoudigd, slechts een ovaal, door de hele kamer heen. Het station als punt waar treinen opgesteld kunnen worden, elkaar in kunnen halen en ook weer van het hoofdspoor gehaald kunnen worden.
Als extra een rangeer terrein dat bereikbaar is via een "spitzkehrenbahnhof".

Wat doe ik dus als op eerste kerstdag m'n vriendin op de bank ligt te slapen, toch nog even een stukje verder bouwen. Ik heb de rails gelegd op vurenhouten balken van 44x44mm met daarop een extra lat van 44x18mm. Lekker massief!!
Daarop een laagje kurk, placemats van die bekende Zweedse woonwinkel. De huidige placemats zijn wel wat dikker dan de placemats van enkele jaren geleden. Deze opstelling is zeer geluidsarm, hooguit dat de koffiemolen die op de rails staat veel herrie maakt. (Veel loks zijn de jongste niet meer....)
Nu had ik nog wat foto's gemaakt maar het uploaden duurt wel erg lang....

kerst groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

jeepney

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #24 Gepost op: 26 December 2010, 02:14:00 »
Als laatste ook de br 03 even uit geprobeerd, moest toch even denken aan de laatste testrit op mijn vorige modelbaan.
Conclusie van die testrit was een val van 1.10m leverde een hoop schade en werk op.  :'(

Gezien je eerdere ervaringen met treinen die spontaan in "het ravijn" storten, lijkt het me raadzaam om bij deze baan snel wat "val"randjes te timmeren langs de hogere trajecten, desnoods tijdelijk en met wat afvalschrootjes

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #25 Gepost op: 26 December 2010, 11:11:25 »
@ Jeepney Randjes komen er aan, daarvoor eerst maandag even naar de bouwmarkt.
Nu moet ik tijdens het rijden iedere keer meelopen, dat is ook niet alles.

De beloofde plaatjes: (klikbaar)

Nu nog kaal hout, straks een mooi landschap.

Als laatste een overzicht over een deel van de baan:

Het sein heeft de verhuizing met kleine schade doorstaan.

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #26 Gepost op: 28 December 2010, 23:51:04 »
Na een dagje de keuken verbouwen heb ik daar drie tl balken met armatuur aan over gehouden. (Naast een mooi vernieuwde keuken en een hele blije vriendin dan ;D)
Die ga ik gebruiken om de modelbaan verder te verlichten. Dat geeft waarschijnlijk weer beter belichtte foto's. Dan kan de complete baan verlicht worden met tl-verlichting.
Ondertussen op een duits forum dit stukje tegen gekomen: http://stummi.foren-city.de/topic,37645,-neuer-versuch-vorbild-aufnahmen-bw-wuerzburg.html
Het complete bahnwerk van würzburg, daaruit blijkt wel dat het wat te groot is in h0.
Morgen ochtend maar eens verder bouwen aan de val beveiliging.

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3856
    • MCKmodelbouw
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #27 Gepost op: 29 December 2010, 11:48:58 »
Wauw lekkere ruimte heb je daar (y)
Ziet er goed uit. Mazzel dat je drie tl's hebt, daar kan je het zeker mooi
mee verlichten, dat is ook veel fijner met bouwen ;D
Ik blijf je volgen!

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #28 Gepost op: 29 December 2010, 12:01:53 »
Citaat
Nu moet ik tijdens het rijden iedere keer meelopen

Dat hou je toch wel bij hoop ik?

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:Würzburg H0-EpII
« Reactie #29 Gepost op: 01 January 2011, 13:09:14 »
@ Jaap: Het is gelukkig geen racebaan :P. Ik heb de trafo meestal half open en de diepte van de baan is slechts 45cm. Dat met een rijhoogte van 12 tot 1.50 maakt het meelopen niet heel moeilijk. (De klimspiraal is een ander verhaal.)

Vorig jaar geprobeerd de laatste aansluitingen van de modelbaan af te krijgen. Helaas net niet gelukt, ik moet nog een deel van de wisselstraat aansluiten.
Wel in de baan een optrek en afrem module ingebouwd. Een trein die direct stil staat voor een rood sein en direct met volle snelheid weg rijdt als het sein op groen springt is niet mooi. Een filmpje volgt later. Dit weekend nog maar even tijd vrij maken om de laatste stukken aan te sluiten zodat de trein ook echt "rond" kan rijden.

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS