Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door R.C.Grootveld
Vandaag om 14:24:58
schok bij vertrek door Lobomotion69
Vandaag om 14:23:01
Dat overkomt mij niet. door 1200blauw
Vandaag om 14:11:24
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 13:59:21
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 13:57:05
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 13:43:18
Chinese prut kabel door saskia
Vandaag om 13:28:01
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 12:59:49
Bauarbeiten im gange door saskia
Vandaag om 12:35:32
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 12:24:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:19:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:15:44
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door janvanbemmel
Vandaag om 11:32:40
Lokpilot 4 defect door Menno
Vandaag om 11:06:27
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:06:24
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:52:54
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 10:48:10
Yet Another Servo Decoder door Karst Drenth
Vandaag om 10:38:02
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:29:18
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door RobVille
Vandaag om 09:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 08:04:48
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VAM65
Vandaag om 07:39:50
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45

Auteur Topic: Roco 2225 AC  (gelezen 21489 keer)

DHG500

• Offline Offline
Roco 2225 AC
« Gepost op: 19 June 2006, 00:08:12 »
Gisteren mijn exemplaar van de Roco 2225 wisselstroomuitvoering opgehaald en vanavond (als m'n jongens slapen ;)) netjes volgens het boekje laten inrijden (half uurtje vooruit en half uurtje achteruit op halve kracht).
Vrij snel begint er al wat te piepen. Inrijden toch maar onderbroken en volgens het onderhoudsschema alle puntjes geolied. Vet voor de wormpjes leek niet nodig. Inrijden hierop netjes afgemaakt.

Tjonge, zelfs in volledige analoge stand loopt dit toch wel heel erg mooi (zeker als je afgereden 3029 en 3078 van Marklin gewend bent  ;D).

Zowel vooruit als achteruit komt dit heel mooi van de plek als je de draaiknop maar net uit stand nul hebt (nog voor het eerste streepje). Maar een heel klein sprongetje, nauwelijks de moeite waard.
Tot standje 150 op de 32VA trafo van Marklin komt'ie heel rustig op snelheid. Daarna lijkt de acceleratie veel progressiever te gaan met een -naar mijn idee- veel te hoge eindsnelheid (180 kmh? Had mijn lasergun niet paraat).

De balustrades zijn redelijk. Rechterzijde is behoorlijk strak, de linkerzijde heeft een deukje naar binnen op de plaats waar de handrail naar boven buigt. Alle 8 andere exemplaren bij de dealer hadden dit ook. Volgens ons een gevolg van de folie waarin deze lok in zijn doosje ligt; daardoor komt dit langdurig tijdens opslag en transport onder spanning te staan.
Wel jammer dat bij zo'n dunne balustrade het geel wat doorschijnt en daardoor wat te licht lijkt.

Op het front laten de twee buitenste hoge lenzen het licht door van de lichtgeleider die het middelste hoge sein van licht voorziet. Even afplakken dus. Aan de achterzijde zijn alleen de onderste seinen verlicht. Jammer dat de lichtgeleider daar niet wat verder uitgewerkt is.
Veel extra slangen, zwaailichten (oei wat klein) en handgrepen bijgevoegd. Die laat ik nog maar even ingepakt tot de baan klaar is (heb je nog 4 jaar?).

De beschrifting ziet er netjes scherp uit. Ik weet er onvoldoende van om te zeggen of alles correct of/en compleet is.

De wielstellen zijn netjes gegoten met aardige detaillering al is het zwart wel erg glimmend.
De kap sluit netjes op het chassis aan. Hte verwijderen van de kap is een peuleschilletje; even drukken tegen de onderzijde van het front en de kap daar iets lichten en vervolgens hetzelfde aan de achterzijde herhalen. Vervolgens til je de kap er zo af.
De NEM stekker van de decoder laat zich tot nog toe niet loshalen zodat de kap aan de draadjes bungelt. Risico van beschadiging dus.
Jammer dat de printplaat losgehaald moet worden om de cardanasjes en de tandwielkasten op de wielstellen te smeren. Een hoop rompslomp voor een routineklusje. Op deze wijze moet je wel gedisciplineerd zijn om dit toch telkenmale te doen.
Oh ja, 3 van de 4 asjes zijn aangedreven, behalve het asje ter hoogte van de ophanging van de sleper. Slechts op 1 asje zijn beide wielen voorzien van aandrijfbandjes. De loc is niet zo zwaar dat'ie het voor mijn gevoel zonder kan, tenminste als er nog een leuk sleepje achter moet.
De tractie/adhesie met sleep heb ik nog niet kunnen testen.

Nou nog zien dat ik iemand zo gek vind een ander lokadres te programmeren. Ik rijd met Delta en kan dus geen locs programmeren. De leverancier helaas ook niet want beschikte momenteel niet over Marklin Mobile Station, digitale centrale of IB. Duidelijk minpuntje bij een overigens prima service. Standaard kan de lok wel analoog rijden dus het inrijden en het eerste genieten kon gelukkig doorgaan.
Maar ja, wie wel?

Hoe dan ook, ik vind dit model een aanwinst voor m'n baan en ondanks enkele iets mindere puntjes lijkt me dit een aanrader voor alle NS-modelspoorders.
Met vriendelijke groet, Bob (DHG500)  .

====E[]D-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}-{|||}======

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Davy

• Gast
Re: Roco 2225 AC
« Reactie #1 Gepost op: 19 June 2006, 00:15:50 »
Mooie beschrijving. Dat een lok vlug sneller wordt na 150 op een Marklin trafo is volgens mij redelijk normaal. Wat voor decoder zit er in? Ik denk een Esu.
Kan je ook wat vertellen over de trekkracht?

Private SNAFU

• Offline Offline
  • Member of the 1(to)87 gang
    • project "Nijkerk:87"
« Reactie #2 Gepost op: 19 June 2006, 07:17:10 »
Bob,

Duideijke beschrijving.

Ik weet niet waar je woont, maar ik wil best even de lok voor je programmeren.

Gr,
Bart
Website
NS - IVa (1968 - 1978) / Koploper / LocoNet / IB+ProfiBoss / Modulebouw

DHG500

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 19 June 2006, 08:49:25 »
Hoi Bart,

bedankt voor je aanbod. Zie je mailbox.

Vina venus ferrívia corrumpunt corpora nostra, sed vitam faciunt vina venus ferrívia

Julius

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 19 June 2006, 13:39:49 »
De balustrades zijn redelijk. Rechterzijde is behoorlijk strak, de linkerzijde heeft een deukje naar binnen op de plaats waar de handrail naar boven buigt. Alle 8 andere exemplaren bij de dealer hadden dit ook. Volgens ons een gevolg van de folie waarin deze lok in zijn doosje ligt; daardoor komt dit langdurig tijdens opslag en transport onder spanning te staan.
Wel jammer dat bij zo'n dunne balustrade het geel wat doorschijnt en daardoor wat te licht lijkt.
Probleem zou je natuurlijk helemaal op kunnen lossen door de bekende metalen hekjes uit Houten te monteren.

Groet en veel plezier ermee,
Julius

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #5 Gepost op: 19 June 2006, 14:24:10 »
En als je de detaillering op 100% wil brengen moet je nog een lichtblauw kruis op de voorste bufferbalk schilderen (voor de periode '92-'04 dan) ;)

Goede beschrijving, ook.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Arkadas

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 19 June 2006, 14:43:42 »
Hoi

Ik heb ook deze AC uitvoering gekocht, echter bij het beklimmen van een helling komt hij met wagons erachter niet omhoog...

Blijkt hij maar 1 as met antislip te hebben en niet genoeg adhesie.

Zelf heb ik besloten om er as bij te bestellen met antislip en op de tweede draaistel te plaatsen (heb ik ooit bij een ouder zelf ombouw model ook gedaan).

Groet,

Arkadas
« Laatst bewerkt op: 19 June 2006, 15:55:23 door Arkadas Amereeh »

DHG500

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 19 June 2006, 17:13:07 »
....echter bij het beklimmen van een helling komt hij met wagons erachter niet omhoog.......
Hoi Arkadas,
Kan je een indicatie geven van de helling (cm stijging per strekkende meter) en het aantal wagens erachter?

Zou het verzwaren van de loc nog wat soelaas bieden?

DHG500

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 19 June 2006, 17:18:29 »
...Probleem zou je natuurlijk helemaal op kunnen lossen door de bekende metalen hekjes uit Houten te monteren....

Hoi Julius,
voor jou misschien bekende hekjes, voor mij echter nog niet. Wie levert deze (ik heb alvast in de kleiNSpoor catalogus gekeken, daar staan ze niet in).

Allen overigens bedankt voor de positieve reacties op mijn beschrijving!

DHG500

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 19 June 2006, 17:21:00 »
En als je de detaillering op 100% wil brengen moet je nog een lichtblauw kruis op de voorste bufferbalk schilderen (voor de periode '92-'04 dan) ;)...

Fotootje Rick....!

Maarreh voor mij een beetje te jong qua tijdperk dus mijn locje doet het zonder dat kruis (welke betekenis had dit?).

Julius

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 19 June 2006, 17:52:50 »
Het hellingprobleem: bij de Roco 1100 nieuwe versie ken ik een soortgelijk probleem, namelijk dat de trekkracht inderdaad klein is als het draaistel met bandjes voorop rijdt. Omdraaien van de loc is in dat geval een oplossing - uiteraard alleen als de loc maar één kant op een helling hoeft te beklimmen.

De hekjes zijn op het oude forum al eens aan de orde gekomen; het gaat om een setje metalen exemplaren die je kunt monteren ter vervanging van de meegeleverde exemplaren. In de set zitten de zij- en fronthekjes alsmede de handgrepen naast de cabinedeur. Te koop is het een en ander bij mijn weten alleen in Houten. Een routebeschrijving naar de plaats waar de stand de keren dat ik er was zich bevond: linker hal, een of twee na laatste pad, helemaal doorlopen naar het einde en dan aan de linkerkant (als bezoeker sta je bij de stand dus met je gezicht naar de ingang). De stand is herkenbaar aan enkele heksetjes die er liggen, ook staat er volgens mij een demomodel van een Roco 2200 en van een DKM 2400, waar ze ook voor worden gemaakt.

Groet,
Julius

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #11 Gepost op: 19 June 2006, 18:00:56 »
http://80.100.148.42/stichting2225/fotos_toegestuurd/hans_willemse/910406-ijmuiden_hans-willemse-5.jpg
Mijn fout, het kruisje staat op de balk tussen de onderste frontseinen en niet op de bufferbalk. (Let niet op mij, toen wist ik nog niet dat je niet in beeld moet gaan lopen ;D)

foto van http://www.stichting2225.nl/
« Laatst bewerkt op: 24 June 2006, 13:47:48 door Rick »
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Bust3R ÖBB

• ÖBB in N
  • Offline Offline
  • ÖBB in 1:160
    • Oostenrijk in Miniatuur
« Reactie #12 Gepost op: 19 June 2006, 19:20:50 »
Linkje werkt niet (bij mij)  :o
Mvg, Wouter

ÖBB in 1:160
Website -- FB

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #13 Gepost op: 19 June 2006, 19:22:28 »
Bij mij wel, maar ik ga naar een of ander tijdschrift.

moet dat ?

marco

• Offline Offline
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux