Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kibri station CALW ingekort als NS station door Pauldg
Vandaag om 14:52:17
Exact-Train 2025 door grossraumwagen
Vandaag om 14:36:59
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door tothebeach
Vandaag om 14:25:35
Layne, Somewhere South. door Ronald Halma
Vandaag om 14:23:34
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:22:00
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein door Sam
Vandaag om 14:19:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 14:12:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 14:09:24
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 14:01:04
Halling aandrijvingen door Silvolde
Vandaag om 13:46:55
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 13:33:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik van den Eijnden
Vandaag om 12:50:15
Lima IRM versleten tandwiel + reparatie door ronald100
Vandaag om 10:41:25
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 10:39:24
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:30:45
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 09:46:31
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 09:41:37
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 09:40:36
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 09:34:52
Handleiding van de Roco kraan 46901 NS kraan 482 door Jelmer
Vandaag om 09:32:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:06
Rheinburg, TP V/VI door Jelmer
Vandaag om 09:25:27
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 09:22:04
Wijzigen functies-functietoetsen PBModels ICRmh rijtuigen door Jelmer
Vandaag om 09:21:18
iTrain versus Windigiped door Pain0_8
Vandaag om 05:04:03
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 02:23:12
Rangeerbaan Molenhoek door Ronald Halma
11 September 2025, 23:47:27
Overstap naar HTM door Jan Bennink
11 September 2025, 21:19:33
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
11 September 2025, 21:06:37
Vandaag bij pon door Jean-Pierre
11 September 2025, 21:04:48
  

Auteur Topic: Juiste manier van schoonmaken van wielen van de loc  (gelezen 7838 keer)

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1955
Re:Juiste manier van schoonmaken van wielen van de loc
« Reactie #15 Gepost op: 07 October 2010, 02:09:39 »
Hallo Hein,

Een wattenstaafje met wasbenzine doet wonderen. Je wattenstaafje wel regelmatig vervangen natuurlijk. Je wiel is schoon, als je wattenstaafje ook schoon blijft. Railgum is prut. Je smeert de rotzooi er net zo hard weer op als dat je het eraf haalt. Bovendien heb je kans dat je het chroom er ook afpolijst. Bij de wielen ook de binnenkanten van de velzen goed schoonmaken, omdat daar ook vaak stroomafname plaatsvindt. Succes ermee.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2109
  • MSc Micro-Electronics
Re:schoonmaken van wielen van de loc + Roco Köf probleem
« Reactie #16 Gepost op: 07 October 2010, 08:55:22 »
Citaat
Het niet continu branden van die led zou kunnen komen door de tegen-emk van de motor ...
als de stroomtoevoer naar de motor toe niet constant is
Eh, dat doet een decoder expres om de lastregeling uit te voeren.
Zou het een slim idee zijn om de lastregeling uit te zetten ?

Als het slechte koolborstels zijn, hoe komt dan de tegen-EMK bij de decoder ?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re:Juiste manier van schoonmaken van wielen van de loc
« Reactie #17 Gepost op: 07 October 2010, 09:00:04 »
Heb je de motor eigenlijk wel eens los getest, gewoon draadjes aan de trafo, dus stroomafname via die verragde wielen uitgesloten?

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2109
  • MSc Micro-Electronics
Re:Juiste manier van schoonmaken van wielen van de loc
« Reactie #18 Gepost op: 07 October 2010, 09:12:15 »
Voor de ombouw heeft de lok enige tijd analoog gereden. Dit deed hij zonder problemen, zij het, dat hij last had van die vervuilde wielen. Ik begin steeds meer te denken dat het of de koolborstels, of het contact van de motordraden is.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re:Juiste manier van schoonmaken van wielen van de loc
« Reactie #19 Gepost op: 07 October 2010, 09:13:13 »
en om dat te weten moet je alles uit gaan sluiten, dus test eerst de motor es los aan een trafo.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re:Juiste manier van schoonmaken van wielen van de loc
« Reactie #20 Gepost op: 07 October 2010, 09:55:50 »
Railgum is prut. ......Bovendien heb je kans dat je het chroom er ook afpolijst.
Die kans is praktisch nul. Ik heb daar eens een proef mee gedaan, en het blijkt dat railgum geen slijtage veroorzaakt. Dat komt omdat railgum geen schuurpapier is, het heeft een andere structuur. Railgum is de beste droge reinigingsmethode.
Tegenstanders proberen steeds weer om het railgum in een kwaad daglicht te stellen, maar daar ga ik dus steeds weer dwars voor liggen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re:Juiste manier van schoonmaken van wielen van de loc
« Reactie #21 Gepost op: 07 October 2010, 10:41:34 »
Railgum is prut. Je smeert de rotzooi er net zo hard weer op als dat je het eraf haalt.
Ik word een beetje moe van dit soort posts.
Een railgum op een locwiel werkt niet anders dan een gummetje op een stuk papier, of werkt dat ook niet en haal je altijd potloodstrepen weg met een wattenstaafje wasbenzine?

dat gepruts met wasbenzine is trouwens sowieso maar matig, een stukje droog, stevig karton of een cocktailprikker ofzo tegen een draaiend wiel aanhouden geeft hetzelfde resultaat maar dan zonder het geviespeuk en belangrijker nog, zonder dat je het vuil oplost en opnieuw uitsmeert, het valt er gewoon als droog poeier af. Zelf had ik bij wasbenzine altijd het idee dat de wielen juist eerder weer smerig werden, je maakt het oppervlak heel droog dus het gaat meer meuk aantrekken. Met droog schoonmaken wrijf je het juist glad en hecht er minder op.

maar goed, ieder moet lekker doen waar ie zin in heeft, dit is slechts mijn advies, samengesteld uit 10 jaar eigen en bijna 4 jaar railz-ervaring
« Laatst bewerkt op: 07 October 2010, 10:44:21 door Floris Dilz »

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re:Juiste manier van schoonmaken van wielen van de loc
« Reactie #22 Gepost op: 07 October 2010, 10:47:21 »
Mee eens!

ik gebruik altijd restjes karton(als ik weer eens een huisje heb gebouwd o.i.d ;D)
en daar gaat het prima mee, heel vroeger gebruikte ik fijn  schuirpapier
en de wielen van de locs uit die tijd zijn voorgoed vernacheld :-X :P

Mvg,

Tis
********

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re:Juiste manier van schoonmaken van wielen van de loc
« Reactie #23 Gepost op: 07 October 2010, 11:37:09 »
als je wielen wilt verzieken kun je ze ook met een vijl schoonmaken. de niet-aangedreven wielen van mn lima 1220 werden toen dusdanig niet-rond dat dat ding wel een fascinerend geraas maakte tijdens het rijden (natuurlijk standaard zo hard dat in de bocht de wielen aan de binnenkant net los kwamen zodat ie net genoeg afremde om niet uit de bocht te klappen- tot de motor warm werd en ie net wat harder ging. prachtig.)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2109
  • MSc Micro-Electronics
Re:Juiste manier van schoonmaken van wielen van de loc
« Reactie #24 Gepost op: 07 October 2010, 14:53:42 »
Ik heb helaas (een/de) oorzaak gevonden.
Voor het monteren van de decoder in de cabine heb ik de contrastekker zo vastgezet dat de aansluitdraden een 90 graden hoek maken direct achter de bus. Dit heeft blijkbaar zoveel druk op de draden gezet dat de oranje draad is afgebroken  :-\
Ik heb nog zo'n Köf op de zelfde manier omgebouwd en de decoder aangesloten. Deze Köf reageert nu hetzelfde als de eerste.
Dit betekend dat ik blijkbaar niet alleen 2 nieuwe assen, maar ook 2 nieuwe contrastekkers nodig heb.  :(
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re:Juiste manier van schoonmaken van wielen van de loc
« Reactie #25 Gepost op: 07 October 2010, 15:03:14 »
als electrotechnieker kun je daar toch wel wat op verzinnen, de zaak gewoon boos aan elkaar solderen ofzo?

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26779
    • Pagina van klaas
Re:Juiste manier van schoonmaken van wielen van de loc
« Reactie #26 Gepost op: 07 October 2010, 15:14:31 »
Floris, makkelijker gezegd dan gedaan.
Sander zit nog maar in het 6e studiejaar.
Solderen krijgen ze pas in het 8e jaar en storingzoeken in het 10e jaar. ;D
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re:Juiste manier van schoonmaken van wielen van de loc
« Reactie #27 Gepost op: 07 October 2010, 15:24:37 »
daar zeg je zo wat... :-X  moet meteen weer denken aan dat verhaal van die VMBO-electrotechniek-lui bij railz... "meneer, mn soldeerbout wordt warm"
*neemt uit pure ellende weer een hap uit de tafel*

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2109
  • MSc Micro-Electronics
Re:Juiste manier van schoonmaken van wielen van de loc
« Reactie #28 Gepost op: 07 October 2010, 16:49:31 »
Hihi,

ik heb alleen nog geen soldeerbout die om kan gaan met het 1,27 mm raster.
Maar ja, Eurospoor komt eraan
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9889
    • belse roestkraam
Re:Juiste manier van schoonmaken van wielen van de loc
« Reactie #29 Gepost op: 07 October 2010, 16:55:41 »
ik heb alleen een 100 watt soldeerpistool, met grote klonterpunt. Ooit nog es een N-decoder mee gefixt waar een aansluiting was afgebroken (pinnetje samen met een stuk printbaan van het printje geknald) en dat decodertje werkt nog steeds, dus tis vooral een kwestie van graag genoeg willen.