Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 23:09:28
Lodewickshaven door Frank 123
Vandaag om 23:04:46
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 23:00:20
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door spock
Vandaag om 23:00:03
Fleischmann SGMm Deurrubbers? door Duikeend
Vandaag om 22:58:17
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door prutser
Vandaag om 22:56:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 22:44:17
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 22:43:46
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 22:18:36
Rangeren met een pec door Noordernet
Vandaag om 22:17:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 22:13:40
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
Vandaag om 22:01:23
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:41:33
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:39:30
US diorama in H0 door Spoor010
Vandaag om 21:39:03
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Mitchell
Vandaag om 21:35:10
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Karben
Vandaag om 21:27:58
Rondom Charlois door Arjen52
Vandaag om 21:23:10
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Duvel
Vandaag om 20:40:07
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 20:22:16
Wat spoor 1 brouwsels door Frits C
Vandaag om 20:20:29
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 19:37:07
vrijgavecode z21 centrale door AlbertG
Vandaag om 18:43:56
Bauarbeiten im gange door MaraNCS
Vandaag om 18:05:28
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 17:59:44
Lasersnijder voor karton door Frits C
Vandaag om 17:41:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:07:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:57:43
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 16:47:56
Arnold N 2543 rookgenerator door Voske
Vandaag om 16:37:31
  

Auteur Topic: Rails doorzagen  (gelezen 3368 keer)

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Rails doorzagen
« Gepost op: 03 October 2010, 21:16:26 »
hallo
De beste manier om isoleerlassen tussen de rails te voegen is wel zeker bij de aanleg
isoleerlassen tussen te voegen.Maar hoe bij een bestaande baan?Doorzagen?Maar dan zijn er
nogal grote openingen zelfs met de fijnste dremel valt het nogal wijd uit want men kan niet gans plat zagen.Heeft iemand een oplossing.
Dito
« Laatst bewerkt op: 22 October 2010, 00:04:42 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22633
Re:rails doorzagen
« Reactie #1 Gepost op: 03 October 2010, 21:17:30 »
Roco zaagje. Maakt hele dunne zaagsnedes.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re:rails doorzagen
« Reactie #2 Gepost op: 03 October 2010, 21:34:19 »
schuin zagen geeft wel een even brede snede maar het kedeng,kedeng effect is veel minder.
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:rails doorzagen
« Reactie #3 Gepost op: 03 October 2010, 21:35:13 »
nadeel van die dunne zaagsnede is wel dat de sporen ook eerder tegen elkaar zitten bij warm weer, ben je je isolatie kwijt.

p.heinst

  • Offline Offline
  • Berichten: 1192
    • DutchRoco
Re:rails doorzagen
« Reactie #4 Gepost op: 03 October 2010, 21:44:18 »
Floris,

Bij isoleerlassen zitten er meestal een puntje op die tussen de rails komt te zitten (altands die van roco andere weet ik niet) zodat er geen kortsluiting kan ontstaan omdat de rails uitzetten en tegen elkaar komen.
En dat vult de opening op

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26877
    • Pagina van klaas
Re:rails doorzagen
« Reactie #5 Gepost op: 03 October 2010, 22:13:51 »
Ja, maar zo'n isolatielas krijg je er niet tussen als je achteraf de rail doorzaagt.
De simpele oplossing is om er een drupje lijm tussen te laten lopen.
Wil je het iets degelijker doen, dan lijm je er een snippertje plastic tussen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

RobGood

  • Offline Offline
  • Berichten: 158
Re:rails doorzagen
« Reactie #6 Gepost op: 04 October 2010, 23:03:12 »
ja beetje sneldrogende houtlijm beetje zaagsel erdoor en dit goedje in de spleet doen, na drogen efkens bijwerken met mesje enzo en dan is alles weer glad..

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:rails doorzagen
« Reactie #7 Gepost op: 05 October 2010, 00:18:32 »
Nu kunnen sommige zeggen van hij is weeral daar.
Zelf zaag en slijp ik al meer dan 50 jaar mijn sporen door zonder lijm tussen te voegen of dergelijke andere poespas.
Nog nooit heb ik een probleem gehad, gewoon een leuke kedeng, kedeng van de loc en wagens.
Mij lijkt het hoe moderner, hoe minder dat er kan.
Sta mij toe om bij sommige draadjes plat te liggen van het lachen.

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26877
    • Pagina van klaas
Re:rails doorzagen
« Reactie #8 Gepost op: 05 October 2010, 09:35:49 »
Matheus, je kan wel plat liggen van het lachen, maar dan snap je het probleem niet. De vulling van een voeg in de rails is niet bedoeld om kedeng-kedeng-effect te vermijden. Als je geen maatregelen neemt kunnen spoorstaven gaan kruipen, waardoor de scheiding dichtloopt. En om dat te voorkomen moet er iets tussen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re:rails doorzagen
« Reactie #9 Gepost op: 05 October 2010, 16:30:55 »
Hallo
De tipvan Klaas is niet zo gek want ik heb het reeds ondervonden dat bij een dergelijke zaagsnede de rails niet meer zo perfect pasten met als gevolg geen kedeng kedeng maar
een opwippen van wagons en zeker als het geen verzwaarde zijn
Dito

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:rails doorzagen
« Reactie #10 Gepost op: 05 October 2010, 16:43:45 »
Hoi Dito.

Je haald toch wel het zaagsel tussen je spoorstaaf en biels vandaan na het zagen.
Anders heb je inderdaad last van opwippende wagens en is het niet meer van kedeng maar meer van krijgheteng.

Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:rails doorzagen
« Reactie #11 Gepost op: 05 October 2010, 16:59:47 »
ontsporingsellende kun je ook voorkomen door de plek waar je zaagt strategisch te kiezen. Niet in een buitenbocht bijvoorbeeld, want daar lopen de flenzen constant tegen de rails te wrijven op zoek naar de minste onregelmatigheid om tegenop te klimmen. Verder staat vooral bij gebruik van flexibele rails in een bocht het spoor vaak onder spanning, dus als je dan een spoorstaaf doorzaagt krijg je en knik in het spoor en dus gelazer. In een recht stuk kan een trein ongeveer alles hebben, zelfs een opening van 5 mm tussen de spoorstaven gaat vaak nog redelijk, al hoor je m dan wel goed en kan er soms een koppeling losschieten. Let er echter altijd op dat spoorstaven goed in elkaars verlengde liggen en de flens geen randje heeft om tegenop te klimmen.

dito

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
Re:rails doorzagen
« Reactie #12 Gepost op: 05 October 2010, 18:35:29 »
Hallo
Dank zij matheus18 hebben we een nieuw woord gevonden voor het opwippen "krijgheteng"

Heel juist Floris,maar ik denk een zaagsnede van 5mm daar gaat uw wagon toch een serieuse wip op nemen.Het is maar een kwestie van opletten en de tips toepassen.
Dito

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:rails doorzagen
« Reactie #13 Gepost op: 05 October 2010, 18:42:12 »
ja, t zal er wat op hobbelen, maar het ontspoort niet. Om maar even aan te geven dat het ook weer niet zo nauw komt als je verder maar goed oplet ;)

J. Moors

  • CNC fresen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
    • J.M.Models
Re:rails doorzagen
« Reactie #14 Gepost op: 21 October 2010, 23:54:00 »
Zelf heb ik een flexibele as gekocht voor aan de dremel. Is een soort slang waarin een staaldraad ronddraaid. Daar zit aan het uitende een kleine boorkop aan waarin het asje past waaraan de slijpschijf vastzit.
Voordeel is dat men perfect haaks kan slijpen. Mocht de iso toch in een bocht zitten heb ik er vooraf 2 hele kleine spijkers langs de spoorstaaf getimmerd waarbij het "kopje "van de spijker uiteraard de wielen niet gaat raken. Hierdoor kan de spoorstaaf na het slijpen niet gaan knikken of "omhoog" staan
Verder heb ik de opening met 2 componenten epoxylijm opgevuld. Ik heb ook mijn spoorstaven aan de zijkant roestkleur geverft (met beleid uitgevoerd uiteraard). Hierdoor valt de iso aan de zijkant helemaal uit het zicht.

Heb er al jaren ervaring mee en ben er nog steeds tevreden mee.

Groet, J. Moors.
werken met cnc-fresen is voor mij een uitkomst.