Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Youtube fimpjes emplacement Feijenoord omstreeks '90 door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:57:10
Kalkwagens van NS door MOVisser
Vandaag om 00:10:33
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 00:00:52
Roco NS plan V door Biesje
19 October 2025, 23:27:06
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
19 October 2025, 23:18:07
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Biesje
19 October 2025, 23:17:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Tommy666
19 October 2025, 23:16:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
19 October 2025, 22:52:10
Da's Daz 2 door Huup
19 October 2025, 21:35:47
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
19 October 2025, 21:29:56
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
19 October 2025, 21:06:11
Pendel module Viessmann 5214 door Mar-Cas
19 October 2025, 20:55:49
Schroefkoppeling voor H0. door Blausee-Mitholz
19 October 2025, 20:53:09
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
19 October 2025, 20:51:48
Van 2D afbeelding naar 3D model door BartvD
19 October 2025, 20:14:42
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 17:45:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
19 October 2025, 17:33:56
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Daan!
19 October 2025, 17:20:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
19 October 2025, 17:12:51
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
19 October 2025, 16:56:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
19 October 2025, 16:55:55
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
19 October 2025, 16:35:51
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door mass am see
19 October 2025, 16:32:59
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door bellejt
19 October 2025, 16:21:46
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
19 October 2025, 16:07:22
Dampflok-Museum Hermeskeil door 1200blauw
19 October 2025, 15:43:17
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 October 2025, 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
19 October 2025, 15:31:04
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
19 October 2025, 14:46:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
19 October 2025, 14:31:12
  

Auteur Topic: Peco code 55 kruiswissel met Turtoise wisselmotoren  (gelezen 3620 keer)

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Peco code 55 kruiswissel met Turtoise wisselmotoren
« Gepost op: 14 January 2007, 22:11:01 »
Zoals te zien is in "Wat zijn we aan het bouwen" heb ik een Peco code 55 kruiswissel (schaal N dus) met Turtoise-motoren uitgerust. Die hebben als heel erg groot voordeel dat er 2 schakelaars inzitten die naar gelang de wisselstand 2 contacten doorverbinden.
De Peco kruiswissel heeft 4 aansluitingen om de spoorbielzen van de juiste pool te voorzien.

Nu is mijn vraag heel simpel: heeft iemand al een keer een 'schakeling' ontworpen voor deze situatie? Dus eigenlijk een tekening hoe de draadjes moeten lopen rondom de kruiswissel en de turtoises?
Ik ben niets te beroerd om er zelf over na te denken, sterker nog: het gaat me nog wel lukken om er uit te komen ook. Maar waarom het wiel opnieuw uitvinden toch :) ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Peco code 55 kruiswissel met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #2 Gepost op: 14 January 2007, 22:29:21 »
Maar waarom het wiel opnieuw uitvinden toch :) ;)

Omdat dat soms een goed gevoel kan geven van: 'Dat heb ik toch mooi weer zelf geflikt.'  ;D Gevolgd door, na ontdekking op internet: 'Ik had m'n tijd dus beter anders kunnen besteden.  ::)'  Ervaring? Ja.  :P

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Peco code 55 kruiswissel met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #3 Gepost op: 15 January 2007, 03:11:27 »
Goh, dat gevoel heb ik met jou wel vaker RJ...  ;D
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: Peco code 55 kruiswissel met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #4 Gepost op: 15 January 2007, 07:30:36 »
Thanks voor de link Wim. Ik zie daar echter niets over de kruiswissel staan, of lees ik er over heen?
Dat goede gevoel krijg ik wel van andere dingen heren ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26854
    • Pagina van klaas
Re: Peco code 55 kruiswissel met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #5 Gepost op: 15 January 2007, 08:07:52 »
Helemaal onderaan die pagina staat wel iets over een Engels wissel, maar een kruiswissel zie ik er ook niet bij staan. ;)
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: Peco code 55 kruiswissel met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #6 Gepost op: 15 January 2007, 16:55:24 »
Ik ben zelf al even aan de slag geweest. Volgens mij ben ik iets verschrikkelijk over het hoofd aan het zien, want hij is veel te simpel geworden:


Rood is de aansturing van de tortoises, overgenomen van de gebruiksaanwijzing. Het blok onderaan is een schakeldecoder.
2 Van de 4 puntstukken hoeven naar mijn idee niet gepolariseerd te worden, daar rijdt namelijk, onafhankelijk van de wisselstanden, altijd dezelfde as overheen.
De andere 2 heb ik via 1 turtoise geschakeld. Ik stel de rijwegen straks zo in dat nooit alle 4 de wissels gebogen liggen. Als de wissels rechtsboven en linksonder dus recht ligt polariseer ik de puntstukken alsof de wissels rechtsonder en linksboven gebogen liggen. Liggen de wissels rechtsboven en linksonder gebogen, dan zijn de puntstukken voor hen gepolariseerd.

Hopelijk is het zo duidelijk en kan iemand mij gerust stellen c.q. vertellen wat ik over het hoofd zie ;)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Peco code 55 kruiswissel met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #7 Gepost op: 15 January 2007, 19:43:18 »
Volgens mij wordt het middelste kruis gewoon gevoed van uit de wissels, dus de sporen waar hij mee verbonden is, en zijn de kruisende sporen elektrisch gescheiden. En hoef je alleen de puntstukken daarvan te polariseren.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26854
    • Pagina van klaas
Re: Peco code 55 kruiswissel met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #8 Gepost op: 15 January 2007, 19:47:39 »
Peter,

Wat je verzonnen hebt is inderdaad een goede aanpak. Als je tenminste er voor zorgt dat de twee oversteken niet allebei gebogen liggen. Want als je dan over de "verkeerde" oversteek rijdt krijg je op de puntstukken alsnog sluiting.

Wat je ook kunt doen: in de rechtstand van beide wisselparen de puntstukken helemaal geen spanning geven. Als de ene oversteek is ingesteld, dan laat je één van de bijbehorende Tortoises de puntstukken voeden, voor de andere oversteek gebruik je dan een daarbij behorende Tortoise. Bezwaar is dan alleen, als je toch beide oversteken tegelijk afbuigend zet, dan heb je direct volle sluiting.

Je kunt ook Tortoises van beide oversteken er in betrekken door kontakten in serie te zetten. Zodanig dat als beide oversteken afbuigend staan dat de puntstukken helemaal geen spanning hebben. Dan kun je ook nooit kortsluiting krijgen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2321
    • Somda
Re: Peco code 55 kruiswissel met Turtoise wisselmotoren
« Reactie #9 Gepost op: 15 January 2007, 22:19:02 »
@Wim, nee, de 4 lijntjes zijn echt voedingsdraden die uit de wissel komen, deze moet ik alle 4 aansluiten voor een onbezorgd rijgedrag op de wissel bij lage snelheden.

@Klaas, dankjewel voor je suggesties. Ik ga er inderdaad voor zorgen (computersturing) dat ze niet tegelijkertijd afbuigend kunnen liggen, dus volgens mij moet het dan goed komen :-)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek