Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Magic
Vandaag om 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin  (gelezen 17168 keer)

Rijssensvosje

  • Gast
Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin
« Gepost op: 14 januari 2007, 11:10:30 »
Goedemorgen,

Ik denk erover om te beginnen met een modelbaan aan te leggen, is de startset van Märklin 29533 daarvoor een geschikte? of kan ik ook met minder/andere set of aanschaf wat meer beginnen?


Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2007, 11:18:19 »
Goede morgen

Ik ben niet zo'n M* fan, maar het setje ziet er leuk uit, zeker als je duits en tijdperk III wil rijden. Maar ik weet niet hoe je aan het merk verbonden bent of dat je al wat treinen hebt? Zo niet kijk ook eens naar een 2 rail systeem. Treinen rijden en zijn net zo goed maar vaak een stuk goedkoper.

Succes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2007, 13:06:57 »
Je moet je ook afvragen in hoeverre je de werkelijkheid na wil bootsen.
Ikzelf heb daar niet zo'n dusdanig hoog idee van, mijn rails is van messing, bij Marklin heb je puko's in de rails, het is wat voorn idee je er zelf van hebt.

Tevens eens nadenken over de toekomst, 1 trein? 2 treinen? Digitaal?
computer gestuurd?
Dit kan van belang zijn bij de aanschaf van een startset.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

JoeriL

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2007, 14:01:00 »
Goede middag  :),

Ik zou even goed nadenken over de keuze 3-rail (Märklin) of 2-rail (praktisch alle andere merken). Met de keuze voor marklin beperk je jezelf in zekere zin; het rijdend materieel is over het algemeen duurder, niett alles is in 3rail leverbaar en je krijgt (in mijn ogen) onrealistische puntcontacten tussen je spoorstaven.

De set die jij aanhaalt bevat een mobile station (digitaal systeem). Prima keuze, maar kijk ook eens naar andere merken (2 rail; roco, fleischmann, piko....).

Kijk eens naar bijvoorbeeld een Roco startset. De roco set met 2 treinen heeft een adviesprijs van 199 euro, waar je dus 2 treinen voor krijgt, terwijl de marklin set voor (advies) 239 euro 'maar' 1 treni biedt.
De prijs/kwaliteitverhouding van de roco sets is super! Het zelfde geldt voor de piko startsets.

Als je al zeker weet dat je marklin wilt gaan rijden kun je het bovenstaande negeren  ;), maar omdat je nu nog makkelijk kunt kiezen, zou ik er goed over nadenken.

Succes met de keuze!

Joeri

d.kamps

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2007, 14:22:29 »
als je met duitsmaterieel en HO wil gaan rijden kan dit een hele goede keuze zij.
en het 3 rail systeem heeft ook weer zo z'n voordelen met keerlussen en dergelijke.
maar als nadeel de puntjes op de bielzen(en als het realistisch moet worden kunnen de bielzen ook een nadeel worden) Je kan ook eens naar 2-rail systemen kijken. en merken als roco trix pike fleischmann. en dat je marklin zowat als enigste als hoofd stroomsoort wisselstroom aan bied lijkt me geen groot nadeel want ze hebben een heel groot assoriment maar dat moet je zelf weten.

gr dennis
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2007, 14:25:28 door d.kamps »

Rijssensvosje

  • Gast
Re: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2007, 19:36:04 »
Bedankt tot nu toe.

Ik weet dus nog niet wat ik wil 'rijden'. Twijfel dus wel tussen Roco en Märklin. Fleischmann valt volgens mij sowieso al af.

En verder tja, de prijs zal echt wel meespreken in de toekomst natuurlijk. Ik zie ook dat Roco goedkoper is als Märklin, maar heb je ook net zoveel keus met uitbreiden als bij M?? En ja, ik wil zeker Digitaal gaan.

Emiel-L

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2007, 19:56:45 »
Bij de roco heb je net zoveel keuze en misschien zelfs meer als bij Märklin, en het probleem met de keerlus is ook zo op te lossen dus dat is al helemaal geen reden om Märklin te gaan rijden. Ook omdat Roco en Piko (en anderen) met geweldig materiaal uitkomen voor goede prijzen, kijk maar naar de hondekop.

Ik zou gaan voor gelijkstroom, je bent minder afhankelijk van de digitale systemen van Märklin en uiteraard ook de puntcontacten (een stroomafnemer hoort aan de bovenkant en niet aan de onderkant ;)).

Mvg,

Emiel

manuelspot

  • Gast
Re: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2007, 20:29:54 »
Als je slim bent koop je een Roco startset digitaal die zijn er al vanaf een € 149,- ;)

Het voordeel hiervan is je kunt alle merken rijden behalfe Märklín.
Het naadeel van Märklín is dat het zo duur is. en je zit zo gebonden aan één merk. Ik zelf werk in een modelbouw winkel en verkopen vrijwel of zeg maar helemaal geen Märklín meer aan beginners. Wanneer iemnad wil beginnen adviseren wij hen vrijwel altijd Roco. En het mooiste is die mensen komen nooit terug met klachten. Wat die van Märklín bij 9 van de 10 wel doen.

En als je even wacht er komen dit jaar een paar prachtige nieuwe Roco digtale begin sets. Deze staan onderander in de noviteiten volden van Roco 2007. ;)

Manuel



WillemNS

  • Gast
Re: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin
« Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2007, 20:36:31 »
Zoals manuel al zij, digitale roco startset.
De besturings unit werkt erg goed (multimaus)
Verder zou ik echt voor 2 rail gaan. Veel mensen zijn met marklin begonnen maar daarna toch overgegaan op 2 rail, omdat het daar:
1. Goedkoper
2. Uitwisselbaar met alle merken behalve marklin
3. Goede kwaliteit
4. Meer aanbod

Als ik jou was zou ik gaan voor de 2 rail, ik ben ook begonnen met 3 rail maar toch overgestapt op 2 rail, de rederen heb ik al genoemd.
Hopenlijk heb ik je hiermee goed geïnformeerd.

Willem

Herman05

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Railplaza.nl
Re: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin
« Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2007, 20:57:45 »
Hoi,

Märklin is inderdaad iets duurder dan de meeste overige 2-rail systemen. Dat er meer aanbod is, is uit de lucht gegrepen. Nagenoeg ieder model is in 3-rail te verkrijgen. Enkel de exclusieve treinen zijn enkel in 2-rail verkrijgbaar.
Kwaliteit is prima van Märklin en er gaat inderdaad wel is een besturingskastje (MobileStation) van Märklin stuk, al heeft er afgelopen jaar een wijziging in de trafo doorgevoerd waardoor het besturingskastje (MS) minder snel stuk gaat.

Mijn indruk is dat vooral mensen die electrotechnisch minder onderlegt beter voor Märklin kunnen kiezen dan voor elk ander 2-rail fabrikaat. Puur vanwege dat het makkelijker te volgen is met keerlussen locomotieven ombouwen (naar digitaal) en al dat soort ongein.

Wat daarnaast mooi is aan Märklin is de kwaliteit van de locomotieven, niet zozeer over de aandrijfwerk e.d. maar over de kap. De meeste locomotieven zijn dusdanig opgebouwd dat ze en er mooi uitzien en stevig zijn. Meestal dankzij het stalen kap die eromheen zit. Daarin is Märklin uniek, de rest doet alle locomotieven in kunststof uitvoeren. Persoonlijk vind ik dat geen mooi gezicht, komt nogal plastic over en een trein is nog altijd van metaal in het echt ;)

Over die puntcontacten worden 2-railers en 3-railers het nooit eens. Mijn mening is dat het me niet kan storen, treinen rijden altijd als een zonnetje en hebben ook altijd een prima stroomopname. Bij 2-rail is de kans op haperingen, of het niet kunnen trekken van treinen groter aangezien ze geen antislibbanden hebben. De stroomopname is wat minder aangezien bij 2-rail één as wordt gebruikt voor + en - terwijl bij 3-rail de as gewoon - is waardoor hij een 2x zo groot contactvlak heeft. Daarintegen staat dus de antislibbanden,...  Tsja,.. het is echt keuzes maken.

Hoop dat je hier ook wat mee kunt.

Groeten,
Herman

« Laatst bewerkt op: 15 januari 2007, 10:17:28 door Herman »

Marcel van der Plas

  • Offline Offline
  • Berichten: 251
  • MRCE 500 1607
Re: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin
« Reactie #10 Gepost op: 14 januari 2007, 21:17:17 »
Met de keuze voor marklin beperk je jezelf in zekere zin; niet alles is in 3rail leverbaar
Nou "vroeger" was dat misschien zo maar tegenwoordig is dat allang niet meer hoor ;).
Tegenwoordig maken de "2 - rail" producenten ook bijna allemaal 3 rail versies hoor, dus ik vind dat een beetje uit de lucht gegrepen ...

Zelf rij ik al jaren met plezier Marklin en 3 rail locs van andere merken ( zoals Mehano en Roco en Gützold ) en het voordeel bij de 2 rail merken is vind ik dat die altijd die locs al standaart uitbrengen met een decoder wat volgens mij bij 2 rail niet het geval is.
Misschien wel voorbereid, maar langs dus niet altijd met decoder.

En ja voor de rest kan ik het alleen maar met Herman eens zijn  ;D.

Groetjes,
Marcel
« Laatst bewerkt op: 14 januari 2007, 21:40:04 door Marcel van der Plas »

JoeriL

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin
« Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2007, 22:04:30 »
@Marcel,
Mijn opmerking is zeker niet uit de lucht gegrepen, je zegt zelf al dat bijna alle producenten 3rail versies maken. Ik zeg 'niet alles is leverbaar'  ;D
Maar inderdaad, zo heel erg is het niet.

@Herman,
Je zegt dat 2rail loks geen antislipbanden hebben, de meesten hebben dit (jammer genoeg) echter wel!
De stroomafname is in 2rail inderdaad minder, maar in de praktijk heb je met een goed gelegde baan en het goede railmateriaal hier geen last van.

Joeri


Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin
« Reactie #12 Gepost op: 15 januari 2007, 09:25:40 »
@Rijssensvosje

Zoals je hierboven ziet zijn de meningen tussen 2 en 3 rail verdeeld.
Altijd zo geweest en dat zal waarschijnlijk altijd zo blijven.
Hoe kom je dan tot en goede keuze?
Eerst voor jezelf bepalen welk tijdperk en/of welk land je wilt gaan rijden.
Als dit voor jou niet uitmaakt en je wilt dus alles laten rijden dan kan je kijken naar de prijs/kwaliteit verhouding.
Zowel Roco en Marklin zijn goed. Maar ook Fleischmann is niks mis mee.
Marklin kost wel meer, ook als je een 3-rail loc koopt van een ander merk zijn deze duurder dan de 2-rail versies.
Het is een dure hobby dus dit is wellicht zeker een goed punt om te overwegen.
Wat 2 rail betreft kan je alle merken door elkaar heen laten rijden.
Dus als je nu een Roco/Piko of Fleischmann startset aangeschaft dan kan je hier ook mehano, Trix enz. op laten rijden mits deze maar geschikt zijn voor 2 rail. Ook Marklin wagons kan je laten rijden op een 2 rail baan als je de asjes maar vervangt.

Dus kijk eerst goed wat je wilt en hoe groot je budget is.
Misschien vind je de pukkels in het midden van de rails ook niet mooi? Dan is je keuze snel gemaakt.
Marklin heeft wel hele mooie loks en persoonlijk vind ik de wagons van Marklin ook iets mooier.
Dus eerst voor je zelf bepalen wat je nu eigenlijk wil en maak dan pas de keuze voor een bepaald systeem.
Je hebt hierboven van beide systemen de voor en de nadelen gezien.
Heb je nog vragen laat het dan maar horen.

« Laatst bewerkt op: 15 januari 2007, 12:12:26 door Geoffrey Korstanje »

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin
« Reactie #13 Gepost op: 15 januari 2007, 09:34:41 »
Mooi verwoord Geoffrey, als beginner kan ik mij hier helemaal in vinden. Ik heb 2 weken geleden voor een Roco digistartset gekozen en geen spijt. Ben nu proefbaantje aan het uitproberen met koppeling aan de PC; dat testen duurt nog wel een paar maandjes. Dan de stap naar de grote baan ... ;D
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin
« Reactie #14 Gepost op: 15 januari 2007, 12:25:44 »
Nog een kleine aanvulling: het prijsverschil tussen twee- en drierail wordt mede - maar niet in zijn geheel - bepaald doordat drierailmodellen tegenwoordig allemaal een digitale decoder hebben.

Verder moet je van deze punten:
  • Prijs
  • Assortiment
  • Realisme
  • Gemak
  • Stroomafname
kijken welke je het belangrijkste vind en aan de hand daarvan je keuze maken voor tweerail of drierail. Voor één merk kiezen moet je sowieso niet doen, ongeacht welk systeem je kiest. Het is alleen belangrijk voor je startset.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40