Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko lok digitaal rijdt direct weg door MartinRT
Vandaag om 16:57:19
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Montanbahn
Vandaag om 16:53:46
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Martin Welberg
Vandaag om 16:49:28
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
Raadplaatje door Modellbahnwagen
Vandaag om 16:24:12
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 14:52:20
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
  

Auteur Topic: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin  (gelezen 17201 keer)

d.kamps

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin
« Reactie #15 Gepost op: 15 januari 2007, 14:23:33 »
weetje ook zeker dat je genoeg plaats hebt voor een H0 baan?
anders is N-spoor michien een optie?

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin
« Reactie #16 Gepost op: 15 januari 2007, 18:31:33 »
En ja, ik wil zeker Digitaal gaan.

Wil je ook via PC rijden? Zo ja met Koploper? Zo ja wil je M* met mfx (nieuwste van het nieuwste) . Dan gaat deze combinate meende ik niet mogelijk. mfx is dacht ik nog geheel geheim. En ik neem aan dat de nieuwe startsest standaard met mfx is.

Succes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin
« Reactie #17 Gepost op: 15 januari 2007, 18:34:13 »
weetje ook zeker dat je genoeg plaats hebt voor een H0 baan?
anders is N-spoor michien een optie?

Zelfs met spoor I kan je zelfs op een oppervlak van 50x50 cm een hele mooie modelbaan maken. Ik weet niet of je modelbaantjes van Otto Schouwstra wel eens gezien hebt :)

Succes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Herman05

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Railplaza.nl
Re: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin
« Reactie #18 Gepost op: 15 januari 2007, 18:42:58 »
Nee, standaard heeft een standaardset van Märklin geen MFX. Wel een besturingskastje van Märklin Systems wat op dit moment nog niet toegankelijk is voor koploper. Ik zet hier expres nog bij aangezien ik ergens heb gelezen, maar vraag even niet zo snel waar, dat het protocol naar ik meen deze zomer vrijgegeven wordt voor softwarebedrijven. De vraag is alleen of Pahasoft daar ook onder valt en dat weet op dit moment niemand.

Groeten,
Herman

Rijssensvosje

  • Gast
Re: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin
« Reactie #19 Gepost op: 15 januari 2007, 19:18:33 »
Tja, de bomen worden steeds dikker zo te zien :-|
Ieder z'n eigen voorkeuren he? Zo is het overal mee, maar ja, je wilt dus ook wel kwaliteit,
en als ik dan her en der lees dat Marklin toch 'echter' lijkt door het gebruik van meer metaal....tja.

Klopt het ook dat je met de MultiMaus van Roco gelijk ook de eventuele wissels digitaal kan bedienen?
En voor Marklin moet je weer een aparte regelunit aanschaffen?

Een voordeel wat ik dus al wel begrijp is dat je bij Roco ook mogelijkheden meer hebt om andere merken te laten rijden over de 2 rail. Maar bouw je die treinen dan makkelijk om naar digitaal? Of moet je dan technisch onderlegd zijn.

En zo blijven dr wel vragen.

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3306
Re: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin
« Reactie #20 Gepost op: 15 januari 2007, 19:24:38 »
en als ik dan her en der lees dat Marklin toch 'echter' lijkt door het gebruik van meer metaal....tja.

da's ook subjectief... het nadeel van metaal is naar mijn idee dat het minder makkelijk is om hele fijne details goed uit te laten komen. Dat lukt met kunststof toch makkelijker. En trouwens... aangezien alles toch geschilderd wordt, zie je toch niet meer dat 't metaal is.
Reinier

Emiel-L

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin
« Reactie #21 Gepost op: 15 januari 2007, 19:27:29 »
@ Herman
Als we nu toch over recente modellen gaan praten, die bijna allemaal verkrijgbaar zijn in 2- en 3- rail dan is het makkelijker ombouwen van Märklinloks niet makkelijker, want al mijn recente modellen heb ik in 2 minuten omgebouwt naar digitaal. Nu zijn de nieuwe modellen allemaal voorbereid.

Mvg,

Emiel

d.kamps

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin
« Reactie #22 Gepost op: 15 januari 2007, 19:39:39 »
Zelfs met spoor I kan je zelfs op een oppervlak van 50x50 cm een hele mooie modelbaan maken. Ik weet niet of je modelbaantjes van Otto Schouwstra wel eens gezien hebt :)

Succes

dat zal best maar het ligt er ook aan wat je ermee wilt grote stations dubbel spoor draaischij grote rangeer sporen lange treinen dan kost in H0 tog heel wat plaats aangezien een beetje sneltrein 1.8m lang is ::) en de kleinste circkel al 80cm doorsnee is en veel mensen hebben die plaats niet

Herman05

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Railplaza.nl
Re: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin
« Reactie #23 Gepost op: 15 januari 2007, 23:06:16 »
@ Herman
Als we nu toch over recente modellen gaan praten,...
??? Wie begint er nu over recente modellen? Maar goed. Een 3-rail loc koop je, wanneer hij nieuws is, altijd met een decoder erin. Wat betekent dat je de loc niet hoeft om te bouwen. En ja, ik weet dat de 2-railers een simpele stekker hebben om daar een decoder in te stoppen. (Blijft dus een voordeel en tijdwinst voor mij  ;) (en een nadeel als ze er een verkeerde decoder in frotten,.. zal je een stap voor zijn.))  Allebei zo z'n voor en na-delen dus.

Over het kunststof kan ik kort zijn, ja dat zie je. De vraag is alleen of je het zelf wilt zien ;) . Bij de kleinere kunststof onderdelen zie je soms gewoon kleurverschil doordat het licht er net doorheenkomt (omdat het te dun is) De kunststof onderdelen worden namelijk niet altijd gespoten. Daarnaast heeft kunststof soms de neiging, om de locverlichting door te laten schijnen. Bij metaal heb je daar dus geen last van. En het klopt zoals je zegt dat kunststof ervoor zorgt dat je kleinere details kan maken, mijn welgemeende excuses dat ik dat hier ben vergeten te melden.

@Rijssenvosje
Wanneer je een wissel electrisch wil schakelen, kun je in eerste instantie het beste kiezen om dit analoog te doen, door middel van een simpel kastje. Klik hier Voor naar de website van Märklin en welk kastje ik bedoel.
Wil je later ook je wissels digitaliseren en met de pc bedienen dan kun je altijd nog kiezen voor een grote centrale. Ook hier zit je niet vast aan Märklin, je kunt gewoon een Intellibox, Ecos of wat anders wat je in gedachte hebt gebruiken.
Om op vraag 1 van je terug te komen. De meeste 2-rail fabrikanten maken ook hun modellen voor 3-rail. Kijken we naar Roco dan zijn 7 pagina's neuheiten voor 3-rail en 13 voor 2-rail. Dus dat verschil is, naar mijn mening, niet al te groot. Tegenovergesteld heeft Märklin namelijk ook meer neuheiten als dat Trix (de 2-rail tegenhanger van Märklin, zelfde bedrijf namelijk) heeft. Voor de rijtuigen e.d. maakt het helemaal niet uit aangezien de assen altijd gratis worden vervangen. Dus zowel wanneer je besluit 2-rail te rijden en je koopt Märklin rijtuigen als ook wanneer je 3-rail rijdt en Roco rijtuigen wilt kopen.

Groeten,
Herman




Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin
« Reactie #24 Gepost op: 15 januari 2007, 23:27:14 »
Jongens, blijven we wel bij het onderwerp? De vraag is duidelijk: Märklin of Roco? Voor beide is iets te zeggen.

Doe dat dan ook, maar zeg ook niet meteen iets over Spoor 1, of metaal op (materieel) of tussen (puntcontacten) de rails nou realistisch is of niet, wat de stand van de maan is... dat doet er allemaal niet zo toe.

Rijssenvosje (ik mag hopen dat dat niet je voornaam is), of iets realistisch is of niet, dat zul je met je eigen ogen moeten bepalen en niet hier lezen. Dat geldt dus voor metalen kappen, maar ook voor puntcontacten.

Mijn persoonlijke mening is dat metaal (vooral messing, maar dan heb je het over een prijscategorie waarbij de grote merken spotgoedkoop lijken) mooier is dan plastic, maar ook dat puntcontacten tussen de rails lelijk zijn. Wat jij er van vindt, dat kunnen wij niet voor je bepalen.

Denk nu overigens niet dat alle Märklin-modellen van metaal zijn. Zo heb ik zelf een Trix ICE3 in NS-uitvoering en die is toch echt van kunststof. Trix is het "tweerailmerk" van Märklin: het is dus hetzelfde model, maar dan bedoeld voor tweerail. Het assortiment is uiteraard wat kleiner.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

JoeriL

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
Re: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin
« Reactie #25 Gepost op: 15 januari 2007, 23:44:29 »
Wat ik aan zou raden, nu je zo veel informatie hebt en weet wat er zoal te krijgen is: Ga naar een dealer in de buurt. Deze zal graag uitleg geven, en in het echt laten zien wat er verkrijgbaar is. Je ziet dan zelf wat je koopt, en kunt zelf bepalen wat jij belangrijk vind. 2rail vs 3rail, metalen kappen vs kunsstof kappen, prijziger vs goedkoper, rails met bedding vs rails zonder bedding, etc.
Laat je niet te veel beinvloeden door andermans meningen, kies zelf wat JIJ mooi vind!  :)

Joeri

Emiel-L

  • Offline Offline
  • Berichten: 154
Re: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin
« Reactie #26 Gepost op: 16 januari 2007, 15:11:54 »
Laat je niet te veel beinvloeden door andermans meningen, kies zelf wat JIJ mooi

Alleen als je naar een Piko-shop of 'Märklin-shop gaat is het wel duidelijk wat ze je aanraden :D ;)

Mvg,

Emiel

Wim55

  • Offline Offline
  • Berichten: 70
Re: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin
« Reactie #27 Gepost op: 16 januari 2007, 16:37:29 »
He, Vosje!

GOEIE KEUS! ;D


Rijssensvosje

  • Gast
Re: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin
« Reactie #28 Gepost op: 16 januari 2007, 19:21:14 »
neehee...Rijssensvosje is niet mn naam..maar ja, je vrouw bedenkt een naam, en die gebruik je dan her en der:), dus ook op "Fora"

Goeie Keus Wim?? Wat bedoel je...van Forum of...van merk?

Ik denk dat ik er wel n beetje uitben...Tenminste..Digitaal wel.
En qua merk, ik twijfel steeds minder, en hang nu vanwege de prijs en combinaties met andere merken naar Roco met 2 railsysteem.  Dat van die contactpunten op de rails daar zou ik me niet zo aan storen trouwens.  Zoals al zo vaak gezegd, elk systeem heeft voor en nadelen. Het natuurgetrouw nabootsen tja, je maakt je landschap ook van allerlei zaken neem ik aan, en ga je ook niet voor het duurste altijd?

Laurens66

  • Offline Offline
  • Berichten: 132
Re: Beginnen met modelspoor/Startset 29533 Marklin
« Reactie #29 Gepost op: 17 januari 2007, 07:28:40 »
Over de middelgeleider is mijn mening dat je ze bij de C-rail en de M-rail echt goed ziet, bij de K-rail zie je ze vrijwel niet.
K-rail aanleggen kost wel meer moeite en tijd, ik vind het mooier.

Heb je er ook al eens aangedacht dat je bij Marklin 1 stuk spoorstaaf doorslijpt op 2 plaatsen, draadje aan soldeerd naar een lampje en je hebt terugmelding, bij 2-rail (Roco - Piko) komt hier een stukje elektronica bij te pas.
(Bij de C-rail van Marklin moet je alle verbindingen doorknippen aan de onderkant, bij K-rail weer niet)


Mocht je gebruik gaan maken van seinen is er voor Marklin ook weer een hele mooie module (eenvoudige zelfbouw) voor die je trein afremt en tot stilstaand brengt voor het sein natuurgetrouw, bij 2 rail zou dit ook best kunnen maar lastiger.

Korom het is maar net wat jou het beste lijkt, mijn voorkeur gaat uit naar Markin om de bovenstaande redenen.