Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West door MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
  

Auteur Topic: gepolariseerde wissel  (gelezen 6605 keer)

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #15 Gepost op: 14 January 2007, 13:50:29 »
Heel verstandig. Ik zou zelfs aanraden om het hele station te voorzien van gep** wissels. Ik heb mijn HO station omgebouwd naar gep** en het is een genot om langzaam zonder haperingen over de wissels te rijden.
Of topic Rocoline Engelse wissels kunnen alleen gep** bereden worden. Jaap


Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #16 Gepost op: 14 January 2007, 13:57:32 »
Ik neem aan dat de fleischmann wissels met bedding allemaal gepolariseerd zijn ?

Geert
Groeten uit Hoogeveen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26709
    • Pagina van klaas
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #17 Gepost op: 14 January 2007, 15:25:12 »
Geert,

Fleischmann wissels zijn niet gepolariseerd, en kunnen ook niet gepolariseerd worden omdat het puntstuk van plastic is.
Fl* wissels kunnen wel z.g. "denkend" gemaakt worden. Daarmee schakel je het niet gekozen spoor spanningsloos. Maar dat is heel wat anders dan het polariseren van het puntstuk.

Een ander verhaal zijn de Electrofrog wissels van Peco. Die zijn anders geconstrueerd en kunnen het allebei. Dus tegelijk "denken" en het puntstuk polariseren.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Biem

  • Offline Offline
  • Berichten: 816
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #18 Gepost op: 14 January 2007, 15:43:53 »
Klaas , dank je wel, ik vraag dit even , omdat ik mijn schaduwstation zo storingsvrij mogelijk wil maken, moet dan toch maar eens aan Peco wissels denken
Groeten uit Hoogeveen

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #19 Gepost op: 14 January 2007, 16:29:00 »
Hallo Geert en Klaas,

Fleischmann heeft wel degelijk gepolariseerde wissels van het type Profi Rails.
Het zijn de zogenaamde hogesnelheidwissels.
Het betreft hier de 6178 en 6179.
Ook deze kunnen "denkend" gemaakt worden.

Groet,
Rob
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #20 Gepost op: 21 May 2007, 12:24:46 »
Even voor mijn goede begrip: bij een gepolariseerd puntstuk komt de trein die een wissel open wil rijden, als hij het puntstuk bereikt, aan weerszijden dezelfde polariteit tegen, waardoor hij volgens mij toch stopt?

Ik heb het eens zitten tekenen, maar als het puntstuk gepolariseerd is, dan heeft het puntstuk de tegenovergestelde polariteit van de tegenoverliggende rail van het doorgaande spoor, en daarmee dezelfde polariteit als de tegenoverliggende rail van het onderbroken spoor.

Zo goed en zo kwaad het ging heb ik het hieronder getekend:
+ -  -  -
|  | /  /
|  |/  /
| /|  /
|| | /
|| |/
|| |
|  |
|  |
+ -

Heb ik het nou mis?

towncar59

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #21 Gepost op: 21 May 2007, 15:12:09 »
Ja, het linkerspoor is voor gelijkstroom en het rechterspoor voor wisselstroom, dit heet een combi-wissel  ;D ;D ;D

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3482
    • modulebaan.nl
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #22 Gepost op: 21 May 2007, 15:35:45 »
@Gerrit:

Nee, je hebt het niet mis.

Zoals jij het getekend hebt weet je meteen waarom je bij Peco Electrofrog wissels het puntstuk met twee geïsoleerde raillassen moet leggen.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #23 Gepost op: 21 May 2007, 15:58:44 »
Dat is inderaad de Peco.
Maar bij de meeste wissels zit het zo. Zit de isolatie van het puntstuk in het wissel zelf verwerkt.



+ -  +  -
|  | /  /
|  |/  /
| /|- /
|| | /
|| |/
|| |
|  |
|  |
+ -
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Kassenbarg

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #24 Gepost op: 21 May 2007, 16:28:17 »
Dan heb je het waarschijnlijk over de wissels waar het puntstuk niet helemaal van metaal is en daarmee niet onder spanning staat zoals wissels van de grote fabrikanten, toch?

towncar59

  • Offline Offline
  • Berichten: 294
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #25 Gepost op: 21 May 2007, 16:38:57 »
Maar ik kan me ook herinneren toen ik nog Europees spul ( dus ook rails ) kocht, dat ik wissels had met een metalen puntstuk en heel korte isolatiestukjes tussen het puntstuk en de spoorstaven....waarschijnlijk is dat het systeem waar Henk het over heeft..
« Laatst bewerkt op: 21 May 2007, 16:41:02 door ron »

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #26 Gepost op: 21 May 2007, 17:51:04 »
Dat is inderaad de Peco.
Maar bij de meeste wissels zit het zo. Zit de isolatie van het puntstuk in het wissel zelf verwerkt.

PECO heeft dit soort wissels ook. Er staat dan Insulfrog op ipv Electrofrog. En dan werken ze net als de andere bekende merken.

Succes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Wim Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #27 Gepost op: 21 May 2007, 19:15:26 »
@Gerrit:

Nee, je hebt het niet mis.

Zoals jij het getekend hebt weet je meteen waarom je bij Peco Electrofrog wissels het puntstuk met twee geïsoleerde raillassen moet leggen.

Groet,
Tjalling



En je kunt ook zien dat openrijden van het wissel tot kortsluiting leidt.


Groet, Wim

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22529
Re: gepolariseerde wissel
« Reactie #28 Gepost op: 21 May 2007, 19:41:48 »
Dan heb je het waarschijnlijk over de wissels waar het puntstuk niet helemaal van metaal is en daarmee niet onder spanning staat zoals wissels van de grote fabrikanten, toch?

Nee, ik heb het over gepolariseerde wissels waarbij het metalen puntstuk (hartstuk als goed Germanisme) elektrisch is gescheiden van de wisseltongen en van de stukjes rails voorbij het puntstuk. Dat puntstuk wordt gepolariseerd met een omschakelaar.
Bij Peco electrofrog vormen wisseltongen, puntstuk en stukjes rails elektrisch één geheel en wordt dat geheel gepolariseerd.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.