Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 07:35:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 05:40:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
  

Auteur Topic: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.  (gelezen 11607 keer)

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Gepost op: 13 January 2007, 11:53:49 »
Hallo

Bij modeltreinen maken we o.a. gebruik van pulsbreedte sturing. (Decoders of externe regelaar)

Mijn vraag is: Hoe werkt chopper-sturing in het groot berdrijf?
Is dit ook pulsbreedte sturing of frequentie-verandering of een kombinatie van beide?  Denk aan het typische geluid bij het optrekken van een regio-runner.   Jaap

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #1 Gepost op: 13 January 2007, 14:03:57 »
Een 1600/1800 loc maakt gebruik van een frequentie besturing en een 1700 maakt gebruik van een pulsbreedte sturing met een vaste freq..
Een V-IRM heeft een draaistroom chopper met een combinatie van beide, daarom hoor je bij verschillende snelheiden hetzelfde toontje terugkomen.
Mddm heeft dan weer een pulsbreedte drie fase chopper.

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #2 Gepost op: 14 January 2007, 12:21:39 »
Hartstikke interessant. Maar waarom zoveel verschillende systemen?  En nu ik toch bezig ben, hoe zit dat bij b.v. de 6400 D.E. loc? Jaap
« Laatst bewerkt op: 14 January 2007, 12:23:23 door Wurlitzer »

Anoniem

  • Gast
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #3 Gepost op: 14 January 2007, 12:28:46 »
Hartstikke interessant. Maar waarom zoveel verschillende systemen? 

Voortschrijdende techniek, verschillende fabrikanten...
« Laatst bewerkt op: 14 January 2007, 15:43:02 door Wesley »

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #4 Gepost op: 14 January 2007, 15:21:45 »
 :) De 6400 heeft draaistroom techniek, alleen regel je dan de de kracht van de generator.
Nog 1, de ICM chopper is een pulsbreedte.
Bij het ontwerp van de 1600/1700 gebruikte je nog een terugslinger kring om de thyristor te doven, nadeel log en veel spul daarom toen alleen betrouwbaar in een loc, later werd dat kleiner, ICM.
In de V-IRM gebruikte men al GTO choppers die zichzelf doven alleen deze hebben weer een koelbadje nodig, het laatste wat ook gebruit word in de laatste V-IRM en de SGMm zijn de IGBT choppers, deze zijn nog kleiner met nog meer vermogen en behoeven veel minde koeling, daarom is de tractie van de nieuwe V-IRM ook kleiner(scheelt weer 2 stoelen).

FCA

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #5 Gepost op: 14 January 2007, 17:27:14 »
Johnny,

kan je mij wat meer uitleggen over de 6400?

Is het bij de 6400 echt zo dat je de kracht van de generator regeld?. Komt bij mij vreemd over (maar wie ben ik ;D ).
Of moet ik meer aan een elektrische as principe denken (toerenvariatie diesel=frequentievariatie generator = toerenvariatie motor)?
Nu lijkt mij een elektrische as principe in een locomotief ook onwaarschijnlijk omdat je dan haast geen wegtrekkoppel kan maken.
Ik heb wel eens gehoord dat er een 'normale' frequentie drive in een 6400 zit met als enige bijzonderheid een inverter parallel aan je gelijkrichter om 4 kwadranten bedrijf mogelijk te maken.
Nu ben ik absoluut niet bekend met motor regelingen in treinen het zou me niets verbazen als ik het bij het verkeerde eind heb maar ik ben nu wel benieuwd geraakt naar die 6400!

mvrg

Pieter





Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #6 Gepost op: 15 January 2007, 21:14:31 »

Ik heb wel eens gehoord dat er een 'normale' frequentie drive in een 6400 zit met als enige bijzonderheid een inverter parallel aan je gelijkrichter om 4 kwadranten bedrijf mogelijk te maken.
mvrg






  ?????????   Dit gaat me boven mijn clack.    Jaap

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26639
    • Pagina van klaas
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #7 Gepost op: 15 January 2007, 23:46:13 »
Jaap, het is lastig uit te leggen hoe 4-kwadrantenbedrijf precies werkt, en ik heb het ook niet zomaar paraat. Maar populair gezegd komt het erop neer dat de motoren via de invertor kunnen terugvoeden in remweerstanden. Dat noemen ze dynamic braking op z'n Engels, oftewel remmen op de motor.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #8 Gepost op: 16 January 2007, 09:50:31 »
 ;) Ik duik even voor je in de mat boeken voor je deze week.

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2106
  • MSc Micro-Electronics
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #9 Gepost op: 16 January 2007, 09:53:45 »
Wat mij opvalt is dat vooral bij Sprinters en Citypendels, maar ook bij DDRM er altijd een felle 'tik' te horen is vlak na het vertrek (wanneer hij ongeveer op loopsnelheid rijdt). Mij leraar zij dat het misschien een omschakeling van serie naar paralel kon zijn, is dat zo?
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #10 Gepost op: 16 January 2007, 10:01:49 »
Bij choppers staan de motoren in de paralell stand ten alle tijden. Bij SGM twee motoren van 750 volt in serie per tak. Citypendels hebben met uitzondering van de 2014 en 2015 nog geen chopper. Ik weet wel dat bij ICM je een flinke tik kan horen als de smoorspoelen verzadigd raken.
« Laatst bewerkt op: 16 January 2007, 10:04:51 door johnny »

FCA

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #11 Gepost op: 18 January 2007, 19:49:49 »
Ja jaap, aandrijftechniek is niet zo maar even uit te leggen (zeker bij draaistroom systemen).

4 kwadranten bedrijf, ja hoe kan je dat even eenvoudig uitleggen..
Ik zal het proberen:
Met 4 kwadranten bedrijf wordt bedoeld de 4 manieren hoe een electromotor werkt.
Het 1e kwadrant is het meest bekend. De motor drijft iets aan en heeft daar vermogen (stroom) voor nodig.
Het tweede bedrijf is het afremmen door de elektromotor. Vergelijk dat maar met een gewone diesel/benzine motor in een auto. Als je een berg afrijd dan kan je op de motor afremmen. De motor werkt als het waren het werktuig tegen.
Het 3e kwadrant is eigenlijk een generator bedrijf. Het werktuig drijft de motor aan en deze gaat energie terugleveren (bij draaistroommotor lig dit iets complexer maar om dat uit te gaan leggen...).
Het 4e kwadrant is ook een soort generator bedrijf. Denk hier bij aan een generator die belast wordt door een motor welke in het 2e kwadrant werkt.

Misschien snap je het 4 kwadranten bedrijf nu wat beter, ook al is bovengenoemde maar een heel simpele uitleg.

Klaas, bij draaistroom frequentie regeling met extra inverter wordt doorgaans de teruggeleverde energie niet in remweerstanden gestopt maar terug richting de energiebron gepompt. Of dit in de 6400 ook gebeurd, dat durf ik niet te zeggen maar dynamic breaking via weerstanden is erg ongebruikelijk bij 'conventionele' frequentieregelaars.

mvrg

Pieter
 

1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #12 Gepost op: 18 January 2007, 22:59:44 »
Klaas, bij draaistroom frequentie regeling met extra inverter wordt doorgaans de teruggeleverde energie niet in remweerstanden gestopt maar terug richting de energiebron gepompt. Of dit in de 6400 ook gebeurd, dat durf ik niet te zeggen maar dynamic breaking via weerstanden is erg ongebruikelijk bij 'conventionele' frequentieregelaars.

Nee, gebeurt niet. Zou wel mooi zijn als er met deze 'remenergie' weer diesel aangemaakt zou worden ;). Bij de 6400 remweerstanden dus, die hun warmte gewoon aan de buitenlucht geven.

Wurlitzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 246
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #13 Gepost op: 19 January 2007, 17:38:55 »
Dank je PdV. Voor mij is dit duidelijk genoeg.  Jaap

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Regeling snelheid electro-locs grootbedrijf.
« Reactie #14 Gepost op: 03 February 2007, 10:43:32 »
Ik heb het dus uitgezocht met de 6400 en het is dus vreemder als dat ik dacht, de 6400 heeft een gelijkstroom generator van 1800 volt met daaraan een inverter voor de motoren die aardig overeenkomsten heeft met de mDDM, zelfde fabrikant.
Navraag waarom die 1800 volt generator? simpel moest van defensie want dan kan de loc ook gebruikt worden om een ICR te voeden die voorzien zijn van brancard punten , op dat moment kun je dan geen tractie meer gebruiken, dus voor eventueel reizigersdienst dien je dan dus 2 6400-en te gebruiken, ik meen me iets te herrinneren dat men dat tussen weesp en hilversum ook een keer gedaan heeft bij bovenleiding werkzaanheden. 2 maal 6400 aan 1 kant en 1 aan de andere kant.