Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 23:07:48
Acme nieuwe ICNG door Chris Westerduin
Vandaag om 22:35:15
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Casmir
Vandaag om 22:27:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:42:37
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 21:40:57
Liliput schaal N door RodeDuivel
Vandaag om 21:38:24
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 21:24:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
Vandaag om 21:19:50
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 21:09:08
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 21:03:34
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door defender
Vandaag om 20:44:40
LS Models 2025 door Corné81
Vandaag om 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
Vandaag om 20:29:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:10:20
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Ronald69
Vandaag om 20:06:38
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
Vandaag om 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 19:56:25
3D NS HO bovenleidingmasten door NS1100
Vandaag om 19:24:53
Raadplaatje door Ronald69
Vandaag om 19:21:23
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MaraNCS
Vandaag om 19:06:34
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Eric v C
Vandaag om 18:24:04
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 18:00:27
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 17:59:44
Mobadaten.info uit de lucht door marco
Vandaag om 16:59:47
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22

Auteur Topic: Tortoise switch versus Esu servo motor  (gelezen 9806 keer)

burtonbouwer

• Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Tortoise switch versus Esu servo motor
« Gepost op: 10 September 2010, 19:38:21 »
Ik ben mij aan het oriënteren op de keuze tussen de Tortoise switch motors en de Servo motors (bv. van Esu) voor het mooi en voorbeeldsgetrouw omzetten van allerlei soorten wissels in het zichtbare gedeelte van mijn baan. Ik heb zelf de beschikking over het DCC Multimaus systeem en Rocomotion via de PC (wordt later Rail Road van Freiwald) en ga Tillig elite code 83 rails in het zichtbare gedeelte gebruiken.

Kunnen jullie eens vanuit de praktijk opsommen wat de voor- en nadelen zijn van beide aandrijvingen in het licht van dit digitaal systeem? Welke decoders zijn bruikbaar?

Mvg,
Ferry
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Robbedoes

• Offline Offline
Re:Tortoise switch versus Esu servo motor
« Reactie #1 Gepost op: 12 September 2010, 11:56:20 »
Hallo Ferry,

Ik heb Tillig rails en ben gestart met Conrad wisselaandrijvingen. De Conradaandrijvingen zijn aan de zwakke kant, lukt wel met Tillig maar de afstelling is vrij kritisch. Het ziet er echter qua snelheid niet uit. Ik ben gaan experimenteren met andere, tragere en krachtigere aandrijvingen van Lemaco en Tillig alsook de Tortoise wisselaandrijving.

De Tillig- en Lemacoaandrijvingen bewegen langzaam, zijn krachtig. Qua gebruiksvriendelijkheid zou ik van deze twee de Tillig kiezen: compacter, ongeveer even krachtig en dezelfde instelmogelijkheden als Lemaco, iets minder herrie. Dan komt meteen het bezwaar van beide aandrijvingen: het geluid.

Daarna de Tortoise gekocht. Niet te geloven!! Zo soepel en stil als deze beweegt. Je hoort 'm wel maar het is een soepel, en dus geen rauw, geluid. Met een lage spanning loopt ie helemaal fantastisch. Het enige punt is dat de aandrijving geen eindafschakeling heeft en vanwege de goede loopeigenschappen van de aandrijving, er in de eindstand constant spanning op moet blijven staan, zeker bij Tillig wissels waarvan de wisseltong flink aangedrukt moet blijven, anders loopt de Tortoise iets terug. Daarmee vallen gelijk de meeste wisseldecoders af. Stroomverbruik in eindstand is overigens zeer klein, opmerkelijk is dat tijdens het omzetten van de wissel het stroomverbruik zelfs nóg lager is dan in de eindstand: schakelen van wissels kost dus minder vermogen dan de statische eindstand!!

De beste optie voor een decoder is m.i. de door DCC Supplies hiervoor ontwikkelde compacte decoder waarop direct twee Tortoises kunnen worden aangesloten, deze gebruik ik nu. Andere optie is de ESU Switchpilot met Extension.

Succes bij je keuze,
Robbedoes

RMA

• Offline Offline
    • Polderbaan
« Reactie #2 Gepost op: 12 September 2010, 12:08:13 »
Ferry
Recent overgestapt op servo motor met Esu servodecoder voordelen ten opzichte van spoelen
b.v .Peco en Conrad motortjes geen geluid en elke slag precies in te stellen.
Ook  de prijs is geen punt 5 euro voor servo en 26 euro voor decoder met vier aansluitingen voor servo's.
Grt.
Roy

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #3 Gepost op: 12 September 2010, 13:09:05 »
Hallo Robbedoes,

zou je een rechtstreekse link naar de decoder van DCC Suplies kunnen plaatsen?
Ik ben hier benieuwd naar.

Groeten,

Christoph

henk

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 12 September 2010, 13:15:03 »
Ik zie het als stappen naar steeds beter.
Momenteel heb ik spoelenaandrijvingen in het schaduwstation en Tortoises in het zichtbare gedeelte. Tortoises geeft dan een natuurgetrouwere beweging en motoraandrijvingen zijn sowieso betrouwbaar. Maar de Tortoise mag dan stiller zijn dan bijvoorbeeld de Lemaco, ik vind ze nog altijd rumoerig.
Indien ik nu moest kiezen, dan werden het ongetwijfeld servo's. Die heb je wel met weinig geluid en de instelbare uitslag geeft weer net wat meer controle over de beweging.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #5 Gepost op: 12 September 2010, 22:19:37 »
opmerkelijk is dat tijdens het omzetten van de wissel het stroomverbruik zelfs nóg lager is dan in de eindstand: schakelen van wissels kost dus minder vermogen dan de statische eindstand!!
Dat is niet zo heel erg opmerkelijk, een draaiende motor levert een tegen-EMK die de voedingsspanning tegenwerkt. Daardoor wordt de stroom kleiner.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Olivier77

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 12 September 2010, 23:14:54 »
Beste,

Ik heb de Esu decoders met 3 verschillende merken goedkope servo's en zelf gemaakte onderbouw montages voor K wissels van Marklin.
De servo's uitslag kun je tot op de mm regelen als je via de CV's werkt.
Ik heb na een paar maanden rijden op een middelmatie proefbaan nog geen enkel probleem gehad met de wisselsbediening via Koploper.

Mvg

Olivier

Digitale 3-rail, K-rails,

burtonbouwer

• Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 13 September 2010, 09:32:27 »
Dank voor jullie antwoorden. Ik begrijp dat servo's het voordeel bieden dat ze geluidsarm zijn, mooi traag bewegen, de mate van verstelling exact is in te stellen (dat kan bij een motor niet), geen stroomverbruik hebben in de stilstand en prijsgunstig zijn. Ja, als je dan nieuw begint lijkt me de keuze duidelijk.

Ik denk er verstandig aan te doen eerst een proefopstelling te maken met een Esu decoder en servo en een Tillig wissel. Klopt toch dat die Esu decoder met DCC Multimaus / Rocomotion / RailRoad goed samenwerkt?

Ik begrijp dat de prijs van een Esu servo orde grootte €5 bedraagt en de decoder €26, geschikt voor 4 servo's? Dan ben je per aandrijving €10 kwijt om en nabij en dat is niet duur in vergelijking tot magneetaandrijving of Tortoise. Zijn er nog andere merken die prijsgunstiger en net zo goed zijn?

Groet,
Ferry

Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

burtonbouwer

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 13 September 2010, 09:40:23 »
Ik zie net dat een servomotor van Esu geen €5 kost, wel zie ik dat van Conrad art. 233751 €5,-- doet. Bedoelen jullie deze? Vraag is dan ook gelijk hoe de onderbouw gedaan moet worden, immers daar zit niet zo'n mooie; en kennelijk dure; houder bij ...

Dit nog even ter aanvulling van mijn eerdere berichtje

Ferry

Robbedoes

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 13 September 2010, 09:49:31 »
@Christoph

Hier de link naar DCC Supplies, decoder lijkt momenteel niet voorradig:
http://www.dccsupplies.com/shop/product_info.php?cPath=24_111&products_id=1160

EN hier de gebruiksaanwijzing:
http://www.dccsupplies.com/shop/redirect.php?action=url&goto=www.ncedcc.com%2Fpdf%2FSwitch-It+C.pdf
(ik ben helaas nog niet zo handig in het maken van mooie linkjes)

Overigens wordt al geruime tijd door Circuitron een turtle met geïntegreerde decoder aangekondigd onder de naam Smail.

@Klaas

Ik drukte me misschien verkeerd uit met het woord opmerkelijk. Het is inderdaad logisch dat de "stall"-stroomwaarde hoger is. Voor mij blijft het - ook al is het wellicht voor menigeen niet opmerkelijk - wel een vreemd idee dat als je bijv. 20 wissels op je baan hebt, het energieverbruik lager is als de wissels allemaal op hetzelfde moment worden omgezet dan wanneer ze allemaal stil staan.

@Henk & Ferry

Ik heb nog nooit servo's geprobeerd, lijkt inderdaad een goedkoop en goed alternatief, en hoe stiller hoe beter. Henk, kun je aangeven of het veel werk is qua installeren, afstellen en dergelijke? Dat vind ik in ieder geval bij de turtles erg eenvoudig.

R

burtonbouwer

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 13 September 2010, 20:50:22 »
Heb me weer even wat verder verdiept in deze materie. Voor 2-rail bedrijf Tillig Elite-H0 is de extensie module op de Switchpilot servo een vereiste, anders kan je nooit de wissels zonder kortsluiting schakelen. Deze extensie verzorgt de hartstukpolarisatie. en kost net als de Switchpilot servo ca. € 25,--.

Dus indien je 4 servo's van Conrad gebruikt zit je per wissel op (25+25+4*5)/4 = € 17,50 aan investering om 1 wissel met een servo te automatiseren; dat is inderdaad heel acceptabel, zeker gezien de voorbeeldgetrouwe beweging die je ermee realiseert.

De voordelen van de Servo-aandrijving zijn mij duidelijk, ik ga het snel uitproberen.

Laatste bericht, ik zie dat de servodecoder van Uhlenbrock de 67810 (dit jaar nieuw op de markt) geschikt is voor 4 servo aandrijvingen met hartstukpolarisatie voor slechts € 40,-- . Dat scheelt weer!!

Bedankt, Ferry

« Laatst bewerkt op: 13 September 2010, 21:22:45 door burtonbouwer »

Olav

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 14 September 2010, 08:20:37 »
Servo's kan je beter kopen in Duitsland bij Conrad

233751 2,95 bij zes of meer
230500 3.95 bij zes of meer

Het lijkt wel of we in NL bij dezelfde firma in NL uitvoering ge****d worden.  >:(

Blij dat ik vaak in Duitsland ben.  ;D

Overigens kan je gewoon in Duitsland bestellen en laten bezorgen, bezorgkosten zijn wel hoger, maar door de echte kwantumkortingen (dus niet 4% of zo) kan je voordeliger uitkomen.

Groeten

Olav
Groeten

Olav

burtonbouwer

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 14 September 2010, 09:34:08 »
@Olav: Als je bij conrad.nl meer dan €25 bestelt vervallen de transportkosten helemaal, dus een kwestie van bij conrad.nl en conrad.de het winkelwagentje vullen en kijken wat er onderaan de streep staat!

@RMA: Welk Conrad servo-motortje heb jij voor je wissels ingezet?

Olav

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 14 September 2010, 09:48:58 »
Dat vervallen is toch alleen als je met ideal betaalt? Niet iedereen heeft dat.
Groeten

Olav

RMA

• Offline Offline
    • Polderbaan
« Reactie #14 Gepost op: 14 September 2010, 09:50:10 »
Ferry
Deze Conrad servo's gebruik  ik momenteel
TopLine mini-servo ES-05 JR  4.99 euro per stuk
Grt
Roy