Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
Vandaag om 16:51:02
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 16:36:51
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:29:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 15:31:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100  (gelezen 264570 keer)

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS-Werkspoor - Philotrain 870/37-kit NS 2100
« Reactie #570 Gepost op: 20 August 2015, 23:50:28 »
Paul, geldt dat ook voor rookkasten? Ik kom in het 2100-boek zeker 5 foto's tegen met rookkasten-met-klinknagels, op vroege foto's kom ik die niet tegen.

@Ivo, ik kom vrij veel verschillende tenders tegen. Niet alleen scheeps- en rechte tenders, maar ook verschillen binnen de rechte tenders. Jij hebt al foto's laten zien van verschillende rechte tenders, de een met een opbouw van de kolenbak met haakse of gebogen hoeken, op foto's in dat 2100 boek kom ik nog een tender tegen met schotjes op de tenderzijwanden ( blz 16, 17, 20, 25o, 26, 55 en op blz 79 de 2116 ook). De rechte tenders lijken ook alleen aan de bovenrand een uitstekende bolle rand te hebben, niet rondom de hele zijwand.
« Laatst bewerkt op: 20 August 2015, 23:52:21 door Gert Arkema »
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #571 Gepost op: 21 August 2015, 14:07:12 »
Naarmate je het boek vaker leest en de foto's op details beter bekijkt, kom je steeds meer verschillen tegen. Van de tenders weet ik dat er minstens 2 verschillende rechthoekige zijn. Waarschijnlijk van de eerste serie en een van de latere. Na de eerste serie volgde eerst een serie met scheepstenders, toen weer rechte en daarna nog een keer scheepstenders volgens mij. Dat staat allemaal duidelijk in het boek. Maar op foto's zie je meer verschillen.

Gisteren het werk eens bekeken in bouwgroepen:

Dit is de tandwielkast die aan de voorste aandrijfas komt. Redelijk recht toe recht aan. Alleen ontbreekt bij mij volgens mij een ring tussen de worm en het voorste lager. De ringen die erbij liggen hebben allemaal een te kleine diameter.

Hierbovenop komt de tandwielkast en rechts op de dwarsbalk wordt de steun geschroefd.

Overigens kom ik nergens de ronde krukjes tegen voor het personeel, welke op de achterste wielkasten waren gezet.

Dit is het remwerk voor de aandrijfassen. Er komen nog 2 trekstangen tussen deze 4 remblokken en de remcylinder, die als apart gietdeel erbij ligt.

Een aardige puzzle is het ketelfront. Er ligt één injecteur naast en één leidingengroep met 3 hendels, die wel voor de verschillende remmen zullen staan. Ik mis het ganghendel, ik weet niet of dit wel of niet bij de kit hoort. Het linker gat op de ketel wordt met een plaat dichtgemaakt. Hier zat oorspronkelijk ook een injecteur, maar die werd meestal verwijderd als er een voorwarmerinstallatie werd geplaatst. Ook ontbreken nog meer meters rechts boven. Verder is er met losse leidingen nog heel veel moois te maken. De juiste regulateurhendel ontbreekt ook. Linksboven ligt een regulateur, maar dat ziet er uit als een 1700 regulateur. Ook de bescherming tegen de wasleiding en de rookkap liggen hier op de foto. De rookkap ga ik niet plaatsen, want die kwam er pas later op. De hijsogen liggen er ook bij en ik heb nog een aparte stoomfluit met beugel.

Nog wat losse onderdelen: de deurtjes tussen tender en lok. Helaas mis ik een scharnierdeel en het is me ook niet echt duidelijk waar een en ander aan moet worden vastgezet. Volgens mij moeten de deurtjes aan de tenderkomen en de 2 schotjes aan de achterkant van de lok. Alleen zitten daar 4 sleufjes ipv 2.

Groep spullen voor de zanddom. De leidingen op de 2103 waren meer uit elkaar geplaatst dan in de Philo kit, maar beide kwam voor. Dit bestaat uit een leiding naar de zanddom voor de bediening, een leidingstel op de zanddom en 4 zandleidingen naar de aandrijfwielen.

Groep spullen voor de ketel en de rookkast. De handrailhouders ga ik vrijwel allemaal vernieuwen (is makkelijker dan de oude van tin te ontdoen), ik heb alleen nog 2 bruikbare dubbele handrailhouders en ik mis er dan nog 2. Ook zet ik er nieuwe stoomkranen op (aan beide kanten één) en een nieuwe ketelklepkast. Van de luchtpomp moet ik nog de ring afknippen bovenop (zat er alleen na de oorlog op) en het ding links van de pomp.

De koppeling tussen lok en tender. Eronder nog een fraaie koppelstang en de schroefjes voor de koppelstang. Althans de bovenste is de juiste. Ik heb er helaas maar 3 en ik heb er 4 nodig. De onderste komt uit een 7700 kit en is te kort zoals je kunt zien en werkt dan dus niet. Is er iemand die een dergelijk schroefje over heeft??

Kortom nog genoeg te doen

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

guest7823

• Gast
« Reactie #572 Gepost op: 21 August 2015, 23:01:08 »
Paul, geldt dat ook voor rookkasten? Ik kom in het 2100-boek zeker 5 foto's tegen met rookkasten-met-klinknagels, op vroege foto's kom ik die niet tegen.

Gert: net terug van paar dagen 1:1 spoor en morgen modulebakken, dus ik moet even uit mijn hoofd praten.

Volgens mij staat er ergens in het boek van de 2100-en het commentaar onder een foto dat bolkopnagel bij een vuurkist enkel bij die ene specifieke loc voor komt. Terwijl d'r zat foto's in het boek te vinden zijn met rookkastverbindingen met bolkopnagels.

Deels is dit te verklaren door mogelijke ketelverwisselingen. Ketels hadden (uit mijn hoofd) langer nodig voor revisies dan onderstellen. Dus had je reserve ketels en ging op een gerevisieerd onderstel de eerst beschikbare ketel. De originele ketel ging dan later (na revisie) terug op een andere loc.

Dat kan een reden zijn voor het zien van meerdere loc's met bolkopnagels aan de rookkast.

De andere reden is dat een ketel relatief lastig compleet te vervangen is dus vaker als geheel blijft. Een rookkast (die strikt genomen geen onderdeel van de ketel is, is een relatief simpel stuk gebogen plaatijzer waaraan niet al te veel specifieke eisen wordt gesteld. Dus als de rookkastbodem rot is, is het gauw besloten om dan maar de complete rookkast te vervangen.

In die laatste jaren ga je dus niet het geklier op de nek halen van het gedoe van verzonken nagelen. Nagels moeten nauwkeuriger op lengte gemaakt worden en je moet daarna nog nabewerken om e.a echt mooi vlak te krijgen. Kortom ..... gedoe en waarom zou je bij loc's waarvan je weet dat ze toch maar relatief kort dienst moeten doen. Begin '50 was echt wel duidelijk dat stoom "end of life" was en dat er niet al te veel tijd, energie en aandacht aan besteed moest worden.

Kortom KISS oplossingen en (op)rijden met die hap.

Zoals gezegd: een paar jaar later was het minste of geringste al genoeg om een loc buiten dienst te stellen en naar de sloop af te voeren. Zelfs een defecte luchtpomp of een verbogen bufferbalk was al genoeg.

Dus ja, ik kan wel een verhaal verzinnen waarom er op het laatst ketel-rookkast verbindingen ontstonden met bolkopnagels terwijl die er vroeger nooit waren

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #573 Gepost op: 21 August 2015, 23:37:32 »
Moet het boek er op naslaan, maar ik dacht dat er een 2100 was die al heel vroeg klinknagels op de rookkast had en die dan ook een uitzondering wordt genoemd.

Ik wilde weten of de lok goed rijdt of niet, dus het hele mechaniek in elkaar proberen te zetten. Dat viel nog best tegen, omdat vrijwel geen enkel schroefdraad was getapt, dan wel niet goed was getapt. Zelfs niet in de tandwielkast. Inmiddels is dat allemaal gelukt.

Dus als eerste de kast met de worm in elkaar gezet en in het chassis gepast:

Ik had verwacht dat de as met de cardankoppeling recht zou liggen, maar deze steekt schuin naar beneden. Cardankoppelingen hebben de minste weerstand als ze recht staan. Ik was er vanuit gegaan dat de koppeling bij een recht vooruit rijdende lok recht zou zijn.

Hier zie je beter de ligging van de as:

Nu zijn de aandrijfwielen door de worm overbrenging geblokkeerd. Daarom om het rijden te testen moest ik de tender aan de lok koppelen en de motor erin zetten.

De koppeling was me niet echt duidelijk, er zijn 3 verschillende bouten die voor de koppeling in aanmerking komen. Eén is nodig voor het vastmaken van de bogie en 2 voor de koppeling. Deze paste het beste in de lok:

Rechtsboven in de foto zie je de onderkant van de tender. Er is een zwart kunststof deel dat aan de ene kant rond is en aan de andere kant vierkant. Het vierkante deel steek je van onderen in het chassis van de tender en daarna schuif je bovenin het vierkante deel nog een vierkante moer. In het geheel tap je 2mm draad. Op deze manier is de tender geïsoleerd van de lok. De bedoeling is dat de lok rechts stroom afneemt en de tender links. Ik denk dat ik het geheel links niet isoleer en aan de rechterkant op de lok- en tenderwielen stroomafname ga plaatsen.

Bovenkant:

De motor erin, de koppeling gelegd en de cardan ertussen. Dan blijkt de cardan te lang, dan wel de motor te ver naar voren te zitten:

De nylon cardan koppeling op de motor bleek nog op de motoras te kunnen schuiven, maar het is net niet genoeg, want nu steekt de as van de motor te ver in de nylon koppeling. Maar voldoende om het rijden uit te proberen:

Met spanning op de motor blijkt het geheel uitstekend zonder haperen, waggelen en andere leuke dingen met koppelstangen te lopen. Perfect gebouwd dus door de eerste eigenaar en ook perfecte kit, omdat de wielen als stel worden geleverd, keurig netjes gekwarteerd en alles met de juiste speling. Ik vraag me wel heel erg af wat de trekkracht hiervan gaat worden. De adhesie is beperkt en zoveel gewicht gaat er niet meer in de lok. Het verbaast me dat er gewichten worden meegeleverd voor de tender. Dat komt dan alleen de stroomafname ten goede. Ik vermoed dat de nieuwe kit met een Fleischmann of Roco aandrijving in de tender veel meer trekkracht heeft.

Met de bovenbouw van de lok loopt die ook prima.

En om het af te leren het complete geval:

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
« Reactie #574 Gepost op: 24 August 2015, 11:43:46 »
Plausibel verhaal Paul. Inderdaad is er één 2100 met beklinknagelde rookkast gesignaleerd in 1938 ( toen het besluit tot ontstoming al was gevallen), de andere allemaal in de '50 -er jaren. Aangezien de stoom dus veel langer geleefd heeft dan gepland snap ik goed dat er niet te moeilijk meer werd gedaan, de gloriejaren van de stoom waren allang voorbij.
Maar wel een mooi detail voor naoorlogse stomers, naast de uitgeklede 3700-met austeritytender een 2100-met beklinknagelde-rookkast :) .
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #575 Gepost op: 24 August 2015, 18:51:34 »
Mooi werk :)

Ik wordt altijd hebberig van dit soor draadjes, maar ik zie dat zelfs de nieuwe kits al weg zijn :( Aangezien ik uitzonderingen maak voor museummaterieel mag ik best een 2100 hebben van mezelf.

Jammer, maar ik heb nog genoeg andere dingen te doen :( Wellicht kom ik nog een keer een kit tegen

Blijf natuurlijk wel meegluren hier :)

Mvg,

Robert

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #576 Gepost op: 24 August 2015, 21:41:23 »
Vervelen doet niemand zich hier Robert  ;) En gluren hoeft niet. De bedoeling is juist dat mensen meekijken en het gevoel krijgen: kan ik ook. Ook het 4300 draadje werkt voor mij zo, maar blijkbaar niet voor iedereen. Frits' pleidooi is die van mij: gewoon eens proberen en al doende leert men.

Het verhaal waar Paul aan refereerde ten aanzien van de versterking van het frame nog eens opgezocht. Volgens mij is dat het verhaal over frameverbuigingen op pagina 47 van het Paul Henken boek. Mijn conclusie is dat het een verhaal is met 2 maatregelen. Ten eerste is er sprake van een verbinding tussen de ketel en het frame, die wij hier als ketelsteun hebben afgedaan en die Philotrain in zowel de oude als de nieuwe kit als één steun heeft uitgevoerd, maar het moeten er 2 zijn. En inderdaad op alle vroege foto's van de HSM 501 - 505 ontbreken deze steunen en zijn ze later aangebracht. De latere series (vanaf 506) hebben ook allemaal het ronde stukje boven het achterste bogie wiel. Dit is denk ik als extra voor hetzelfde probleem toegevoegd.

In de oude kit heb ik nog een aandachtspunt ontdekt. De oude kit heeft tussen de drijfwielen open frameplaten en ik zag zelf en op de foto van Karst in de recente Railhobby dat je er doorheen kunt kijken. Vrije doorkijk dus. Alleen dat is fout, want tussen de frameplaten zit daar de vuurkist. Dus die gaten blijven wel, maar de doorkijk moet worden afgedicht ;D

Iedere keer zie ik weer wat nieuws. Je kunt beter een lok bouwen voordat er een goed boek van is. Dus nu snel aan een 6000...

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 26 August 2015, 11:15:25 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #577 Gepost op: 24 August 2015, 22:10:18 »
In de oude kit heb ik nog een aandachtspunt ontdekt. De oude kit heeft tussen de drijfwielen open frameplaten en ik zag zelf en op de foto van Karst in de recente Railhobby dat je er doorheen kunt kijken. Vrije doorkijk dus. Alleen dat is fout, want tussen de frameplaten zit daar de vuurkist. Dus die gaten blijven wel, maar de doorkijk moet worden afgedicht ;D

Iedere keer zie ik weer wat nieuws. Je kunt beter een lok bouwen voordat er een goed boek van is. Dus nu snel aan een 6000...

mvg,
Ivo

Ach, Artitec doet dat ook met hun 6300, waanzinnig mooie loc, maar dat us nou net ff jammer ;D
Spoor 0 adept

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #578 Gepost op: 25 August 2015, 00:52:00 »
Hier is nog geen Artitec 6300 in huis. Wel in bestelling, maar het is afwachten.

Graag jullie mening over het volgende. De smeerleidingen rechts aan de onderkant van de ketel lopen in een buis van het machinistenhuis tot de rookkast. Philotrain heeft een bundeltje draden gemaakt, maar ik zie toch altijd een buis. Nu heb ik van Albion Alloys een setje met buisjes die allemaal in elkaar passen van 1,0, 0,8, 0,6 en 0,4mm. Hieronder de kleinste 3:

Op de werkbank neig ik naar de middelste, maar op deze foto's is de 0,4mm ook niet slecht. Alleen zal het model leidingen hebben van 0,4mm en dan oogt de buis te iel, want die is duidelijk dikker dan de leidingen en de handrails.

De leidingen sluiten hier aan op het machinistenhuis:

De koplantaarn moest nog worden rechtgezet. Maar een poging gewaagd. Dan blijkt dat de pen achter het gietstuk niet in het midden zat. Daar lijkt het probleem te zitten, maar dit gietstuk is over het algemeen niet geweldig. Toch is het wel aardig, maar nu is de rookkast vergrendeling weer los. Ik kom er aan de binnenkant met de soldeerbout niet bij en de brander erop levert alles weer los.

En profiel:

Ik ben ook bezig met de ring tussen de rookkast en de ketel. Dat zat niet erg gelijkmatig vast, maar dit begint erop te lijken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #579 Gepost op: 26 August 2015, 00:40:44 »
Eerst een aantal leidingen gelegd aan de linkerkant van de ketel. Het begint met de handrail annex bedienstang van de stoomkraan voor de blazer:

Voor zover zichtbaar is de handrailhouder het dichtste bij de stoomkraan een dubbele, zodat ervoor nog een uitstekende handrail over de kraan heen kan komen te zitten. De oorspronkelijke bouwer had gemist dat deze handrail ook de bediening van de stoomkraan is. In het machinistenhuis is dit keurig zo'n handwiel links naast het ketelfront. Boven aan deze kraan komt dan de stoomleiding die naar voren afbuigt en vervolgens ergens midden in de rookkast boven de Knorr pomp verdwijnt.

Ik heb hier 2 nieuwe handrailhouders gebruikt.

Vervolgens de bediening van de stoomkraan hier weer boven van waaruit stoom de Knorr pomp (waterpomp) aandrijft voor de voeding van de ketel via de voorwarmer en de ketelklepkast:

Afhankelijk van het te bouwen loknummer buigt deze stoomkraan af naar boven dan wel naar beneden. Bij de 2103 gaat de leiding naar boven en gaat naar de voorkant van de Knorr pomp. De leiding tussen stoomkraan en Knorr pomp ligt hier nog niet.

Om het even af te maken nog de handrail voor de blazerpomp. Dit is wel alleen handrail en het handrailtje aan de voorkant deze pomp. Onder de handrail zie je ook nog de ketelklepkast zitten. Deze krijgt later een leiding die komt van de voorwarmer onder de voetplaat:

Er zitten nu nog aardig wat gaten in de ketel. De gaten tussen de 2 stoomkraan bedienstangen (tot aan de rookkast) zijn voor een pijp waarin 2 smeerleidingen lopen voor de Knorr pomp. Deze pijp ligt strak tegen de ketel aan. De 3 gaten boven de bovenste leiding zijn voor klemmen waarin de stoomleiding voor de blazer loopt en de 2 gaten onder de zanddom zijn bedoeld om de zandleidingen naar de wielen te geleiden.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 26 August 2015, 00:45:50 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #580 Gepost op: 27 August 2015, 15:56:57 »
En een begin gemaakt met de rechterkant van de ketel. Ook hier is de handrail vanaf het machinistenhuis tegelijk de bediening van een stoomkraan. Met deze stoomkraan wordt de luchtpomp rechts naast de rookkast aangedreven:

Omdat ik op zoek was naar hoe in de nieuwe kit de dubbele handrailhouders worden gemaakt heb ik die kit erbij gepakt. Wat mij betreft is dat niet de oplossing die ik haar ga toepassen door het ontbreken van de dubbele handrailhouders. Ik overweeg de dubbele kant te maken door een stukje draad te solderen in gewone handrailhouders, daarvan de rest behalve de ring die om de handrail zit af te knippen en dat geheel proberen te solderen op de kop van de enkele handrailhouders die hierboven naast de stoomkraan zijn te zien.

In de doos van de nieuwe kit vond ik nog wat nuttige andere onderdelen. Onder andere een kleinere fabrieksplaat. De plaat van Philotrain is aan de grote kant. Ook de ogen voor strak op de ketel te bevestigen draden bleek in deze kit te zitten. Daar ga ik vanavond mee aan de slag.

Vergelijking van de 2 2100:

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #581 Gepost op: 28 August 2015, 13:29:50 »
Kleine update. Aan beide kanten van de ketel ligt een buis waar smeerleidingen doorheen lopen. Aan de rechterkant één met 6 smeerleidingen en aan de linkerkant één met 2 smeerleidingen. Bovendien ligt er rechts nog een losse smeerleiding boven de handrail langs die boven aan de luchtpomp is bevestigd. De 6 smeerleidingen gaan 3 naar rechtsvoor naast de voet van de rookkast en 3 naar linksvoor en gaan daar in een toestel waarvandaan de cylinders en schuiven worden gesmeerd. De 2 leidingen links gaan naar de Knorr pomp.

Leiding in kleine bevestigingsbeugels:

En onder aan de ketel:

De smeerleidingen zelf maak ik van koperdraadjes die uit elektriciteitssnoer komen. Het lukt me om er 5 in te krijgen, maar de 6e wil er niet meer bij. Deze buis is 0,6mm buis.

Aan de andere kant een dunnere buis van 0,4mm liggend tussen de handrail van de blazer en de bediening van de Knorr pomp:

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #582 Gepost op: 28 August 2015, 21:50:35 »
Het begint al wat te worden  (y)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #583 Gepost op: 29 August 2015, 11:23:45 »
Tsja, nog een boel werk, maar het lijkt wel ergens op. Ik ben nog aan het nadenken over de smeertoestellen en het binnenliggende drijfwerk. Maar de kap is bijna klaar en spuitgereed, net als de tender.

Na de bediening van de stoomkranen komt de aansluiting daarvan op de appendages.

Eerst de blazer, die met 2 klemmen aan de ketel vastzit:

Vanaf de kraan moet het over de pijp met smeerleidingen en onder de bediening van de kraan voor de Knorr pomp. Ik maak dit soort leidingen tegenwoordig van koperdraad. Dit is wel veel buigzamer dan messing draad, maar qua kleur vind ik het beter. Is wel lastig om strak te houden.

Hier de bediening van de andere stoomkraan erover heen:

Het punt waar de leiding in de rookkast verdwijnt is per loknummer weer anders. Voor de 2103 lijkt de aansluiting redelijk te kloppen met de Philotrain suggestie.

Daarna de leiding van stoomkraan naar de Knorr pomp:

Moet nog een beetje worden bijgebogen, maar de bedoeling is duidelijk. Ook hiervoor geldt dat sommige locnummers een kraan hebben met de uitgang naar beneden. Ik denk dat dat komt doordat er bij revisie maar een voorhanden kraan werd gemonteerd.

Aan de andere kant de verbinding tussen stoomkraan en luchtpomp:

Zo, nu worden de stoomkranen niet alleen bediend, maar hebben ze ook een functie gekregen ;).

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #584 Gepost op: 31 August 2015, 22:36:05 »
Een begin gemaakt met de zandleidingen.

Voor de terugblik: zo zag het eruit toen ik deze had gekocht:

Soldeerresten op de dom, drukleiding sluit niet aan op de appendage, drukleiding ligt voor de 2103 verkeerd en de zandleidingen liggen onder de dom te dicht bij elkaar voor de 2103

De dom heb ik ontdaan van alle onderdelen en schoongemaakt en vervolgens de drukleidingen en de verdeelkast weer aangebracht:

Overigens vind ik het messing gietdeel niet overtuigend van vorm. De aansluiting op de drukleiding is goed en ook de verdeelkast voor de zandleidingen, maar de leidingen daartussen vind ik niet erg kloppen met het origineel. Daarom heb ik geprobeerd dat in een andere vorm te buigen door de aansluiting van de drukleiding naar boven te duwen en de leidingen naar buiten te buigen, maar dat gaat maar beperkt. Aan de andere kant is het onderdeel helaas afgebroken, dus daar zal ik iets nieuws voor moeten maken.

De 2104 in het NSM heeft het als volgt:

Dus ik heb het niet echt kloppend, maar iets beter dan het was volgens mij. Overigens nog een leuke uitdaging: de koppeling in de zandleidingen net boven de wielkappen. Twee messing moeren. Zou leuk zijn zoiets te maken, omdat op die manier chassis en bovenbouw in model makkelijker uit elkaar te halen zijn. Overigens ontbreekt op de 2104 in het NSM de Knorr pomp en de voorwarmer, waardoor aan deze kant zowel de buis voor de smeerleidingen voor de Knorr pomp als de bediening van de stoomkraan voor de aandrijving van de Knorr pomp ontbreken. Je ziet op de ketel wel de bevestigingspunten van de stang voor de bediening van de stoomkraan.

Daarna de drukleiding gelegd zoals die op de 2103 zit, met een paar bochtjes om het bovenste trapje heen:

Nu nieuwe gaatjes boren voor de geleiding van de zandleidingen en de zandleidingen maken.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 01 September 2015, 19:33:00 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*