Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:12:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 407453 keer)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2383
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #165 Gepost op: 28 november 2012, 22:19:14 »
Weet iemand of er een turkooise 1200 in 1957 heeft gereden?

Martijn,

Vanaf 1954 werden ze overgeschilderd naar Berlijns blauw. De jongste foto van een turquoise 1200 die ik ooit gezien heb, dateert van augustus 1955. Het is erg onwaarschijnlijk dat er in 1957 nog een turquoise 1200 heeft rondgereden.

Grtz,
Ton

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #166 Gepost op: 29 november 2012, 00:33:10 »
Kijk eens naar de datering onder deze foto op het Utrechts Archief, het voorbeeld van de turquoise Märklin uit de dubbelset, met de handgrepen boven op de neus.

Wel weet ik zeker dat een blauwe 2400 wel in 1957 nog heeft gereden, dit is dan weer prima te combineren met NS stoom

Het aanbod stoom is 1957 wél erg mager.

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 29 november 2012, 00:38:48 door prutser »

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #167 Gepost op: 29 november 2012, 10:53:52 »
Kijk eens naar de datering onder deze foto op het Utrechts Archief, het voorbeeld van de turquoise Märklin uit de dubbelset, met de handgrepen boven op de neus.

Het aanbod stoom is 1957 wél erg mager.

Stephan.


In het verre zuiden van Zuid limburg viel dat nog wel mee. En of je in die streken toen een 2400 kon tegenkomen betwijfel ik. Het waren de 2200 die de kolentreinen reden, ik geloof niet dat er de eerste jaren 2400en in Limburg waren.

En of het rond Roosendaal beter was betwijfel ik ook een beetje.

Dirk



Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #168 Gepost op: 29 november 2012, 11:00:05 »
Het aanbod stoom is 1957 wél erg mager.

Och, 1700'den, 3700'den, 3900'den, 4300'den, 4700'den, 6000'den, 6100'den, 6200'den, 6300'den, 8700'den en 8800'den reden toen nog wel rond. Dat valt nog wel mee, toch? Toegegeven, het is niks in vergelijking met wat er tien jaar eerder nog rond reed, maar het zijn wel de locs die de stoom in de jaren vijftig typeren.

Eelco

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #169 Gepost op: 29 november 2012, 20:10:13 »
Die ddar met 1300 is idd echt heel mooi! Nog nooit die combinatie in model zien rijden, dus dit is voor velen denk ik echt een eye-opener. Top!


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #170 Gepost op: 29 november 2012, 21:42:03 »
Och, 1700'den, 3700'den, 3900'den, 4300'den, 4700'den, 6000'den, 6100'den, 6200'den, 6300'den, 8700'den en 8800'den reden toen nog wel rond. Dat valt nog wel mee, toch? Toegegeven, het is niks in vergelijking met wat er tien jaar eerder nog rond reed, maar het zijn wel de locs die de stoom in de jaren vijftig typeren.

Eelco

Valt inderdaad nog wel mee, ik heb op de een of andere manier in mijn hoofd dat, omdat 57 het laatste echte stoomjaar was, de inzet flink gemarginaliseerd was en je nog maar sporadisch een stoomloc tegenkwam.

Stephan.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #171 Gepost op: 29 november 2012, 21:59:56 »
Nouja, vooral beneden de grote rivieren volgens mij. Met Maastricht als laatste stoomdepot.

martijn tiebie

  • Assendelft
  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #172 Gepost op: 30 november 2012, 11:42:19 »
Martijn,

Vanaf 1954 werden ze overgeschilderd naar Berlijns blauw. De jongste foto van een turquoise 1200 die ik ooit gezien heb, dateert van augustus 1955. Het is erg onwaarschijnlijk dat er in 1957 nog een turquoise 1200 heeft rondgereden.

Grtz,
Ton

Hoi Ton,
Ikzelf heb ook nog nooit een foto gezien uit 1956 waarop een turkooise 1200 staat, ik ga er gemakshalve maar vanuit aangezien ik in een vorige uitgave van de RH een foto heb gezien van eind november 1955 waarop wel een turkooise 1200 staat.

Kijk eens naar de datering onder deze foto op het Utrechts Archief, het voorbeeld van de turquoise Märklin uit de dubbelset, met de handgrepen boven op de neus.

Het aanbod stoom is 1957 wél erg mager.

Stephan.


Hoi Stephan,
Het aanbod stoom in 1957 is wel mager maar nog wel met voldoende (in mijn ogen) stoomlocomotieven, zie de quote van Eelco.
De foto waarnaar u een linkje geeft staat helaas geen datum bij. Ik geloof namelijk niet dat deze foto in 1958 genomen is, maar wie weet misschien zit ik er naast.

Bedankt voor je lovende woorden!
Ik heb echter geen idee of er een turkooise 1200 aanwezig was in 1957. Ik denk het eigenlijk niet, maar goed, als jij er graag eentje rond wilt hebben rijden op je baan, dan is er niemand die je tegenhoudt...  ;)

Als je meer info over de foto's wilt, kun je me altijd een pb sturen.

Eelco

Beste Eelco,
Bedankt voor uw aanbod!
Waarschijnlijk zal er geen turkooise 1200 meer in 1957 hebben gereden, maar zo dacht ik er ook over bij de blauwe 2400 totdat ik hier een foto van tegen kwam.
Ik ben toch eigenlijk wel een purist, ik wil echt zeker weten wat er in welke vorm en hoedaningheid in 1956 of 1957 heeft gereden om zo mijn juiste jaartal te bepalen. Het moet echt kloppen, dus ik ga verder zoeken en misschien kom ik toch nog een foto tegen waardoor ik mijn jaartal op 1957 kan houden met een turkooise 1200. Mijn wens is namelijk om dan een TEE Ram en Bisschop aan te schaffen.

Aan allen, met vriendelijke groet,
Martijn

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #173 Gepost op: 30 november 2012, 11:48:11 »
Hoi Ton,
Mijn wens is namelijk om dan een TEE Ram en Bisschop aan te schaffen.

Aan allen, met vriendelijke groet,
Martijn

Als het een SBB-er moet zijn dan zit je goed. Wil je een NS-er, dan spreek je over de DE IV en niet over een Ram. Die loopt in Nederland bij de schapen ;D.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

martijn tiebie

  • Assendelft
  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #174 Gepost op: 30 november 2012, 13:14:47 »
Als het een SBB-er moet zijn dan zit je goed. Wil je een NS-er, dan spreek je over de DE IV en niet over een Ram. Die loopt in Nederland bij de schapen ;D.

Hahaha, oke we houden het dan maar op een DE IV!

Groet Martijn

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #175 Gepost op: 30 november 2012, 14:02:38 »
Bovenstande discussie riep bij mij de vraag op hoeveel stoom er eingenlijk nog was bij NS in 1957. Ik heb eens wat cijfertjes en nummertjes uit die tijd bij elkaar gezocht.
In de illusie dat het wellicht ook anderen interesseert:

Op 1-1-1957 bezat NS nog 118 stoomlocs (lang niet allemaal in gebruik!!)
Op 1 februari ook 118
Op 1 maart en 1 april: 102
op 1 mei, 1 juni en 1 juli: 76
op 1 augustus, 1 september en 1 oktober: 59
op 1 november 35
op 1 december en 1 januari 1958 nog 23
en op 1 februari 1958 nog 11
in de loop van februari werden de laatste locs echt afgevoerd

In 1957 bestonden nog de depots Nijmegen (gesloten m.i.v. de zomerdienst), Fijenoord, Roosendaal en Maastricht. Heerlen was alleen nog stalling en personeel, geen onderhoud.

De locs op 1-1-57 waren:
1700 (7), 3700 (27), 3900 (7), 4300 (23), 4700 (17), 6000 (7), 6100 (5), 6200 (8 ), 6300 (8 ), 8700 (6), 8800(3).

Ook wel aardig, om het belang van het goederenvervoer aan te geven in die dagen, en met name de kolentreinen: NS bezat 452 Dg's, waarvan 364 houten.

In november 1957 waren nog in dienst:
Maastricht
6301: kolentrein naar Visé
4729 buurtgoederentrein naar Valkenburg
reserve 4731 en 4734
ook aanwezig 6102

Roosendaal
A-serie 3804, 3819, 3723, 3811, goederentreinen naar Vlisisngen, Essen(B), Nijmegen, Lage Zwaluwe en Boxtel
B-serie 4310, 4334, 4402 idem naar Goes, 's-Heer Arendskerke, Essen(B), Fijenoord
Voor facultatieve treinen de 3729
koude reserve 3759,4388,4439
Ook nog aanwezig 3737, 3922, 6108

De laatste 11 locs van NS waren:
3723, 3737, 3804
4310, 4334, 4388, 4402
4731, 4734,
6102, 6108

Dirk


« Laatst bewerkt op: 30 november 2012, 14:19:35 door dwem »

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #176 Gepost op: 30 november 2012, 14:22:33 »
Netjes.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #177 Gepost op: 30 november 2012, 14:25:43 »
Ook interessant is dat de ontstoming sneller liep dan verwacht. Als ik me niet vergis was het uitgangspunt na WO II dat ergens begin jaren zestig de laatste stoomlocs van de serie 4700 zouden verdwijnen. Uiteindelijk heeft men 125 jaar spoorwegen in 1964 kunnen vieren zonder een wolkje stoom.

Eelco

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #178 Gepost op: 30 november 2012, 14:31:23 »
Naar verluidt had eene F.Q. den Hollander nogal een hekel aan stoomlokomotieven. Toch is er hier een straat naar hem vernoemd. Bij het station.  >:(. En dat ziet er ook al niet uit.

Gr. Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re:Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #179 Gepost op: 30 november 2012, 14:37:44 »
Zullen we Den Hollander er nu eens niet bij halen?
Hij was de juiste man op de juiste plek. Dat 'wij' spoorwegliefhebbers vijftig jaar na dato hem voor de voeten blíjven werpen dat er relatief weinig stoomlocs bewaard zijn gebleven, gaat volledig voorbij aan zijn verdiensten.