Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:09:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
Probleem met inloggen door Joz
Vandaag om 15:55:16
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 15:50:17
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 13:39:20
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Onshape gebruikersgroep door MOVisser
Vandaag om 13:23:37
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:03:35
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Piko EUROCITY 2969 traxx door Rob Ellerman
Vandaag om 12:34:56
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Resin kits best met of zonder grondlaag door Ronald Halma
Vandaag om 11:05:30
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door tothebeach
Vandaag om 07:50:19
ratelende 1300 van Electrotren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 07:38:10
EifelBurgenBahn door Eric B
Vandaag om 07:31:26
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Martijn193
Vandaag om 06:09:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 05:00:02
Modellbau Lingen 2026 door Ronald Halma
17 December 2025, 22:27:56
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 493862 keer)

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
    • Mijn fotosite
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1560 Gepost op: 23 October 2020, 15:38:57 »
zoals Beekbergen  :)



Alleen die telegraafpalen, geen idee of die ook langs lokaallijnen stonden. Aan de andere kant: wel de kortste telegraafverbinding tussen Arnhem en Apeldoorn.

« Laatst bewerkt op: 23 October 2020, 15:42:16 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3386
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1561 Gepost op: 23 October 2020, 18:27:55 »
Waarschijnlijk is het niet Beekbergen. Beekbergen werd namelijk door de HSM geëxploiteerd. Stalen dwarsliggers kwamen bij mijn weten oorspronkelijk alleen voor op SS-lijnen. Het jubileumboek dat bij 50 jaar Staatsspoor in 1913 is uitgegeven laat een paar typen ‘ijzeren’ dwarsliggers zien, waaronder dat met de omgebogen uiteinden, zoals op het zoekplaatje afgebeeld. En ik geloof niet dat na 1919 (samenwerking tussen de spoorwegmaatschappijen) complete railsystemen van een Staatsspoorlijn naar een HSM-lijn gingen.

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5519
  • Modelspoor is emotie...
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1562 Gepost op: 23 October 2020, 20:43:19 »
Ik vind de diagonaal gelegde tegels op het perron niet echt Nederlands aandoen...., dus ik vermoed toch ergens bij onze zuiderburen...?

Rob
Tbinnebarretije…

d.vanaalst

  • Offline Offline
  • Berichten: 211
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1563 Gepost op: 23 October 2020, 23:14:28 »
Ik weet te weinig van hoe Nederlandse stations er ongeveer 80 jaar geleden uitzagen om te zeggen dat dit niet in Nederland is. Maar het tafereel doet me sterk aan Gent Sint Pieters denken. Het lijkt een vrij groot station, als je kijkt naar het aantal sporen en zichtbare stations dan zou dat er op kunnen wijzen dat het een grote stad is. Als mensen dan zeggen dat dit niet in NL is, te zien aan de tegels, misschien is dat een optie?

Groet Dennis
Groeten Dennis

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1473
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1564 Gepost op: 23 October 2020, 23:30:07 »
Dacht ik eerst ook aan, maar bij Gent Sint Pieters is de vakwerkcontructie in de lengterichting onder het dak, recht en niet een beetje gebogen (maar wellicht verbouwd na de oorlog)
De perronkappen lijken wel wat op die van Valenciennes, alleen de foto's die je in Google daarvan vindt zijn van de verwoestingen in de eerste wereldoorlog, dus of dat nog bestond ten tijde van de tweede wereldoorlog... (het eveneens verwoeste stationsgebouw is wel herbouwd):


(van https://www.geneanet.org/cartes-postales/view/6486570#0)

Wel diagonaal gelegde tegels ook...

Dus misschien nog verder zuidelijk denken?
« Laatst bewerkt op: 23 October 2020, 23:33:49 door Quinzeedied »

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1565 Gepost op: 24 October 2020, 08:34:15 »
Dat dak lijkt nogal gehavend te zijn van dat gebouw. Of is het reflectie?

Ik denk dus dat dat dak oorlogsschade heeft. Volgens mij zijn er weinig stationsgebouwen met oorlogsschade uit de meidagen van 1940 in Nederland. dan ligt België en Frankrijk dus meer voor de hand.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
    • Mijn fotosite
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1566 Gepost op: 24 October 2020, 11:19:40 »
Voor Valenciennes valt heel veel te zeggen; met name de constructie van de perronkappen. De ietwat gebogen langsliggers met verticale verstevigingen bij de kapspanten. Ook vond ik op internet een luchtfoto van Valenciennes waarop op de perronkappen diverse stalen masten/palen staan. Ook zie je hier een vrij laag gebouw op de achtergrond, dat ook op 'onze' foto zichtbaar is:

https://fr.wikipedia.org/wiki/Gare_de_Valenciennes#/media/Fichier:Valenciennes_railway_station,_1918_(19705654969).jpg

Wat er niet aan klopt: de positie van de perronoverkappingen. De Duitsers staan op een niet overkapt perron. Op de bovenstaande foto zie je geen 'open' perron liggen tussen twee perrrons met overkappingen, met daarbij wel de aantekening dat deze foto van 1918 is en dat mogelijk met deze overkappingen is geschoven bij het herstel van de WO I-schade.

Maar wat mij eerder doet twijfelen: het ontbreken van de ook nu nog aanwezige hoge oude bebouwing op de achtergrond. Die zou je op de foto toch moeten zien, hoe vaag ook. Misschien toch een ander station in de Nord?
« Laatst bewerkt op: 24 October 2020, 11:39:54 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
    • Mijn fotosite
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1567 Gepost op: 24 October 2020, 11:29:36 »
Waarschijnlijk is het niet Beekbergen. Beekbergen werd namelijk door de HSM geëxploiteerd. Stalen dwarsliggers kwamen bij mijn weten oorspronkelijk alleen voor op SS-lijnen. Het jubileumboek dat bij 50 jaar Staatsspoor in 1913 is uitgegeven laat een paar typen ‘ijzeren’ dwarsliggers zien, waaronder dat met de omgebogen uiteinden, zoals op het zoekplaatje afgebeeld. En ik geloof niet dat na 1919 (samenwerking tussen de spoorwegmaatschappijen) complete railsystemen van een Staatsspoorlijn naar een HSM-lijn gingen.

Wolter

Daar heb je een sterk punt, Wolter. Aan de andere kant zou je je kunnen voorstellen dat NS, geconfronteerd met de Duitse eis tot het leveren van bovenbouwmaterialen, heeft geïmproviseerd met nog liggende oude voorraden mindere kwaliteit rails ter vervanging van de gevorderde betere materialen. Apeldoorn - Dieren was toen al een secundair lijntje. Vervanging door materiaal van mindere kwaliteit was in die omstandigheden geen onmogelijke optie. Overigens vind ik Beekbergen alleen een waarschijnlijke optie in combinatie met die opmerking Arnheim achterop de foto. Een ontplofte trein zou toch terug te vinden moeten zijn in de kranten van die tijd, maar Delpher.nl levert daar niets op.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1473
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1568 Gepost op: 24 October 2020, 11:53:23 »
Het sporenplan van Valenciennes bekijkend kon ik ook niet al echt een positie vinden waar de foto genomen zou kunnen zijn.
Er zijn wel voorbeelden van stations met een vergelijkbare stijl, zowel qua perrons als stationsgebouw.

Bijvoorbeeld Tourcoing, http://histoire-du-quartier-du-virolois.fr/acceuil/transport-train-tramway-bus-gare/sncf-les-ateliers-de-tourcoing-et-la-gare/3/)
Duidelijk is te zien dat dit station ook ooit een stationskap heeft gehad, waarvan alleen de onderzijde nog overeind staat. De perronoverkappingen zijn wel vrij lang ten opzichte van de oude kap, en dat past minder in het plaatje.

https://photorail.fr/p686858158/h81B71C63#h81b72cb4
Deze site (met ansichtkaarten van oude stations) geeft gelukkig veel oude foto's.
Foto is van Arras, leek mij ook een optie, alleen heeft de stationskap daarvan wonderwel de bombardementen in de eerste wereldoorlog redelijk doorstaan en lijkt de stijl van de perrons toch anders.

Met wat doorklikken kwam ik op deze foto van het station van Cambrai. Perronoverkappingen kloppen, geen stationskap, zelfs het raam op de hoek van het stationsgebouw lijkt wel op de foto met de soldaten. En ook een goederenloods met laadperron op de achtergrond...
https://photorail.fr/p686858158/h81B71C63#h81b76123
« Laatst bewerkt op: 24 October 2020, 12:35:05 door Quinzeedied »

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
    • Mijn fotosite
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1569 Gepost op: 24 October 2020, 12:42:26 »
Arras had ik ook bekeken, idem Tourcoing, maar die spekbanden in het gebouw rechts klopten daar niet. Hier dus wel. Goede vondst! Zie ook de palen/masten op de perronkappen. Ik denk dat dit 'm is.
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1570 Gepost op: 24 October 2020, 12:49:50 »
 (y) Super, die gaat in de map 'overig'.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
    • Mijn fotosite
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1571 Gepost op: 24 October 2020, 12:57:58 »
Cambrai is in juni 1944 flink gebombardeerd, dus de lege achtergrond kan kloppen. Als je het station nu in Google Earth bekijkt zie je dat het nog steeds vrij kaal en laag is voor het station. Hier vind je nog foto's van het bombardement met een foto van het gehavende station en een van de overkappingen:

http://histoiredunord.over-blog.com/2014/08/carnet-de-guerre-annee-1944-maurice-collard.html

Overigens zou dat betekenen dat de foto is gemaakt toen de Duitsers al in het nauw gedreven werden. Die indruk maken die Kameraden niet.

Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11768
    • Mijn fotoarchief
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1572 Gepost op: 24 October 2020, 13:05:03 »
Hier is geen zoekwerk nodig, Breda in mei 1940. De Duitsers hebben Breda een aantal keer gebombardeerd, een aanwezige hospitaaltrein heeft een voltreffer gekregen:




Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1573 Gepost op: 24 October 2020, 13:24:21 »
Arras had ik ook bekeken, idem Tourcoing, maar die spekbanden in het gebouw rechts klopten daar niet. Hier dus wel. Goede vondst! Zie ook de palen/masten op de perronkappen. Ik denk dat dit 'm is.
Denk het ook. Mooie vondst Quinzeedied!  (y)

Nog even door Google'nd kwam ik op een of ander Frans forum ook nog wat fotomateriaal tegen (wel even scrollen...). De kappen hebben de oorlog overleefd en zijn pas later gesneuveld:
Klikerdeklik
De diagonale bestrating, waarschijnlijk iets van visgraat, is daarmee ook bevestigd.
En nu weet ik dus dat in Cambrai een leuk zijlijntje startte, leerzaam. Modelbouwers opgelet, erg schilderachtig en pittoresk!
« Laatst bewerkt op: 24 October 2020, 13:27:10 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1525
    • Mijn fotosite
Re: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« Reactie #1574 Gepost op: 24 October 2020, 13:33:11 »
Inderdaad, c'est supèr !  (y)

Dat draaischijfje....tenzij station Cambrai een tweelingzusje had (gezocht op architect, maar niets gevonden) is de gevelindeling identiek aan die van de foto met de Duitsers.

Op naar "Beekbergen"  ;D
« Laatst bewerkt op: 24 October 2020, 16:38:03 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo