Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 407604 keer)

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1080 Gepost op: 14 mei 2018, 22:13:12 »
Één vraag: Op pagina 54-54 bovenaan, staat een foto van de 1219, een 1300 en een aantal turkooizen rijtuigen die Amsterdam Amstel binnenrijden.
Als ik de foto goed bekijk, worden ze het station binnen gesleept en wel door een stoomlocomotief, ik meen aan de rechterzijde van de foto toch duidelijk de contouren van een tender te zien. Is ook bekend door welke locomotief deze trein naar Amstel is gebracht?

Heel scherp, ik zie het ook. Ik heb geen idee welke locomotief dat is geweest, maar ik kan wel proberen op basis van het stukje zichtbare van de loc een serie te identificeren.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1081 Gepost op: 14 mei 2018, 22:29:30 »
Het viel me op dat van beide e-locs de panto's op het dak lagen, dus ging ik wat beter kijken :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1082 Gepost op: 14 mei 2018, 22:30:27 »
Ik heb het vermoeden dat je boven de buffer een deel gereedschapskist ziet uitsteken. En dat past meer bij een NS 401-415.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1083 Gepost op: 15 mei 2018, 08:25:26 »
Rein Korthof geeft hier zijn visie en mening over het boek. Hij heeft een mening die anders is en tegen de algemene opinie ingaat. Kennelijk verwachtte hij een ander inhoud bij dit boek en dat geeft hij weer. Ik zou zeggen respecteer zijn mening en laat het daar bij. Dat siert jezelf en houdt ook de mogelijkheid open om andere meningen te blijven houden. Dat maakt zowel dit forum als onze samenleving divers.


Rein schrijft een recensie en dat is heel wat verdergaand dan een van de zovele meningen, omdat deze in druk verspreid wordt en dus veel lezers onder ogen komt. Als hij een ander beeld had bij het boek, dan dienst hij dat niet af te reageren in een recensie. Zeker een recensent weet goed dat een boek niet gemaakt wordt door een schrijver, maar dat ook een uitgever en een opmaker er een zwaar stempel op drukken vanwege hun ideeën over de verkoopbaarheid. Dus Rein had niet aan zijn vooroordeel vast moeten houden en niet moeten refereren aan wat er niet in staat, maar gewoon het boek moeten oppakken, lezen en beoordelen an sich.

Ik kom het in mijn vak wel eens tegen;  ik presenteer een bouwplan en de welstandscommissie projecteert vervolgens hun verwachtingen op de plek ipv mijn plan 'op redelijke eisen van welstand' te toetsen.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Ferry As

  • Spoor 1
  • Offline Offline
  • Berichten: 1754
  • **
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1084 Gepost op: 15 mei 2018, 08:54:23 »
Ik las de recensie gisteren en dacht: 'je zult zien dat er allemaal tegensputters komen op het forum'. En zie daar dievrse reacties van mensen die het er niet mee eens zijn, op het flauwe af.

Rein Korthof geeft hier zijn visie en mening over het boek. Hij heeft een mening die anders is en tegen de algemene opinie ingaat. Kennelijk verwachtte hij een ander inhoud bij dit boek en dat geeft hij weer. Ik zou zeggen respecteer zijn mening en laat het daar bij. Dat siert jezelf en houdt ook de mogelijkheid open om andere meningen te blijven houden. Dat maakt zowel dit forum als onze samenleving divers.

Groet,
michel

Zijn dat niet gewoon recensies over de recensent ?   ;)

brun

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1085 Gepost op: 15 mei 2018, 09:30:45 »
Ach, die OdR-recensie… het zal wel. Als je met heel veel inzet iets goeds maakt en je vraagt daarna aan 10 mensen hun mening over het resultaat, zit er statistisch (echt, daar bestaan psychologische statistieken van!) altijd 1 persoon bij die tóch roept dat het allemaal anders en beter had gemoeten.

Mijn mening? Ik koop slechts zelden spoorboeken, omdat ik niet zo’n Pufferküsser ben en me het geneuzel over exacte data, locnummers en treintijden niet zo boeit. Dit boek daarentegen schetst een prachtig sfeer- en tijdsbeeld, ver voor mijn geboorte, daarom vond ik het de aanschaf ruim waard. Sommige foto’s kunnen misschien beter, maar ik weet ook dat een perfect fotoboek véél meer geld kost en dus véél duurder zou zijn geworden. En in het begin van dit draadje staat een gratis Flickr-link, daar vind je veel foto’s in hoge resolutie terug, dus wat willen we nog meer?

Moet ook opmerken dat dit boek veel belangstelling bij me heeft gewekt, ben me daardoor meer in die periode gaan verdiepen. Ik wist bijvoorbeeld niet dat er zo veel Nederlandse locs in 1945 in voormalig Oost-Duitsland stonden – sommigen zijn zelfs naar Rusland weggevoerd, las ik. Interessant. Dus op dat punt ook een compliment.

Als zijsprongetje - is daar wel eens onderzoek naar gedaan, naar het verblijf van die verdwenen locs? Ik las ooit ergens een Russische lijst, ik meen zelfs hier op het forum, maar vind die niet meer.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1086 Gepost op: 15 mei 2018, 10:38:53 »
En daar ben ik het van harte mee eens. Voor dit boek zijn de foto's, deels nooit eerder gepubliceerd, het uitgangspunt en die vertellen een verhaal ondersteund door de tekst. Ik kan daar persoonlijk meer mee dat de traditionele techneuteninformatie, waarbij de foto eerder bladvulling lijken te zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 1373
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1087 Gepost op: 15 mei 2018, 11:39:59 »
Zeker een recensent weet goed dat een boek niet gemaakt wordt door een schrijver, maar dat ook een uitgever en een opmaker er een zwaar stempel op drukken vanwege hun ideeën over de verkoopbaarheid.


Maar de recensent beoordeelt dan ook niet uitsluitend de prestatie van de schrijver, maar het geheel en dus ook de prestaties van de uitgever en de opmaker.
Ik vind het wel een mooi boek, al zijn enkele foto's inderdaad niet goed afgedrukt.


Steyn

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1088 Gepost op: 15 mei 2018, 13:46:05 »
"Als je vindt dat het beter kan... doe het dan!:police:

Dus kan de NVBS aan de bak om op basis van de bij hen aanwezige data een boek te maken zonder de volgens de heer Korthof aanwezige "tekortkomingen"  ;D

Kennelijk ben je niet op de hoogte van het bestaan van een aantal zeer goede fotoboeken die de NVBS in  de loop der jaren bij haar jubilea heeft uitgegeven. Overigens is er altijd de kwestie  van het auteursrecht. Als eenvoudig hobbyist op internet kan je die als je wilt negeren (waarmee ik niet wil zeggen dat Eelco dat doet), maar als vereniging/stichting kan je je dat niet permitteren.

Dirk
 

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1089 Gepost op: 15 mei 2018, 14:11:12 »
Maar je vindt hem dus wel een eenvoudige hobbyist ?  ;D (geintje)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1090 Gepost op: 15 mei 2018, 14:32:44 »
Het alom negeren dan wel verkeerd interpreteren van emoticons lijkt hier op het forum een ernstige aandoening te zijn en daar laat ik het maar bij  :)

Met het auteursrecht wordt overigens wel een goed punt aangeroerd, de Auteurswet moet hoog, maar dan ook hoognodig eens goed op de schep naar mijn mening, die sluit m.i. totaal niet meer aan bij de huidige stand van zaken. Maar dit ter zijde.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1091 Gepost op: 15 mei 2018, 14:47:21 »
Ik heb het vermoeden dat je boven de buffer een deel gereedschapskist ziet uitsteken. En dat past meer bij een NS 401-415.
Ik zie wat je bedoelt en volg je redenering Eelco, maar wat zien we dan daarboven?
De gereedschapskist van de serie 401-415 stak vrij ver naar achteren en we zien alleen het laatste stukje ervan.
De voorwerpen daar boven kunnen dus niet de seinijzers zijn en het lijkt ook niet echt op een lantaren.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1092 Gepost op: 15 mei 2018, 15:49:49 »
Met het auteursrecht wordt overigens wel een goed punt aangeroerd, de Auteurswet moet hoog, maar dan ook hoognodig eens goed op de schep naar mijn mening, die sluit m.i. totaal niet meer aan bij de huidige stand van zaken. Maar dit ter zijde.

Helemaal mee eens, sinds de komst van het internet is met name het beeldrecht een farce geworden, iedereen plaatst van alles op het net, wie de maker ook is. Daar is geen houden meer aan, dus hoog tijd dat de regelgeving zich voegt naar de gegroeide situatie.

Overigens is het auteursecht niet de enige reden dat de "grote afbeeldingen" op de NVBS-beeldbank alleen voor leden te zien zijn.

Sinds jaar en dag stellen leden en niet-leden hun foto's aan de vereniging ter beschikking onder de voorwaarde dat alleen de leden er (privé) gebruik van kunnen maken.

Daarnaast gaat een vrij groot deel van de contributie van de leden (na het maandblad) naar de kosten van de documentatieverzameling, waaronder de foto's. Er is de laatste jaren voor vele duizenden euro's besteed aan de beeldbank, plus zo langzamerhand nog eens duizenden uren vrijwilligerswerk aan selecteren, scannen, beeld verbeteren (verwijderen stofjes etc.) en vooral ook maken van de beschrijvingen. Als vereniging wil je je leden iets bieden in ruil voor hun contributie.

Daarom kunnen dus alleen leden de beeldbank goed bekijken, naast het lezen van het tijdschrift en vele andere faciliteiten. En dat alles voor minder geld dan  een abonnement op een bekend spoorwegtijdschrift.

Dirk

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8133
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1093 Gepost op: 15 mei 2018, 16:03:08 »
Laat ik overigens zeggen dat ik me ook zeker wel bewust ben van de opzet van de NVBS hoor, ik snap heel goed dat ze dat niet zomaar gratis kunnen doen. Je kunt het zelfs een klein beetje vergelijken met BNLS. Hier worden ook voorzieningen geboden maar dit is wel gratis> Hier moet dus wel iedere maand een zeker bedrag binnenkomen, wordt dat niet gehaald dan komen dus die voorzieningen in gevaar.


@Eric B: Ik maak vaak gebruik van emoticons omdat ik het meestal vriendelijk bedoel. Op internet ben je er echter nooit zeker van dat je woorden juist worden geïnterpreteerd. ( :) )

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1094 Gepost op: 15 mei 2018, 16:08:33 »
De valkuilen van geschreven communicatie Martijn, het ontbreken van de intonatie en de non verbale communicatie in de vorm van houding, gezichtsuitdrukking etc. :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.