Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 12:08:20
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 12:07:01
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Eric v C
Vandaag om 12:03:40
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 12:01:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 11:59:59
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 11:56:11
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 11:15:06
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Locatie van foto gezocht door Keska
Vandaag om 10:58:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 10:28:02
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 09:59:28
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door RK
Vandaag om 09:38:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 410000 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1005 Gepost op: 30 maart 2018, 23:05:22 »
Inderdaad een schitterend boek. Mijn voorlopige favoriet is de kleurenfoto op p. 82-83. Eigenlijk wil je in de foto stappen en er echt bij zijn, al is het maar even.
Toch even kniesoren, p. 76 boven, bijschrift.  Er staat loc 3925 maar het is als ik me niet heel erg vergis toch echt een 6300 ?
Trouwens wel weer leuk om de mix van bruine en grijze goederenwagens in de trein te zien in de overgangstijd. Het meeste is nog grijs
« Laatst bewerkt op: 30 maart 2018, 23:08:22 door janw »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1006 Gepost op: 30 maart 2018, 23:07:47 »
Heel scherp, Jan  (y) dat is idd een 6300. Een foutje in de gegevens van Van de Meene helaas.

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8405
  • Nooit uitgeklust....
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1007 Gepost op: 30 maart 2018, 23:32:32 »
Had je moeten zien Eelco. ;)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1008 Gepost op: 30 maart 2018, 23:34:05 »
het eerste boek zonder foutjes moet nog altijd gedrukt worden...

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1009 Gepost op: 30 maart 2018, 23:44:05 »
Ik kreeg de foto in eerste instantie zonder gegevens voor de proefdruk. In het tijdelijke bijschrift dat ik schreef heb ik staan dat het een 6300 is. Maar toen ik de gegevens van Van de Meene kreeg stond daar heel duidelijk NS 3925. En ja, als de maker van de foto die dat transport in het echt gezien heeft zegt dat het de 3925 is....

Vandaag heb ik contact met hem gehad over die foto en vertelde hij mij dat het inderdaad niet de 3925 was maar de 6318. Ik neem het mee voor de tweede druk  ;D

Eelco

Edsko Hekman

  • Team Beurzen & PR / BNLS Forumbaan
  • BNLS trambaan-deelnemer
  • Offline Offline
  • Berichten: 8405
  • Nooit uitgeklust....
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1010 Gepost op: 31 maart 2018, 00:15:28 »
Zie, toch gezien. Hij kan het wel. ;) (beetje plagen kan Eelco wel tegen ;) )

En Jan, dat klopt helemaal. :)

guest7823

  • Gast
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1011 Gepost op: 31 maart 2018, 00:25:00 »
Ik neem het mee voor de tweede druk  ;D

Welnee, hopen dat iedereeen de andere fouten ook gaat zien en dat het dan z’n slecht boek wordt gevonden dat de uitgever gaat zeggen dat een herdruk niet kan omdat het dan eigenlijk totaal herschreven moet worden.............

Moet je alleen wel een flinke portie van de boeken achterhouden zodat je die mondjesmaat kan verkopen tegen de tijd dat d’r gekken 150 - 200 euro voor willen gaan betalen ......

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1012 Gepost op: 31 maart 2018, 00:28:26 »
Hee.... Dat is een idee.....  ;D

Overigens is er ook vanuit scandinavie interesse voor mijn boek, reeds twee exemplaren zijn besteld in Denemarken en mogelijk volgen nog een paar exemplaren naar Zweden...  (y)

Eelco

Coen Burki

  • Offline Offline
  • Berichten: 739
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1013 Gepost op: 31 maart 2018, 09:00:24 »
Beste forumlezer,

Boek gisteren via post ontvangen. Snel doorgebladerd. Paasweekend eens rustig voor gaan zitten!

Mooie en veel onbekende foto’s! Ook de tabellen met opsomming van de op diverse standplaatsen aanwezig stoomloks, vind ik - zeker als Nijmegenaar - bijzonder.

Een aanwinst,

Groet,
Coen.
« Laatst bewerkt op: 01 april 2018, 01:36:34 door Coen Burki. Reden: Correctie standplaatsen ipv plaatsen »

Carel Ruysink

  • Offline Offline
  • Berichten: 1060
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1014 Gepost op: 31 maart 2018, 09:55:51 »
Boeiend boek met geweldige foto's.
Maar vooral de foto op blz. 23 van de lampenist, pure kunst.
Daarom alleen al is het boek de aankoop waard.

 (y) Carel  (y)
Als je bang bent voor de dood dan heb je geen leven

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21667
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1015 Gepost op: 31 maart 2018, 11:51:12 »
Het boek was inmiddels ook bij Kuijpers te koop.
Goed doordacht boek Eelco.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5193
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1016 Gepost op: 31 maart 2018, 13:13:00 »
het eerste boek zonder foutjes moet nog altijd gedrukt worden...
Dat is zondermeer waar en wellicht is dat ook onmogelijk in één keer, maar ik heb - naast die 3900 die een 6300 is - maar twee dingetjes kunnen ontdekken: de foto's op blz. 38 en 56 zijn met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vlak na elkaar genomen (op dezelfde aprildag in Groningen dus) en het bijschrift op bladzijde 18 dat suggereert dat de serie 5000 het tot het einde heeft volgehouden. Dat moet natuurlijk de serie 4300 zijn. Het bijschrift is net even te beknopt omdat impliciet ook nog naar de serie 8800 wordt verwezen. Verder vraag ik mij af of de foto op bladzijde 32 (onderaan) niet van het traject Utrecht-Amsterdam is, dat grootscheeps is gerenoveerd in 1948. Het moet (nogmaals) worden gezegd: fantastisch boek (y) Maar wat heeft die generatie van mijn (groot)ouders veel verloren laten gaan aan dit soort erfgoed. Denk naast de stoomlocs bijvoorbeeld ook aan de trams van de NZH. Jammer genoeg nemen gedane zaken geen keer.....
Groet, Frank

Pt47-65

  • Offline Offline
  • Berichten: 55
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1017 Gepost op: 31 maart 2018, 20:51:45 »
Een geweldig boek met prachtige foto's!!  (y)
De tekst in het boek gaat niet echt diep en valt af en toe wat in herhaling, maar daar is op zich niks mis mee bij boeken als dit waar het vooral gaat om de prachtige foto's. 
Wanneer komt het volgende boek? :D

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11415
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1018 Gepost op: 31 maart 2018, 21:32:02 »
Dank voor alle reacties, dat stel ik zeer op prijs.  (y)

Hoewel het niet mijn bedoeling is een soort 'verontschuldiging' te geven voor de genoemde drie punten (die lage foutenscore staat trouwens voor een heel groot deel op het conto van Hans van Poll die mijn manuscript uiterst minutieus heeft doorgeplozen  :) ), hier een paar reacties:

de foto's op blz. 38 en 56 zijn met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vlak na elkaar genomen (op dezelfde aprildag in Groningen dus)

Die kans is inderdaad heel groot, maar ik wist het niet 100% zeker. Probleem is dat ik de ene foto los heb gekocht, zonder verdere gegevens. De andere foto zat nog in het originele album. Beiden van de zelfde fotograaf en naar alle waarschijnlijkheid tijdens de zelfde trip gemaakt maar omdat de samenhang miste heb ik er voor gekozen om bij de ene foto "hoogstwaarschijnlijk" te zetten.

en het bijschrift op bladzijde 18 dat suggereert dat de serie 5000 het tot het einde heeft volgehouden. Dat moet natuurlijk de serie 4300 zijn. Het bijschrift is net even te beknopt omdat impliciet ook nog naar de serie 8800 wordt verwezen.

In eerste instantie schreef ik dat het een 4300 was. Nadat ik de fout inzag heb ik dat wel aangepast maar niet de hele tekst gecorrigeerd.

Verder vraag ik mij af of de foto op bladzijde 32 (onderaan) niet van het traject Utrecht-Amsterdam is, dat grootscheeps is gerenoveerd in 1948.

Meer dan de gegevens van HUA had ik niet bij deze foto helaas....

Een geweldig boek met prachtige foto's!!  (y)
De tekst in het boek gaat niet echt diep en valt af en toe wat in herhaling, maar daar is op zich niks mis mee bij boeken als dit waar het vooral gaat om de prachtige foto's. 

Exact wat de uitgever en ik voor ogen hadden. WBooks is een uitgever van fotoboeken, een beetje diepgang is geen probleem maar uitgangspunt blijven de foto's. Ik ben zelf zeer ingenomen met de kleurenopnames die ik mocht gebruiken. En geloof me, er is meer, ik heb moeten selecteren. Uquilair kondigde tien, vijftien jaar geleden al een boek aan met de titel "NS in kleur in de jaren vijftig". Het materiaal is er, deels al bekend maar deels ook nog onbekend. Naar mijn idee is er genoeg om inderdaad een boek mee te vullen. Maar je moet je dan ook de vraag stellen of het de moeite waard is. Is een kleurenfoto de moeite waard zuiver en alleen omdat het een kleurenfoto is? Maar wie weet wat de toekomst brengt.

Wanneer komt het volgende boek? :D

Twee boeken staan op stapel, maar een termijn durf ik nog niet te noemen. Ik denk dat stoom in de jaren vijftig nu wel redelijk is behandeld met bijvoorbeeld het boek van Hans van Poll en mijn boek. Stoom in de jaren twintig en dertig spreken mij minder aan dus daar zal ik me niet snel aan wagen. Maar het auteurschap smaakt in elk geval naar meer. Geweldig dat WBooks mij de mogelijkheid heeft gegeven dit uit te kunnen voeren  (y)

Eelco


janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #1019 Gepost op: 01 april 2018, 00:36:29 »
Vandaag heb ik contact met hem gehad over die foto en vertelde hij mij dat het inderdaad niet de 3925 was maar de 6318.

Maar dit is het belangrijkste: de correcte informatie. Zijn we toch verder gekomen.
[gaat potloodje zoeken]