Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS 1631 wisselstroom naar gelijkstroom door eichddraig
Vandaag om 19:24:59
Raadplaatje door Karben
Vandaag om 19:21:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 19:17:43
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:17:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:16:52
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Peter Kleton
Vandaag om 19:16:15
Lenz Standard+ V2 doet gek door Nijboer
Vandaag om 19:12:29
Update: baan in de tropen door Brouwersbaan
Vandaag om 18:59:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 18:40:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door RetroJack
Vandaag om 18:28:07
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:08:18
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:39:31
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door rbroerse
Vandaag om 17:36:01
100 jaar MBS lok 4 door borotof
Vandaag om 17:26:23
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Eric B
Vandaag om 17:24:15
welke draden om servodecoders te testen door Dirk
Vandaag om 17:23:04
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Carl
Vandaag om 16:14:38
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:45:48
PPM kranen van Strukton door Eric B
Vandaag om 15:29:24
Rondom Charlois door defender
Vandaag om 15:12:25
Station Roodeschool door defender
Vandaag om 15:08:36
Minibaan Visserskaai H0 door defender
Vandaag om 15:05:09
Mijn minitrix 2051 hobbelt door spoorijzer
Vandaag om 13:56:07
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 13:41:19
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
Vandaag om 13:08:27
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Met een sik
Vandaag om 12:40:45
modulebaan in spoor 1 door rbroerse
Vandaag om 12:30:31
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 11:11:48
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 484934 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #975 Gepost op: 25 March 2018, 00:20:31 »
Wel, ik ben 168 pagina's verder en heb genoten van de inhoud. Er wordt een goed beeld geschetst van de ondergang der Nederlandsche stoomtractie.

De foto 'mogelijk in Groningen' lijkt daar wel degelijk te zijn gemaakt vanaf het derde perron, bij het wisselkruis met het dubbele perronsein.

En als je leest dat er tot in 1979 een in WO2 weggevoerde 3300 in Polen reed, vraag je je af of daar ooit nog eens beeldmateriaal van zal opduiken.

In de herinneringen van een Maastrichter leerling mcn spreekt hij over een ontsporing op een Belgisch wissel. Wat is dat, wordt misschien een Engels wissel bedoeld?

En dan het verhaal over het einde van de Arnhemse verwarmingsloc 1794. Geschreven wordt dat PDa FQ de loc naar de sloop verwees toen hij het oude beestje ontdekte tijdens het passeren van emplacement Arnhem. Ik meen eens ergens gelezen te hebben dat de loc voor ketelwassen/klein onderhoud nog eens per week de vrije baan naar Nijmegen op ging en dat de president-directeur zo'n rit tegenkwam vanuit de Kameel, waarna het lot van de 1794 werd bezegeld. Het sluitsein op de tender (blz.139) zou die lezing kunnen staven.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4662
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #976 Gepost op: 25 March 2018, 09:42:19 »
Ik ga hem terstond bij m'n lokale boekhandelaar bestellen. Misschien een eurootje duurder dan bij een van de grote internetboeren maar dan komt dat eurootje in ieder geval niet in de zakken van een bulti-triljonair terecht mar gewoon bij m'n buurtgenoot.

Hoef je niet bang voor te zijn. De boekenprijzen zijn vast in Nederland.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3366
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #977 Gepost op: 25 March 2018, 10:30:50 »
Ik ben de term Belgisch wissel eerder tegengekomen in een boek over Roosendaal. Daarmee werd bedoeld: klapwissel, openrijdbaar wissel dat na het passeren terugkeert in de oorspronkelijke stand.


Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

guest7823

  • Gast
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #978 Gepost op: 25 March 2018, 11:02:00 »
Ahhhhh,   Als correctlezer had ik ook wat moeite met die term ........

Maar klapwissel verklaart een boel, incl de bijbehorende ontsporing. Terugsteken als je op een klapwissel staat kan makkelijk verkeerd gaan  :D

Binnenkort even het Roosendaal boek er bij pakken

Thx, weer wat bijgeleerd  (y)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4031
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #979 Gepost op: 25 March 2018, 11:20:50 »
In het boek "Het ijzeren Paard"staat een verslag van een rit met een D trein uit Amsterdam naar Esschen (B).
Dit begint op pag .177.
De stoomlok  ,een 2100, ging er in Roosendaal af ,en reed los naar E, om daar te driehoeken  en wat later met een andere D trein terug naar Ned. te gaan.
Op pag 193 heeft de schrijver het over een opengereden wissel in de keer driehoek, te E. , geen klapwissel. 8) .
 Dat zouden  dan de Belgische wissels zouden zijn....
Peter
« Laatst bewerkt op: 25 March 2018, 13:33:14 door Peter Kleton. Reden: Verhaal verduidelijkt. »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11732
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #980 Gepost op: 25 March 2018, 19:32:54 »
Wim, hartelijk dank voor je recensie, fijn te lezen dat het boek bevalt.  (y) Oorspronkelijk ging ik uit van een 100% zwart-wit uitgave, tot mijn uitgever zei "ja maar, we gaan 'm full colour drukken hoor...." Toen heb ik de kans om ook kleurenfoto's te gebruiken met beide handen aangegrepen. Ik heb een paar mooie opnames ter beschikking gekregen, maar ik kan zeggen dat er nog veel meer is. Dat is wellicht iets voor een volgend boek of een andere auteur die zich meldt  :)

En dan het verhaal over het einde van de Arnhemse verwarmingsloc 1794. Geschreven wordt dat PDa FQ de loc naar de sloop verwees toen hij het oude beestje ontdekte tijdens het passeren van emplacement Arnhem. Ik meen eens ergens gelezen te hebben dat de loc voor ketelwassen/klein onderhoud nog eens per week de vrije baan naar Nijmegen op ging en dat de president-directeur zo'n rit tegenkwam vanuit de Kameel, waarna het lot van de 1794 werd bezegeld. Het sluitsein op de tender (blz.139) zou die lezing kunnen staven.

Die versie ken ik ook, maar kon ik niet terug vinden in de bronnen die ik tot mijn beschikking heb. Waar het mij vooral om ging is laten zien dat het verhaal dat Den Hollander de 1794 prompt heeft laten slopen aantoonbaar onjuist is.

En voor wat betreft die 3300... Een foto zou inderdaad geweldig zijn, wie weet wat er nog eens boven komt drijven.

Eelco

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11732
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #981 Gepost op: 26 March 2018, 13:03:15 »
En daar werden mijn tien exemplaren bezorgd  (y) Eindelijk mijn eigen boek in handen  ;D


spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5631
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #982 Gepost op: 26 March 2018, 14:26:03 »
Is het bezorgen naar Denemarken sneller dan naar Delft....
Groet, Frank

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11732
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #983 Gepost op: 26 March 2018, 14:27:26 »
Via DHL, dat wel. Maar geloof me dat de verrassing groot was... Ik had met woensdag rekening gehouden....

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #984 Gepost op: 26 March 2018, 19:14:59 »
Alles leuk, lief en aardig, maar betekend dit nu dat ik helemaal naar Denemarken moet fietsen voor mijn boek? :O
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

Pt47-65

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #985 Gepost op: 26 March 2018, 19:15:34 »
We wachten vol spanning af... Al besteld in december

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3908
    • MCKmodelbouw
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #986 Gepost op: 27 March 2018, 11:32:55 »
Wat een geweldig boek is het geworden (y)
Mijn complimenten.

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6775
  • Spaar ze allemaal.
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #987 Gepost op: 27 March 2018, 18:43:24 »
ik zie hem al in de verte  8).

Stephan.

En hij is weer weg, wel een antwoordkaart van WBooks in de bus om het boek te bestellen, dus ze weten waar ik woon  :P.

« Laatst bewerkt op: 27 March 2018, 23:05:55 door prutser »

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #988 Gepost op: 28 March 2018, 13:37:20 »
Zojuist is het boek bij mij op de deurmat beland. Gelukkig is het goed verpakt zodat de val het boek niet beschadigd heeft.
Gelijk erin gebladerd en al vele foto's gezien die mij onbekend waren. Een genoegen om die vele onbekende opnames te zien. Maar ook de bekende plaatjes naast de onbekende, maakt een tijdsperiode compleet.

Hartelijk dank voor het schitterende boek.

Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 285
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #989 Gepost op: 28 March 2018, 16:56:36 »
In antwoord op Noordernet/Wolter , wil ik mededelen dat er op de lijn Hoorn -  Enkhuizen ,liggen er in Hoogkarspel en Bovenkarspel-Grootebroek ,klapwissels , dit inverband met kruisen .