Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 15:41:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:31:04
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 15:27:49
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:00:27
Tender Roco Br 001 wiebelt een beetje door Josephes
Vandaag om 14:46:35
Van 2D afbeelding naar 3D model door 3Dbuildr
Vandaag om 14:37:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Loki
Vandaag om 14:31:12
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 14:29:54
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 14:21:38
Schroefkoppeling voor H0. door Wim1969
Vandaag om 14:14:09
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 14:12:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 14:07:48
Pendel module Viessmann 5214 door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:37:36
Raadplaatje door Hatsune Miku
Vandaag om 12:46:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:27:26
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Ronald69
Vandaag om 11:58:31
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 11:57:06
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Forever Rocofan
Vandaag om 11:56:46
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 11:26:13
Maasvlakte Zuid door Eric B
Vandaag om 11:03:43
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door RikJ
Vandaag om 10:54:18
Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 10:45:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 10:42:04
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Eric B
Vandaag om 10:09:55
Roco NS plan V door Benelux795
Vandaag om 09:59:34
REE Modeles 2025: NS 1300 door Corné81
Vandaag om 09:36:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 09:23:43
PB Models, ICR-rijtuigen door RikM
Vandaag om 08:56:15
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 06:00:38
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul door dennie
Vandaag om 00:15:17
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 480686 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11720
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #675 Gepost op: 10 May 2017, 14:25:38 »
Ondertussen hebben een aantal auteurs de weg naar mijn collectie gevonden, waardoor ik al een paar bescheiden bijdrages heb mogen doen aan een paar uitgaven:



Er komen tzt nog een paar artikelen waar ook foto's uit mijn verzameling bij worden afgedrukt. Zolang het niet lukt mijn eigen boek uit te geven, vind ik dit een prima alternatief. Precies de reden waarom ik alles deel  (y)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6764
  • Spaar ze allemaal.
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #676 Gepost op: 10 May 2017, 14:42:20 »
Dat betwijfel ik, ze zijn gewoon zeldzaam. Kleurenfotografie was nog een dure hobby in de jaren vijftig.

Ik spit op internet wel eens wat beeldarchieven door maar ik heb er maar twee voor mij onbekende kleurenfoto's van een stoomlok in de jaren vijftig op kunnen vinden. Wel honderden kleurenfoto's van het platteland in 1954/1955 maar dat zal wel beroepsmatig zijn gebeurd.

Stephan.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11720
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #677 Gepost op: 10 May 2017, 17:09:30 »
Treinen fotograferen was vooral hobbymatig, en zoals gezegd duur als men dat in kleur wilde doen. Luud Albers heeft wel kleurenopnames gemaakt, Ankersmit en Van de Meene bij mijn weten ook. Ik heb horen zeggen dat Albers de meeste van zijn kleurenopnames niet voor publicatie geschikt vindt.

Uquilair kondigde een jaar of tien geleden een boek aan dat de titel "De NS in de jaren vijftig in kleur" moest krijgen. Of iets wat daar op leek. Ik vroeg Van Gestel of hij niet een dergelijk boek overwoog. Dit was zijn antwoord:

"De kwaliteit van kleurendia's uit de jaren vijftig is echter meestal problematisch: de kleuren zijn vervaagd, er zit een flinke kleurzweem over, en dan over korreligheid maar gezwegen. Op groot formaat dat soort foto's afdrukken is veelal niet echt mogelijk. Kortom, je krijgt een boek dat kwalitatief onder de maat is, áls je al voldoende fotomateriaal hebt om het te vullen. Ik ga er in ieder geval niet aan beginnen, los nog van de vraag waar al het materiaal vandaan moet komen. Ik vermoed dat dit de reden is waarom ook Uquilair er uiteindelijk niet mee gekomen is."

Ik blijf echter hopen (en volgens mij velen met mij) dat er alsnog een dergelijk boek komt.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6764
  • Spaar ze allemaal.
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #678 Gepost op: 10 May 2017, 20:16:11 »
Op deze site zijn honderden kleurenfoto's uit midden jaren vijftig van best wel goede kwaliteit:
https://www.geldersarchief.nl/bronnen/archieven/?miview=inv2&mivast=37&mizig=210&miadt=37&miaet=1&micode=0245&minr=29897200

Maar zo gauw er een stoomlok op staat vermodderen de kleuren  :-\, kijk maar naar dia nummer 2535. Wel apart met een nog bruine bagagewagen als ik het goed zie.

Maar veel kleur zat trouwens er niet meer op de loks, t'is meer zwart dan groen:
http://regionaalarchiefrivierenland.nl/beeldbank?mizk_alle=locomotief

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 10 May 2017, 20:34:04 door prutser »

MR

  • Offline Offline
  • Berichten: 3185
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #679 Gepost op: 10 May 2017, 21:14:07 »
Ik vind het een mooie foto, ondanks de vale kleuren toch nog erg te genieten.  Geweldige vondst Stephan. Ik denk dat iedereen er hier stil van is.

Groet,

Marco

Gert Arkema

  • Online Online
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #680 Gepost op: 10 May 2017, 22:27:56 »
Wat een vondst Stephan, er staan veel uitermate fijne platen tussen!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11720
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #681 Gepost op: 10 May 2017, 22:30:48 »
Maar veel kleur zat trouwens er niet meer op de loks, t'is meer zwart dan groen:
http://regionaalarchiefrivierenland.nl/beeldbank?mizk_alle=locomotief

Stephan.

Besef je wel wat je hier gevonden hebt? Een vooroorlogse kleurenopname van een NS stoomloc! Dit is uniek, de tweede bekende opname! Deze stuur ik door naar Paul Henken...

Eelco

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6764
  • Spaar ze allemaal.
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #682 Gepost op: 10 May 2017, 22:49:39 »
Verrek nou je het zegt; 1939-1942, die koperen dom had een lichtje moeten doen branden. Ik vind de opname trouwens niet zo je dat, met dat hek ervoor.
Die kleurenplaat van de NS 3747 met die diesel ernaast is eigenlijk veel mooier.

Stephan
« Laatst bewerkt op: 10 May 2017, 22:51:10 door prutser »

Joep-1851

  • Offline Offline
  • Berichten: 93
  • LEGO treinenbouwer
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #683 Gepost op: 11 May 2017, 01:06:21 »
Erg mooie foto van die 3747! Zelfs met austerity tender. (y)
En een kleurenfoto van een 3900 is ook niet alledaags. Gaaf!

In m'n collectie vond ik deze kleurenfoto van NS loc 1201 op 9-11-1951 tijdens een proefrit.


Erg matige kwaliteit helaas maar ik wou hem jullie niet onthouden.
« Laatst bewerkt op: 11 May 2017, 01:25:15 door Joep-1851 »

Met een sik

  • NS modellen wakkeren de hebberigheid aan
  • Offline Offline
  • Berichten: 849
  • mekkerend het leven door
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #684 Gepost op: 11 May 2017, 09:40:00 »
Verrek nou je het zegt; 1939-1942, die koperen dom had een lichtje moeten doen branden. Ik vind de opname trouwens niet zo je dat, met dat hek ervoor.

Stephan

De bovenleidingportalen komen mij erg hedendaags voor  ???
Groet,

Gerard

guest7823

  • Gast
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #685 Gepost op: 11 May 2017, 10:02:28 »
Ook ik heb een paar bedenkingen. Ik ben heel benieuwd hoe ze tot de jaartal / tijdsperiode zijn gekomen.

Is dit op basis van de reeks waar de foto uit komt of is dit enkel op uiterlijke kenmerken.

Het lijkt een losse loc te zijn. Volgens mij zegt "blank koper / messing" niet alles, want bij mijn weten zijn in de oorlog niet alle koperen en messing sier randen ed niet afgenomen, maar gewoon geschilderd en daarmee voor afname behoed. Dus kan het ook nog best wel na de oorlog zijn.

Ik zit me even af te vragen of en waar ik evt. documentatie heb m.b.t. bovenleiding door de verschillende periodes heen. Maar ik heb ook even een mailtje gestuurd naar http://www.energievoorziening.info/. Misschien dat daar ook de gezochte kennis aanwezig is.

Kniesoor moet wel tot zijn schaamte gaan erkennen dat ook de messingrand rond de veiligheden wel erg netjes gepoetst lijkt in tegenstelling tot wat hij dacht ......

Iets doet mij vermoeden dat het een proefrit of overbrenging na werkplaatsbezoek betreft......

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #686 Gepost op: 11 May 2017, 10:32:09 »
de loc heeft nog een soortmerkplaatje onder de nummerplaat, zijn die niet in de oorlog of kort erna afgeschaft?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8555
  • Spoor N
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #687 Gepost op: 11 May 2017, 10:35:27 »
De bovenleidingportalen komen mij erg hedendaags voor  ???
Ingevoerd in 1938 volgens de encyclopedie hier, dus dat zou kunnen.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3874
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #688 Gepost op: 11 May 2017, 10:38:22 »
Idd het soortmerkplaatje is een trigger. En de bovenleidingportalen uit DIN-profielen werden ook voor de oorlog al geplaatst hoor (steekwoord Middennet). Heel herkenbaar aan de toen geplaatste portalen is de ovaalvormige betonvoet waarin de mast staat. Op de foto zijn de masten nog verzinkt en niet met groene ijzerglimmerverf geschilderd, dus vrij recent geplaatst. Het schilderen gebeurde pas na een aantal (5-10) jaren na plaatsing.


Grtz,
Wim
« Laatst bewerkt op: 11 May 2017, 10:40:16 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2225
  • Bruggen-IG:
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #689 Gepost op: 11 May 2017, 12:13:10 »
De Differdinger-portalen zijn geen probleem, het hele Middennet (de ster rond Utrecht) is hiermee gelectrificeerd, in dienst 15 mei 1938. Als het vermoeden klopt dat de foto bij Zaltbommel is gemaakt, zijn de werkzaamheden die je in beeld ziet misschien die van de herstelling van de Waalbrug, die op 11 mei 1940 door de Nederlandse troepen was opgeblazen. Dit herstel begon kort na de capitulatie, dus wellicht is de opname dan in de zomervan 1940 te dateren. De foto zou qua kleureffect van het gebruikte filmmateriaal goed passen tussen de kleurenfoto's die Alphons Hustinx in die tijd maakte, zie bv. http://docplayer.nl/17640077-Lodewijk-imkamp-rene-kok-erik-somers-de-oorlog-in-kleur-hustinx-reist-door-nederland-1939-1946.html

« Laatst bewerkt op: 11 May 2017, 12:27:40 door janw »