Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Schrootplaats
door
ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen.
door
Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ...
door
Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf
door
peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport
door
ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn
door
Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool
door
Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0
door
basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais
door
Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's
door
Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West
door
wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog
door
MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen
door
defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo
door
class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën...
door
maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje
door
Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund
door
Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
NS8714
(Moderator:
Eelco Storm
) |
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
Vorige
-
Volgende
-
1
...
30
31
[
32
]
33
34
...
122
Omlaag
Auteur
Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief (gelezen 410420 keer)
Eelco Storm
Slechts een kniesoor die hier op let...
Moderator
Offline
Berichten: 11415
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
«
Reactie #465 Gepost op:
18 augustus 2016, 21:29:52 »
De bulk van de opnames komt uit augustus 1953 en april 1954 op een paar uitzonderingen na. Waaronder een bezoekje aan het Spoorwegmuseum op 26 augustus 1964. Waar dit rijtuig werd vastgelegd:
Het NCS rijtuig van regentes Emma heeft het spoorwegmuseum daadwerkelijk gehaald. Dat is nieuw voor mij, ik wist niet beter dan dat het na gebruik als dienstwagen is aangeboden aan het spoorwegmuseum maar dat men geen geld had voor restauratie en dat het daarom naar Koek werd gestuurd. Nooit geweten dat de wagon daadwerkelijk even in het museum is geweest.
Nou, de teerling is geworpen en de eerste scans zijn gemaakt:
NS 9505 te Almelo in april 1954. Meer op
www.flickr.com/spoorwegarchief
Alles scannen en uploaden gaat even duren, komend weekend familieverplichtingen en komende week op Sjælland ivm werk. Maar zodra zich gelegenheden voor doen, zal ik de scanner af en toe aanzwengelen
Eelco
«
Laatst bewerkt op: 18 augustus 2016, 21:49:05 door NS8714
»
Gelogd
Chris Westerduin
Offline
Berichten: 1843
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
«
Reactie #466 Gepost op:
18 augustus 2016, 22:05:56 »
Weer een hoop moois om naar uit te kijken!
Apart dat het Emma rijtuig nog in het museum is geweest en daarna toch gesloopt is...
Gelogd
Flickr pagina voor plaatjes
Eelco Storm
Slechts een kniesoor die hier op let...
Moderator
Offline
Berichten: 11415
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
«
Reactie #467 Gepost op:
18 augustus 2016, 22:06:47 »
Tsja, geen geld... Het museum was bepaald niet draagkrachtig. Ik ga er van uit dat ze dat besluit indertijd met grote tegenzin hebben gemaakt.
Gelogd
Rob Ellerman
Offline
Berichten: 4851
Modelspoor is emotie...
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
«
Reactie #468 Gepost op:
18 augustus 2016, 22:30:47 »
Had toch een leuke start geweest van een mooie verzameling koninklijke rijtuigen... Hebben ze in Odense (vorige week geweest
) bij de DSB toch beter geregeld...
Grtn,
Rob
Gelogd
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3704
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
«
Reactie #469 Gepost op:
18 augustus 2016, 22:32:46 »
Hallo,
In dit rijtuig, dat in 1960 als dienstrijtuig bij het Seinwezen Utrecht (PZ6 ) gebruikt werd, heb ik in die tijd toelatings examen gedaan om in opleiding te kunnen komem voor monteur bij het Seinwezen. Dat stond toen op Asd Muiderpoort,wss op een kopspoortje.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
Met kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.
Floris Dilz
Nervensäge.
Offline
Berichten: 9859
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
«
Reactie #470 Gepost op:
18 augustus 2016, 23:00:48 »
Heerlijk hoe vernaggeld die loc erbij staat hier...
NS 6020
by
spoorwegarchief
, on Flickr
NS krijgt hier nog bijna charme.... oké, haalt het nooit bij PKP of belgische industrie, maar toch.
Gelogd
meer over mijn hobby
meer over mijn leven
meer over mijn werk
één druk op de knop. huhuhu.
prutser
Offline
Berichten: 6527
Spaar ze allemaal.
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
«
Reactie #471 Gepost op:
18 augustus 2016, 23:37:36 »
Het is een moedige poging.
Die 6000 met die geknikte voetplaat boven de buffer ben ik op meer foto's tegengekomen, benieuwd of dat steeds dezelfde is.
Stephan.
Gelogd
Adieu
ingenium
TM
Offline
Berichten: 4238
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
«
Reactie #472 Gepost op:
19 augustus 2016, 00:44:57 »
D'r was er een die in de oorlog een aanrijding heeft gehad. Maar deze lijkt nog redelijk recht, alleen is er op een hoek van de voetplaat een gewicht gevallen?
Gelogd
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...
Arvidus
Offline
Berichten: 250
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
«
Reactie #473 Gepost op:
19 augustus 2016, 01:34:39 »
Mooie foto's heb je op de kop getikt! Erg mooi om oud stoom bij nieuw elektrisch te zien.
Maar als ik dan die NS 7000 zie, dan weet ik meteen weer waarom ik zo weinig met Nederlandse stomers heb. De verhoudingen kloppen gewoon niet, zo'n rare lage, kleine ketel... Ik weet niet, het klopt gewoon niet voor mij.
Gelogd
mvg, Arvid
Mijn beginnersproject:
Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
Eelco Storm
Slechts een kniesoor die hier op let...
Moderator
Offline
Berichten: 11415
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
«
Reactie #474 Gepost op:
19 augustus 2016, 08:22:16 »
Die 7000'den waren schattige lokjes. De SHM zou er volgens mij graag eentje gehad hebben. Maar ja, het exemplaar dat museaal bewaard had kunnen blijven verdween alsnog naar de sloper omdat degene die de loc halverwege de jaren zestig 'herontdekte' zo iets had van 'ik zeg niks, andere mensen hadden ook kunnen zoeken...'
Eelco
Gelogd
Gert Arkema
Offline
Berichten: 4115
Rhenopa / Bruggen-IG:
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
«
Reactie #475 Gepost op:
19 augustus 2016, 10:46:25 »
Als je beeld bepaald is door Duitse stomers, met hoogliggende ketels, zoveel mogelijk koppelassen en hele gasfabrieken eromheen, dan zijn Nederlandse stoomlocs inderdaad 'uit verhouding', en 'te kaal' en dan mankeert er nog meer aan. Het kan zijn dat je een stoomloc dan associeert met groot, zwart en imposant. En inderdaad, daar voldoen NL stomers niet aan. Nederland = economie, altijd al geweest. Er werden locs op maat gebouwd, met trekkracht voor niet meer dan een vrijwel plat land. Met de vanouds Britse orientatie levert dat op de rails een heel andere verschijning op.
Mbt die aanrijdingen: ik heb wel meer foto's van locs gezien waarbij de bufferbalk een optater had gehad. Ik neem aan dat, zolang het rijdbare ondergeschikte schade was en de buffers nog een beetje op de juiste hoogte, het Duitse bestuur geen toestemming gaf om de loc voor herstel uit dienst te nemen.
Eelco, was dat de
7010
7009
bij die zinkfabriek?
«
Laatst bewerkt op: 19 augustus 2016, 11:54:56 door Gert Arkema. Reden: Locnummer aangepast
»
Gelogd
groet Gert
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.
Eelco Storm
Slechts een kniesoor die hier op let...
Moderator
Offline
Berichten: 11415
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
«
Reactie #476 Gepost op:
19 augustus 2016, 11:34:36 »
De 7005
Gelogd
Arvidus
Offline
Berichten: 250
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
«
Reactie #477 Gepost op:
19 augustus 2016, 11:49:42 »
Daar zeg je inderdaad wat Gert, als je Nederlandse stoomlocs vergelijkt met Engelse, dan klopt het weer wat beter. Nu moet ik mijn mening iets nuanceren, als ik zeg Nederlandse stoomlocs niet mooi te vinden, dan bedoel ik er maar een paar mee, zoals de NS 7000 en NS 1100. De NS 3700 en NS 6300 vind ik dan wel weer erg mooi. Overigens ben ik ook niet zo van het eeuwige zwart van de Duitse stomers.
Wat de verhoudingen betreft, op dit moment staan er in de draadjes '19 toen' en '25 jaar geleden' foto's van een Duitse stomer met, een lage, kleine ketel. Toegegeven, het is smalspoor, maar toch. Die vind ik ook lelijk
Gelogd
mvg, Arvid
Mijn beginnersproject:
Project Stormvloed - Oefenbaan in H0
dh3201
Offline
Berichten: 2452
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
«
Reactie #478 Gepost op:
19 augustus 2016, 13:07:32 »
Als de de Russische AA20 gewend bent, lijkt al het andere klein en niet te kloppen
Gelogd
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein
Peter Kleton
Offline
Berichten: 3704
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
«
Reactie #479 Gepost op:
19 augustus 2016, 14:41:18 »
Tja ,Het lijkt wel dat hoe groter het land is ,hoe groter de loc is.
Ik heb een (stoom)lok serie 2100 gebouwd en heb vergevorderde plannen voor een 3900.
Peter
Gelogd
NS 1924-heden.
0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
Met kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
Vorige
-
Volgende
-
1
...
30
31
[
32
]
33
34
...
122
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
NS8714
(Moderator:
Eelco Storm
) |
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief