Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 458563 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #975 Gepost op: 25 March 2018, 00:20:31 »
Wel, ik ben 168 pagina's verder en heb genoten van de inhoud. Er wordt een goed beeld geschetst van de ondergang der Nederlandsche stoomtractie.

De foto 'mogelijk in Groningen' lijkt daar wel degelijk te zijn gemaakt vanaf het derde perron, bij het wisselkruis met het dubbele perronsein.

En als je leest dat er tot in 1979 een in WO2 weggevoerde 3300 in Polen reed, vraag je je af of daar ooit nog eens beeldmateriaal van zal opduiken.

In de herinneringen van een Maastrichter leerling mcn spreekt hij over een ontsporing op een Belgisch wissel. Wat is dat, wordt misschien een Engels wissel bedoeld?

En dan het verhaal over het einde van de Arnhemse verwarmingsloc 1794. Geschreven wordt dat PDa FQ de loc naar de sloop verwees toen hij het oude beestje ontdekte tijdens het passeren van emplacement Arnhem. Ik meen eens ergens gelezen te hebben dat de loc voor ketelwassen/klein onderhoud nog eens per week de vrije baan naar Nijmegen op ging en dat de president-directeur zo'n rit tegenkwam vanuit de Kameel, waarna het lot van de 1794 werd bezegeld. Het sluitsein op de tender (blz.139) zou die lezing kunnen staven.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

VAM65

  • Omroep Modelspoor Club. Elke laatste donderdag gratis toegankelijke rij-avond. Zie ook onze website door op het groene bolletje onder "Nederland 1949-1963" te drukken.
  • Offline Offline
  • Berichten: 4556
  • Nederland 1949-1963 in h0
    • Omroep Modelspoor Club - Hilversum
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #976 Gepost op: 25 March 2018, 09:42:19 »
Ik ga hem terstond bij m'n lokale boekhandelaar bestellen. Misschien een eurootje duurder dan bij een van de grote internetboeren maar dan komt dat eurootje in ieder geval niet in de zakken van een bulti-triljonair terecht mar gewoon bij m'n buurtgenoot.

Hoef je niet bang voor te zijn. De boekenprijzen zijn vast in Nederland.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 3336
  • Bricolage français.
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #977 Gepost op: 25 March 2018, 10:30:50 »
Ik ben de term Belgisch wissel eerder tegengekomen in een boek over Roosendaal. Daarmee werd bedoeld: klapwissel, openrijdbaar wissel dat na het passeren terugkeert in de oorspronkelijke stand.


Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

guest7823

  • Gast
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #978 Gepost op: 25 March 2018, 11:02:00 »
Ahhhhh,   Als correctlezer had ik ook wat moeite met die term ........

Maar klapwissel verklaart een boel, incl de bijbehorende ontsporing. Terugsteken als je op een klapwissel staat kan makkelijk verkeerd gaan  :D

Binnenkort even het Roosendaal boek er bij pakken

Thx, weer wat bijgeleerd  (y)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #979 Gepost op: 25 March 2018, 11:20:50 »
In het boek "Het ijzeren Paard"staat een verslag van een rit met een D trein uit Amsterdam naar Esschen (B).
Dit begint op pag .177.
De stoomlok  ,een 2100, ging er in Roosendaal af ,en reed los naar E, om daar te driehoeken  en wat later met een andere D trein terug naar Ned. te gaan.
Op pag 193 heeft de schrijver het over een opengereden wissel in de keer driehoek, te E. , geen klapwissel. 8) .
 Dat zouden  dan de Belgische wissels zouden zijn....
Peter
« Laatst bewerkt op: 25 March 2018, 13:33:14 door Peter Kleton. Reden: Verhaal verduidelijkt. »
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11646
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #980 Gepost op: 25 March 2018, 19:32:54 »
Wim, hartelijk dank voor je recensie, fijn te lezen dat het boek bevalt.  (y) Oorspronkelijk ging ik uit van een 100% zwart-wit uitgave, tot mijn uitgever zei "ja maar, we gaan 'm full colour drukken hoor...." Toen heb ik de kans om ook kleurenfoto's te gebruiken met beide handen aangegrepen. Ik heb een paar mooie opnames ter beschikking gekregen, maar ik kan zeggen dat er nog veel meer is. Dat is wellicht iets voor een volgend boek of een andere auteur die zich meldt  :)

En dan het verhaal over het einde van de Arnhemse verwarmingsloc 1794. Geschreven wordt dat PDa FQ de loc naar de sloop verwees toen hij het oude beestje ontdekte tijdens het passeren van emplacement Arnhem. Ik meen eens ergens gelezen te hebben dat de loc voor ketelwassen/klein onderhoud nog eens per week de vrije baan naar Nijmegen op ging en dat de president-directeur zo'n rit tegenkwam vanuit de Kameel, waarna het lot van de 1794 werd bezegeld. Het sluitsein op de tender (blz.139) zou die lezing kunnen staven.

Die versie ken ik ook, maar kon ik niet terug vinden in de bronnen die ik tot mijn beschikking heb. Waar het mij vooral om ging is laten zien dat het verhaal dat Den Hollander de 1794 prompt heeft laten slopen aantoonbaar onjuist is.

En voor wat betreft die 3300... Een foto zou inderdaad geweldig zijn, wie weet wat er nog eens boven komt drijven.

Eelco

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11646
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #981 Gepost op: 26 March 2018, 13:03:15 »
En daar werden mijn tien exemplaren bezorgd  (y) Eindelijk mijn eigen boek in handen  ;D


spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5564
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #982 Gepost op: 26 March 2018, 14:26:03 »
Is het bezorgen naar Denemarken sneller dan naar Delft....
Groet, Frank

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11646
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #983 Gepost op: 26 March 2018, 14:27:26 »
Via DHL, dat wel. Maar geloof me dat de verrassing groot was... Ik had met woensdag rekening gehouden....

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #984 Gepost op: 26 March 2018, 19:14:59 »
Alles leuk, lief en aardig, maar betekend dit nu dat ik helemaal naar Denemarken moet fietsen voor mijn boek? :O
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

Pt47-65

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #985 Gepost op: 26 March 2018, 19:15:34 »
We wachten vol spanning af... Al besteld in december

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3858
    • MCKmodelbouw
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #986 Gepost op: 27 March 2018, 11:32:55 »
Wat een geweldig boek is het geworden (y)
Mijn complimenten.

Gr, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #987 Gepost op: 27 March 2018, 18:43:24 »
ik zie hem al in de verte  8).

Stephan.

En hij is weer weg, wel een antwoordkaart van WBooks in de bus om het boek te bestellen, dus ze weten waar ik woon  :P.

« Laatst bewerkt op: 27 March 2018, 23:05:55 door prutser »

Gérard Drost

  • Offline Offline
  • Berichten: 431
  • Loc 189 065-6 in Venlo, 1-7-2010
    • Privé website over de spoorwegen in en om Venlo
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #988 Gepost op: 28 March 2018, 13:37:20 »
Zojuist is het boek bij mij op de deurmat beland. Gelukkig is het goed verpakt zodat de val het boek niet beschadigd heeft.
Gelijk erin gebladerd en al vele foto's gezien die mij onbekend waren. Een genoegen om die vele onbekende opnames te zien. Maar ook de bekende plaatjes naast de onbekende, maakt een tijdsperiode compleet.

Hartelijk dank voor het schitterende boek.

Grz,
Gérard Drost
Voorheen 3-rail digitaal.
Nu 2-rail, ook digitaal, tijdperk III, Nederlands en Duits

j.ossebaar

  • Offline Offline
  • Berichten: 264
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #989 Gepost op: 28 March 2018, 16:56:36 »
In antwoord op Noordernet/Wolter , wil ik mededelen dat er op de lijn Hoorn -  Enkhuizen ,liggen er in Hoogkarspel en Bovenkarspel-Grootebroek ,klapwissels , dit inverband met kruisen .