Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 21:42:47
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Frank 123
Vandaag om 21:38:51
13 en 14 december Christmas-Express door Seinhuis
Vandaag om 21:30:50
Rail away door Huup
Vandaag om 21:28:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door TonM
Vandaag om 21:20:09
PEC Postrijtuig koppelen met ander materieel zonder Scharfenbergkoppeling. door Rob Bennis
Vandaag om 21:18:43
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:17:01
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 20:36:08
Hoe maak ik de stroomvoerende koppeling van een Fleischmann Plan V los? door PeterV
Vandaag om 20:35:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 20:19:15
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door puntenglijder
Vandaag om 19:22:02
W.V. Kalender 2026 door puntenglijder
Vandaag om 19:18:38
US diorama in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 19:17:26
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Frank 123
Vandaag om 19:03:52
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door 1200blauw
Vandaag om 18:07:08
Roco 290 digtaliseren door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:47:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 17:06:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 16:26:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door g-j
Vandaag om 16:21:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 15:26:11
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:08:37
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Karben
Vandaag om 14:05:01
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Arjan6511
Vandaag om 12:56:25
20 en 21 december modelspoorbeurs Zutphen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:28:05
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:17:40
Rondom Charlois door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:16:23
Märklin spoor 1 glaskast buffers breken af. door bellejt
Vandaag om 11:04:01
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 10:05:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Martijn193
Vandaag om 09:58:58
Marklin 3037 E41 pantograaf stuk. door grossraumwagen
Vandaag om 09:43:08
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 490805 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #630 Gepost op: 18 January 2017, 21:16:06 »
Dat jubileum vierde de NVBS met een afscheidsrit van het houten reizigersmaterieel, achter de 3737. Daar heb ik ook foto's van  ;)

https://www.flickr.com/photos/spoorwegarchief/albums/72157624566282122

In die trein reed overigens geen postrijtuig mee  ;)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3318
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #631 Gepost op: 18 January 2017, 21:47:48 »
Nice!
Tschuss Genossen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4044
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #632 Gepost op: 18 January 2017, 21:51:48 »
Leuk  (y)
Ik kwam regelmatig bij dat seinhuis omdat de diensplichtige mlitairen daar vlakbij door een poort het perron opkwamen als ze met verlof gingen. (1960)
 Ook heb ik daar vlakbij in een paar rijtuigen van het Seinwezen de cusrus monteur seinwezen gevolgd. Vandaar  ;)
 Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
    • Dwangrail.nl
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #633 Gepost op: 18 January 2017, 22:52:13 »
Edit: dit lijkt me een rijtuig uit de serie P6061-6078, die serie ging in 1958 uit dienst. Volgens de site van Martijn Haman is er nog sprake van geweest dat het Spoorwegmuseum een van deze postrijtuigen kon kopen, maar dat is niet doorgegaan.

Eelco

Het is geen rijtuig uit de serie P 6061-6078, die hadden drie gelijke sets deuren in de zijwand.
Dit is een ex staatsspoor postrijtuig waar door de NS een extra instap deur in de zijwand is aangebracht.
NS serie P 6033-6060. Werkspoor 1909-1919.
Bij de staatsspoor postrijtuigen waren de deuren vlak met de buitenwand, De HSM postrijtuigen hadden verdiepte deuren. Daar kun je het verschil aan zien.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #634 Gepost op: 18 January 2017, 22:54:09 »
Top, bedankt voor de verbetering  (y)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3318
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #635 Gepost op: 19 January 2017, 03:58:38 »
Ha dus toch een rijtuig uit 1909-1919.
Maar wat doet dat rijtuig dan achter een lok in de naoorlogse jaren vijfig? Toch een jubileumsrit? Ben wel benieuwd.
Tschuss Genossen

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2626
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #636 Gepost op: 19 January 2017, 07:16:11 »
Hans,

Postrijtuigen uit de serie P6033 - 6060 hebben gewoon dienst gedaan tot de afvoer in 1957.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3318
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #637 Gepost op: 19 January 2017, 08:18:04 »
Hi Ton,

Ok bedankt voor je bericht. Interessant hoor, die historie uit de jaren vijftig. Ben al meer dan 12 jaar weg uit NL, maar alles wat met de jaren vijftig te maken heeft, vooral uit NL, boeit mij in hoge mate.
Tschuss Genossen

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2231
  • Bruggen-IG:
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #638 Gepost op: 19 January 2017, 09:24:29 »
met 1909-1919 worden de bouwjaren bedoeld.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9084
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #639 Gepost op: 22 January 2017, 08:51:19 »
Hallo allemaal
Een reactie op Peter Kleton die zegt
"Het zou Utrecht kunnen zijn, omdat ik in de verte een seinhuis zien staan"
Wel het is inderdaad Utrecht en dit seinhuis zie je op de achtergrond

Foto uit het album van Teun Hobma
Groet Ed
Zo zeg, over mooie foto's gesproken..... Zo maken ze ze niet meer ;)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #640 Gepost op: 18 February 2017, 12:32:22 »
Weer een achttal leuke foto's bij elkaar gescharreld. Zeven van de Staatsspoorwegen, waaronder een opname van het ketelfront van een SS 1200/NS 6000.

Leukste opname is deze, van de SS 523 op een nog onbekende locatie:



De rest als altijd te vinden op www.flickr.com/spoorwegarchief

Eelco

TrabantDeLuxe

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #641 Gepost op: 18 February 2017, 14:19:35 »
Ja! Ketelfronten! Voor de stoomkenners, wat zien we op dat ketelfront van de 1200/6000 aan metertjes? v.l.n.r zie ik Pyrometer, Dubbele manometer remmen (Hoofdreservoir, Remkraanreservoir), Verwarming, Ketelspanning?

Arvidus

  • Offline Offline
  • Berichten: 250
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #642 Gepost op: 18 February 2017, 14:46:07 »
Kijk, ik ben natuurlijk geen kenner hoor, maar is die SS 32x niet gewoon dezelfde als de SS 360, genomen uit een iets andere hoek?
mvg, Arvid

Mijn beginnersproject: Project Stormvloed - Oefenbaan in H0

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #643 Gepost op: 19 February 2017, 11:37:30 »
Ik weet dat er soms groepsfoto's gemaakt werden waarbij verschillende ploegen poseerden bij de zelfde loc. Het probleem met de foto met die onbekende loc is dat de opname erg donker is en het nummer moeilijk leesbaar is. Ik kan een 3 en een 2 ontwaren dus volgens mij wel een andere loc. Zou leuk zijn als het de 326 blijkt te zijn, die staat nu in het spoorwegmuseum.

edit: het is de SS 422. Leve de hoogste resolutie op mijn scanner  :)
« Laatst bewerkt op: 19 February 2017, 12:26:34 door NS8714 »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11763
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #644 Gepost op: 28 February 2017, 17:46:43 »
Een mooie Nederlands Indische aanwinst, een fabrieksfoto van een door Beijnes gebouwd rijtuig 1e en 2e klas van de NIS:



Er zitten een boel eigenaardige vlekken op, lijkt een soort roest, eens kijken of dat een beetje te verwijderen valt zonder de foto te beschadigen. Gelukkig zit het meeste op onbelangrijke plekken.







De foto zelf meet 29,5x39 cm, het passe partout 65,5x49cm, een behoorlijk geval dus. Zou naar mijn idee best uit de directieboedel van het NIS kantoor in Den Haag kunnen komen...

Eelco