Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 00:14:20
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door Quinzeedied
27 July 2025, 23:38:58
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
27 July 2025, 23:38:07
Dat overkomt mij niet. door Oosterspoor
27 July 2025, 23:18:51
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
27 July 2025, 23:14:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Prutsert
27 July 2025, 23:11:34
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door AP3737
27 July 2025, 22:58:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
27 July 2025, 22:49:23
Piko 1136 van AC naar DC door Martijn193
27 July 2025, 22:33:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
27 July 2025, 22:28:10
"Spoor op Vleugels" in H0 door MOVisser
27 July 2025, 22:07:43
schok bij vertrek door saskia
27 July 2025, 22:03:07
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door AP3737
27 July 2025, 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
27 July 2025, 21:33:13
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
27 July 2025, 20:49:54
US diorama in H0 door jan47
27 July 2025, 19:45:53
Chinese prut kabel door BrightonBelle
27 July 2025, 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
27 July 2025, 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
27 July 2025, 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
27 July 2025, 15:43:38
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
27 July 2025, 15:17:45
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
27 July 2025, 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
27 July 2025, 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
27 July 2025, 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
27 July 2025, 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
27 July 2025, 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
27 July 2025, 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
27 July 2025, 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
27 July 2025, 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
27 July 2025, 12:13:11
  

Auteur Topic: "Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief  (gelezen 459276 keer)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #585 Gepost op: 04 December 2016, 11:16:07 »
Agree! Verreweg de mooiste stomers ooit!

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #586 Gepost op: 04 December 2016, 11:18:13 »
Die 1700'den waren dotjes  :)

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8521
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #587 Gepost op: 04 December 2016, 11:19:11 »
Eens! ;-)

Jan1947

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #588 Gepost op: 04 December 2016, 12:40:23 »
Dáár zou ik nog weleens een h0-model van willen hebben!

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #589 Gepost op: 04 December 2016, 12:43:34 »
Dat wordt er dan eentje van Philotrain.... Ik heb er eentje, de NS 1794 in naoorlogse uitvoering:



Hier de voorste, op een module van Mitropa.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6710
  • Spaar ze allemaal.
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #590 Gepost op: 04 December 2016, 13:39:45 »
Die 1700 is übergeil en staat bovenaan mijn verlanglijst. (y)

Stephan.

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
    • DV modelspoor
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #591 Gepost op: 04 December 2016, 14:44:10 »
Let er wel op dat je zuurvrij materiaal kiest, dat is op lange termijn het behoud van je foto's.

Dirk

Zelf zou ik kijken naar dozen met een deksel waarin je je bladen plat kunt opslaan.
Tussen elk blad een schutvel van zuur arm (zuurvrij is een utopie) papier.
Zo wordt er museaal ook in depot opgeslagen.

Verder wederom hulde voor je collectie (y)
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • Modelspoor is emotie...
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #592 Gepost op: 04 December 2016, 15:30:11 »
Kolenbriefje... ook 1700 ;) (in geel plastic ingesealed tegen beschadigen)

[/url

Grtn,
Rob
Tbinnebarretije…

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #593 Gepost op: 05 December 2016, 10:04:13 »
En navraag bij Paul Henken leert het volgende:

"Dit is een bijzondere foto. Ik ken namelijk geen andere opname van een loc uit de reeks 1701-1735 met NS-nummer en originele kap. Op 5 augustus 1921 ging de opdracht uit (CW 73) om bij de oudste 35 locs de kap te verbreden, wat bij deze 1708 nog niet gebeurd is.
Een oververhitter heeft deze machine nooit gekregen, daarom deelde hij ook in de vernummering van 1941 en werd vanaf toen als 1308 aangeduid.
Wat je op de stelbalk leest is het werkplaatsbezoek van 1921, dat plaatsvond tussen 21 juli en 19 september. Het verbreden van de kap en het aanbrengen van de NS-nummerplaten zal hebben plaatsgevonden tijdens de Grote Herstelling in Tilburg tussen 16 november 1922 en 22 januari 1923.
Depots: Breda (20 november 1921 – 16 november 1922), Utrecht (22 januari 1923 – 5 juni 1923) en Roosendaal (5 juni 1923 – 15 december 1923). Het zou kunnen dat de foto in Breda is genomen. "

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #594 Gepost op: 05 December 2016, 12:46:13 »
Tsja, ik wilde er op bieden voor de NVBS fotocollectie, maar de beheerder (wiens naam ik hier nu maar niet noem) vond dat hij genoeg 1700-foto's had.
Volgende keer ben ik eigenwijzer.

Dirk

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #595 Gepost op: 05 December 2016, 12:48:57 »
Je kunt niet genoeg foto's van 1700'den hebben  ;D

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #596 Gepost op: 05 December 2016, 14:08:32 »
Is een leuke foto én versie: al in NS tijd, smal machinistenhuis, wel voorwarmer, geen oververhitter en toch geen hartje (want smal machinistenhuis). Deze zal vast nog appelgroen zijn geweest en nog nooit in model gemaakt voor zover ik weet.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

TrabantDeLuxe

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 6
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #597 Gepost op: 16 December 2016, 12:58:27 »
Eelco, ontzettend tof dat je deze foto's voor elk en één online zet. Daarvoor is een bedankje toch wel op zijn plaats. Die laatste plaat van een vroege 1700 is zeker interessant! Hier is goed te zien hoezeer het eigenlijk om een opgerekte Grote Groene gaat: de laatste leveringen van de grote groenen had namelijk ook deze stijl machinistenhuis.

De eerste levering 1700'en, uit mijn hoofd SS801 - SS835 had -net als de grote groenen- onder de voetplaat liggende Friedmann injecteurs. Later is overgestapt op aanzuigende Gresham & Craven injecteurs. Het benieuwd me of deze locs die injecteurs ook nog hebben gekregen.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #598 Gepost op: 17 December 2016, 23:37:20 »
Bedankt voor het compliment  (y)

Pt47-65

  • Offline Offline
  • Berichten: 57
Re: Nederlandse spoorwegen 1956 - 1969
« Reactie #599 Gepost op: 23 December 2016, 16:55:25 »
Ik lees dit draadje nu voor het eerst, maar ik had de foto's op Flickr al eens gezien. Geweldig dat je de foto's allemaal online zet! Er zijn niet veel plekken waar zoveel NS stoom foto's bij elkaar te vinden zijn!  (y)